Afkeuren paard kosten verkoper?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:25

LOCA schreef:
Ik vind het logisch dat wanneer je een paard wilt gaan kopen de kosten bij afkeuren voor de verkoper zijn. Echter kom ik in mijn zoektocht naar een leuk paard bijna alleen maar verkopers tegen die bij afkeuring niet willen betalen. Dat is allemaal wel leuk, maar als ik 10 paarden heb bezichtigd die allemaal worden afgekeurd, ben ik 4500 euro lichter en heb ik nog steeds geen paard!

Ik ben erg benieuwd hoe jullie dat geregeld hebben en het lijkt me ook prettig om bijvoorbeeld van verkopers op bokt te horen waarom zij wel/niet willen betalen bij afkeuring. Op deze manier wordt het bijna onmogelijk om een goedgekeurd paard aan te schaffen omdat je elke keer toch weer een risico moet nemen door op eigen kosten te keuren!

hangt imo ook af van de verdere afspraken en de prijs van het paard...
Imo is het ook dat de opdrachtgever betaald, maar mag wel verwachten dat het paard klinisch goed is. Dat laatste zou ik als verkoper dus voor in staan. De verkoper kán zonder keuring niet weten hoe het er van binnen uit ziet..als de koper dat belangrijk vind moet deze het risico lopen, nog altijd goedkoper dan een paard wat niet goed is.... (al vind ik het wel uitmaken wát de afwijking is, soms is het niks ernstig an sich, maar wel in combinatie van meerdere afwijkingen)

Dan moet je naar paarden gaan kijken die al gekeurd zijn waarbij de kans groot is dat bij herkeuring het paard er weer goed doorheen komt.

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 13:04

Fleurtje100 schreef:
Ik vind het niet meer dan normaal dat als je een paard in de prijsklasse > €4500 wilt verkopen dat je 'm als verkoper vooraf laat keuren. Ik zou als koper bij een duurder paard nooit akkoord gaan met dat de verkoper hem niet gekeurd heeft en niet voor de keuring wil betalen als het paard afgekeurd wordt. Ik ga ervan uit dat de verkoper in zo'n geval overtuigd is van de goede gezondheid van het paard en daarom niet moeilijk doet over foto's en de kosten daarvan mocht het paard toch niet goed zijn.
Als er recente foto's zijn zou ik die door mij eigen veearts laten bekijken en vervolgens nog klinisch laten keuren + bloedafname. Die kosten zou ik dan wel als koper op me willen nemen.

Hier kan ik wel in mee gaan idd. Als je als verkoper een paard boven 4500 wil verkopen vind ik dat het recent gekeurd moet zijn, of mocht het na het keuren niet geschikt zijn voor de sport, kosten verkoper. lijtk mij wel redelijk

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:41

Alane schreef:
en als ik als verkoper telkens de keuring moet betalen zonder dat de koper zijn verplichting nakomt en het paard daadwerkelijk koopt ook alis het paard goedgekeurd, ben ik na 10 aspirant kopers ook 4500 lichter en heb het paard nog steeds op stal staan...

immers roept een ieder: ook al is het paard gekeurd over laten doen.... prima, maar dan wel kosten koper... immers opdrachtgever betaalt :D

dat is onzin natuurlijk, je moet toch zelf weten wat je verkoopt.

als je een paard in een bepaalde prijsklasse verkoopt horen daar gewoon fotoos bij. die kan een koper door zijn eigen da laten bekijken, wil jij toch nog eigen fotoos kan dat op hun eigen kosten

Alane

Re: Afkeuren paard kosten verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:54

Fokfanaat: geen idee of dat natuurlijk onzin is...
Je hebt het zelf al over een bepaalde prijsklasse.... maar niet voor iedereen is die grens gelijk...
Lees hier op bokt: "altijd laten overkeuren door eigen DA"
nou prima....
en de kosten dragen bij een klinische keuring is geen probleem, maar alles met afspraak en niet vanzelf sprekend. Ik als verkoper MOET niets... en de koper hoeft niets. :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:56

overkeuren eigen da is altijd voor eigen kosten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:59

In de zoektocht die ik heb gehad naar mijn droompaard waren de keuringen steeds voor mijn rekening (de opdrachtgever dus) Daarom is het zoeken naar een geschikt paard ook een dure aangelegenheid.
Ik vind het niet meer dan normaal dat de opdrachtgever betaald.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:59

Alane schreef:
en als ik als verkoper telkens de keuring moet betalen zonder dat de koper zijn verplichting nakomt en het paard daadwerkelijk koopt ook alis het paard goedgekeurd, ben ik na 10 aspirant kopers ook 4500 lichter en heb het paard nog steeds op stal staan...

Ja oke maar dan zeg je toch dat hij voor een paar weken geleden niet goedgekeurd is lijkt mij? Want dan heb je er imo zelf ook niets aan als je elke keer liegt. Het lijkt mij dat als ie de 1e keer niet goedgekeurd is, en er veranderd verder niets, dat ie de volgende keer ook niet goedgekeurd wordt.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:11

Henrieke schreef:
Alane schreef:

Ja oke maar dan zeg je toch dat hij voor een paar weken geleden niet goedgekeurd is lijkt mij? Want dan heb je er imo zelf ook niets aan als je elke keer liegt. Het lijkt mij dat als ie de 1e keer niet goedgekeurd is, en er veranderd verder niets, dat ie de volgende keer ook niet goedgekeurd wordt.

er staat niet dat het paard is afgekeurd maar juist goedgekeurd. lees maar goed.

verder ben ik het met fleurtje100 eens over de hogere prijsklassen. in de lagere prijsklasse vind ik dat keuren voor kosten koper is.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:18

Oh oeps :o, maar als hij dan is goedgekeurd neemt de koper hem dan toch ook mee lijkt mij? Tenzij hij daarna natuurlijk twijfelt ja maar dan nog, als hij is goedgekeurd dan betaald de koper/kijker dat dan toch ook gewoon?

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 21:27

Henrieke het probleem is eigenlijk wat ik hieruit opmaak, is dat een paard d.m.v. rontg.keuring, niet zozeer goed of afgekeurd wordt, maar dat er bemerkingen worden gegeven. Bijvoorbeeld een 1tje of een 2tje voor een bepaalde afwijking. Het paard kan dus ondanks een bemerking wel gewoon goed zijn. De koper kan ondanks dat het paard volgens de dierenarts goed is (met bemerking) alsnog beslissen het paard niet te kopen. De verkoper zit op dat moment dus met de ksoten van de keuring en blijft met het paard zitten. terwijl het paard eigenlijk gewoon goed is. In die zin begrijp ik dus volkomen dat een verkoper de kosten van het keuren niet wil betalen want er is volgens mij altijd wel iets te bemerken op een foto. Wel vind ik dan dat verkopers bij een paard waarvan prijs hoger is dan 4500 (verzekeringsgrens) gewoon een keuringsrapport moeten hebben, en mochten ze dat niet hebben moet de prijs gewoon omlaag of keuren en bij afkeuring kosten verkoper.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:40

Aha oke nu snap ik het ja. Dankjewel! :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:34

De prijs van het paard vind ik niet belangrijk.
Ook een paard van onder de € 4500 zou ik op de foto's laten zetten, om het verdriet te besparen.
Indien je je paard wilt verzekeren voor boven de € 4500 is foto's verplicht, dus moet je wel foto's laten maken.
Wij hebben hetzelfde meegemaakt als Horseware.
En we gaan er nu van uit dat de verkoper eerlijk is, als men zegt nog nooit kreupel geweest, maar dat weet je dus nooit zeker.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:41

Als ik mijn poown zou verkopen dan is keuren ook op eigen kosten :j.

Ik zou mijn pony ook niet vooraf keuren :n, als de mensen hem zelf willen keuren dan doen ze dat toch wel (dus waarom zou ik het dan doen?). Nu heb ik wel een poown met niet veel waarde, kan zeker schelen.

Op stal zie ik namelijk wel dat de paarden vooraf gekeurd worden, zodat de eigenaren zeker weten voor een bepaalde prijs het paard te kunnen verkopen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:48

Electra63 schreef:
Indien je je paard wilt verzekeren voor boven de € 4500 is foto's verplicht, dus moet je wel foto's laten maken.

Maar daarvoor geld ook dat ze recent moeten zijn en wanneer de koper al gekeurd heeft en het paard staat al even te kooop, moet je dat over doen wat dus ook dubbele kosten zijn ;)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:29

Electra63 schreef:
De prijs van het paard vind ik niet belangrijk.
Ook een paard van onder de € 4500 zou ik op de foto's laten zetten, om het verdriet te besparen.
Wij hebben hetzelfde meegemaakt als Horseware.
En we gaan er nu van uit dat de verkoper eerlijk is, als men zegt nog nooit kreupel geweest, maar dat weet je dus nooit zeker.

Ben ik het wel mee eens hoor. Ik vind alleen dat je in de lagere prijsklasse van de verkoper niet kan verwachten dat hij een paard aanbied inclusief een keuringsrapport. Wij hebben ook weleens een paard te koop gehad, was een geval van goed tehuis belangrijker dan de prijs en uiteindelijk mocht dat meisje haar voor 3000 gulden meenemen (10-jarige KWPN stamboekmerrie, L dressuur en superbraaf, verkeersmak etc.). Toen waren de kosten van de foto's ook voor haar en klinisch voor ons. Ik vind niet dat je voor zo'n bedrag kan verwachten dat de verkoper het paard ook nog uitgebreid op de foto's heeft laten zetten. Mensen die kopen in die prijsklasse vinden een rontg. keuring in veel gevallen ook minder belangrijk. Bij een sportpaard in de hogere prijsklasse is dat meestal belangrijker.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:30

Heel vaak zie je staan:

Keuringen toegestaan, maar K.K
of
Keuren toegestaan: goedkeuren kopen, afkeuren verkoper.
Het is maar net hoe jullie dat onderling afspreken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:49

Henrieke schreef:
Oh oeps :o, maar als hij dan is goedgekeurd neemt de koper hem dan toch ook mee lijkt mij? Tenzij hij daarna natuurlijk twijfelt ja maar dan nog, als hij is goedgekeurd dan betaald de koper/kijker dat dan toch ook gewoon?

Niet dus.... die geven de verkoper opdracht om te keuren, en geven nadien niet meer thuis..... die kopers zijn er ook nog eens.
Of goed gekeurd voor de sport, maar de verzekering is er niet mee eens... (en dan gekeurd bij de DA naar keuze van de koper)
en zo zijn er nog tig redenen te noemen...

Ook ik adverteer met alle keuringen toegstaan maar KK, en als ik een paard heb dat niet goed is, die komt niet op MP als sportpaard/recreatiepaard...
Als ik iets niet vertrouw dan haal ik de DA erbij, en als die rood licht geeft dan wordt dat vermeld (stel paard is niet meer voor de sport maar wel lichte recreatie, noem maar even wat, of merrie wel voor de fok maar niet om te rijden)
ook foto's zijn geen garantie, zo zijn er paarden die op de foto, perfecto waren maar binnen 12 maand compleet kapot waren... maar ook andersom, lopen in de sport, de foto's zijn bagger, en peerd wordt ruim 30 zonder ooit kreupel of zelfs maar onregelmatig te zijn geweest... foto's vooraf geven niets meer dan een verwachting, foto's omdat paard niet 100 % is geven een verklaring.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:46

Ik wil de keuring betalen als het paard goedgekeurd wordt. Bij afkeuring zijn de kosten voor de koper. Want zoals TS al zei, als ik er 10 laat keuren dan ben ik 600 Euro kwijt.
Kan die afspraak niet gemaakt worden, dan zoek ik ergens anders een paard :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:38

Dit is iets voor TAO.
Daarom van VSW-->TAO.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:10

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:17

Alane schreef:
Ook ik adverteer met alle keuringen toegstaan maar KK,

In mijn ogen is dit hetzelfde.
De klant is pas een koper wanneer er betaald word en dat is bij goedkeuring. Bij afkeuring is de klant geen koper.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:32

__Nathalie__ schreef:
Alane schreef:
Ook ik adverteer met alle keuringen toegstaan maar KK,

In mijn ogen is dit hetzelfde.
De klant is pas een koper wanneer er betaald word en dat is bij goedkeuring. Bij afkeuring is de klant geen koper.

een koper is iemand die koopt/cq wil kopen... en niet iemand die gekocht heeft... daarbij betaald de opdrachtgever, jij bent als koper opdrachtgever...

En is het een kwestie van afspraken maken, maar het is geen vaststaand feit dat de verkoper een keuring MOET betalen... en het voorkomt ook dat kopers een paard met een vraagprijs van 600 euro rondom op de foto willen hebben incl. rug...
(wil niet zeggen dat een paard van 600 euro niet gezond hoeft te zijn) Maar ook dat kopers laten keuren en dan niets meer van zich laten horen, en helaas gebeurd dat ook nog eens regelmatig...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:46

Jij vind een koper iemand die koopt/cq wil kopen.
Ik vind een koper pas een koper wanneer het gekocht is, anders is het een geintresseerde klant.

Daarom zou ik daar ook vooraf duidelijke afspraken over maken. De meeste weten wel wat er bedoeld word met kk maar het kan ook anders lopen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:52

Ik probeer al in een ander topic aan een koopcontract te komen maar nog niet gelukt.

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:57

Ik denk bij afkeuren >kosten verkoper

Daarbij komt dat als een paard klinisch afkeurd wordt en de verkoper is een eerlijk persoon het paard in een heel andere prijsklasse waarschijnlijk terecht komt dan voorheen. Als het paard dan eenmaal afgekeurd is en een nieuwe koper wil alsnog keuren zou ik zeggen prima maar dan op eigen kosten.

Mocht het paard al een keer gekeurd zijn en ok zijn bevonden zou ik herkeuren wel voor k.k laten doen.