Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:22

Alice13 schreef:
Ik ben het met meerdere reacties eens.
Wees voorzichtig je hoort vaker dat een paard wat mankeert en als fokmerrie wordt gebruikt, daarna met bepaalde excusses wordt door verkocht.
Wat is de reden dat de eigenaar het niet heeft door gepakt? of waarom ze niemand anders in die periode dat zij niet kon door laten rijden?
Aan gezien het voor jou een eerste keer is dat je een paard koopt raad ik je aan om iemand mee te nemen die veel verstand heeft van paarden, en een DA die de eigenaar niet kent voor de keuringen is soms ook verstandig.

Veel succes er mee.

Zowiezo laat ik haar keuren door een DA naar mijn keuze en natuurlijk neem ik iemand mee met veel ervaring ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:25

Maarre, anders wat; heb jij een lesgeefmens dat je helpt om dit paard op te bouwen en in het spoor te houden? Dit paard "gaat een vermogen kosten" aan les. Dat is het paard wel waard, maar heb jij de middelen EN de instructeur om dit paard daar te brengen waar ze hoort?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:26

Het veulen bij haar is al afgespeend trouwens?

Ik vind het een mooi paard om te zien.
Ik ga af op intuitie, hoe komen de mensen over, hoe worden de paarden gehouden, zien de paarden er goed uit, mag ik laten keuren, kan ik paard 2 maanden op proef krijgen en dergelijke.

Ik zou een contract opstellen en een proefperiode aangaan en afhankelijk daarvan besluiten of je het paard neemt. Nu kun je er nog weinig zinnigs over zeggen.
Wees ook eerlijk naar jezelf wat betreft je kunnen, ben je er zeker van om een paard weer opnieuw en opbouwend aan het werk te zetten of is het boven je pet gegrepen. Niet alleen naar het paard kijken, ook naar je zelf, dit voorkomt een hoop teleurstelling, niet alleen kijken naar het mooie paard.

Anoniem

Re: Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:27

Mag ik naar je leeftijd vragen en je ervaring met paarden?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:29

Is niks mis mee!
Ik zal haar wel laten keuren door een DA.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:30

Mindim schreef:
Het veulen bij haar is al afgespeend trouwens?

Ik vind het een mooi paard om te zien.
Ik ga af op intuitie, hoe komen de mensen over, hoe worden de paarden gehouden, zien de paarden er goed uit, mag ik laten keuren, kan ik paard 2 maanden op proef krijgen en dergelijke.

Ik zou een contract opstellen en een proefperiode aangaan en afhankelijk daarvan besluiten of je het paard neemt. Nu kun je er nog weinig zinnigs over zeggen.
Wees ook eerlijk naar jezelf wat betreft je kunnen, ben je er zeker van om een paard weer opnieuw en opbouwend aan het werk te zetten of is het boven je pet gegrepen. Niet alleen naar het paard kijken, ook naar je zelf, dit voorkomt een hoop teleurstelling, niet alleen kijken naar het mooie paard.

Toen ik daar was zag alles er goed uit. Ik mag haar laten keuren waar ik maar wil en proefperiode is ook goed.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:31

wat een leuk beest!
Ga eerst meerdere keren heen te rijden, laat de eigenaren haar maar zover ''klaarmaken'' dat je er daar op kunt rijden.

De mijne liep ook nog een veulen bij dat ik naar haar ging kijken en ze was ook al een poos niet gereden.
Ze hebben d'r voorgereden, daarna zelf gereden en dat voelde heerlijk.
Daarna een week later geweest (in tussentijd had ze stil gestaan), maar kon er zo weer op.
Daar was ze zo mak als een lammetje.
Eenmaal op een ander adres was het een draak (totaal geen respect voor niemand!).
Bleek ook met d'r verleden te maken te hebben.
Maar met veel geduld zijn we er gekomen.

Als dit mijn eerste paard zou zijn geweest, dan was het zeker niet goedgekomen!!!
Gelukkig had ik nu al wat ervaring opgedaan en sprong ik niet overal voor weg.
Ze is heerlijk te rijden en op stal etc nu een stuk rustiger, bij andere weg gaan gaat nog steeds lastig, maar we zijn er mee bezig.

We ruilen wel eens in de les van paard, maar m'n instructeur zegt ook dat er wel een ''kop'' op zit, en dat iedereen daar goed rekening mee dient te houden....

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:31

Mindim schreef:
Mag ik naar je leeftijd vragen en je ervaring met paarden?

Ik ben 13 & Rij nu ongeveer 4 1/2 jaar [ Daarbij heb ik ook een tijd 2x p/w gelest indeplaats van 1x en een tijd de shetlander van vrienden verzorgt en bereden] Ik heb ook een tijd een pony gereden van iemand die hem in de lessen liet lopen om hem rustiger te krijgen omdat best koppig was en af en toe er ineens vandoor kon gaan.
Laatst bijgewerkt door gamorca op 27-12-09 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:32

Oh en nog een tip: laat een bloedmonster afnemen en controleren. Dat deed ik ook bij mijn paard en tot mijn stomme verbazing (en van de verkoper) kwam daar een fors eiwit tekort uit naar voren!! Daarnaast had ze ook een magnesiumtekort, maar dat is soort van standaard in Nederland. Dat zijn allemaal geen wereldschokkende zaken, maar met name eiwit is noodzakelijk voor spieropbouw, naast de magnesium voor het skelet. Het zijn dus wel zaken om na te kijken. Zo'n onderzoek kost ongeveer 150 euro (onderzoek plus dierenarts).

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:34

ikke schreef:
Oh en nog een tip: laat een bloedmonster afnemen en controleren. Dat deed ik ook bij mijn paard en tot mijn stomme verbazing (en van de verkoper) kwam daar een fors eiwit tekort uit naar voren!! Daarnaast had ze ook een magnesiumtekort, maar dat is soort van standaard in Nederland. Dat zijn allemaal geen wereldschokkende zaken, maar met name eiwit is noodzakelijk voor spieropbouw, naast de magnesium voor het skelet. Het zijn dus wel zaken om na te kijken. Zo'n onderzoek kost ongeveer 150 euro (onderzoek plus dierenarts).

Oke, bedankt!

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:36

annastasia schreef:
wat een leuk beest!
Ga eerst meerdere keren heen te rijden, laat de eigenaren haar maar zover ''klaarmaken'' dat je er daar op kunt rijden.

De mijne liep ook nog een veulen bij dat ik naar haar ging kijken en ze was ook al een poos niet gereden.
Ze hebben d'r voorgereden, daarna zelf gereden en dat voelde heerlijk.
Daarna een week later geweest (in tussentijd had ze stil gestaan), maar kon er zo weer op.
Daar was ze zo mak als een lammetje.
Eenmaal op een ander adres was het een draak (totaal geen respect voor niemand!).
Bleek ook met d'r verleden te maken te hebben.
Maar met veel geduld zijn we er gekomen.

Als dit mijn eerste paard zou zijn geweest, dan was het zeker niet goedgekomen!!!
Gelukkig had ik nu al wat ervaring opgedaan en sprong ik niet overal voor weg.
Ze is heerlijk te rijden en op stal etc nu een stuk rustiger, bij andere weg gaan gaat nog steeds lastig, maar we zijn er mee bezig.

We ruilen wel eens in de les van paard, maar m'n instructeur zegt ook dat er wel een ''kop'' op zit, en dat iedereen daar goed rekening mee dient te houden....

De man van de eigenaresse ging dat ook doen.
Laatst bijgewerkt door gamorca op 27-12-09 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:36

hoe ver staat dat paard bij je huis vandaan?
Anders zou het een idee zijn om het beest eerst bij de eigenaar te rijden en om te zien of het klikt.

Gezien je leeftijd moeten je ouders wel volledig achter je staan (zij moeten het dier immers ook betalen/onderhouden lijkt mij).

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:38

annastasia schreef:
hoe ver staat dat paard bij je huis vandaan?
Anders zou het een idee zijn om het beest eerst bij de eigenaar te rijden en om te zien of het klikt.

Gezien je leeftijd moeten je ouders wel volledig achter je staan (zij moeten het dier immers ook betalen/onderhouden lijkt mij).

Een half uur/3 kwartier rijden ligt aan het weer.
Bij sommige dingen betaal ik mee. Als we het doen komt er zo wie zo een proefperiode om te kijken of alles goed gaat [Heeft de eigenaar meetoegestemd]
Laatst bijgewerkt door gamorca op 27-12-09 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:39

ikke schreef:
ZO!! Ik heb helaas geen plek, anders stapte ik NU in de auto, dan viste je achter het net!!

Ik heb nog wel tijdelijke stalling voor je }>

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:40

laat iig alles op paper vastleggen.
Zeker ook in de proefperiode. wat als het paard kreupel wordt, voor wie zijn de kosten etc etc. Mag het dier terug als het kreupel wordt of is het jouw verantwoording.........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:45

annastasia schreef:
ikke schreef:
ZO!! Ik heb helaas geen plek, anders stapte ik NU in de auto, dan viste je achter het net!!

Ik heb nog wel tijdelijke stalling voor je }>

Maar jij zit zo ver weg.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:46

Ik kan het niet helpen dat ik iemand van 13 in combinatie met een paard wat al 2 jaar heeft stil gestaan en waar men wat onzeker is over het verleden, geen goede vind.

Het kan best goed gaan hoor, maar ik zou eerder voor iets anders kiezen. Je zegt dat het paard erg goed bij je past, mag ik vragen in welk opzicht je vind dat hij goed bij je past?

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:55

Mindim schreef:
Ik kan het niet helpen dat ik iemand van 13 in combinatie met een paard wat al 2 jaar heeft stil gestaan en waar men wat onzeker is over het verleden, geen goede vind.

Snap ik, Daarom gaan we ook een proefperiode doen als ik haar echt wil. De man van de eigenaresse gaat ook alweer een start maken met het rijden op haar.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:56

Mindim schreef:
Het kan best goed gaan hoor, maar ik zou eerder voor iets anders kiezen. Je zegt dat het paard erg goed bij je past, mag ik vragen in welk opzicht je vind dat hij goed bij je past?

Tot nu toe klikt het goed [niet dat je daar veel over kunt zeggen als ik haar pas een paar heb gezien] en volgens de eigenaresse is ze ook geschikt voor wat ik wil gaan doen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:59

verbaas je er niet over als een dier op een andere plek gestald wordt (niet z'n vertrouwde omgeving en baasje), dat het wel eens heel anders van karakter kan worden.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:01

Ten eerste laten keuren, en nooit kopen zonder te proberen.
ga kijken hoe ze reageerd op het zadel, even longeren, mee lopen en wie weet als ze er goed op reageerd even er op gaan zitten :)

ik zie nu dat je haar op proef neemt, super dat doe je erg goed :) ( en is een stukje vertrouwen van de oude eigenaar dat ze geen troep verkoopt, super top +:)+ )

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 13:29

annastasia schreef:
verbaas je er niet over als een dier op een andere plek gestald wordt (niet z'n vertrouwde omgeving en baasje), dat het wel eens heel anders van karakter kan worden.

Daar hou ik rekening mee vandaar dat ze tijdens de proefperiode ook bij mij thuis komt te staan.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:57

en hoe lang ga je haar de tijd geven om te wennen?
Bij mijn paard heeft het bv bijna 1 jaar geduurd, voordat ze goed gewend was.

Komt het paard alleen te staan?
Of hebben jullie nog meerdere paarden thuis?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:59

annastasia schreef:
en hoe lang ga je haar de tijd geven om te wennen?
Bij mijn paard heeft het bv bijna 1 jaar geduurd, voordat ze goed gewend was.

Komt het paard alleen te staan?
Of hebben jullie nog meerdere paarden thuis?

als het paard 1 jaar moet wennen heb je een zeer gevoelig paard.
dat is natuurlijk niet bij ieder paard zo :)
ze heeft niet voor niets een proefperiode dan kan zei in die periode meteen zien of het om een zeer gevoelig paard of een zeer makkelijke dame gaat :)
mijn paardje kwam bij mij en stond er bij en keek erna,, het intreseerde haar niet zoveel en is sindsdien ook niet veranderd, alleen maar braver geworden :)
deze stond ook al een poosje stil en is daarvoor alleen gereden door 2 meiden die wilde crossen, dus is bij mij drastische veranderd.
ook zei is drachtig :)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 27-12-09 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:00

gamorca schreef:
Ik ben 13 & Rij nu ongeveer 4 1/2 jaar [ Daarbij heb ik ook een tijd 2x p/w gelest indeplaats van 1x en een tijd de shetlander van vrienden verzorgt en bereden] Ik heb ook een tijd een pony gereden van iemand die hem in de lessen liet lopen om hem rustiger te krijgen omdat best koppig was en af en toe er ineens vandoor kon gaan.

Zal ik cru wezen?
Ik vind je te jong en te onervaren voor zo'n paard.

De afstamming van de merrie is geen reden om aan te nemen dat dit paard haar 2 jarige vakantie zonder protest zal opgeven. De merrie is volgens TS 'goed' doorgereden, en wel op het niveau van bosritten. Ervaringen met manegepony's en een shetlander zullen bij lange na niet voldoende zijn om dit bloedpaard weer in goede banen te leiden.

Ik vind de zorgen van de ouders volkomen op zijn plaats.
Ik heb geen idee wat dit paard moet kosten (maar dat kan nooit veel zijn - ik vind er exterieur matig best nog wel wat op aan te merken, de merrie heeft geen prestaties, is al 10 jaar oud en voor de fokkerij is het papier van dit paard ook te mager). Ik denk dat er voor de TS best een leuker paard te vinden is. Eentje waar je wel probleemloos op weg kunt sturen. Om dan naar een jaar of 5 weer eens te gaan kijken naar zo'n paard als deze zwarte. Nu nog niet.