Koop ongedaan maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Re: Koop ongedaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 19:13

Dit klopt, en na dit drama zullen we ook nooit meer een paard alleen klinisch laten keuren maar momenteel zitten we wel mooi met de problemen. Jammer dat je soms niet terug in de tijd kan hè. ;)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:21

Iedereen heeft het hier nu over de onderzoeksplicht van de koper maar daarboven staat nog altijd de inlichtingenplicht van de verkoper! Ik kan me niet voorstellen dat ze er niets van af wist, helemaal omdat het nu plotseling zo erg is dat ie door z'n benen gaat. Dat gebeurd niet in een weekje...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:04

Ik weet niet of ze niet aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan, het paard is toch klinisch gekeurd. Rontgenologisch lijkt me niet verplicht als daar met het klinisch onderzoek geen aanleiding toe was.
Het lijkt me duidelijk een verborgen gebrek, en of de vorige eigenaar het nou wel of niet wist doet niet ter zake. Hoefkatrol kan niet in 1 week ontstaan dus het was voor de verkoop al aanwezig.
Ik zou contact opnemen met een advocaat, hoop dat ze rechtsbijstand heeft.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 22:13

Tinka schreef:
Ik weet niet of ze niet aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan, het paard is toch klinisch gekeurd. Rontgenologisch lijkt me niet verplicht als daar met het klinisch onderzoek geen aanleiding toe was.
Het lijkt me duidelijk een verborgen gebrek, en of de vorige eigenaar het nou wel of niet wist doet niet ter zake. Hoefkatrol kan niet in 1 week ontstaan dus het was voor de verkoop al aanwezig.
Ik zou contact opnemen met een advocaat, hoop dat ze rechtsbijstand heeft.

Na ons eigen idee hebben wij ook aan de onderzoeksplicht voldaan. En inderdaad heeft onze da ook gezegd dat de hoefkatrol al voor de verkoop aanwezig was. Door de foto's die gisteren zijn gemaakt kunnen wij dit aantonen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:27

het zal idd wel zo zijn dat het paard hk had bij aankoop dat is er niet van de ene op andere dag,je weet alleen niet of de eigenaar daar ook echt van wist. en aangezien je geen rontgen keuring hebt laten doen ben je met een klinisch goedgekeurd paard naar huis gegaan. dus je hebt wel wat onderzoek gedaan maar niet geheel volledig dus ;)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:15

Hoefkatrol kan niet bevestigd worden door een klinische keuring waar jullie genoegen mee namen ten tijde van de koop. Nu zijn er foto's gemaakt, te laat.. Sorry maar jullie hebben niet aan de onderzoeksplicht voldaan, die is van kracht ten tijde van de verkoop.

En ik vind het verhaal van die € 800,- voor een bloedonderzoek dat naar Engeland is opgestuurd nog al wazig. Zou hier maar eens achteraan gaan. Mijn vorige paard heeft een ct scan gehad en die zouden opgestuurd worden naar Amerika en dat koste nog geen € 800,-.

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:27

Ik denk dat je weinig recht heb om te gaan halen met je advocaat,..

En geen buig proef gedaan etc welke kliniek heb je dit in hemels naam laten doen dan?
Lieverd als jij een paard koopt is het zo dat je zelf onderzoek plicht heb!
En als dit paard nog zeer recentelijk uit gebracht is op wedstrijden etc,........?
Daarbij moet je paarden arts een redelijke inschatting kunnen maken hoe lang dit verhaal al speelt aan de hand van de foto's. Wat vind hij van het verhaal dat de vorige eigenaar zegt niks te weten,..en staan er in zijn paspoort geen stempels waarin te lezen is waar het paard altijd behandeld is,..kun je ook na vragen of daar het paard bekend is met deze klacht!

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:35

Zou toch nog eens informeren bij de rechtswinkel!
Het kan toch niet zo zijn dat je als koper alleen een onderzoeksplicht hebt en als verkoper helemaal geen verplichten meer!
Er is toch nog zoiets als een 6 weken termijn? Ik heb er een keer over gehoord hoor! maar weet geen details

Maar goed neemt idd niet weg dat het erg vervelend is op z'n zachts gezegd!
Zeker als de verkoper nu zo reageert, zij is blij dat ze er vanaf is en je kunt je idd afvragen of ze het dan al niet wist!

Als ik mijn paard zou verkopen (en mensen jammer voor jullie(hihi) gebeurd dat niet) en ik zou horen dat hij hoefkatrol blijkt te hebben,dan zou ik dodelijk ongerust zijn over mijn ex-paardje.
Deze mevrouw dus niet! En ze heeft hem 10 jaar gehad??

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:24

jongens NOGMAAALS er bestaat boven de onderzoeksplicht een inlichtingenplicht van de verkoper!!! En ik denk dat de vraag meer aan de orde is of de verkoper wist van de HK of niet. Wist ze ervan dan heeft ze niet voldaan aan haar inlichtingenplicht en kan TS in principe het paard terug brengen en aangezien het nogal vreemd is dat binnen een week het paard stokkreupel is heb ik toch zo'n vermoeden dat er sedatie o.i.d. in het spel is. Wel heel toevallig dat het beestje net in deze week ook plotseling gigantisch kreupel is en niet een klein beetje. Ik denk dat TS wel degelijk een poot heeft om op te staan.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:40

liefhelietje schreef:
Iedereen heeft het hier nu over de onderzoeksplicht van de koper maar daarboven staat nog altijd de inlichtingenplicht van de verkoper! Ik kan me niet voorstellen dat ze er niets van af wist, helemaal omdat het nu plotseling zo erg is dat ie door z'n benen gaat. Dat gebeurd niet in een weekje...

Stel dat ie nu kreupel geworden is door wat anders en door de foto's de HK aan het licht gekomen is.
Bij de vorige foto's was nog niks te zien. (wanneer zijn die genomen?)
Kan me voorstellen dat de verkoper er dan niks vanaf wist, hoe moet zij dit dan aan de koper vertellen?

Denk dat koper niet sterk staat :n

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:41

Dit ga je echt niet winnen.....laat het een wijze (dure) les zijn voor de volgende keer!

A. Paard is goedgekeurd door VA (nog wel door VA verkoper en daarbij neemt de koper genoegen met zeer oude foto's STOM }:0 )
B. Ga maar eens bewijzen dat verkoper het wist, zij heeft dit paard 10 jaar lang gehad en nog recent uitgebracht in de wedstrijdsport + door haar VA onlangs goedgekeurd.

Natuurlijk ontstaat HK niet in een dag (wat je eigen VA ook al zegt), maar voor een rechtzaak moet de koper kunnen aantonen dat verkoper het wist!
Ik denk dat dat heel erg moeilijk wordt gezien punt B + met een getuigenlijst uit haar omgeving, het goedgekeurde klinische rapport en oude goedgekeurde rontg.foto's heeft zij toch echt alle troeven in handen om aan te tonen dat ze het niet wist ;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 16-10-09 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:43

Roka schreef:
Zou toch nog eens informeren bij de rechtswinkel!
Het kan toch niet zo zijn dat je als koper alleen een onderzoeksplicht hebt en als verkoper helemaal geen verplichten meer!
Er is toch nog zoiets als een 6 weken termijn? Ik heb er een keer over gehoord hoor! maar weet geen details

Maar goed neemt idd niet weg dat het erg vervelend is op z'n zachts gezegd!
Zeker als de verkoper nu zo reageert, zij is blij dat ze er vanaf is en je kunt je idd afvragen of ze het dan al niet wist!

Als ik mijn paard zou verkopen (en mensen jammer voor jullie(hihi) gebeurd dat niet) en ik zou horen dat hij hoefkatrol blijkt te hebben,dan zou ik dodelijk ongerust zijn over mijn ex-paardje.
Deze mevrouw dus niet! En ze heeft hem 10 jaar gehad??

Ik heb ook mijn paard verkocht, nooit laten keuren en bij verkoop ook nooit gekeured
na paar maanden werd ze kreupel, foto`s gemaakt, hoefkatrol
Bij mij serieus nooit 1 pas kreupel gelopen
ik voelde me zooooo schuldig, terwijl ik er ook niks aan kon doen
gelukkig wilden hun het paard absoluut niet meer kwijt, en hebben ze nu speciaal beslag en dat gaat prima

maar ja, ik had dus het paard wel teruggenomen, met alle problemen als gevolg, als hun haar niet meer wilden, gewoon omdat ik niet wil dat er vanalles met het paard zou gebeuren en evt in handel terrecht zou komen

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:44

listiglistje schreef:
Dit ga je echt niet winnen.....laat het een wijze (dure) les zijn voor de volgende keer!

A. Paard is goedgekeurd door VA (nog wel door VA verkoper en daarbij neemt de koper genoegen met zeer oude foto's STOM }:0 )
B. Ga maar eens bewijzen dat verkoper het wist, zij heeft dit paard 10 jaar lang gehad en nog recent uitgebracht in de wedstrijdsport + door haar VA onlangs goedgekeurd.

Natuurlijk ontstaat HK niet in een dag (wat je eigen VA ook al zegt), maar voor een rechtzaak moet de koper kunnen aantonen dat verkoper het wist!
Ik denk dat dat heel erg moeilijk wordt gezien punt B + met een getuigenlijst uit haar omgeving, het goedgekeurde klinische rapport en oude goedgekeurde rontg.foto's heeft zij toch echt alle troeven in handen om aan te tonen dat ze het niet wist ;)

Volledig mee eens :j

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:48

Volgens mij hoeft er niet eens perse iets aan de hand te zijn wil je je paard terug brengen. Volgens mij is de periode waarin je een aangekocht paard zonder reden terug kunt bengen net verlengd. Bij particulieren gaat dit als ik het goed heb om een 2 maanden. heb je van een handelaar gekocht dan is deze periode nog langer.
Een vriend van me heeft dit meegemaakt. Zij hadden hun paard verkocht en werd zonder pardon terug gebracht omdat de nieuwe eigenaresse het dier niet fatsoenlijk naar de wei kon brengen. Bij de verkoop was aangegeven dat het paard nogal eens los breekt tijdens het naar de wei brengen. Hier was een oplossing voor en er is aan geboden een paar keer te komen helpen. Dier is terug gebracht en ze hadden geen poot om op te staan. Dit was binnen 6 weken na aankoop.
Ik heb zelf pas geleden een paard gekocht. Een van de handelaren vertelde me een verhaal over een paard welke ze voor de sport hadden verkocht. Deze was klinisch en rontgeologiosch goedgekeurd voor de sport. Toen binnen 6 maanden bleek dat het dier niet drachtig werd kwam deze ook terug.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:52

els: Dat is toch van de zotte??
Mensen kunnen een paard wel zo veranderen/verpesten in die periode...

Denk niet dat dit bij particulieren geldt, dan zou je ook dat geld opzij moeten leggen tot je zeker weet dat de koop definitief is?

Hiervoor geldt toch proeftijd mits dat afgesproken is?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:16

Els bij een handelaar kom je daar misschien mee weg, maar bij een particulier niet hoor....ik spreek uit ervaring, div. rechtzaken achter de rug wo ook een mbt een paard.

Ik was de verkoper en ik moest ook mijn tegendeel bewijzen.
Ze wilden dat ik het paard na 6 weken terug zou nemen en ze dachten dat via een kort geding af te dwingen....niet gelukt dus, want ik heb gewonnen ;)

Zulk soort termijnen is voor handelaren erg vervelend, maar voor particuliere verkoop moet je echt met harde bewijzen komen en het tegendeel bewijzen.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:38

Uiteindelijk is het dus wel een verborgen gebrek! Het is toch zo dat je bij een verborgen gebrek tot zelfs een half jaar na aankoop het paard terug kunt doen?!

Heb dat ook een keer gehoord en het paard was niet eens gekeurd!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:43

Cleo_ schreef:
Uiteindelijk is het dus wel een verborgen gebrek! Het is toch zo dat je bij een verborgen gebrek tot zelfs een half jaar na aankoop het paard terug kunt doen?!

Heb dat ook een keer gehoord en het paard was niet eens gekeurd!

Verborgen gebrek terwijl hij een tijd geleden op foto's goedgekeurd is en nu klinisch goed bevonden is? :?

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:12

klinisch ja, en je bent niet verplicht een paard te keuren! Daarbij ook nog eens het verhaal over dat het paard medicatie zou hebben gekregen voor het rustig blijven.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:17

Heb je bij de KNHS de wedstrijdgegevens al opgevraagd? Daar kan je in ieder geval bekijken of het dier werkelijk wekelijks op concours is gegaan. Evt. naam plus paard googlen werkt ook goed.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:20

Cleo_ schreef:
klinisch ja, en je bent niet verplicht een paard te keuren! Daarbij ook nog eens het verhaal over dat het paard medicatie zou hebben gekregen voor het rustig blijven.

Sinds wanneer dat?
Denk dat je met oog op terugbrengen een paard zeker wel moet laten keuren :j
Onderzoeksplicht van de koper en meldingsplicht van de verkoper.
Onderzoeksplicht is niet volledig gedaan met oog op het gebrek nu wat alleen op röntgenfoto aantoonbaar is, meldingsplicht is voldaan :j

En dat tweede... is een vermoeden omdat de verkopende partij nu met een kreupel paard zit.
Bloedonderzoek is de enige manier dit vast te stellen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:20

Devaney2009 schreef:
Heb je bij de KNHS de wedstrijdgegevens al opgevraagd? Daar kan je in ieder geval bekijken of het dier werkelijk wekelijks op concours is gegaan. Evt. naam plus paard googlen werkt ook goed.

Dat zou de koper idd op kunnen vragen :j

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:36

me_yentl schreef:
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Het is inderdaad mogelijk dat de kreupelheid een andere oorzaak heeft en dat de hoefkatrol aan het licht is gekomen. We hebben hem laten keuren bij de da van de vorige eigenaar. Ondertussen contact opgenomen met de dierenartsen, beide dierenartsen gaan om de tafel. Nu zijn er dus wel foto's, en hieruit blijkt dat de hk er al zat voor de koop.

Heeeeee dan heb je toch een punt !!!!
Nu moeten die dierenartsen dat nog even voor je op papier zetten dat de hoefkatrol al aanwezig was voor de koop!!!
( Maar daar zit het probleem,als er stront aan de knikker is houden de dierenartsen elkaar allemaal het handje boven het hoofd)
En eis die foto's op van voor de koop,in mijn ogen sta je nu dus heel sterk !!!
Ik heb ook ooit met het zelfde bijltje mogen hakken,en ja bloedonderzoek is idd heel erg duur,toen der tijd 860 euro !!!
Dat kunnen de artsen er voortaan beter bij vermelden dat dit onderzoek heel kostbaar is het bloed te laten checken op medicijngebruik!
Sterkte mocht je vragen hebben pb me maar!

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:47

Zoals al eerder is aangegeven de mededelingsplicht van de verkoper staat boven de onderzoeksplicht van de koper. Daarbij is er spraken van dwaling zie Art. 6:228BW in dit artikel staat dat de overeenkomst vernietigbaar is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:53

wessjuhh schreef:
Zoals al eerder is aangegeven de mededelingsplicht van de verkoper staat boven de onderzoeksplicht van de koper. Daarbij is er spraken van dwaling zie Art. 6:228BW in dit artikel staat dat de overeenkomst vernietigbaar is.

De koper moet wel kunnen aantonen/bewijzen dat er sprake van dwaling is ;)

listiglistje schreef: