Ik ben het einde zoek.. Trailerlaad probleem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rikkybergy

Re: Ik ben het einde zoek.. Trailerlaad probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:41

Ik denk dat als je de stootkussens eruit haalt dat het dan beter wordt maar als je je paard een touw om zijn nek doet zegmaar bij het halster en dan aan de voorstang een paar slagen omheen doet lukt het want dan kan hij niet achteruit en kan je wel druk erop zetten maar daar heb je voor een keer een sterke man bij nodig ik moest dat eerst ook een keer en ik hoef nu alleen nog maar het touw tevoorschijn te halen en ze staat met een galopje in de trailer.
Klaar dus.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:51

rikkybergy schreef:
Ik denk dat als je de stootkussens eruit haalt dat het dan beter wordt maar als je je paard een touw om zijn nek doet zegmaar bij het halster en dan aan de voorstang een paar slagen omheen doet lukt het want dan kan hij niet achteruit en kan je wel druk erop zetten maar daar heb je voor een keer een sterke man bij nodig ik moest dat eerst ook een keer en ik hoef nu alleen nog maar het touw tevoorschijn te halen en ze staat met een galopje in de trailer.
Klaar dus.

Allé vooruit, nog iemand die met dwang de paarden op de trailer dwingt....
Jij hebt gewoon geluk dat je een paard hebt dat snel toegeeft, een paard dat echt niet wilt, krijgt niemand de trailer opgetrokken.
Waarom je paard op die manier de trailer opdwingen als het op 100 andere vriendelijke manieren kan?

Nochtans ben jij degene die mij ook een pb gestuurd heeft om mijn techniek te kennen, waarom dan als ik vragen mag? Als je paard nu toch de trailer oploopt? :Y)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:59

rikkybergy schreef:
Klaar dus.

Dan wil je hem er dus echt nog maar 1x op hebben, want de volgende keer kan je het helemaal vergeten met een paard dat een angst heeft ontwikkeld om ergens in te gaan. De slechtste methode om angst aan te pakken, is nog meer angst creëren!

Volgens mij zijn er al genoeg tips gegeven waar je wel wat mee kan, TS. Petra Vlasblom is inderdaad een ster in dit soort dingen en die komt geloof ik ook bij je thuis langs. Het allerbelangrijkste is dat je paard weer weet dat ze jou kan vertrouwen om die trailer in te lopen, ondanks dat ze iets heeft meegemaakt waardoor ze er nu niet meer in wil. Dat krijg je niet door het keihard af te dwingen, dat krijg je door herwonnen respect en vertrouwen op dat gebied. Succes met je paardje!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:59

Touwen om balken doen is wachten op een disaster, wat nou als je paard in paniek raakt en het hele schot eruit tilt omdat het touw om de balk zit?
Nooit doen!

Ik denk dat jouw paard gewoon een dikke vinger naar je opsteekt en dat het niks met het kliniek verhaal van doen heeft. Ze liep voorheen altijd de trailer op maar misschien is er iets in jouw houding veranderd en zeker door al die pogingen die je al hebt gedaan en die niet gelukt zijn heeft ze geen respect meer voor je. Als je nl steeds verkeerd oefent leert je paard het ook niet goed aan. Alleen perfect oefenen heeft resultaat.

Ik zou eerst grondwerk gaan doen zodat ze perfect luistert en dan pas de trailer er weer bij pakken, dan de trailer in het grondwerk meepakken.
Laat haar bijvoorbeeld tussen jou en de trailer door lopen, maak de opening steeds kleiner en herhaal dit tot ze het relaxed doet. Dan de klep naar beneden en squeeze haar over de klep zijwaarts (mits je klep ervoor geschikt is en niet latten heeft of uitstekende handvaten) en dan haar voor de klep zetten en haar dan de trailer in laten lopen. Kinkt heel makkelijk maar vergt wat oefening, ik ga hier niet het hele verhaal uittypen want dat wordt te lang, maar als je meer wilt weten dan roep je maar.

Er zijn diverse mensen hier die goede tips geven en dan bedoel ik niet de mensen die met longeerlijnen en touwen vastmaken etc komen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:02

Je hebt PB :D

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:09

jullie hebben het hier het groten deels over angst paarden, ik heb er 1 die het gewoon niet doet omdat ze het gewoon niet doet :Y)

ze blijft er voorstaan en staat daar prima vindt ze zelf, na een uur gestaan te hebben (als je van huis bent) en alle mogelijke manieren gebruikt hebt kan ze ook zo eens beslissen om er toch maar op te lopen.

ze is 100% relaxt en kent totaal geen stress en ze straalt niets van angst uit.
ze heeft er alleen niet altijd zin in en dan doet ze het niet.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:12

Mallow schreef:
Wat ik eigenlijk niet tussen je probeersels zie, is alles met liefde en geduld aanpakken :)
Neem de tijd, laat haar lekker beetje rond keuvelen, beetje snuffelen, en bij elke pas in de goeie richting belonen. Slecht gedrag negeren, niet afstraffen, gewoon negeren.
Bij afstraffen zal ze een nog slechtere herrinering krijgen aan de trailler

:j

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:14

justSaar schreef:
jullie hebben het hier het groten deels over angst paarden, ik heb er 1 die het gewoon niet doet omdat ze het gewoon niet doet :Y)

ze blijft er voorstaan en staat daar prima vindt ze zelf, na een uur gestaan te hebben (als je van huis bent) en alle mogelijke manieren gebruikt hebt kan ze ook zo eens beslissen om er toch maar op te lopen.

Er zijn inderdaad ook heel wat paarden die je serieus staan uit te lachen, gewoon belangrijk om te weten waar het probleem met jou paard zit. Maar de mensen die de paarden er opsleuren en met longeerkoorden, hebben vaak te maken met bange paarden en dan loopt het natuurlijk helemaal mis.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:17

Kirr__ schreef:
justSaar schreef:

Er zijn inderdaad ook heel wat paarden die je serieus staan uit te lachen, gewoon belangrijk om te weten waar het probleem met jou paard zit. Maar de mensen die de paarden er opsleuren en met longeerkoorden, hebben vaak te maken met bange paarden en dan loopt het natuurlijk helemaal mis.

nou ik moet zeggen dat we haar uit eindelijk ook door een longeerlijn er op gekregen hebben, simpel weg omdat we om 11 uur nog bij de club stonden terwijl mijn les om half 10 was afgelopen.

niet iets waar ik trots op ben maar om 11 uur savonds een trailer probleem te gaan oplossen in het pikke donker no thanks :Y)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:22

Ik heb gezien welke schade het bij mijn paard heeft aangericht om haar er één keer op te dwingen met de longeerlijn, zweep, touw, 10 'sterke' mannen...
ze is er trouwens niet opgegaan en ik was allebehalve akkoord maar niemand wou luisteren.
Al sta ik om half 3 s'nachts ergens, maakt me niet uit, ik doe het mijn paard nooit meer aan. Met geduld en liefde krijg haar er wel op, zonder trauma's achteraf.
Maar als je weet dat je paard er achteraf niets aan overhoudt, kan ik me voorstellen dat je toch naar dwangmiddelen grijpt.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:24

ik doe het liever idd ook niet, maar die van mij heeft er niks aan over gehouden.
zo wel had ik het mezelf er kwalijk genomen.

ik heb gewoon 1 eigenwijs paard,
1 paard die eerst 3 keer weigerd en er dan in 1 keer oploopt (?)
en 1 tje die altijd in 1 keer er op loopt

wordt er soms wel gek van van die andere twee moet ik zeggen :P

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:25

Schakel Petra in van 2-moons, kost je wel even wat geld maar die is echt super.

Ik heb haar ruim 1,5 jaar geleden erbij gehad en mijn eigenwijze haf loopt nog steeds met veel plezier de trailer op.
Geen ene storing meer gehad na die tijd terwijl hij toch voordat Petra kwam als een idioot aan de kletter was gegaan langs een N weg langs Rotterdam Airport.

Daarvoor liepen we steeds te klooiten, voetje voor voetje die trailer op, en hij stond me gewoon uit te lachen.

Nu is het de trailer open gooien en hup doorlopen binnen een halve minuut staat hij er op waar we ook zijn. Op stal, op wedstrijd.. maakt helemaal niet uit.

Maak het jezelf niet moeilijker als je er goede hulp bij kan krijgen.

edit: filmpje toegevoegd.
Dit was na ruim 1,5 uur dat we getraind hadden samen met Petra terwijl hij normaal al aan de kletter ging zodra die ook maar die trailer zag.

http://www.youtube.com/watch?v=oSwI3Lmd6pg

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:31

Tamara_H schreef:
Petra vlasblom!

Betere vrouw kan je je niet wensen.
Heeft ons paard met het zelfde probleem als jou ook erin gekregen en het was ook een blijvend effect.

http://www.2moons.nl/

Heb ik ook ontzettend goede ervaringen mee!!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:32

en aan wat voor bedrag moet ik bij haar denken?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:34

Ik was toendertijd rond de 200 euro kwijt geloof ik.
Ik heb ook het MR halster erbij gekocht en dat is ook zijn trailerlaadhalster.

Ze is haar geld in goud waard hoor.

Neem gewoon eens contact met haar op.
Kan ze je alles vertellen

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:35

hahaha okee :D ik zal er zeker over na denken, al moet ik zeggen dat als ik haar site lees het eigenlijk over natuurlijk leiderschap gaat en daar ken ik toevallig nog iemand in :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:39

Tja wanneer gaat het niet over leiderschap, is dat niet je basis van je relatie met alle paarden.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:39

maar kennelijk kom ik dus , en andere, op sommige punten te kort ;)

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:15

Ik heb een pony die gewoon aan het ouwe prutsmutsen was hij was niet bang maar dacht dat hij wel even met mij de loop kon nemen en ik heb en een andere pony die nu er niet op wil Kirr

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:07

Vippie schreef:
Je hebt PB :D

wie heeft er een PB? ik niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:09

Ik wel ;)

Stootkussens verwijderen ga ik overigens niet doen. Ze vind die absoluut niet eng dus ik zie er geen reden voor die weg te halen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:33

Oh ok, hij stond onder mijn post dus ik dacht, ik krijg pb.... niet dus... ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:59

mijna gaat ook op de klep staan met 4 benen zelfs maar er niet in.

heb er iemand bij gehad die samen met petra had gewerkt, en haar ook persoonlijk goed kent gebruikt dezelfde methode, maar me knol was de eerste waarbij ze het niet voor elkaar kreeg. ze wil nog contact met petra opnemen over haar.. ik zal het nog wel horen, maar mijn hoop wordt toch steeds minder

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:37

tja, dan zou ik toch kijken of petra zelf het ook niet kan! Volgens mij krijgt zij echt alle paarden de trailer in...

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:37

Mijn paard was ook echt niet makkelijk, en petra heeft ruim de tijd genomen en paard liep daarna vlekkeloos de trailer in (inplaats van ander half uur op de laadklep staan) Alles met rust! super fijne vrouw