Welke (budget) auto geschikt voor 1,5 paards trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 18:47

ikke schreef:
Brainless schreef:
Ford Mondeo wagon, zijn goedkoop (een 97/98 voor 1000E) en mogen min. 1600 kilo trekken.

Ik zou daarmee uitkijken, er zijn versies die daar nog niet eens in de buurt komen. Let dus op wat je koopt.

Maarre, hoe vaak denk je op stap te gaan? Al eens overwogen om voor die gelegenheid gewoon te huren?
Om je een idee te geven, ik huur regelmatig bij Noot in Ede http://www.nootede.nl/ even bij verhuur kijken voor de tarieven.

Ik wil volgend wedstrijdseizoen er volledig voor gaan; dus dat kan neerkomen op om het andere weekend. Over een tijdje wil ik ook gaan showen en zal ik nog vaker de baan op zijn.
Ik heb ook de mogelijkheid de bus te lenen van mijn zwager, geen probleem, maar ik wil niet afhankelijk zijn van anderen (bovendien is die ook niet elk weekend beschikbaar). Een trailer is altijd voorhanden (zowel 1,5 als 2 paards) dus die heb ik in ieder geval al! :D

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:37

stefanvi schreef:
corinepgek schreef:
Ik heb een Renault Espace uit 1991 voor mijn 2 paardtrailer, hij mag zelfs 1800 kilo trekken dus met 2 niet al te grote paarden moet dat makkelijk gaan!

Een renault espace mag geen 100 kg kogeldruk hebben, en dus is dit geen toegestane combinatie.
Ook zonder paarden ligt de kogeldruk rond de 100 kg.

Je zegt dat met twee niet al te zware paarden dit 'makkelijk' moet gaan, heb je het wel eens op de weegbrug gezet? Bijna alle trailers wegen meer dan op papier staat, 100 kg meer is niet vreemd.

Let dus goed op, want bij overbelading (ook kogeldruk) ben je niet meer verzekerd bij een ongeluk. En dat zijn de punten waarop de verzekering je pakt!

Op de papieren van mijn trailer en het typeplaatje van de trailer zelf staat geen kogeldruk aangegeven(hij is uit 76). Wel rijd ik regelmatig met deze trailer achter mijn Volkswagen Polo 2008(deze mag 1200 trekken) en Renault Espace 1991(1800 kg) en bij beiden combinaties blijft de boel netjes recht, heb niet het idee dat de trailer de auto omlaag trekt dus die 100 kg kogeldruk lijkt mij erg onwaarschijnlijk, vooral omdat die Renault Espace inmiddels een stuk slappere vering heeft(de polo heeft wel een sportonderstel). Ik ben dus van mening dat deze combinatie prima is en als ik aangehouden wordt kan je nergens vinden dat het niet mag en de combinatie ziet er goed uit.

Ook heb ik de trailer welleens op de weegbrug gezet met paard en spullen erin en toen kwamen we op 1360 kilo. Mag er dus nog 440 kilo paard bijzetten. Ik trok deze trailer met mijn paard eerst altijd met mijn polo en dat ging super, alleen toen kwam ik erachter dat ie toch 1360 woog met paard erin, daarom heb ik die Espace gekocht en moet zeggen dat ie hem heel erg fijn trekt.

Margreet

Re: Welke (budget) auto geschikt voor 1,5 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:55

Een trailer achter een Polo?! Je maakt een grapje hoop ik....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:27

Tja, als het op papier mag, dan zullen er ongetwijfeld mensen zijn die dat doen.
Een trailer achter een golfje (hachtback) vind ik ook niet lijken. Maar ook dat mag qua papier wel.
Een iets grotere/dikkere auto oogt direct anders.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:28

Margreet schreef:

Jij zegt het, ik dacht het!

Ik heb zelf voor woon-werk een polo, maar geen haar op mn hoofd die er aan denkt om daar mijn 2 paards trailer achter te hangen, niet eens leeg laat staan vol!!!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:39

Moet je hier in duitsland eens kijken. Daar is het heel normaal dat je met een trailer achter een golf of polo rijd.

We hebben zelf een oude volvo 240 gehad. Iedeaal. Kon het goed trekken en man wat een ruimte had je in die auto. Wij hadden hem op grijs kenteken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:44

Volgens mij mag alleen de Polo diesel 1000 trekken? De rest (veel) minder.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:49

En die cross polo's dan?

edit: ff opgezocht. De 1.9TDI versie is 100pk. en mag 1200kg trekken.
Andere motor''functies'' niet meegenomen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:57

Ik heb wel eens een volle 2 paardstrailer achter een golfje zien hangen :(:) Dat is gewoon niet verantwoord. En dan zeggen sommige mensen, ja maar ik kijk uit... Tsjah je kan nog zo'n goede chaffeur zijn, maar als 1 of andere mongool opeens zijn auto voor de jouwe gooit dan heb je een groot probleem! Als jij vol op de rem moet ben je echt nergens met een te lichte auto...

En kort gezegt er bestaat geen goedkope auto waarmee je een trailer lekker mee kan trekken :(:) Voor een beetje een aardige auto die wat kan trekken moet je denk ik minimaal 50 euro aan wegenbelasting rekenen...
Je zou kunnen kijken voor een heel degelijk vrachtwagentje?
Als je een leuke old-timer kan vinden valt dat meer mee in de kosten als een auto...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 18:09

Grijs kenteken!!! Moet je es kijken wat dat scheelt...

Vrachtwagentje? Binnen mijn budget is er niks te krijgen, voor wat meer budget ook alleen ouwe karretjes waarmee ik het echt niet aandurf. Nja, daar heb ik al een topic aan gewijd en met name Ikke (maar ook anderen) zeggen daar hele zinnige dingen over. Een leuk en betrouwbaar vrachtwagentje moet je dan toch al rekenen op minimaal 20.000 eurie. Het moet wel leuk blijven...

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:13

Margreet schreef:

Nee hoor, ik heb een Polo(geen crosspolo) uit 2008 met een 1,9 TDI motor. Deze mag 1200 kilo trekken. Wel heb ik de verzie met sportonderstel, strakkere vering, brede banden en super wegligging. Ik heb hier echt een aantal maanden met mijn trailer met 1 paard mee rondgecrost en dat ging echt super. Mensen kijken wel raar maar ik heb er 100 % vertrouwen in. Het is dat ik de trailer later op de weegbrug heb gezet en erachter kwam dat de trailer 160 kilo teveel woog dat ik die Renault Espace heb gekocht. Nu is de stekker van de trailerverlichting van de Espace kapot(die moet ik nog steeds een keer maken) en dan pak ik net zo makkelijk de Polo weer hoor. Op papier weegt mijn trailer 650 kilo en had verwacht dat mijn paard(voor de dracht) niet boven de 550 uit zou komen maar de trailer is vlak voor ik hem kocht opgeknapt met beter en dus zwaarder (hard)hout dus vandaar dat ik hem met de Polo net niet mag trekken.

Heb trouwens even gezocht, de 1.2 benzine Polo mag 800 kilo trekken de 1.6 benzine mag 1000 en de 1.6 diesel 90 en 105 pk 1200 kilo. De polo van tegenwoordig is groter dan de golf van vroeger trouwens he. Gewicht van de Polo zelf is inmiddels ook al opgelopen tot 1200 kilo.

Bedoel wel zo'n polo:

Afbeelding

En niet zo eentje:

Afbeelding

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:28

Ohja, en nou iedereen me toch voor gek verklaard :P Super handig zo'n Espace, niet eens een trailer nodig. Wil er even bijzeggen dat de auto zelf 1321 kilo weeg, 2070 mag wegen en er dus 749 kilo nog in mag. Met benzine, 2 personen en een shetlandpony kom je daar niet snel overheen. Had expres de achterbank erin gelaten zodat ze niet naar voren kon vliegen en een beetje steun had als ik zou moeten remmen. Mijn vriend zat op de achterbank om haar in de gate te houden en de achtervering zakten absoluut niet door. Ramen waren afgeplakt en pony was dit al jaren zo gewend bij de vorige eigenaar. Heb dit zo gedaan omdat het vervoeren in een trailer mij problematischer leek(kleine pony grote trailer, ze kunnen zich ophangen omkeren weet ik het allemaal dus dit leek mij veiliger).

Afbeelding
Afbeelding

Sorry voor het offtopic, nu weer ontopic *D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:34

daihatsu feroza

ze zuipen wel :+

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:18

Zoek ook een auto, hou het ff in de gaten ;)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:06

Misschien is het een raar gezicht, maar als het mag, mag het. Simpel zat!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:26

Frank schreef:

Bedoel je de trailer met de polo, of de pony achter in de auto? :Y)
Het 1ste mag wel, het 2de niet.
Maar wat niet weet, wat niet deert ;-)
Wel een grappig gezicht. Paar jaar geleden hebben mensen uit het dorp het ook zo gedaan.
Die hadden een shet gekocht op de zuidlaardermarkt (niet de bedoeling), maar hoe krijg je zo'n ding nou thuis? Juist, achter in de auto!!

@corinepgek: had je 'm wel in de gordel gezet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:07

Frank schreef:

Punt is alleen dat het niet mag; je weet wel, kogeldruk........

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:19

Trekken zal misschien nog best gaan, maar een noodstop zou ik niet graag maken :n

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:22

Chevrolet astro.
Oude versie op gas = geen wegenbelasting + goedkope brandstof.
Verzekering is 6 euro per maand.
Mag 3200 kilo trekken!
Wat wil je nog meer?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:42

Moontje1991 schreef:
Chevrolet astro.
Oude versie op gas = geen wegenbelasting + goedkope brandstof.
Verzekering is 6 euro per maand.
Mag 3200 kilo trekken!
Wat wil je nog meer?

Betere verkrijgbaarheid van onderdelen? }> :D
Er is geen schroefje aan mijn '73-er Range Rover of het kan geleverd worden, zelfs origineel Land Rover!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:02

chevrolet astro wel!
Dat is totaal niet vergelijkbaar met een range rover. (die wij ook heben en waarvan zelfs de deurstijlen orgineel konde worden geleverd)

Je moet weten waar je moet wezen maar het is allemaal perfect leverbaar bij de rock auto

Marina348

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:39

Ik heb ook een golfje uit 92, een 1.8, weegt 1000 en die mag dus zoals al gezegd 1000 kilo trekken. Nu twijfel ik heel erg want een 1,5 paards trailertje weegt 560 kilo? en mijn arabiertje zeg maar 400? maar ja is dat dan wel verstandig... voor korte stukjes misschien?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:51

Wat een luxe zeg, een auto voor een paard te vervoeren, veel mensen (zoals ik ) doen een moord voor een andere auto die als prive en trailer kan trekken

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:56

kelly dat hoeft helemaal niet duur te zijn (wij heben een astro te koop)

Een simpele astro (dus niet allemaal lampjes enz gewoon cruise control en airco meer niet)
Koop je voor 2 a 3 duizend euro!
Wegenbelasting niks
Verzekering 6 euro per maand
En rijd op gas goedkoopste brandstof (1 op 5)
Er bestaan enkele en dubbele cabines dubbel ideaal om spullen te vervoeren enkel kunnen er 6 tot 8 mensen ruim in zitten

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:53

Ik heb zelf een Daihatsu Feroza gehad, die doet 't prima voor een 1 1/2 paards, en kost je de kop niet in wegenbelasting enzo, is benzine. De mijne reed 1 op 9 met de kar erachter.
Heb nu zelf weer een kleiner blikkie, vooral omdat ik de auto van mn pa mee kan nemen als ik met de trailer weg moet. Hij heeft een Renault Scenic diesel uit +-2002, geloof dat die versie 1500 aan de haak mag hebben- en hij trekt mijn 1 3/4 trailer +paard (1.65) als een zonnetje. Geen wannabe gevoel, gewoon goed. Die auto's zijn ook wel te krijgen binnen jouw budget, en het zijn ook gewoon comfortabele auto's om in te rijden. Ik heb ook de benzine versie van vrienden wel eens voor de trailer gehad, en die trekt 't ook zonder problemen.