Bijrijder van een kreupel paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:16

Hoe kan je wel rijden maar niet verzorgen? :o

Voordat Stef van mij werd heb ik hem 5 jaar verzorgd/gereden. Dit deed ik 5 dagen per week. Het is toch meer dan alleen maar uit stal trekken en rijden? Het is toch ook betrokkenheid? Je gaat met een dier om, niet met een machine.

Maar dat is mijn mening..

Konstantine

Re: Bijrijder van een kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:20

Een paard in volpension, daar is geen verzorgen aan, Marieke. Daar wordt alles gedaan, je moet alleen zelf op- en afzadelen en rijden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:23

Nou.. ik sta zelf in volpension maar verzorgen is in mijn ogen toch meer dan alleen rijden. Longeren, grondwerk, buitenritje, spullen in orde houden, rijden, poetsen, wassen etc.

Het gaat toch niet alleen om rijden? er zit toch veel meer aan vast? Ook als je in volpension staat? Sorry, maar mijn lol komt toch ook deels voort uit het 'verzorg' gedeelte.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:25

jeetje al die mensen die het als een dienst zien, ben blij dat ik die niet als bijrijder heb.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:29

Caira schreef:
jeetje al die mensen die het als een dienst zien, ben blij dat ik die niet als bijrijder heb.

Mee eens! Zo ben ik als bijrijder nooit geweest.. :o Ging dag in dag uit naar mijn verzorgpaardje..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:31

Prisca schreef:
Tja ik sta hier anders in. Ik heb altijd bijrijders gehad en nu niet meer. Ik vroeg toen een bijdrage in de "verzorging"en niet in het "rijden"voor dit had ze dan in ruil een goede stal met binnenbak alle mogelijkheden. Ik geef die persoon een paard ter beschikking en goede spullen en ook de garantie dat hij niet verkocht wordt of wat dan ook. Dit in overleg en termijnen. Ik had toen deze bijdrage financieel nodig anders was het niet te betalen. Denk ook dat de meeste die een bijrijder hebben ook puur financieel hebben en niet omdat het geld verdienen is.

Als hij dan kreupel was betaalde ze gewoon door. Mijn stalling loopt toch ook gewoon door?. Ik ga er dan ook vanuit dat ze op "haar" dagen gewoon de verzorging voor rekening neemt. Paardrijden is meer dan op de rug zitten. Ik zie hier toch vrij dieronvriendelijke reacties.

Jullie liefde voor het betreffende paard houdt dan wel snel op hoor?. Als een bijrijder het zo zou doen zou die zo kunnen vertrekken voor die persoon 10 andere. Als het je eigen paard is zou je dan ook stoppen met betaling van stalling als die kreupel is?.

Ik ben het wel met Prisca eens.
Het is toch ook niet zo, dat als jij een woning huurt en je gaat 3 mnd op vakantie, je dan tegen je huurbaas zegt "ik betaal de komende maanden niet, want ik maak geen gebruik van de woning!"
Het enige wat ik nog enigermate reeel zou vinden, als je de periode van niet kunnen rijden, iig de helft zou betalen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:32

Marieke_K schreef:
Nou.. ik sta zelf in volpension maar verzorgen is in mijn ogen toch meer dan alleen rijden. Longeren, grondwerk, buitenritje, spullen in orde houden, rijden, poetsen, wassen etc.

Het gaat toch niet alleen om rijden? er zit toch veel meer aan vast? Ook als je in volpension staat? Sorry, maar mijn lol komt toch ook deels voort uit het 'verzorg' gedeelte.

Ik vind longeren en grondwerk meer onder rijden vallen dan onder verzorgen, want je bent bezig met het paard. Dat je het paard voert na het werk vind ik wel logisch, dat is een kleine moeite.
Onder verzorgen versta ik alle ellende eromheen, zoals bijv. uitmesten van stal, paddock en weiland. De rotklusjes, om het zo maar te zeggen. Dat je dat doet in ruil voor het mogen rijden, oké. Maar dat je én betaalt én die klusjes moet doen, vind ik eigenlijk niet kunnen. De stalknecht hoeft toch ook niet te betalen om stront te scheppen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:36

Met een eigen paard op een doe het zelf stal moet je ook mesten etc. Rotklusjes in jouw woorden horen bij de verzorging van een beest. Net zoals dat jij je huis moet schoonmaken als je een eigen huis hebt..

Vind Sterre's voorbeeld mooi :) Je betaald inderdaad toch ook je huur door als je op vakantie bent?

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:36

Caira schreef:

Ik ook. Zit echt met stomme verbazing dit topic te lezen. (overigens laat ik niemand betalen voor een dagje mijn paard doen)

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:38

Sterre schreef:
Het is toch ook niet zo, dat als jij een woning huurt en je gaat 3 mnd op vakantie, je dan tegen je huurbaas zegt "ik betaal de komende maanden niet, want ik maak geen gebruik van de woning!"
Het enige wat ik nog enigermate reeel zou vinden, als je de periode van niet kunnen rijden, iig de helft zou betalen.

Vakantie is ook wat anders dan kreupelheid.
Je betaalt toch voor het huis om erin te kunnen wonen, blijf je daar wel maanden voor doorbetalen zonder dat je erin kan wonen?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:38

Citaat:

Dat is toch appels met peren vergelijken? In bovenstaand geval neemt de huurder zelf de beslissing meerdere maanden weg te gaan. In dit geval is het geen beslissing van TS om niet meer te rijden. Ik neem aan dat als TS op vakantie gaat en daardoor niet kan rijden, ze wel zou doorbetalen, omdat dit haar eigen beslissing is.

Maar ik vind wel dat als je betaalt, je betaalt voor het rijden en niet voor het verzorgen. Daarom vind ik het logisch dat als er niet meer gereden kan worden, er ook niet meer betaald wordt. Natuurlijk niet als het gaat om een paar weken, maar als het om maanden gaat zou ik niet meer betalen. Dat wil helemaal niet zeggen dat er geen verzorging bij het rijden hoort of dat dan maar "de handen van het paard worden afgetrokken", want veelal zal de verzorging gewoon doorgaan. Ik zou het niet eerlijk vinden als een bijrijder direct foetsie is als er wat met het paard is; ik vind het wel zo netjes dat hij/zij gewoon langs blijft komen om te poetsen, wandelen etc. Maar daar geld voor vragen? Nee, dat zou ik nooit doen als eigenaar. Ik zou allang blij zijn dat iemand mij helpt bij de verzorging.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:39

Musjes schreef:
Caira schreef:

Ik ook. Zit echt met stomme verbazing dit topic te lezen. (overigens laat ik niemand betalen voor een dagje mijn paard doen)

Ik ook.. stop met reageren krijg er de kriebels van, je praat over de verzorging van een beest niet over een auto..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:40

Sterre schreef:
Prisca schreef:
Tja ik sta hier anders in. Ik heb altijd bijrijders gehad en nu niet meer. Ik vroeg toen een bijdrage in de "verzorging"en niet in het "rijden"voor dit had ze dan in ruil een goede stal met binnenbak alle mogelijkheden. Ik geef die persoon een paard ter beschikking en goede spullen en ook de garantie dat hij niet verkocht wordt of wat dan ook. Dit in overleg en termijnen. Ik had toen deze bijdrage financieel nodig anders was het niet te betalen. Denk ook dat de meeste die een bijrijder hebben ook puur financieel hebben en niet omdat het geld verdienen is.

Als hij dan kreupel was betaalde ze gewoon door. Mijn stalling loopt toch ook gewoon door?. Ik ga er dan ook vanuit dat ze op "haar" dagen gewoon de verzorging voor rekening neemt. Paardrijden is meer dan op de rug zitten. Ik zie hier toch vrij dieronvriendelijke reacties.

Jullie liefde voor het betreffende paard houdt dan wel snel op hoor?. Als een bijrijder het zo zou doen zou die zo kunnen vertrekken voor die persoon 10 andere. Als het je eigen paard is zou je dan ook stoppen met betaling van stalling als die kreupel is?.

Wel als de huurbaas je dak eraf heeft gehaald en zegt, sorry je kan er (voorlopig) niet in wonen, maar je moet wel doorbetalen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:40

Citaat:
je praat over de verzorging van een beest niet over een auto..

Als het gaat om de verzorging vind ik niet dat je als eigenaar geld moet vragen aan iemand die je daarmee helpt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:41

Marieke_K schreef:
Met een eigen paard op een doe het zelf stal moet je ook mesten etc. Rotklusjes in jouw woorden horen bij de verzorging van een beest. Net zoals dat jij je huis moet schoonmaken als je een eigen huis hebt..

Vind Sterre's voorbeeld mooi :) Je betaald inderdaad toch ook je huur door als je op vakantie bent?

Daarom heb ik geen eigen paard :Y)
Ik wil best rijden en in ruil daarvoor mesten of betalen. Moet ik betalen voor rijden en mesten, dan heb ik zoiets van "Ja, dag!". Bij de manege kan ik rijden tegen betaling zonder dat ik rotklusjes hoef te doen... Dat zijn dan wel minder fijne paarden vaak, maar ja, dat neem ik dan maar voor lief.

Ik heb trouwens wel een half jaar een niet berijdbare pony verzorgd en daar ook netjes uitgemest hoor. Maar daarvoor hoefde ik dus niet te betalen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:42

Horseware schreef:
Citaat:
je praat over de verzorging van een beest niet over een auto..

Als het gaat om de verzorging vind ik niet dat je als eigenaar geld moet vragen aan iemand die je daarmee helpt.

Alsof rijden het belangrijkste is?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:42

Marieke_K schreef:
Ik ook.. stop met reageren krijg er de kriebels van, je praat over de verzorging van een beest niet over een auto..

Want mensen die niks betalen zijn geen goede verzorgers? :+
Hoeveel geld je betaald zegt toch niks over hoe je met een paard omgaat..

Magoed dat doe ik dus al jaren verkeerd, hoe meer je betaalt hoe meer je om een paard geeft, weer wat geleerd :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:44

Caira schreef:
Horseware schreef:

Niet per se het belangrijkst, ik vind grondwerk en wandelen ook hartstikke leuk. Maar rijden is wel een extra luxe.
Als je iemand vraagt om te betalen voor poetsen en zo, denk ik niet dat diegene dat zal doen, op de manege staan genoeg pony's die ook wel een poetsbeurt willen, hangen genoeg zadels die wel eens gevet moeten worden en zijn ook genoeg stallen vies die best eens uitgemest mogen worden, en daar hoef je niet voor te betalen.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:45

Caira schreef:

Ik vind rijden niet het belangrijkste :D maar als ik zou moeten betalen om te poetsen en stallen uit te mesten ga ik wel naar een manege oid, die vragen daar niks voor.

Lijkt me dus ook afhankelijk van wat voor afspraken je maakt.

Maar stel je spreekt af ik betaal 100 euro per maand, daarvoor je 2x per week op een paard rijden.
Paard wordt kreupel, kan een jaar niet meer bereden worden.

Tsja, daar zou ik geen 100 euro per maand voor overhebben.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:46

Citaat:

Zeg ik dat dan? Mijn mening is gewoon dat als je betaalt, je moet kunnen rijden als je bijrijder bent. Dit is anders dan als je eigenaar bent. Maar ik zou NOOIT iemand laten betalen voor de verzorging van mijn paard, alleen voor het rijden. Wil niet zeggen dat ik niet verwacht dat het paard ook even netjes gepoetst wordt van tevoren en gewassen na afloop, maar kan er niet gereden worden dan verwacht ik wel van een trouwe bijrijder dat deze blijft langskomen voor poetsen, wandelen e.d., maar daar hoeft hij/zij dan niets voor te betalen aan mij hoor.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:46

Prisca schreef:

Ik ben het hier mee eens.
Het is niet alleen het rijden.
Maar ook de verzorging en alles wat er nog mee bij komt kijken.

Snap niet dat als je niet kan rijden dat je dan gelijk aan het geld denkt.
Maar dit is persoonlijk.
Zo zie ik het.... :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:48

Ik vind de tijd die mensen met mijn paard door mogen brengen al privilege genoeg. Dat is al ontspanning. Straks komen mijn pensionklanten aan, ik kan een maand niet rijden DUS ik betaal geen stalling.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:52

Caira schreef:
Ik vind de tijd die mensen met mijn paard door mogen brengen al privilege genoeg. Dat is al ontspanning.

Tsja, ik denk dat je dan de enige bent die iemand zou kunnen laten betalen voor het doorbrengen van tijd met een paard, zonder te rijden. Ik vind het juist fijn als er iemand is die mij wilt helpen met poetsen, wandelen e.d. Daar zou ik echt niets voor vragen, daar zou ik juist blij mee zijn. Extra aandacht voor mijn paard en een extra poetsbeurt, dat vindt hij alleen maar fijn!

Citaat:
Straks komen mijn pensionklanten aan, ik kan een maand niet rijden DUS ik betaal geen stalling.

Dat vind ik ook appels met peren vergelijken. Er is een verschil tussen een eigenaar en een bijrijder. Dergelijke zaken zijn voor rekening en risico van de eigenaar, niet van de bijrijder. Ik zou me als eigenaar schamen om maandelijks geld te vragen voor een paard dat bijvoorbeeld een half jaar niet gereden kan worden door een blessure.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:52

Sterre schreef:

Maar als het huis een dusdanige bouwval is dat je er niet kan wonen, en de eigenaar wil dat je het volle pond betaald omdat je nog wel van de tuin kan genieten klopt er ook iets niet ;)
Oh, wat brainless al zegt eigenlijk ;)

Paarden borstelen en uitmesten kan je overal wel gratis doen. Vergeet niet dat veel mensen toch bedragen rond de 50 euro per maand betalen om te mogen rijden. Een hoop geld, vooral voor jonge meiden die dit met een bijbaantje in een supermarkt moeten bekostigen. Het feit dat veel mensen hier niet maanden willen betalen voor een kreupel paard wil niet zeggen dat ze de verzorging niet serieus nemen en nog steeds de afgesproken dagen langskomen.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:53

Zelf ben ik ook al jaren bijrijder en betaal ik een vaste bijdrage. Voor dit bedrag is het paard sowieso 3 dagen 'van mij'. Voor het bedrag dat ik betaal kun je bij lange na geen eigen paard houden hier in de omgeving. Verder ben ik daar te druk voor momenteel. Eigenaresse heeft met twee kleine kinderen ook niet meer alle tijd dus voor ons beide een prima oplossing. En dat ik een bijdrage betaal vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. Terwijl ik op mijn dagen ook gewoon mest en voer.

Nu kan ik door de vorst ook al een paar weken niet rijden. Heel vervelend, maar het is niet anders. Ik moet wel heen en weer naar stal, mest uit, voer, gooi los en stap/wandel met het paard voorzover dat mogelijk is in de sneeuw.

Maar er is geen moment in mij opgekomen om dan maar te vragen of ik mijn bijdrage terug mag hebben omdat ik niet kan rijden. Ik ben gek op dat paard, heb een band met dat paard en ik geniet ervan als ik daar ben, ook al is het alleen om even te mesten, dat hoort er nou eenmaal bij. Ik kom daar niet alleen om te rijden.

Bij kreupelheid denk ik er precies zo over. Mocht het maanden en jaren gaan slepen zou ik wel vragen of er over de bijdrage te praten is, maar niet al na 6 weken. Je weet dat dit kan gebeuren het hoort erbij.