Moeilijke keuze, paard verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JFR

Re: Moeilijke keuze, paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:14

leuk dat je een nieuw paardje hebt en de goeie keuze hebt genomen, veel succes erme

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:57

Waratje schreef:
Marc, een heet paard is heel anders dan een rustig paard. De vorige eigenaar zal het gedrag van het paard misschien niet positief hebben verbeterd (of wel, maakt ook niet uit), maar het karakter is wat het is.
Mijn merrie is ook een heet paard van karakter, er is geen discussie over dat ik bepaal wat er gebeurt (ze heeft wel inspraak), maar ze zal heet zijn tot haar dood. Dat heeft niets te maken met leiderschap of het gebrek daaraan. Heel veel mensen willen/kunnen daar niet mee omgaan, worden boos, of bang, of allebei en dan wordt het inderdaad erger en moeilijker. Maar als je in de basis niet kunt lachen om die fratsen en niet kunt vertrouwen dat ze bij je blijft, dan heb je met zo'n paard een groot probleem en kun je er beter een andere baas voor zoeken en voor jezelf een ander paard.
Het is niet nodig dat iedereen een dusdanig geweldige "leider" is dat hij/zij door ieder paard als zodanig wordt geaccepteerd en er dan ook nog gemakkelijk mee uit de voeten kan. Met sommige persoonlijkheden kun je vrienden worden, met anderen gaat het nooit wat worden. Dat (h)erkennen is dus de kunst ;)

Een paard opvoeden zal niets aan zijn karakter veranderen maar wel iets aan de verhouding tussen paard en ruiter. Onze paint merrie heeft een dominant karakter tov van andere paarden en als ze in de piste of de weide staat dan mag ze doen wat ze wil en leeft ze zich uit maar als wij naar ze toe gaan met een halster staat ze stil en weet ze dat ze zich aan haar leider moet onderwerpen en zolang ze in onze handen is moet ze geen voet verkeerd zetten of wij corigeren haar. Zo krijg je een paard dat jij kan vertrouwen en dat jou vertrouwd. Ter illustratie het volgende verhaal.
In de zomer van 2008 zijn wij met onze merrie, toen 3 jaar oud, naar de paardenkeuring geweest in ons dorp. Deze keuring gebeurt, tijdens de jaarmarkt, op een afgezet stuk straat en er waren een 30 tal paarden. Tijdens het wachten lieten wij als enige ons paard benaderen door toeschouwers en zij heeft dit zeer rustig laten doen en wij kregen veel complimenten voor haar bouw en haar gedrag. Onze merrie was de enige die voorgebracht werd aan het halster, zonder bit, en waar niemand moest achterlopen met een zweep om ze te laten lopen, een eenvoudig mondeling bevel was voldoende.
s'Avonds na de prijsuitreiking werden wij benaderd door enkele andere deelnemers met de vraag : wat hadden jullie aan je paard gegeven om haar zo rustig te houden. Als wij "niets" antwoorden geloofde ze ons niet maar na een hele discutie over opvoeden geloofde ze ons wel en kregen we complimenten voor ons werk.
Toen wij ons vorige paard hadden wisten wij ook niets van opvoeding en als wij nu terug kijken hadden wij heel wat problemen kunnen vermijden door hem goed op te voeden.
Als iedereen wel een leider was voor zijn eigen paard dan zouden er veel minder problemen zijn met paarden en zouden er veel minder topics moeten geopend worden in bokt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:12

Ashley5 schreef:
Ik ben het met Waratje eens.
Ik ben altijd consequent geweest in het straffen en belonen van mijn paard. In het begin was ik helemaal niet bang voor hem. Dat hij me uitprobeerde maakte me niet uit. Vrijwel niemand anders durfde er op. Maar door een paar erg vervelende valpartijen door gemene trucjes van hem is het vertrouwen gewoon gezakt. Ik heb wel geleerd mijn angst opzij te zetten en nog gewoon te bluffen. Maar daar wordt het paardrijden niet leuker op.
Op andere paarden ben ik niet bang. Het was echt bij mijn eigen paard door die ervaringen. Maar doordat geen zin meer heb in rondstuiteren door de bak kies ik ook liever voor een paard met een rustiger karakter. En natuurlijk mag die heus wel eens uit z'n schoenen springen en eens uitproberen. En natuurlijk zal ik daar ook vanaf gaan vallen. Maar daar ben ik niet bang voor. Het zat puur aan dat paard vast, die angst.

Dat je paard "gemene trucjes" heeft uitgehaald bewijst dat er iets fout zat in de relatie leider - ondergeschikt tussen julie. Als deze relatie goed zit zal een paard geen gemene trucjes uithalen omdat hij zijn ruiter vertrouwd en niet de behoefte heeft om buiten de lijnen te gaan.
Jij vindt het natuurlijk dat je van je paard valt, wij niet. Mijn dochter rijdt vier jaar western, heeft haar paard mee haar basistraining gegeven en rijd haar nu twee jaar en is nooit gevallen, geen enkel paard heeft ooit gebokt of gesteigerd als zij reed.
Mogelijk had je vorige paard een dominant karakter en dan is het moeilijker om de rangorde juist te krijgen.
Ik hoop dat het met je nieuwe paard wel goed komt maar hoop dat je mijn raadgevingen toch in gedachten houd.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:34

@ marcR. _/-\o_ _/-\o_ AMEN.

Ik wou dat veel meer paarden mensen en vooral de zogenaamde paarden liefhebbers, die liever dood knuffelen dan (soms 1 malig hard) corigeren, hier veel meer mee zouden moeten doen. Dat zou het paardenwelzijn (waar iedereen nu tegen woordig de mond vol van heeft) een stuk verbeteren.

EEN BETER PAARDENWELZIJN BEGIND BIJ JE ZELF. en niet allen bij stal, weide en voeding.