Maand berekening, correct?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:59

Amber7777 schreef:
Ik vind het knap dat Juangi al op deze leeftijd een pony kan kopen. Ikzelf, heb een tijd gedacht dat ik als ik 16 jaar oud was, een pony zou kopen in mijn pensionstal (voor ong 250/maand all in *voer, hooi, water, stal,... er is ook beschikking tot 2 binnepistes, 2 buitenpistes, verschillende paddocs, weidegang, klein bosje en groot bos,... gratis te betreden.*) daarbij komen ook nog is de DA, hoefsmid, tandarts,... kosten. En wat als m'n pony dan ernstig ziek wordt? Nee :n OP mijn 16 jarige leeftijd kan ik me dat niet veroorloven! MINSTENS op 18 jarige leeftijd... MAAR Juangi heeft wel hulp van haar ouders! (Ik misschien wel van m'n vader maar ik wacht er nog mee! :P)

Maar jij praat over een dure pension stal met binnen piste.. Dat maakt de prijs van de stalling altijd veeeel duurder... Als het paard op een wei zet is het een stuk goedkoper

@TS: Zorg trouwens dat je voor je je paard koopt al een goede veeart en hoefsmid hebt.. Zodat als je een nood geval heb (bijv in de eerste week) je gelijk iemand kan bellen..

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:31

Ik vind sommige reacties hier overdreven.
Ik ben zelf bijna 17 en heb 2 paarden en 1 pony.
De pony betaal ik volledig zelf is 50 euro per maand. Het stalgeld van de paarden wordt betaalt door mijn vader. Dit is 270 euro alles incl voor beide. De rest betaal ik. Dus tuig,extra voer,dierenarts,hoefsmid, lessen en dergelijke. En dit gaat prima. Moet wel zeggen doordat ik alles zelf betaal heb ik weinig reserve maar als er iets gebeurt ( dus hoge medische kost) dan betaalt mijn vader dat. Ik werk er ook hard voor en ik kan het aan. Tja ik heb geen reserve dat niet maar ik heb wel mijn vader die me steunt als er iets is. Met die zekerheid ben ik nu aan het sparen voor later. Geld dat er elke maand over is gaat op de spaarrekening en blijft daar ook lekker staan voor als ik op mijn eigen ben en er gebeurt iets.
TS denkt er tenminste over na en is niet een penny die hals overkop een pony gaat kopen. Ze maakt een overzichtje van haar kosten en denkt na.
Ik persoonlijk zou 300 euro tellen met jou kosten, dan heb je per maand net wat extra. En de rest gewoon opzij zetten ;)
Succes ermee

groetjes

Juangi

Re: Zal dit gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:29

Ja inderdaad. Zat zelf te denken aan 100 euro extra voor het geval dat, in de maand hé! Verder sta ik persoonlijk nu liever hier, waar het paard lekker de hele dag buiten kan staan, dan op een pensionstalling waar dat misschien niet het geval is en je veel meer betaalt.

Ik ben van plan om in de zomer extra te gaan werken voor bepaalde maandkosten, zoals tandarts, paardenverzekering en andere kosten. Als ik dat er al uit heb, scheelt dat al een hoop per maand en kan ik mijn spaarpot beter aanvullen :)

Heel erg bedankt voor de (leuke) reacties :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:42

Jeetje zeg, 500 euro per maand? Als dat zo zou zijn is voor mij de lol er snel af. :=

Wij hebben hier thuis 3 paarden (ijslanders) staan, en betalen zo'n 50 euro per maand. Paarden staan gratis op ruim 2 hectare grond, hoeven van mij niet op stal, en worden alleen in de winter bijgevoerd met hooi en peen. Jaarlijkse inenting kost niet veel, en de ontworming ook niet. Hoefsmid laat ik alleen komen als ik dat nodig vind, maar zolang de hoeven mooi gezond blijven door het vele lopen in de wei komt hij maximaal één keer per jaar. Mijn paarden zijn blij en gezond. Dus ja, het kán ook goedkoper :)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:54

Ik ben in het gelukkig bezit van 1 fjord en 2 shetjes.
Al vanaf dat ik 6 was heb ik eigen paarden, aan huis.

iK ging zelden uit en stak al mijn verdiende geld in de paarden.
Toen ik 23 was kwam ik op straat te staan, mijn vriend maakte het uit.

Ik kocht zelf een huisje, maar drie paarden kon ik niet meer onderhouden,
ook al had ik ze aan huis. Dus heb ik er 1 moeten verkopen.

De tweede die moest ik een aantal jaren later in laten slapen, en de derde heb
ik nog altijd...

Mijn man en ik hebben nog altijd 2 huizen, krijgen er een niet verkocht, we hebben 2 autos,
willen verbouwen, moeten zelf IVF behandelingen betalen (a 4000 euro)..en nog altijd heb ik
mijn paardjes..En we hebben drie honden, die af en toe ziek zijn (kreeg deze maand rekening van 300 euro voor mijn pup)

Mijn man werkt fulltime en verdient goed, ik werk parttime in de zorg. Vast contract 25 uur, man heeft
ook vast contract. Twee hypotheken...

Het is krap aan, maar we doen het maar mooi toch!!!

Het is echt maar net waar je je prioriteiten hebt liggen!!!

Idd ik heb ook elke maand wel een tegenslag op financieel gebied. Of de wasmachine gaat stuk,
auto moet naar garage, dierenarts rekening, rek van ziekenhuis voor mezelf...Het is altijd wel wat..

Als je ouders je financieel steunen en je wilt het echt graag, waarom niet!

Edit: ik heb mijn paarden nog nooit verzekerd, dat is voor mij niet aantrekkelijk.
Als er iets gebeurt wat door mijn paard veroorzaakt is, dan valt dat onder mijn WA-verzekering.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:08

Ik denk dat je met je rekensom aardig goed zit. Ik ben zelf 42 met baan, man en 2 kinderen en heb nu, nadat ik al een jaar reed op haar, mijn eigen merrie gekocht.
Heb ook eerst jaren alles doorgerekend en een grote droom laten zijn. Maar goed je moet je droom ook eens uit laten komen. Dus heb de knoop door gehakt en haar gekocht.
Mijn eigen Welsh Cob.
Onderhoud is bij mij wel wat lager waarschijnlijk omdat ze 24/7 buiten staat. Ik betaal voor weide+schuilstal en onbeperkt hooi 100 euro. In principe heeft ze daar genoeg aan, maar voer toch elke dag wat slobber of basisbrok bij. Ik heb duvels geluk met haar hoeven, want ze is in augustus voor het laatst bekapt en ik maak voor binnenkort pas weer een afspraak bij de hoefsmid.
Ik heb haar niet verzekerd, ze is 15 en voor wat verzekeren betreft geldt voor mij altijd, wat je zo op kunt brengen moet je niet verzekeren.
Uiteraard heb ik die spaarpot wel door de jaren heen al bij elkaar gespaard, dus mocht er wat mis gaan en veel geld gaan kosten dan ligt het er.
Maar er staat bij mij ook een meisje van 14 jaar op de wei met haar eigen paard. Uiteraard springen haar ouders bij, maar ze heeft wel 4 weekbladen/folderwijken in de week. Heel veel respect heb ik daarvoor.
Maw als je het echt graag wilt, dan ga je er voor. Mocht je droom mislukken dan heb je het in ieder geval geprobeerd en krijg je er later geen spijt van.

Juangi

Re: Zal dit gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 09:49

Phoe, als 14 jarige. Echt respect! Vind 1x folderen in de week al vermoeiend. Misschien dat ik ook meer erbij ga nemen...

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:27

Juangi schreef:
Phoe, als 14 jarige. Echt respect! Vind 1x folderen in de week al vermoeiend. Misschien dat ik ook meer erbij ga nemen...

Ja dat vind mijn zoon ook :D , maar die heeft dan ook niet de dure droom van een eigen paard ;) .

Anoniem

Re: Maand berekening, correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:57

Ik deed het ook zelf vanaf mijn 16e. Werkte alle vakanties en daarnaast elke zaterdag en donderdag avond in de horeca om het te betalen ( naast vwo opleiding)

ik mis nog een post, onderhoud van je harnachement. Zadel opvullen ed is behoorlijk duur en moet geregeld

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 13:39

Oja. Hoevaak moet dat eigenlijk gebeuren en hoe veel kost dat gemiddelt.

Blijkbaar heeft mijn topic ook een andere naam gekregen???

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:21

Ik was laatst voor mijn zadel opvullen 50 euro kwijt

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:11

Ik vind dat je heel erg rationeel klinkt, alsof je alles goed doordacht hebt en donders goed weet waar je aan begint :)!
Heb zelf pas de beslissing genomen ook te gaan sparen voor een eigen paard. Ik heb het jarenlang uitgesteld, onder het mom van 'ik studeer nog, kan het toch niet betalen etc.', maar wil er nu toch voor gaan. Ik studeer nog steeds, maar ik de tijd van elke dag feesten is wel voorbij, voel me rustiger en zeker over mijn beslissing.

Ik heb zelf ook een berekening gemaakt (ook met behulp van bokt ;)) en kom op ongeveer 400 per maand uit. Hier zit elke maand 100 euro sparen bij in, plus een wat duurdere stalling dan die van jou. Omdat ik nog studeer, vind ik het prettig dat de stal met het openbaar vervoer bereikbaar is én dat mijn (toekomstige) paard volledig verzorgd wordt. Mocht ik dan een keer niet kunnen komen, heeft hij toch eten en komt hij buiten.
Daarbij ben ik al hard aan het sparen voor een potje, ik richt me op ongeveer 5000 euro. Die grens heb ik voor mezelf gesteld, voordat ik dat bedrag bij elkaar heb koop ik geen paard. Zo heb ik een flinke buffer, wat ik zelf heel prettig vind. Als ik eenmaal het paard heb gekocht (waarvoor ik ook nog moet sparen) komt daar dus elke maand ongeveer 100 euro bij.

Verder denk ik dat het best verstandig is om de lessen erbij in te begroten, ik denk dat je daar meer behoefte aan hebt dan je denkt! Heb je dingen als een fysio bezoekje ook bij je onverwachte kosten gezet? Ik heb zelf alleen het bekappen berekend in mijn begroting, maar ik bedenk me net dat sommige paarden aangepast beslag nodig hebben. Als je dit bij aankoop niet weet, zijn dat ook extra kosten.
Oh, vergeet ook de kosten van aankoop niet in te begroten! Plus de keuring (ik laat zowel klinisch als rontgologisch keuren). Die was ik namelijk eerst vergeten (dacht heel enthousiast: valt toch wel mee, een eigen paard!).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:57

Ik vind je berekening aan de hoge kant.
Maar goed, beter te hoog dan te laag ingeschat.
Bij een vriendin staan voor €100,- in de maand exlc strooisel en hooi, KV vind ik nogal een hoog bedrag.

Op m'n 16e mijn eigen pony gekocht en ALLES altijd zelf betaald.
Toen was ik zo'n 70,- per maand kwijt aan alles.
Nu heb ik 1 paard, 1 pony en 2 jaarlingen waarvan 1 zelf gefokt.
Het bedrag wat jij per maand denkt kwijt te zijn ben ik kwijt voor alle 4 de paarden samen.