Paard staat nog niet op mijn naam ??? dringend hulp gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Re: Paard staat nog niet op mijn naam ??? dringend hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:13

Ik heb bij mijn huidige ruin en mijn vorige merrie ook die centjes mooi in m'n zak gehouden. Bij de merrie heb ik als verkoper een contract gedaan, en bij m'n huidige ruin heb ik een papier dat het dier aan mij is verkocht met handtekening verkoper en ikzelf.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:17

GenteDiMare schreef:
Ze is niet ingeschreven in een stamboek en dat maakt het volgens mij net zo moeilijk

megahaf schreef:
Indien je paard ingeschreven is in een bepaald stamboek (BWP, SBS of Zangersheide, of iets anders): dan stuur je je paspoort naar het stamboek, met een ingevuld formulier van "versnelde procedure" (paard heeft al een chip dus enkel de naam van eigenaar en sanitair verantwoordelijke moet veranderd worden).
Indien niet ingeschreven in een stamboek, dan heeft je paard een gewoon paspoort, en dan moet je het naar de Vlaamse Confederatie van het Paard sturen, met ingevuld formulier.
Klinkt ingewikkeld, maar in tegenstelling tot een jaar geleden gaat het nu wel snel.
Meer info op http://www.vlacopaard.be/ of bel naar de gegevens hierboven in dit topic.

Heb je nu eigenlijk al gebeld?? Want derglijke zaken krijg je toch niet via bokt opgelost.
Een telefoontje, probleem uitleggen en je wordt geholpen, daar zijn die mensen nl voor.

En verder hoor ik hier mensen klagen over kosten... als dat de kost is, waarom heb je dan een paard vraag ik me af? En een lidmaatschap heeft toch ook voordelen (stamboekblad, uitnodigingen etc)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:17

Ik ben helemaal niet te min om geld aan mijn paard uit te geven Bulck. Maar dan moet het wel nút hebben. Ik gooi liever geen geld down the drain. En wat is het nut dat mijn naam in het paspoort staat? Voor dat geld koop ik lieven een paar zakken muesli. Heeft Abel er ook nog iets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:25

Ik heb toen bij het nprs ook zoveel moeten betalen.En je bent er naar een jaar niet vanaf.Ik dacht namelijk dat je per jaar betaalde,had die van mij in september laten overschrijven.Plus jaar lidmaatschap.Dus ik :o? dacht dat is tot volgend jaar september.grapje kosste bijna 100 euro.
Bleek het tot januari te lopen en moest ik verplicht nog een jaar lidblijven omdat ik drie maanden van te voren moest opzeggen???.Je krijgt idd een boekje,maar daar heb je niet zoveel aan als je niet met fokkerij bezig bent.De mijne was ook nog maar een veulen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:07

Pebblesther schreef:
Neonlight schreef:
Tegenwoordig mogen ze je niet meer verplichten om lid te worden. Wel betaal je dan wat meer administratiekosten, maar dat is stukken minder dan een lidmaatschap.

Oke dat is vreemd. Want toen ik in juni van dit jaar iemand van de NRPS een mail stuurde vertelde ze mij dat ik verplicht een jaar lang lid moest worden om het paspoort over te kunnen schrijven.

Waar heb jij gehoord dat dat niet meer verplicht is?

Let op, er zit wel een verschil in het op naam zetten. Hier betreft het een niet stamboek paard waarbij het stamboek slechts als paspoort uitgevende instantie is opgetreden. Wanneer je stamboekpapieren op je naam laat zetten (en bij sommige stamboeken is het paspoort tevens stamboekpapier) ben je wel verplicht om lid te worden. Het gaat hier om een paspoort op naam laten zetten en niet om een stamboekpapier.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:27

Als jouw paard geen stamboek heeft dan heeft ze gewoon een Equipas. Die worden uitgegeven door de chipdatabank, dus daar moet je nu naar bellen of schrijven om het paard op jouw naam te laten registreren (nogmaals: Vlaamse confederatie van het paard - http://www.vlacopaard.be).
Normaal gezien moet er bij jouw paspoort een mutatiedocument zitten; dit geldt als eigendomsbewijs en moet mee van eigenaar veranderen bij een volgende verkoop. Heb je dat papier niet, dan kan je later problemen krijgen bij een eventuele verkoop (stel dat je paard ooit ziek wordt en het moet naar de slacht, dan kan dat niet want het mutatiedocument heb je echt wel nodig, hier staat ook de sanitair verantwoordelijke op. Een handelaar zal ook geen paard meenemen zonder dit document!!!). Op het mutatiedocument moet je ook vermelden of het paard de slacht in mag of uitgesloten wordt voor de slacht. Het paspoort zelf dient o.a. om medische behandelingen in te registreren (belangrijk ivm voedselveiligheid in geval van slacht).
Bovendien moeten alle paarden in België sinds juli 2008 wettelijk in orde zijn wat betreft chip en paspoort/mutatiedocument (al zijn er nog veel die niet in orde zijn, niet panikeren). Er zijn controles (vooral op vervoer en bij keuringen en zo); wie niet in orde is krijgt een boete. Verder zijn er mensen die denken ach, het paard komt nooit van de weide, dus het is niet nodig, maar als het paard ooit weg moet, komen de problemen omdat de papieren niet in orde zijn...
Je paard is al gechipt, dus wat de kosten betreft betaal je enkel het registreren van het paard op jouw naam (bij het haflingerstamboek kost dit 15 euro, om een idee te hebben). Je hebt geen stamboek, dus moet je ook geen lidgeld voor een stamboek betalen. Verder lees ik hier allerhande tips die betrekking hebben op Nederlandse stamboeken, die zijn voor jou niet van toepassing.
Dus bel nu als de bliksem naar de VCF, vraag welk document je moet downloaden/invullen van hun website om het paard op jouw naam te laten registreren, en stuur het samen met het paspoort op (best aangetekend, om verlies tegen te gaan - kost wel een beetje maar dan ben je zeker dat het aankomt). Opgelet: de website is nogal rommelig, het kan zijn dat je een beetje moet zoeken eer je de nodige informatie en het formulier terugvindt.
Doen hé! +:)+

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:41

Neonlight: Oke dat is duidelijk. Daar had ik even niet over nagedacht. Want mijn paard heeft inderdaad een paspoort en een stamboek papier. En dan kost het wel geld.

@ Bulck: tuurlijk ben ik bereid om vele euro's aan mijn paard uit te geven. Als hij naar de dierenarts / hoefsmit / fysiotherapeut / tandarts of weet ik veel waar heen moet dan betaal ik graag om hem daarmee te helpen. Dus ik zorg goed voor hem.
Maar ik vind die 100 euro niet in verhouding staan tot wat je er voor terug krijgt: één keer per maand een blad om te lezen en een wijziging van eigenaar + stempel in het paspoort :? En als je niet oppast zoals Silvana al zegt zit je er dus nog een jaar aanvast :?