Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PattyOosten schreef:Ik ben 39, dus helaas wordt er niet meer aan getwijfeld of ik wel alcohol mag drinken
sassefras schreef:sjee mensen
wat een vertrouwen,
ik heb ook pensionpaarden, en officieel moeten de paspoorten hier dan ook zijn. ( kopie is ook best )
je laat wel je paard staan, die zou ik dan ook maar snel mee naar huis nemen
Ineke2 schreef:PattyOosten schreef:Ik ben 39, dus helaas wordt er niet meer aan getwijfeld of ik wel alcohol mag drinken
Daar gaat het niet omHet gaat er meer om bij akkefietjes die in de grote steden toch vaker voorkomen. Soms zul je dan bijvb moeten getuigen ofzo, heb je toch ook ID voor nodig. Soms willen ze preventief fouilleren etc...
Ik word donderdag 28 maar moet toch redelijk vaak nog mijn ID laten zien om binnen te komen of alcohol te mogen kopen![]()
Op buitenrit is mij nog NOOIT om het paspoort van het paard gevraagd, wel om mijn ID. Wel moest ik kunnen vertellen waar mijn rijdier stond. Dat was voldoende.
ikdoemaarwat schreef:sassefras schreef:sjee mensen
wat een vertrouwen,
ik heb ook pensionpaarden, en officieel moeten de paspoorten hier dan ook zijn. ( kopie is ook best )
ook onzin.....
ik zal maar in de ochtend snel naar een kliniek moeten, eigenaar van de stal is dan op dat moment niet aanwezig en dan hang ik weer!
en als mijn paard met spoed naar de kliniek moet dan zal de pensioneigenaar mij altijd bellen en zal ik er zelf zijn....
en nee ik vertrouw niet zo heel erg snel, heb teveel ellende gezien
PattyOosten schreef:Dat vind ik pas onzin. Als je naar de kliniek moet, dan GAAA je toch gewoon? Ruk of je je administratie wel in orde hebt. Okee, je krijgt een boete, nou en?
ikdoemaarwat schreef:maar als ik het paspoort in bezit heb dan is er toch NOOIT geen risico daarop?
dus is het paspoort bij mij op zn beste plek!
daar houd ik overigens ook alles in bij kwa wormenkuren en overige medicijnen
ikdoemaarwat schreef:sassefras schreef:sjee mensen
wat een vertrouwen,
ook onzin.....
ik zal maar in de ochtend snel naar een kliniek moeten, eigenaar van de stal is dan op dat moment niet aanwezig en dan hang ik weer!
en als mijn paard met spoed naar de kliniek moet dan zal de pensioneigenaar mij altijd bellen en zal ik er zelf zijn....
en nee ik vertrouw niet zo heel erg snel, heb teveel ellende gezien
aerdenhout1 schreef:Ik zou wel eens willen weten wat nu het nut is als de pension eigenaar de paspoorten thuis heeft liggen??
In geval van ziekte ( b.v koliek) en het paard moet naar een kliniek, dan zal de stalhouder dat toch ten alle tijden eerst met de eigenaar moeten overleggen lijkt mij.
Met enten is het een kleine moeite om een week daarvoor even de papieren te verzamelen, zijn die er niet, is dat alleen voor de eigenaar van het paard vervelend, want die moet achter het stempeltje aan.
Dus nogmaals..wat geeft de stal eigenaar op als reden.
Een kopie heeft trouwens weinig waarde.
PattyOosten schreef:In mijn KWPN paspoort staat dat de eigenaar/vertegenwoordiger verklaart dat het paard niet geschikt is voor menselijke consumptie. Volgens mij is een staleigenaar geen vertegenwoordiger?
@ ikdoemaarwat: heb jij dat paspoort dan altijd op zak? En waar teken jij die wormenkuren aan? Bij welk onderdeel in je paspoort bedoel ik?
ikdoemaarwat schreef:PattyOosten schreef:In mijn KWPN paspoort staat dat de eigenaar/vertegenwoordiger verklaart dat het paard niet geschikt is voor menselijke consumptie. Volgens mij is een staleigenaar geen vertegenwoordiger?
@ ikdoemaarwat: heb jij dat paspoort dan altijd op zak? En waar teken jij die wormenkuren aan? Bij welk onderdeel in je paspoort bedoel ik?
als ik mijn paard vervoer wel ja
PattyOosten schreef:Ja, dan heb ik hem ook op zak (vervoer is niet buitenritje, uitstappen op de dijk). Maar als ik les ga nemen, heb ik hem niet bij me, kom ik dan aan, en ligt ie krom van de koliek, ga ik gewoon naar Utrecht, zonder paspoort. Ik ken trouwens niemand die zijn paardenpaspoort ALTIJD bij zich heeft, jij wel?
Citaat:Het klopt dat de houder (in dit geval dus de pensionstalouder) het paspoort zonder uitstel moet kunnen laten zien. De pensionhouder is in overtreding wanneer dit niet het geval is.
Er zijn hier al eerder vragen bij ons binnen gekomen en wij hebben bij de AID gevraagd of het mogelijk is of vanuit controle-oogpunt kopieën van paspoorten op pensionstallen geaccepteerd kunnen worden.
De AID neemt hier echter geen genoegen mee om de volgende reden:
Als de Europese Commissie dit acceptabel vond, had er in de verordening zelf gestaan, dat het paspoort of een kopie daarvan bij het paard aanwezig moet zijn en dat staat er niet. Het gaat om het originele paspoort.
Los van het feit dat de EU-verordening het dus gewoon niet toestaat, is in de EU een paspoort bij een paard verplicht gesteld ter bescherming van de volksgezondheid. Aan de hand van het paspoort kan gecontroleerd worden of het paard bestemd is voor de slacht of niet en zo ja welke medicijnen het paard gehad heeft. Het medicijngebruik moet door de dierenarts in het originele paspoort aangetekend worden. Op het moment dat je kopieën accepteert werk je in de hand, dat dit fout gaat omdat het origineel niet bij het paard is, maar de kopie.
Natuurlijk wordt maar een deel van de paarden geslacht, maar als je bij paarden die niet geslacht worden wel kopieën accepteert en bij paarden die wel geslacht worden niet, ben je bezig met rechtsongelijkheid. Tevens wordt de te volgen praktijk door de dierenarts minder eenduidig en dat zal niet bijdragen aan de uitvoerbaarheid.
Ook transporteurs die paarden naar wedstrijden vervoeren en de eigenaren van deze paarden hebben een keer het verzoek ingediend om kopieën te accepteren en dat verzoek is toen ook afgewezen
Kortom, ook op pensionstallen moet het originele paspoort bij het paard aanwezig zijn.
Uiteraard begrijpen wij de bedenkingen van eigenaren daarbij wel en adviseren dan ook om de pensionstalhouder te laten tekenen voor de ontvangst van het originele paspoort en afspraken vast te leggen over het retourneren van het paspoort aan de eigenaar van het paard. Ook zou u afspraken kunnen maken over dat de houder (in dit geval de pensionstalhouder) niets mag aantekenen in het paspoort.
Wanneer u gaat buitenrijden of gaat mennen hoeft u het paspoort niet mee te nemen. Een paardachtige hoeft niet vergezeld te gaan van het identificatiedocument ingeval zij tijdelijk lopend wordt verplaatst naar een plek in de nabijheid van het bedrijf binnen een lidstaat wanneer het identificatiedocument binnen 3 uur kan worden getoond.