welke "personen"auto voor 2 paards trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:49

Je had het in het begin over de citroen die zo´n 50.000,- ging kosten en je dit geld niet hebt.
Ik weet niet of je helemaal door hebt wat andere goede trekkers kosten, maar zeker de merken waar je het over hebt zoals de audi kosten ook 2de/hands nog een behoorlijke smak geld.

- Hoe vaak ga je werkelijk met 2 paarden op de trailer weg?
- Als je naar het strand gaat, heeft die andere persoon geen dikke auto die ervoor kan?
- En hoe vaak heb je je 2 paarden uit brabant op de trailer?

Een dikkere auto betekent ook meer kosten.
Zeker als je van plan bent diesel te gaan rijden.

Een beetje auto welke 2000kg mag trekken kost al gauw ''particulier'' €140,- per maand aan wegenbelasting.
Realiseer je ook dat je nog jong bent en dat je daarom qua verzekering een aanzienlijk bedrag moet betalen.
Stel dat ik (23 jaar) een BMW X5 op mijn naam heb staan dan moet ik €238,30 per maand aan verzekering betalen.
Voor een Kia sorento moet ik €165,- per maand betalen.

Weeg alles tegen elkaar af, want alleen met de aanschaf ben je er niet!
Rijd je niet altij met een volle trailer, ga dan na of je wellicht niet beter eens kunt huren.

zobras

Re: welke "personen"auto voor 2 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:17

Huren is ook een goede optie. Een grote bus die 2000 kg mag trekken heb ik al twee keer gehuurd voor 60 euro per dag en 200 km gratis. Dat is goedkoper dan een dure/zware auto kopen als je inderdaad niet vaak mee rijdt ;)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 12:20

klopt, die c5 kost nieuw 50000

2e hands is dat toch al gauw een stuk lager. zeker als je naar een auto kijkt met bouwjaar rond de 2000.
En volgens mij zijn die auto's nog hartstikke veilig.
nee 50000 kan ik niet neerleggen, maar ik snap wel dat ik voor 5000 ook niet klaar ben.
ik ga 2x per maand op les. 2x per maand naar het strand/duin en 1x per maand op wedstrijd. en dit aantal zal gaa toenemen. dus met huren red ik het gewoon niet. en altijd een auto lenen vind ik vervelend. Voor een keer zou dat wel kunnen.

maandelijkse kosten zullen stijgen, daar ben ik mij van bewust.
audi, was gewoon idee qua auto. maar zoals ook geopperd heb je ook "sportieve" jeeps types. die ook niet zo enorm zijn.
dus daar kijk ik ook naar.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:31

Mijn 2-paardstrailer weegt 1100 kg leeg, 2 warmbloedpaarden samen zo'n 1200 à 1300 kg.
Opgeteld kom ik dus aan minstens 2300 kg. Met een gewone personenwagen absoluut verboden en ook levensgevaarlijk om te trekken, ik moet er niet aan denken dat het geheel begint te zwalken op de autostrade.
Er zit niets anders op dan een grote, zware (dure...) wagen te kopen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:31

Karin schreef:
Heel handig: de Autovergelijker op Autoweek.nl

Ik heb 'm even getest voor Volvo. Je moet dan even linksonder bij 'Massa/ruimte' onder 'Aanhanger geremd' op 'minimaal 2000 kg' zoeken (die link geeft-ie niet automatisch). Dit kun je bij ieder merk doen.

http://www.autoweek.nl/autovergelijker. ... waar=specs

Dit vind ik een super handige link!! bedankt ik wist niet dat zoiets bestond.

Is het voor jouw geen optie om een b-vrachtwagentje te doen? dat je voor in de stad een kleine auto kan hanteren en dat je dan eventueel op je stalling een vrachtwagentje neer kan zetten?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:13

Als ik jou was hield ik voor in de stad mooi m'n kleine truttenschudder en ging ik me eens verdiepen in een vrachtwagen. Niet zo'n marginaal B-rijbewijs ding, maar een echte.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 15:49

nee, het wordt niet en en.
ik kan niet een vrachtwagentje en een auto houden.
+ dat mijn ouders in brabant wonen. en ik met een bv suzuki alto niet daarheen ga rijden.

Maar ik heb mij even georienteerd, ik begin te vallen voor de land rover freelander van rond bj 2000.
mag 2000 kg trekken, loopt 1:10 verzekering is ie net zo duur als mijn wagentje nu, alleen wegen belasting wat duurder.
3 drs, niet zo enorm bakbeest, en ook te betalen.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:23

O Jolijn das echt n goeie hoor trekt top. Ben jaloers als je daar mee het terrein op komt rijden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:24

Tel daarbij op paar duizend euro per jaar aan reparatie kosten om hem rijdende te houden ;) Daarom zijn deze auto's betrouwbaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:39

lijntje87 schreef:
owkee,

maar, rijden al die mensen dan "illegaal" met verkeerde auto voor de trailer? ik zie regelmatig dikke bwm's die makkelijk een 2 paard trekt.
Of die van m;n vriendin dat is een citroen C5 (een nieuwe) die heeft er ook geen moeite mee.

Die zijn veelal illegaal bezig, inderdaad. Wat niet weet, wat niet deert is blijkbaar het uitganspunt.
Wat de rest doet is niet jouw zaak. Als JIJ brokken maakt, kun JIJ de rest van je leven dokken, DAT is wat je drijfveer moet zijn, de rest is bijzaak!
lijntje87 schreef:
nee, het wordt niet en en.
ik kan niet een vrachtwagentje en een auto houden.
+ dat mijn ouders in brabant wonen. en ik met een bv suzuki alto niet daarheen ga rijden.

Het zou weleens verstandiger kunnen zijn om mee te verhuizen. Beetje afhankelijk van de plek, is Brabnt flink goedkoper wonen dan de randstad, daar kun je een dikke auto van rijden.
Wanneer je baas de (trein)reiskosten niet vergoedt, moet je 'm buitenschoppen, dan is het een boerehufter!
lijntje87 schreef:
Maar ik heb mij even georienteerd, ik begin te vallen voor de land rover freelander van rond bj 2000.
mag 2000 kg trekken, loopt 1:10 verzekering is ie net zo duur als mijn wagentje nu, alleen wegen belasting wat duurder.
3 drs, niet zo enorm bakbeest, en ook te betalen.

Let je even op de kogeldruk, is met name bij de FreBee 1 een punt van aandacht. 100kg is minimaal noodzakelijk bij een 2-paards.
De 1,8 benzine heeft te weinig power en vreet koppakkingen, de 6-pitter krijgt last van rammelende cilinderbussen en de td4 is zo populair dat ie tweedehands net zo min betaalbaar is als nieuw.
Daarnaast "vergeten" veel garages om regelmatig de viscokoppeling te checken en te vervangen (á 400 euro), zodat je de IRD-unit aan gort rijdt, á 1600 euro, excl montage.
Voor de rest is het een prima wagentje hoor, ik rijd al 10 jaar Land Rover. Zolang je het nodige zelf doet, inderdaad, best betaalbaar, alleen houd ik het liever bij Range Rovers V8, die zijn wat simpeler in onderhoud..........

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 19:19

Ik heb inmiddels besloten een land rover freelander te kopen.
2.0 td4. heb er al een aantal gezien, rijd prima en niet al te groot.
En sterk genoeg om mijn knollies de weg op te trekken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:28

Super dat je een auto hebt gevonden die je bevalt. Via autoweek was mijn oog gevallen op een toyota avansis, moet een auto hebben die minimaal 1300 kg mag kunnen trekken. Ik al helemaal blij dat ik een leuke auto gevonden heb las ik net over de kogeldruk.... sjips mag maar 52 kg kogeldruk en heb met mijn 1,5 paard 75kg kogeldruk. Jammer dat je daar niet extra op kunt zoeken.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:41

Nou, da's niet bepaald een handzaam autotje, ik begreep dat je in A'dam woont. Maar wel ene die wat kan..Succes ermee, en oh ja ik zou je mee willen geven om de auto eerst ANWB te keuren als de mogelijkheid er is

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:50

Dit is precies de reden waarom ik met B rijbewijs, destijds een VW LT40 2 paardsvrachtwagentje heb gekocht. Dat haal je er dan zo uit ten opzichte van niet zuinige personen wagens én een aparte trailer.

Ik rij met een 60 dagen tarief (minder dan 45 EUR per maand) en een passende verzekering feitelijk heel voordelig. Tja die parkeer je niet eventjes in amsterdam centrum, maar vanuit kosten oogpunt, misschien toch het overwegen waard. Je rijdt er zo mee weg met 2 paarden erin.

Bovendien heb ik hem op dit moment te koop, omdat ik mijn nu nog jaarling shire er straks niet in kan opvouwen, reuze jammer. Maar ja....liefde voor het paard gaat voor. Er staat slechts 113.000 km op de teller, diesel. APK tot oktober 2010, nieuwe accu...dus starten en rijden maar. Meer weten? via PB.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:13

Tinkerlady schreef:
Dit is precies de reden waarom ik met B rijbewijs, destijds een VW LT40 2 paardsvrachtwagentje heb gekocht. Dat haal je er dan zo uit ten opzichte van niet zuinige personen wagens én een aparte trailer.

Je rijdt er zo mee weg met 2 paarden erin.

Twee paarden in een VW LT40 op B rijbewijs? Dat is toch wel knap.
Zo'n wagen weegt ergens tussen de 2600-2900 kg leeg, en aangezien je op B maar maximaal 3500 kg mag wegen kun je nooit 2 paarden laden, een veelgemaakte fout bij dit soort wagens.
De LT40 is van oorsprong een vrachtwagen, en dan heb je dus wel genoeg laadvermogen, maar voor B-rijbewijs zijn ze teruggekeurd.
Ik zou hem eens op de weegbrug zetten als ik jou was, want met de opbouw erbij weegt deze meestal meer dan op papier, en vergeet niet dat je voor jezelf en je spullen ook al snel 150 kg moet rekenen om over een andere bijrijder nog niet te spreken.

Ik zou dus geen twee paarden tegelijk meer vervoeren, want bij overbelading ben je onverzekerd!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 14:53

en bovendien had ik al aangegeven veel te rijden, ook van amsterdam naar brabant regelmatig. Dat doe ik liever niet in een klein goedkoop autotje. (1 x geschept door vrachtwagen, ik leef nog omdat ik in een grote auto reed)

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:24

Dat is idd zo, een grotere auto heeft meer kreukelmogelijkheden als 'n kleine, we hebben al eens een defender gezien die van opzij was geschept door een audi op de vlucht voor de politie. Dat waren 2 vrouwen die bij een vriendin bij de pensionstal staan, ik kwam toevallig langs rijden en dacht:"die grill en lampen komen me bekend voor". Naderhand bleek dus dat als zij niet zo'n auto hadden dat zij hartstikke dood zouden zijn. Van die defender was niets meer over, zij en hun honden kwamen met lichte verwondingen en de schrik er goed vanaf.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:28

Vrienden van ons hebben een Freelander en die is altijd stuk. Het kost ze een paar duizend per jaar aan reparaties.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:35

@ sjeik :Is triest dat zij zoveel pech hebben, had aan TS daarom ook meegegeven om m te laten keuren, het is British, hergebruiken oude tanks, vandaar dat ze zo robuust zijn, maar eenmaal aan de sleutel, altijd aan de sleutel

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:39

Het is ook triest, maar het is schering en inslag bij de Freelanders. Je ziet ze veel in de paardenbranche en ik zie ze vaak niet lang, bij dezelfde eigenaar. Verder zijn ze ook nog eens echte zuipschuiten.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:42

Worden ook zwaar belast, meeste plaatsen waar paarden zijn is weinig asfalt, zware trailer erachter en in de vrije tijd misschien ook nog stoeien in de blub

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:06

En daar kan een Freelander niet tegen. maar hoezo geen asfalt? je gaat toch niet door het terrein met trailer naar les en concoursen?

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:08

@sjeik: bedoelde de meeste stallings gelegenheden, en oh ja ben maar slechts actief als (oproep)kracht als het nodig is ;), maar we gaan off topic zoals dat heet, moeten weer terug naar auto,s....
Laatst bijgewerkt door Samurai op 24-12-09 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:10

Van een paar meter door de modder gaat een auto niet dood ;)

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:11

Heb zelf een suzuki samurai, daar kun je nog geen aanhanger zonder shet aan meetrekken haha