Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
denice schreef:Ik gebruik altijd 2 longeerlijnen, knap paard die er dan niet ingaat!
Nu, sinds een paar maanden loopt ze er zo in. Zodra ze moeilijk deed, hup lijnen erachter en erin trekken. Zo hebben we veel stress voorkomen en nu zijn er geen problemen meer.
Blinddoeken en slaan werkt alleen maar averechts.

Barbara1975 schreef:ik ben absoluut niet van dwang of stress veroorzaken dus ik heb haar ook geblindoekt ze werd toen helemaal rustig en liep na een klein beetje aarzelen zo de trailer op..dus ik zeg als je paard je vertrouwt en jij ook rustig bent en blijft kun je hem of haar best blinddoeken..mits je zekerweet dat ie niet in oaniek schiet uiteraard,

en met dwangmiddelen kom je in de meeste gevallen nergens. Ik zeg niet dat het niet kán werken, maar het is gewoon geen garantie en al helemaal niet bij paarden die ook maar een beetje nerveus zijn aangelegd.
.
) en vervolgens leg ik wat meer druk op, als ze meegeeft ontspannen en als het 'niet snel genoeg' gaat dan zet ik haar voorvoetjes op de trailer wat prima gaat. Als ze dan na een tijdje echt nog niet wil of erg dwars is gaat er een longeerlijntje achter om haar die stimulans van achteren te kunnen geven maar zonder getrek. Ze moet alsnog op eigen initiatief de trailer in gaan, en als ze dat doet krijgt ze natuurlijk iets lekkers zodra ze erin staat (kan het baasje ook even onderliggende frustraties van d'r af schudden)
Pieder schreef:Dit is eigenlijk weer een voorbeeld dat ik heel vaak hoor. Het ontbreekt onze jonkies aan niets, dekens, dekjes, goed verzorging, hoogwaardig voer, opbouwen in het rijden en inrijden, het kan niet op maar wat veel mensen voor het gemak vergeten is dat een paard niet zomaar een trailer inloopt. Dit is een stuk belangrijke training die maar wat vaak vergeten wordt. Is het paard eindelijk wedstrijdklaar, wil ie toch de trailer niet in...huh...dat vindt men maar gek! Trailertraining van jonge paarden is net zo belangrijk als leren vaststaan, voetjes geven, etc.etc.