mijn shetlander gedekt door een uit gebroken hengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:39

volgens mij is dat helemaal niet zo vreemd hoor, dat een mannetje een vrouwtje kan dwingen tot seks ?
ik heb wel eens complete eenden zien verdrinken omdat het mannetje moest en zou.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:41

miss_kippie schreef:
Sabinee__ schreef:
Wauw. Degene die zei 'krijg je een leuk veulenje van!', sorry maar wát een domme opmerking.
Straks heeft die hengst allerlei rare genetische aandoeningen, of krijgt de merrie van alles omdat ze lichamelijk nog niet klaar is voor het veulentje, of gaat er iets gruwelijks mis tijdens de bevalling. Leuk dan, zo'n veulentje. En dan hebben we het nog niet eens gehad over
alle kosten die erbij gaan komen van DA bezoekjes, inentingen, and so on. Moet je maar blij mee wezen.
En daarbij wordt de wereld al bijna bedolven onder papierloze leuke shetfokjes. Marktplaats staat er vol mee.

kijk en daar zijn wij nu ook zo bang voor dat die pony wat heeft. en zei is er nog niet klaar voor.

Ipv van hier dan op dat topic te zitten, bel dan je veterinaire en zorg dat ze ofwel hengstig spuiten of een spoeling doen.
En ja niet klaar, vanaf het moment dat een paard hengstig is, is zij er biologisch klaar voor, en dat kan bij de meeste toch al zijn rond hune 2e jaar. Tuurlijk zien we dat als mens niet graag. Maar wederom niet vermenselijken, hoe bepaal je dat trouwens of waarop basseer je dat?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:41

Zelfs twee dagen na het dekken, mijn merie was door haar 1jarig broertje gedekt en die hebben we gelijk laten spuiten...
En een beetje respect mag wel, ik weet echt wel waar ik het over heb..
Merrie's worden niet verkracht door hengsten, zo is de natuur...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:42

Maar buiten dat Echwel heeft wel gelijk een paard laat zich echt niet dekken als ze niet hengstig is. En als ik het goed begrijp zat hij er gelijk op nou dan moet ze wel hengstig zijn geweest anders had zij wel weggelopen.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-03-10 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote uit post verwijderd, voegt niets toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:43

Echwel schreef:
Geloof nou maar dat een paard niet gedekt wordt als zij niet hengstig is en niet meewerkt...

Ohja tuurlijk :z Het is de merrie haar schuld want die wou wel! Waar gaat het heen in de wereld zeg! Als jij dit zo normaal vind. Ik hoef het ook echt niet te hebben dat een of andere hengst mijn merrie dekt en dat ze dan drachtig is..

En daarbij TS heeft NIETS fout gedaan.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:44

hij word al gek als ik alleen maar langs zijn wei loop. dus hij dacht nu .nu pak ik je . hij heeft eerst rondjes gelopen om haar heen en is achter der aan gegaan en toen zat hij der op. da wil pas over drie weken kijken en dan geeft hij der een spuit.
Laatst bijgewerkt door miss_kippie op 03-03-10 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:45

@Echwel, dan ben ik heel benieuwd waar jij dat op baseerd???
Wij hebben jaren terug een hengst gehad die letterlijk merries het hek in joeg en ze verkrachtte!!!
Een paar jaar terug is een jonge hengst door een paar hekken gekomen en toen hij maar lang genoeg achter een paar merries aan heeft gezeten, heeft hij er toch werkelijk 3 te pakken gehad!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:47

Maar niemand zegt toch dat Ts iets fout gedaan heeft. Noch die mevrouw die hem bij haar het land in gegooid heeft, want die handelde naar best kunnen op dat ogenblik.

Als ik een hengst tegenkom, van pakweg mijn buurman, dan ga ik echt geen meters met dat paard sleuren als ik vlakbij een wei heb waar ik die in kan pleuren. tuurlijk zou ik wel opteren voor een wei waar niets instaat, maar anders tant pis. Liever dat dan een loslopend paard.
Dit is een zaak dat Ts of de ouders van haar met de eigenaar van de shethengst moeten oplossen (vb kosten van Da dragen).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:49

miss_kippie schreef:
ja dat heb ik aan gegeven . en da zei dat hij eerst kijkt over drie weken en dat hij dan een spuit gaat geven . en ja ik weet niet of ze zelf gaat bellen. der ouders zeiden tegen mij alweer . dus ja wat moet ik daar nou mee.

Ochja, stom, helemaal niet aan gedacht; ze kunnen de merrie idd hengstig laten spuiten, zodat áls er dan een vruchtje is ontstaan, dat wordt 'geaborteerd' (groot woord) door de hengstigheid die op de spuit volgt.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:51

maar de eigenaar is dus boos op die vrouw die hem der in gezet heeft. omdat zei wist dat hij daar niet hoorde maar op dat landje drie stappen verder. dus ik zit er nu tussen en ik weet dat de eigenaar aansprakelijk is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:51

yeye schreef:
Mijn shetland hengstje staat achter een grote zware poort dus ontsnappen zal hij niet. Er komen wel vaak mensen vragen of ze hem even mogen "gebruiken". Dat mag van mij altijd (gratis natuurlijk :P). Moest het ooit gebeuren dat hij toch ontsnapt dan ben ik bereid om de gevolgen te vergoeden MAAR er zijn natuurlijk mensen die daar anders over denken...

tsja, en zo help je dus alleen maar meer papierloze worsten op de markt te belanden..... jammer dat er nog steeds mensen zijn die met hun papierloze/niet goedgekeurde hengst laten dekken....

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:54

IndianLady schreef:
Sorry, maar ik lees al niet eens verder dan je titel. Waar zijn je hoofdletters en interpuncties (.,?!) en sinds wanneer is 'me' een bezittelijk voornaamwoord? Volgens mij is het nog altijd mijn of mn.

Even off topic: @ IndianLady: Zou je voortaan dit soort reactie in een PB willen doen? Ik vind jou onzinnige reactie namelijke stoorender dan het schrijftaalgebruikt van de TS!

On topic: pff, lasige situatie! Ben benieuwd hoe het afloopt. Als ze drachtig is, heb je de tijd, kennen en het geld voor een veulen?

Succes!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:54

miss_kippie schreef:
hij word al gek als ik alleen maar langs zijn wei loop. dus hij dacht nu .nu pak ik je . hij heeft eerst rondjes gelopen om haar heen en is achter der aan gegaan en toen zat hij der op. da wil pas over drie weken kijken en dan geeft hij der een spuit.

Dan denk ik toch dat je niet duidelijk genoeg communiceerd naar je DA. Weghalen of de kans op een eventuele bevruchting is de boodschap! waarom laat je die man anders komen?? Hij heeft niet te bepalen hoe of wat, jij hebt een probleem, hebt dat aangekaart en hij moet het doen verdwijnen. Dit kan door hengstig te spuiten of door te spoelen. Eerder dan 3 weken wachten en echt te laten aborteren. Want dat kan psychische schade toebrengen alsmede ook hormonaal heel wat nevenwerkingen geven.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:55

JoyCiej007 schreef:
yeye schreef:
Mijn shetland hengstje staat achter een grote zware poort dus ontsnappen zal hij niet. Er komen wel vaak mensen vragen of ze hem even mogen "gebruiken". Dat mag van mij altijd (gratis natuurlijk :P). Moest het ooit gebeuren dat hij toch ontsnapt dan ben ik bereid om de gevolgen te vergoeden MAAR er zijn natuurlijk mensen die daar anders over denken...

tsja, en zo help je dus alleen maar meer papierloze worsten op de markt te belanden..... jammer dat er nog steeds mensen zijn die met hun papierloze/niet goedgekeurde hengst laten dekken....

Dit zijn wel mensen die het veulen willen houden hoor...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:55

miss_kippie schreef:
maar de eigenaar is dus boos op die vrouw die hem der in gezet heeft. omdat zei wist dat hij daar niet hoorde maar op dat landje drie stappen verder. dus ik zit er nu tussen en ik weet dat de eigenaar aansprakelijk is.

De eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn of haar paard. Dus hij moet evt kosten vergoeden. En hoe hij dat op haar gaat verantwoorden is wettelijk gezien niet mogelijk(dan bedoel ik dat zij dat wettelijk niet verplicht is) maar misschien wel door gewoon normaal erover te praten
Laatst bijgewerkt door Daks op 03-03-10 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:56

yeye schreef:
Dit zijn wel mensen die het veulen willen houden hoor...

Dat kun je nooit met zekerheid zeggen.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:56

hij is van me vader deze shet want me neefje is gek op paarden. geld wel maar geen tijd en gezondheid laat dat niet toe (reuma) en ik zit niet op een veulen te wachten.als ik een veulen wil dan zoek ik wel een hengst uit. want die van mij heeft wel papieren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:57

_Melissa schreef:
ik kan niet uit je verhaal ophalen wat voor een hengst
want is het wel een shetje? anders kan je merrie mocht ze drachtig zijn het nog best wel eens moeilijk worden..
persoonlijk vind ik een ongevraagd veulen niet zo erg!
Kwijt raak je ze meestal toch wel!

Waar haal je dat nou vandaan? Shetten kwijt raken, tegenwoordig, terwijl de shetmarkt compleet op z'n gat ligt en de markt wordt overspoeld met papierloze beestjes??
met shetten wordt maar onbezonnen en ondoordacht gedekt, en dat uit zich er in dat je shetten moeilijk kwijt raakt, al helemaal voor een redelijke prijs.

ik verbaas me hier echt over de simpele manier van denken van sommige mensen.....

@ Yeye; ja maar dan nóg! veulen houden of niet; níemand kan garanderen dat ze een pony voor het leven houden. En er zíjn al zat papierloze shetten...... daar werk jij dan ook nog eens (graag) aan mee, dat snap ik gewoon niet.
Dat heet niet fokken, dat heet vermeerderen en verloedering en ondergang van het ras, snap niet dat mensen daar zo laks over kunnen denken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:57

miss_kippie schreef:

Tja maar boos of niet, die vrouw kan je niets maken.
De fout ligt bij de eigenaar van de shet, dus hij moet zijn verantwoording nemen.

Dus de kop induwen en to the point blijven met die man. Als het toch om zo'n hevige hengst gaat die belust was op jouw merrie, had die er zowieso wel ingeraakt met of zonder de hulp van die vrouw.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:59

Meestal zijn dit boeren met een paar grote weides die shetlanders houden om het gras kort te maaien. Moet wel zeggen dat dit nog niet zo heel veel voorgekomen is hoor.

En nu weer even terug naar het onderwerp?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:00

ja dat hebben we hem ook duidelijk gemaakt. en hij zei alweer dus hij heeft dit al een keer mee gemaakt die eigenaar . en over de da ik heb de da twee keer aan de lijn gehad en hij blijft zeggen dat hij over drie weken langs komt en dan die spuit geeft. andere da gebelt die zegt het zelfde.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:01

miss_kippie schreef:
ja dat hebben we hem ook duidelijk gemaakt. en hij zie alweer dus hij heeft dit al een keer mee gemaakt. en over de da ik heb de da twee keer aan de lijn gehad en hij blijft zeggen dat hij over drie weken langs komt en dan die spuit geeft. andere da gebelt die zegt het zelfde.

Als ze zwanger is...dan is het over 3 weken al een vruchtje en is dit toch moeilijker te verwijderen? Dan heeft de merrie hier toch meer last van?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:03

miss_kippie schreef:

Ik heb wel erge twijfels bij jou DA, waarom niet gewoon meteen, waarom 3 weken wachten? Heb je alleen aangegeven dat je wil weten of ze drachtig is, of heb je ook aangegeven dat je wil dat áls er drachtigheid is, dat het dan weggehaald wordt? Bijna iedere DA zal geen 3 weken wachten en dan pas komen om hengstig te spuiten/spoeling te geven e.d.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:03

dat zei ik ook want dat heb ik op gezocht maar hij zei dat het dan nog kan. ik heb zelf altijd ruinen gehad. dus ik heb me der nog nooit inverdiept dat zeg ik eerlijk.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:05

19 dagen na de laatste inseminatie neemt men vaak opnieuw een echografie. Wanneer de merrie drachtig is ziet men dan een vruchtblaasje van ongeveer 19 mm in de baarmoeder van het paard. Op dit moment is het ook mogelijk om een tweelingdracht te ontdekken. Meestal wacht men dan af omdat een van beide vruchtblaasje vaak in een vroeg stadium afsterft. Wanneer op de 34ste dag beide vruchtblaasjes nog aanwezig zijn knijpt men een van de vruchtblaasjes stuk of onderbreekt men de dracht door de merrie opnieuw hengstig te spuiten. Men verwijdert een vruchtblaasje omdat tweelingdracht bij paarden meestal slecht afloopt. dit zag ik op internet