Verkoper haalt paard niet op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:14

En toch snap ik niet dat je het paard niet meteen hebt laten keuren... op proef of niet... een klinische keuring is daarbij lijkt mij ook noodzakelijk.

Dat je dan pas na een half jaar tijd een da laat komen, vind ik erg laat.

Ik zou vervoer regelen, vrij regelen en rijden met dat paard... op naar de handelaar. En niet weg gaan voordat het opgelost is.

Het zou overigens heel goed kunnen dat dit paard ook gestolen is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:18

Als je nu al 6 maanden bezig bent is de termijn verstreken waarin je het paard volgens de wetgeving terug kunt brengen. Het is natuurlijk voor de verkopende persoon wel fijn dat hij bij jou staat, een stal vrij op zijn eigen stal en jij geeft hem lekker te eten. Je mag alleen wel uitkijken dat er in de tussentijd niets levensbedreigends met het dier gebeurt en hij er wel het afgesproken bedrag voor hebben wil.

Ik zou een vrachtwagen of een kennis regelen met BE rijbewijs, een auto-trailer combinatie huren of regelen en het dier terugbrengen. Idd op papier in meervoud laten tekenen dat je het dier hebt teruggebracht.
Hoe langer je hiermee wacht, hoe erger de konsekwenties voor jou kunnen worden!

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 00:19

superwoman schreef:
SjilliejJj schreef:
Na die 2 weken ben ik naar de handelaar gegaan. Gezegt dat de conditie van het paard mij erg dwars zat.
Toen we naar het paard gingen kijken kregen we erg mooie foto's van het paard te bekijken.
Op de handelstal was het paard in slechte conditie, volgens de verkopende partij kwam dit omdat het paard net terug was van de trainingsstal en daar niet goed verzorgd was. Goed 2 weken op proef, geen verbetering.

Ik heb toen gezegt op de handelstal dat ik het paard niet hoefde, dat hij niet correct was. Praatjes, en toen zeiden ze telkens dat ik het even moest aankijken en tijd moest geven. Ik dus gewacht want in het begin leef je even op een wolk.

Nu heb ik de dierenarts erbij gehaalt, volledig laten controleren blijken er vitale organen helemaal fout te zijn.
Daar ga ik dus geen 5000 euro voor neertellen of een gezond paard voor inruil geven.

Vandaar de tijd.

snap het nog steeds niet...
Daar heb je toch geen 6 maanden voor nodig?!!

Wat verwacht je zelf van deze situatie? De oplossing?

In die 6 maanden werd ik steeds aan het lijntje gehouden dat ze het paard nog niet konden ophalen, geen tijd en geen plaats.
Paard werd niet dik dus ze zeiden dat komt omdat ie moet wennen blabla, geef hem nog een weekje, maandje de tijd.
Nu hadden ze gezegt dat ze me belden als ze weer plaats hadden, maar nu zat ik gisteren op hun site te kijken, barst het van de nieuwe paarden.

Vandaar dat ik nu wel heel wanhopig word

Stal_Fiore

Re: Verkoper haalt paard niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:21

Dus.... hup aan de slag... regel vervoer. Laat ze weten dat je komt met het paard... en gaan.

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 00:22

AngelsDitch schreef:
En toch snap ik niet dat je het paard niet meteen hebt laten keuren... op proef of niet... een klinische keuring is daarbij lijkt mij ook noodzakelijk.

Dat je dan pas na een half jaar tijd een da laat komen, vind ik erg laat.

Ik zou vervoer regelen, vrij regelen en rijden met dat paard... op naar de handelaar. En niet weg gaan voordat het opgelost is.

Het zou overigens heel goed kunnen dat dit paard ook gestolen is...

Handelaar zei dat het paard goedgekeurd was, stond niet op papier. Ik zou alle papieren meekrijgen maar die waren er toen niet.
Na 2 weken werd ik achterdochtig dus zei hij probeer nog even aan.
toen 3de week is de Da geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:23

Natuurlijk gaan ze je niet bellen dat ze plek hebben voor dat paard. Ze denken dat ze hem jou wel even in je maag kunnen splitsen, zelf hebben ze een box vrij voor een nieuw paard dat ze ook kunnen gaan verkopen.

Raap je moed bij elkaar en doe er wat aan!

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 00:24

AngelsDitch schreef:
Dus.... hup aan de slag... regel vervoer. Laat ze weten dat je komt met het paard... en gaan.

Hoe kan ik het nu laten weten als er geen bereik en respons is?
Straks haal ik nog eens 100 euro extra kosten op mijn hals zonder dat er een eigenaar aanwezig is in dat bedrijf. Zal ik hem dan daar ergens aan een boompje binden?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:26

Stuur een aangetekende brief.

Je geeft zelf aan dat het een drukke stal is, dus er zal altijd wel iemand zijn.
Mocht dat niet het geval zijn, lege stal opzoeken, paddock op zoeken oid... en hem daar achter laten.
Maar dan wel van te voren een aangetekende brief sturen. Op die manier heb je bewijs dat je hebt laten weten het paard op die dag te brengen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:28

SjilliejJj schreef:
AngelsDitch schreef:

Hoe kan ik het nu laten weten als er geen bereik en respons is?
Straks haal ik nog eens 100 euro extra kosten op mijn hals zonder dat er een eigenaar aanwezig is in dat bedrijf. Zal ik hem dan daar ergens aan een boompje binden?

Nogmaals, stuur een aangetekende brief dat je het paard op die dag en dat tijdstip af komt leveren en bindt hem dan inderdaad aan een boompje en laat iemand in dienst van dat bedrijf (desnoods de stalknecht) tekenen dat je hem hebt afgeleverd.
En als je zoveel twijfels hebt over hoe en wat, ga dan naar een juridisch adviesbureau. Een beetje googelen en voila http://www.bemiddeling-justitie.be/nl/misc/bjb.html

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:30

SjilliejJj schreef:
superwoman schreef:
snap het nog steeds niet...
Daar heb je toch geen 6 maanden voor nodig?!!

Wat verwacht je zelf van deze situatie? De oplossing?

In die 6 maanden werd ik steeds aan het lijntje gehouden dat ze het paard nog niet konden ophalen, geen tijd en geen plaats.
Paard werd niet dik dus ze zeiden dat komt omdat ie moet wennen blabla, geef hem nog een weekje, maandje de tijd.
Nu hadden ze gezegt dat ze me belden als ze weer plaats hadden, maar nu zat ik gisteren op hun site te kijken, barst het van de nieuwe paarden.

Vandaar dat ik nu wel heel wanhopig word

En jij heb toen niet gevraagd hoe het zat met de stallingskosten en de risico's? (daar zou ik me iig al snel zorgen om maken)
Sorry, maar je laat je toch geen 6 maanden aan het lijntje houden?

Heb je trouwens al wat betaald ofzo?

Het is idd wel tijd om wanhopig te worden ja!

Wat denk je zelf dat een haalbare oplossing is?

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 00:34

superwoman schreef:
En jij heb toen niet gevraagd hoe het zat met de stallingskosten en de risico's? (daar zou ik me iig al snel zorgen om maken)
Sorry, maar je laat je toch geen 6 maanden aan het lijntje houden?

Heb je trouwens al wat betaald ofzo?

Het is idd wel tijd om wanhopig te worden ja!

Wat denk je zelf dat een haalbare oplossing is?

Buiten de onkosten heb ik niet betaald. Ik wil gewoon dat ze het paard weer komen ophalen zonder meer.
Paard is in betere conditie als voorheen, echter staat hij nu wel in zijn winterhaar.
En dus voor hun minder verkoopbaar, mijn pa zegt dat ze mij daarom aan het lijntje houden totdat ie opknapt is, waarna ze hem kunnen verkopen of naar het slachthuis sturen als er wat kg aankomt.

Ben dus gewoon super bang zowel voor de reactie van de handelstal, want ik laat mij steeds maar overhalen door die praatjes als voor het paard. Het is echt zo'n sukkeltje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:47

SjilliejJj schreef:
Ik heb toen gezegt op de handelstal dat ik het paard niet hoefde, dat hij niet correct was. Praatjes, en toen zeiden ze telkens dat ik het even moest aankijken en tijd moest geven.

Verkooppraatjes zijn dat.
SjilliejJj schreef:

Verkooptruc.

Meid je wordt opgelicht.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:58

Lijkt mij ook.
De vraag is alleen met welke reden (diefstal? paard geencent waard en er nu mooi vanaf?).
Ben je niet na een half jaar stallingskosten te hebben betaald nu eigenaar van het paard?
Ik zou een aangetekende brief versturen met daarin een datum vermeld waarop het paard teruggebracht zal worden (ophalen doen ze wss toch niet) en het geldbedrag terugeisen.
Of een datum stellen waarop het paard opgehaald dient te worden, doen ze dat niet dat je dan zelf het paard zal verkopen of anderszijds slijten (slacht bv) om uit de kosten te geraken.
Of je iets doiorzet is een tweede, maar dan heb je in elk geval de keuze gegeven en jouw opties laten zien!

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 04:08

klinkt hard maar ik zou toch vervoer regelen !
en als die man dwars gaat doen zou ik gewoon dat paard ergens aan zijn stallen vasthangen en wegwezen. je steekt nu geld in iets dat je niet wil!
desnoots politie bij halen.
en je wil je paardje inruilen voor een jongerdier omdat je geen tijd hebt.
een jonger paard moet ook veel aandacht en verzorging hebben.
is het geen optie je paardje te laten leazen of door iemand te laten verzorgen tot je terug tijd hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 04:27

opisop_shop schreef:
Lijkt mij ook.
De vraag is alleen met welke reden (diefstal? paard geencent waard en er nu mooi vanaf?).
Ben je niet na een half jaar stallingskosten te hebben betaald nu eigenaar van het paard?

Dat lijkt me wel duidelijk, paard is niet in orde, heeft last met zijn organen ed.
Een mager paard is zowieso al niet verkoopbaar en een slager kan daar ook niets mee.
Dus die handelaar kost het alleen geld, die is hem liever voor niets kwijt dan dat ie er nog een dag langer voer in stopt.

TS moet zichzelf even een schop onder de kont geven, als je niet heel snel wat gaat doen blijf je er echt mee zitten.
Zoals al gezegd is; stuur een brief, aangetekend, waarin je meld dat het paard binnen een week gehaald moet worden en dat alle kosten vanaf die datum voor hun zijn, daarbij komen uiteraard de DA kosten die jij al hebt gemaakt.
Bel ze op, liefst om de 10 minuten, er moet een moment zijn waarop ze bereikbaar zijn. Zoek een huistelefoon, nummer van zijn vrouw, ga bij hem thuis langs na je werk enz.
Zorg iig dat je zsm laat weten dat hij als de bliksem dat paard moet komen halen en dat alle kosten voor hem zijn.

Wat al gezegd is is waar namelijk; tot 6 maanden na aankoop kun je 't paard terug brengen als je kunt aantonen dat er gebreken zijn die aanwezig waren bij verkoop. Je hebt het geluk dat je het paard nog niet daadwerkelijk gekocht hebt maar evengoed zou ik er geen week meer mee wachten, je hebt al 4 maanden te lang gewacht, als je straks geen rechten meer hebt is dat je eigen schuld.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 05:07

Ik had inderdaad ook een aangetekende brief verzonden waar ik in zou zetten dat ze tot 6 dec de tijd hebben om het paard te halen.
Gebeurt dat niet, dan kom ik hem brengen op 7 december om 3 uur smiddags en zijn de vervoerskosten voor het bedrijf.

Op een drukke handel stal is er altijd wel iemand aanwezig, ik zou hem dan gewoon in de handen van een werknemer drukken.
En als er echt niemand is zou ik hem in een lege stal of in de bak zetten en weggaan.

Maar dit had ik 4 maand geleden al gedaan.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 08:27

daantjuhhh schreef:
Ik had inderdaad ook een aangetekende brief verzonden waar ik in zou zetten dat ze tot 6 dec de tijd hebben om het paard te halen.
Gebeurt dat niet, dan kom ik hem brengen op 7 december om 3 uur smiddags en zijn de vervoerskosten voor het bedrijf.

Op een drukke handel stal is er altijd wel iemand aanwezig, ik zou hem dan gewoon in de handen van een werknemer drukken.
En als er echt niemand is zou ik hem in een lege stal of in de bak zetten en weggaan.

Maar dit had ik 4 maand geleden al gedaan.

mischien ook even melden bij de politie?die weten met die dingen ook altijd wel raad en kunnen ook helpen contact te zoeken met de handelsstal.
je word duidelijk opgelicht en dat is leuke zaak voor de politie.(en zodra je melding hebt gedaan sta je sowieso sterker)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 08:47

ten eerste is het paspoort GEEN eigendomsbewijs :)

de eigenaar is diegene die aan kan tonen dat deze betaald voor het dier..........

wettelijk ben jij dus nu gewoon de eigenaar van het paard....... GEFELICITEERD :D

als je het dier niet wil houden, kan je dus gewoon een advertentie op marktplaats zetten :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 08:52

SjilliejJj schreef:
Op de handelstal was het paard in slechte conditie, volgens de verkopende partij kwam dit omdat het paard net terug was van de trainingsstal en daar niet goed verzorgd was. Goed 2 weken op proef, geen verbetering.

Wat moet een jong paard wat nog een jaar het land op kan dan bij een trainningsstal?

Dit soort handelaren hopen dat je een band krijgt met dat paard en er dan niet meer van af wil en er dik geld voor neer legt.

Maak tijd en regel de boel.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 08:56

Als ik jou reactie's lees TS, heb ik het idee dat je iedere keer een excuus zoekt om geen contact op een andere manier dan dat je al gedaan hebt, te zoeken.
Ze bijten je niet hoor, en als ze je gaan bedreigen oid heb je daar de politie voor.
Je zit al maanden met het paard in je maag, dan doe je daar toch iets aan. Vind het overigens ook heel raar dat je vader, ik begrijp dat hij mee is geweest, en ook op de hoogte is, dan geen stappen onderneemt.
Steek die 100 euro er nog in, het kost je meer als je hem laat staan. Iedere maand langer is vast veel meer dan die 100 euro.
Doe wat, en verschuil je niet achter allerlei excuses, ik heb het idee zo dat je eigenlijk niet van hem af wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:47

SjilliejJj schreef:
alja schreef:
wat belachelijk zeg..
is de stal niet bij je in de buurt zodat je langs kunt gaan?

De handelstal is een uur rijden voor ons, het is op zich wel een optie maar het is nogal een drukke stal.
We zijn er vorige keer nog een keer heen geweest, toen hebben we gewoon een uur extra moeten wachten voordat er iemand was die mij kon verder helpen.

Heb je dat er niet voor over dan?

Ik was al lang geweest, desnoods al een paar keer. Schrijf hem aangetekend dat je eist dat hij het paard ophaalt binnen een termijn die jij nu geeft, dat je dakosten hebt gemaakt en die terug eist.

Zorg dat jij er alles aan hebt gedaan, want wellicht is hij failliet of iets anders en komt hij straks je paard halen op een onverwachts moment, of hij klaagt JOUW aan voor diefstal en gaat hij 5000 eisen. Meestal is 6 maanden een termijn waarin je niet meer iets terug kan brengen, in dit geval een paard dat niet correct is.

Waarom was het paard niet correct bij de keuring? Is hij wel goed ontwormd? Mest onderzoek geeft vaak meer resultaat dan een spuitje Equest er in doen...

Die hoeveelheid wortels per dag is HEEL slecht voor paarden, zoveel suikers, zou daar maar een wortel of 3 per dag van maken....

Een paard waar niets mee wordt gedaan en ook nog eens aanvoelt dat hij niet gewenst is, gaat slecht in zijn vel zitten..... hebben wij ook last van hoor. Paarden hebben ook een gevoel en voelen meer dan wij denken.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:48

TS kan het paard niet verkopen door die 'stomme' chipregeling in België. Ze kan er principe niet mee over de baan tenzij ze de papieren heeft en het mutatiedocument. Aangezien ze schreef dat de papieren nog bij de handelsstal zijn...
Ik zou met deze zaak even langs de politie gaan en horen of zij hulp kunnen bieden. Als het dier gechipt is kunnen ze misschien nagaan of het gestolen is...

Aangetekende brief is een mogelijkheid maar de kans is groot dat ze die niet aanemen van de postbode en dan gewoon in het kantoor laten liggen, dus dan hebben ze die nooit 'gelezen'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:50

vraag een nieuw papier aan en zet het dier op marktplaats.

ik zou het eerst op marktplaats zetten, de handelsstal ziet die advertentie ook wel, en misschien gaan ze dan handelen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:52

KiWiKo schreef:
ten eerste is het paspoort GEEN eigendomsbewijs :)

de eigenaar is diegene die aan kan tonen dat deze betaald voor het dier..........

wettelijk ben jij dus nu gewoon de eigenaar van het paard....... GEFELICITEERD :D

als je het dier niet wil houden, kan je dus gewoon een advertentie op marktplaats zetten :)

Vraag ik mij echt af, is er een overdracht geweest? Kan zij aantonen dat ze die 5000 heeft betaald? Als hij zegt ze heeft hem op proef en ze brengt hem maar niet terug na herhaaldelijk te hebben gevraagd? Dat ze betaald voor onderhoud kan een clausule worden als ze de zorg voor hem op zich neemt tijdens een tijdelijke overeenkomst; de proeftijd, zal zelfs een plicht kunnen zijn...als ze hem tijdens die tijdelijke overeenkomst, de proeftijd verkoopt kan ze wel houder zijn geweest van het paard, maar geen eigenaar..

Eigenaarsrecht is ingewikkeld en daar brand je snel je handen aan. Ik zou zo ver niet gaan. Het recht van retentie geeft niet zomaar het recht om te verkopen, daar gaat nog wat aan vooraf...

Er is altijd iemand die kan rijden, trailers heeft staan, paard op laden en afleveren, neem een stoet kerels mee en laat je luid en duidelijk horen als je op het erf bent. En Ja! Graag als het heel druk is daar, hoe meer zielen hoe meer getuigen die zien dat je het paard terug brengt onder een hele boel protest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:55

Nieke schreef:
Aangetekende brief is een mogelijkheid maar de kans is groot dat ze die niet aanemen van de postbode en dan gewoon in het kantoor laten liggen, dus dan hebben ze die nooit 'gelezen'.

Dat is hun probleem, dan krijg je die idd terug, en dan kan je aantonen dat je alles hebt gedaan. Dat is soms ook je plicht, in dit geval heeft TS ook plichten en niet alleen rechten. Vaak zijn malafide mannekes heel goed in het uitspelen van malafiede spelletjes en dan kan je alleen maar volgens het boekje handelen om toch je recht te krijgen.