wel of niet betalen voor een verzorgpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:18

dat is bij mij ook
lessen . wedstrijd vind het prima maar idd dat zijn wel eigen kosten.
Daar draai ik niet voor op.

superwoman

Re: wel of niet betalen voor een verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:20

mare de ts doet veel aan de verzorging, dus moeten de eigenaars daar heel blij mee zijn!

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:23

superwoman schreef:
ilse86 schreef:
En met die laatste zin bedoel ik: als de eigenaar niet meer in staat is zelf te rijden, maar wel wil dat het paard onder het zadel blijft

Maar dat is niet wat ik bedoel... ik bedoel dus als het paard "stil" staat en niet bereden hoeft te worden...
Als iemand er graag op wil rijden mag dat, maar wel tegen betaling ;)

Nou meeste verzorgsters rijden er meer fouten in dan dat de paarden er beter van worden hoor - nee bijrijders op hoger niveau ben ik nog niet tegen gekomen...

ik heb m,n bijrijdster omdat ik ms heb.
En periode,s heb dat het heel moeizaam gaat.
En het geluk heb een amazone die z1 heeft gereden.
ze heeft haar paard zelf ook nog op de leeftijd van 25 jaar.
En ik moet zeggen het gaat echt super.
Dus bij mij is het eigenlijk een geluk bij een ongeluk (als ik het zo mag noemen)

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:25

superwoman schreef:
mare de ts doet veel aan de verzorging, dus moeten de eigenaars daar heel blij mee zijn!

Ja sorry in mijn ogen wel

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:27

Ik heb ook ooit een paard bijgereden van een man die een eigen zaak had en geen tijd meer had om te rijden. Paard stond dus alleen maar stil en 's weekends reed hij er buitenritten mee. Ik mocht m dus doordeweek dressuurmatig rijden, zodat ie toch lekker bleef lopen. Heb ik ook nooit voor betaald. Moet wel zeggen dat ik ook veel deed daar. Dagelijks stal en weide schoonmaken en zorgen dat de boel netjes bleef. Verder hield ik t paard een beetje in de gaten m.b.t. gezondheid en zorgde ik ervoor dat ie keurig gepoetst was.

@sierlijk
In jouw geval is het idd fijn dat je een bijrijdster hebt waarmee het goed klikt! Dat is echt super fijn! Ik kan t ook super vinden met de eigenaren! Als ze een keertje weggaan in t weekend, pas ik ook wel eens op hun dochtertje. 't Is nu meer vriendschap geworden dan een overeenkomst. Ik help haar en zij helpt mij.

Lessen en startgeld betaal ik ook zelf. heb privéles met mijn verzorgpaard. ik ga ook met haar naar wedstrijden. Wedstrijden vindt ze echt super leuk. Paard heeft ooit Z1 gelopen, maar is plotseling uit de sport gehaald omdat t paard erg ziek is geweest. Heb m nu weer opgepakt en zodra ze de trailer afkomt, is ze helemaal in haar element. zo mooi om te zien. Dat vindt de eigenaresse ook.

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:37

ik vind ook niet dat je moet betalen, als je kijkt naar wat jij allemaal doet!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:43

Ik vind het netjes als je in natura af en toe wilt betalen.
Je doet veel voor ze maar het zijn wel haar paarden. en een DA rekening is vaak niet mis. en als jij rijdt en je paard struikelt en wordt kreupel dan komen daar ook rekeningen van. dus nee vind het netjes als je af en toe iets in natura bijdraagt. en zoveel kost dat niet. een zak voer heb je al voor 8 euro.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:44

paard kan ook struikelen als ie in de wij staat en er niet op gereden wordt. 't is wel netjes, maar niet noodzakelijk.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:05

De omstandigheden maken volgens mij ook nogal wat uit...

Ik woonde eerder in de stad zonder auto, toen heb ik ook wel voor bijrijdpaarden betaald ik had weinig keus. Toen ik een auto had kon ik de dorpen in en ging ik echt niet meer voor het rijden betalen. Natuurlijk betaal je ook geld op een manege, maar dan betaal je ook voor de les. Als je een eigen paard hebt zijn de lessen vaak duurder dan op een manege...

Nu ik zelf een paard heb zou ik ook geen verzorger willen die betaald. Als er al iemand aan mijn paard mag komen dan een liefhebber waar ik het gezellig mee kan hebben, echt niet iemand die graag "goedkoper wil rijden dan op een manege". Meer beweging is altijd gezond voor een paard dus dat is werk wat een verzorger jou uit handen neemt. Daar mag je blij om zijn want een eigen paard is werk zat. Als ze dan ook nog willen mesten of een keer bijspringen als je op vakantie gaat; geweldig! Zo iemand is goud waard, die zou ik zeker niet wegjagen door geld te vragen voor het werk dat ze doen. Als iemand betaald mag je verder ook niets eisen, vind ik. Je kunt moeilijk geld vragen én willen dat ze elke week netjes drie keer komen en klusjes doen. In feite vraag je dan geld aan iemand om voor jou te mogen werken.. da's een beetje krom.

Maarja als je een verzorgpaard wilt in de randstad of zo... dan kan ik me voorstellen dat een eigen paard onbetaalbaar is en je het samen deelt.

Het blijft toch altijd een kosten-baten analyse. En die is persoonlijk want iedereen heeft persoonlijke wensen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:39

sallandval schreef:
Het blijft toch altijd een kosten-baten analyse. En die is persoonlijk want iedereen heeft persoonlijke wensen.

klopt, want zoals jij kijkt naar de "extra beweging" wat "altijd gezond is", zie ik extra corrigeerwerk om hem/haar weer recht en los te maken, wat dat is namelijk mijn ervaring.

Ook de manegeles - zie ik als rondjes rijden op paarden die veelal behoorlijk afgestompt zijn. Mijn paarden voelen iig heel anders aan dan het gemiddelde manegepaard - waardoor je eigenlijk al veel meer leert. Paardrijden is imo voornamelijk voelen en reageren..

Nogmaals waar ik het ook mee eens ben, wanneer iemand veel doet aan de verzorging en ook bijv klaar staat als de eigenaar niet kan (ziek,vakantie) is dat imo een betaling in natura (dmv arbeid).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:53

superwoman schreef:
sallandval schreef:

klopt, want zoals jij kijkt naar de "extra beweging" wat "altijd gezond is", zie ik extra corrigeerwerk om hem/haar weer recht en los te maken, wat dat is namelijk mijn ervaring.

Ook de manegeles - zie ik als rondjes rijden op paarden die veelal behoorlijk afgestompt zijn. Mijn paarden voelen iig heel anders aan dan het gemiddelde manegepaard - waardoor je eigenlijk al veel meer leert. Paardrijden is imo voornamelijk voelen en reageren..

Nogmaals waar ik het ook mee eens ben, wanneer iemand veel doet aan de verzorging en ook bijv klaar staat als de eigenaar niet kan (ziek,vakantie) is dat imo een betaling in natura (dmv arbeid).

Zie je wel, dan zijn we het op zich best eens.

Als je een betrouwbaar toppaard kunt rijden waar al heel veel uren training in zitten, dan is dat misschien best wat geld waard. Maar dat soort paarden heb ik persoonlijk niet zoveel gezien, de paarden die écht goed getraind worden worden doorgaans voldoende getraind, dan is er geen verzorger of bijrijder nodig (sterker nog, dan mag er vaak niemand op behalve de eigenaar). En, dat zal dan vast wel zijn om de redenen die jij noemt. Maar eerlijk gezegd snap ik dan niet zo goed waarom je in vredesnaam een bijrijder zou willen als het in feite slecht is voor het paard. De enige reden die ik dan zou kunnen verzinnen is geld.

Ik zou dan ook weer nooit op een manege gaan rijden waar je niet goed les krijgt (wat is het nut van rondjes hobbelen?). Dus ik zoek dan wel even verder tot ik wat heb waar je goed les krijgt op een goed paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:58

sallandval schreef:
Maar eerlijk gezegd snap ik dan niet zo goed waarom je in vredesnaam een bijrijder zou willen als het in feite slecht is voor het paard. De enige reden die ik dan zou kunnen verzinnen is geld.

Verdienen doe je er niet aan - anders moet je wel bijzonder veel geld vragen :P
Dus het is een beetje van beide (1) beetje geld (2) iemand helpen zoals ik ook geholpen ben met een "verzoirgpaard/als bijrijder. Het is leuk om iemand te helpen als die het waardeerd :j

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:59

Gevonden !!!!!!

Naar jou ben ik op zoek, een verzorgster bijrijder die er is voor de paarden, niet bang is om mee te helpen met de verzorging. super.

betalen??? Nee natuurlijk niet. Jij helpt mij, en ik help jou. Je bent van harte welkom.

Het is een geven en nemen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:32

Ik weet dat half paardenland vindt dat er betaald moet worden voor een bijrijdpaard maar ik ben een andere mening toegedaan.

Dat de eigenaresse last heeft van de crisis is heel vervelend, maar niet jouw probleem.

Ik zeg nee; niet betalen. Je doet er genoeg voor terug !

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:36

Maar, de TS neemt ook zelf vrij voor als de dierenarts komt en gaat vrijwillig mee als hij naar of van de kliniek gehaald moet worden?
Dat doet ze waarschijnlijk omdat ze het intresant vind en leuk vind met paarden bezig te zijn, en de klussen die ze nu voor het paard doet vind ze ook 'leuk' neem ik aan. Wat nu als de TS over een aantal maanden al een tijdje lekker aan het rijden is en voor de eigenaar het lastig is haar paard te blijven onderhouden, de TS heeft er dan alleen plezier van en moet af en toe uitmesten. Is een kleine vergoeding dan niet op zijn plaats?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:56

Als ik een bijrijder zou zoeken dan zou ik wel verlangen dat ze 1x per twee weken priveles zou nemen. Dit is een investering in de bijrijder en ook in het paard. Ik zou het wel prettig vinden als ik in geval van nood op de bijrijder terug zou kunnen vallen. Bijvoorbeeld als de hoefsmid moet komen, dierenarts moet komen dat diegene eventueel erbij kan zijn.

Echter zou ik zelf geen kosten willen hebben aan het feit dat er een bijrijder is. Tuurlijk ik zou zeker ervoor zorgen dat er een passend zadel, hoofdstel, dekje is. Maar als bijrijder graag in een setje wil rijden tja dat is dan op eigen kosten (en natuurlijk blijft het setje haar/zijn eigendom). Uitmesten zou ik ook op prijs stellen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:00

babydolll schreef:
Maar, de TS neemt ook zelf vrij voor als de dierenarts komt en gaat vrijwillig mee als hij naar of van de kliniek gehaald moet worden?
Dat doet ze waarschijnlijk omdat ze het intresant vind en leuk vind met paarden bezig te zijn, en de klussen die ze nu voor het paard doet vind ze ook 'leuk' neem ik aan. Wat nu als de TS over een aantal maanden al een tijdje lekker aan het rijden is en voor de eigenaar het lastig is haar paard te blijven onderhouden, de TS heeft er dan alleen plezier van en moet af en toe uitmesten. Is een kleine vergoeding dan niet op zijn plaats?

als ze er mee stopt heeft de eigenaresse nog steeds niet genoeg geld om voor haar paard te zorgen, denk daar dan eens over na. Je moet geen paard nemen en dan financieel AFHANKELIJK zijn van iemand anders :n

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:03

Persoonlijk zou ik nooit betalen voor een verzorgpaard.
Ik zou bijvoorbeeld voor het rijden klusjes doen zoals uitmesten, het erf schoonhouden etc.
Ik zou wel eigen spullen voor het paard willen aanschaffen zoals halsters enz.
Als ik bijvoorbeeld wel gratis zou mogen rijden maar voor een bak ergens anders heen moet en zou moeten betalen zou ik dit opzich wel doen..

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:04

Qimm schreef:
babydolll schreef:

als ze er mee stopt heeft de eigenaresse nog steeds niet genoeg geld om voor haar paard te zorgen, denk daar dan eens over na. Je moet geen paard nemen en dan financieel AFHANKELIJK zijn van iemand anders :n

Hier ben ik het mee eens :o

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:05

poeheeee.. wat veel reacties :D +:)+

superwoman schreef:

Deze paarden lopen niet in de sport en worden alleen recreatief gereden.. en ik denk juist dat het eerder zo is dat ik die paarden voor hun "corrigeer" want de 1 rijdt amper omdat ze nogal bang is (ze is er ooit een keer vanaf gevallen en bekken gebroken) en ze hoopt dat als er wat meer mee gedaan wordt zij ook weer wat meer vertrouwen krijgt.. hij is trouwens best heel lief maar wel onzettend ondeugend als je niet consequent bent

de ander is echt een draak.. bijt op stal naar je, kan niet gelongeerd worden want dan valt hij je aan, rijden in de bak vindt hij niet leuk en buiten zet hij de turbo aan..
maar vindt hem toch leuk om hem te doen :D en hoop er een leukere en vooral gelukkiger paardje van te maken.. hij is namelijk pas 5jr oud en nu al zo..
vraag me dan ook wel af of hij misschien pijn heeft maar daar wil ik eigenlijk pas over beginnen bij de eigenaren als ik een maand of 2/3 verder ben.. maar het kan ook heel goed zijn doordat hij iets heeft meegemaakt.. zij zijn namelijk de 4e eigenaar en was 4 toen ze m kochten dus daar zit ook al iets mis..
maar die probeer ik dus ook een beetje bij te stellen voor zover dat gaat als je er maar 1x per wk op rijdt.. maar moet zeggen dat hij na 5x rijden al beter reageert op me.. en wil naast het rijden ook veel grondwerk met m gaan doen..

truus1970 schreef:
Gevonden !!!!!!

Naar jou ben ik op zoek, een verzorgster bijrijder die er is voor de paarden, niet bang is om mee te helpen met de verzorging. super.

betalen??? Nee natuurlijk niet. Jij helpt mij, en ik help jou. Je bent van harte welkom.

Het is een geven en nemen

:o :o :o

verder is het niet zo dat de eigenaressen gevraagd hebben om een bijdrage.. ook niet omdat ze crisis heeft maar volgens mij kan ze daardoor wel minder lessen en dat vind ik dan ook weer rot voor het beessie.. het zou zo fijn zijn voor hem als er meer met hem gedaan wordt denk ik dan..

ik denk dat ik voorlopig maar gewoon kleine dingetjes ga betalen voor ze en ook vooral die extra dingetjes blijf doen voor ze.. dus betaal dan inderdaad gewoon in natura..
dus dat wordt vrijdag benen wassen en de mok aanpakken ;) en van de 1 ook zijn staart want die ziet eruit :=
en wie weet komen ze er zelf een keer mee en dan is het gewoon bespreekbaar.. maar vindt echt wel ff fijn om te lezen hoe anderen daarover denken.. thnx a lot!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:05

Mee eens een verzorgster betaald niet mee aan de onderhoud van een paard.Dan had een verzorgster al lang een eigen paard genomen.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:08

Lees er al meer.....met zo'n verzorgster mag je in je handen knijpen...die zijn erg zeldzaam !!
Vind het ook onzin als je zou moeten betalen. Als je zelf les neemt met hun paarden zelf lessen betalen ofzo is logisch, maar je moet zeker niet betalen om hun paarden te mogen verzorgen, niet zoals jij omschrijft dat je klaar staat voor ze :)

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:09

Qimm schreef:
babydolll schreef:

Zeg ik dat je een paard moet nemen als je het niet kan betalen? Nee, maar sommige mensen hebben een paard en moeten daarvoor andere dingen laten om het zo maar te zeggen. De vrouw doet de TS ook een plezier als ze binnekort op het paard mag rijden, op die dag kan zij er immers niet meer opklimmen ;)
En 50 euro per maand is voor iedereen een prettige bijkomstigheid, het paard is niet gemeen en denk ik fijn te rijden, dus de TS beleefd er een hoop plezier aan en krijgt misschien wel veel vrijheid?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:18

sjah, maar die vrouw durft niet, dus rijdt de TS.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:25

babydolll schreef:
op die dag kan zij er immers niet meer opklimmen ;)

deed ze dat maar! want daar zou ik ook gelukkig van worden en flynn helemaal, maar helaas doet ze dat niet..

hij staat nu de meeste tijd op stal.. en ik denk dat als het moment daar en ze durft er weer een beetje op te rijden dat het dan ook niet meer dan 3x in de wk wordt.. eerder maar 2x..
persoonlijk ben ik van mening dat een paard van 9jr die veel op stal staat minstens 5 of 6 keer week moet lopen en dan afgewisseld met wandelen/longeren/bak rijden/buiten rijden..
het is voor hem en voor dus echt wel superfijn dat ik hem die 2 dagen doe.. zij mist die dagen echt niet.. en mocht ze nou een keer willen rijden op dag dat ik hem doe dan zou ik dat alleen maar fijn vinden.. dan kom ik gewoon kijken of ik heb een dagje vrij.. dus dat is ook geen probleem