[TAO] HELP! Trailerprobleem: ik mag niet meer op wedstrijd..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 16:41

Ik heb een oplossing gevonden!! Iedereen die dit probleem ook heeft, lees onderstaand stuk want je kunt er zelf ook wat aan hebben!

Beste mensen, ik heb net Petra Vlasblom van 2Moons gebeld, en ik ben echt van mening dat ik dat veel eerder had moeten doen! Ze heeft mij een aantal dingen aangeraden. Let op: alles wat ik hier neerzet is waarschijnlijk, omdat zij natuurlijk niet door de telefoon heen kan kijken!Allereerst zei ze ook dat het om een evenwichtsprobleem gaat. Mijn pony heeft een keer iets meegemaakt, waardoor ze is gevallen en zich zo heeft bezeerd dat ze niet meer durfde te verstappen in de bochten. Daarom moet ik nu echt een training gaan maken van het trailergebeuren en overstappen in de bochten.

Ik ga eerst met onze trailer naar een trailerbedrijf hier in de buurt, (Konag Nagele) om de achterstangen lager te laten maken. Zeker omdat Skunny 1.57 is, en de achterstang te hoog is voor haar. En dat terwijl zij onze grootste pony is! Wij vervoeren onze pony van 1.22 zelfs met een paardenstang! Dus die gaan echt lager, waar ik wel bang voor ben is dat ze dan niet meer omhoog kan komen ALS ze met haar kont onder zo'n lagere stang komt, maar ik ga ook vragen daar of ze daar geen oplossing voor hebben. En wat Petra mij ook aanraadde is om te vragen of ze een uitschuifbare stang kunnen maken. Ik moet Skunny dan in de trailer zetten, tussenschot helemaal opzij, en de achterstang elke keer een stukje verstellen, zodat ze iedere keer moet verstappen. Ik hoop dat ze zo'n stang kunnen maken, want dat bespaart mij een hoop werk. Maar dat heb ik er natuurlijk wel voor over!!

Zelf een training ervan maken

Als ze zo'n stang niet kunnen maken, moet ik er zelf een training van maken. Op het moment dat ik hiermee ga beginnen, moet ik haar elke dag verschillende Bach middelen geven (Iemand ervaring mee??) Dit zijn druppels die je overal voor kunt gebruiken. Je hebt ze voor stress, angst, pijn etc. Maar ik heb even op internet gekeken en het zijn allemaal moeilijke woorden waar ik niet echt uitkom. Misschien weet iemand welke ik waarvoor moet gebruiken? Mag ook via pb..

Eerst gewoon in de trailer zetten dus niet vast en de klep ook niet dicht, gewoon in een stilstaande trailer met het tussenschot opzij. Dan gaat er iemand die je paard vertrouwt voor hem/haar staan die biksjes bij zich heeft. Dan ga jijzelf achter het paard staan of aan de zijkant. Iedere keer laat je je paard links en rechtsom schikken. Als hij dit doet geeft degene aan de voorkant een biksje en beloont hem. Dat herhaal je meerdere keren. Als dat goed gaat, zet je het schot steeds een stukje dichter naar het paard toe en laat hem weer schikken. (Je kunt het ook meerdere malen per dag doen, tussendoor gewoon gaan rijden en daarna weer een kwartiertje gaan oefenen.) Als je dit een paar dagen/weken geoefend hebt, ga je naar een groot terrein/parkeerplaats waar je geen verkeer tegenkomt. Ik heb zelf gelukkig de beschikking over een groot leeg parkeerterrein. Als je daar bent ga je dit weer een keer oefenen. Daarna doe je de trailer dicht en ga je op het opstapje aan de achterkant van de trailer staan. Degene met de biksjes blijft gewoon in de trailer staan. Dan ga je heeeel voorzichtig een stukje rijden en laat je het paard weer links en rechtsom schikken. Steeds weer met het schot een stukje dichter. Als dat goed gaat, ga je een linkerbocht maken en laat je paard weer schikken. Als hij dit goed doet, moet je hem echt goed belonen zodat hij weet dat dit de bedoeling is. Als je dus zo'n verschuifbare stang hebt, hoef je niet iedere keer hem te laten schikken.

Petra zei ook dat het echt een kwestie van geduld is. Voor iedere negatieve ervaring van het paard moet je een positieve tegenover zetten. Als deze training eenmaal werkt kan ik ook niet gelijk weer met 2 paarden gaan reizen. Eerst moet ze een aantal keren alleen mee, gewoon met alle schotten dicht zoals ze ook staat met een paard naast haar. Als dat goed gaat, kan ik langzaam weer proberen om er een ander paard naast te zetten.

Ik hoop van harte dat dit gaat werken en dat er meer mensen wat aan deze informatie hebben. Ik heb er even over moeten typen, maar dan heb ik het voor mezelf ook even op papier staan. 2 Moons bedankt!!

cissy

Re: [TAO] HELP! Trailerprobleem: ik mag niet meer op wedstrijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:07

oftewel, wat meerdere mensen hier al verteld hadden: een langere stang en schot opzij. En daarnaast gaan oefenen met omstappen, lijkt me een goed plan! Succes!
Hou je ons op de hoogte van je vorderingen?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:19

Hoop dat je een uitschuifstand kunt laten maken, zou erg handig zijn. Als je googled op Bachbloesem tegen angst, krijg je diverse soorten die je kunt gebruiken. Ik neem aan dat je jouw paardje een van deze druppelsoorten moet geven.
Ben benieuwd hoe het oefenen gaat! Succes!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 08:18

Vraag aan Petra of ze een bach remedie voor je maakt, dat doet ze namelijk ook.

Anders kan je haar laten komen als het echt niet wil, ze heeft ons ook heel goed geholpen nadat mijn pony op de secundaire weg aan de haal was gegaan omdat hij na 45 minuten poging tot laden dacht.. je gaat zelf de trailer maar in.
Nu is laden absoluut geen probleem meer hij hobbelt zo de trailer in.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 12:13

Ja dat lijkt me een goed plan. Ik heb zelf nog nooit Bach bloesem ergens voor gebruikt. maar ik zal haar wel een mail sturen of ze dat even kan doen. Ik hou jullie op de hoogte!

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:46

Is het niet zo dat ze omvalt in de trailer tijdens het rijden? Zo'n pony heb ik ook gehad. Dan kun je proberen haar aan de andere kant te laden, toen was het bij ons over

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 17:23

Nee, tijdens het rijden op rechte stukken valt het wel mee.. Ze doet het echt in de bochten. Dus als ik haar rechts zou zetten, zou ze het in de bochten andersom wel doen. Tis gewoon een evenwichtsprobleem..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:05

SharonTessa1 schreef:
mijn paardje krijgt altijd als we met trailer gaan een kalmeringsspuitje anders sloopt ze gelijk de hele trailer.

Dat is nou wat je noemt een quick fix oplossing, sterker nog het is geen oplossing het is symptoom bestrijding. Je kunt je paard gewoon leren wat trailerladen is, dát is de oplossing, zoek daar hulp bij ipv te sederen, ook al om de redenen die Sjolvir noemde.[/quote]

1. ik geef haar het ook niet dat spuitje iemand anders van mijn fam. doet het altijd ze zeggen dat het beter is enz.
2. en ik ga niet op wedstrijd het is omdat we dan naar een strandrit of iets anders gaan.
3. het is omdat ze iets heeft
4. en daar hebben weinig mensen wat mee te maken[/quote]

Als jij niet met ons wilt delen waarom je hiervoor kiest, mag je ook rekenen op kritiek van anderen. Als niemand er wat mee te maken heeft, waarom zet je het dan op bokt?

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:34

Inderdaad.. Als je zoiets neerzet op Bokt, kun je er vergif op innemen dat je daar reacties op krijgt..

Voor de verdere gang van zaken: ik heb Petra een mailtje gestuurd gister of ze een Bach remedie voor mij kan maken. Ik heb nog geen mail terug ontvangen..