ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Question

Re: ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:01

Ik denk dat het voor de TS nu wel duidelijk is dat het geen goed plan is ...

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:01

Raja schreef:
chocobroodje schreef:
Nou kennis van mij heeft een behoorlijke achtertuin, ze heeft daar 3 stallen, en een kleine bak. Aan de overkant van haar huis heeft ze haar weiland. Dus het kan zeker, maar dan moet je het wel heel goed regelen!

Ja, en dan heb je het waarschijnlijk niet over een rijtjes huis

en hoe weet je dat :) ?
ik ken ook iemand, ja in een rijtjes huis, aan het einde van het dorp. met een gigantische tuin, waarbij ze ook haar paard +stal+ wei heeft :j

ts@ hoe groot is je tuin?
zelf zou ik er niet aanbeginnen (ivm buren, een kip is heel wat anders dan een paard)
waarom zet je hem niet op een pensionstalling?, waar hij met soortgenoten naar buiten kan gaan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:03

pernill schreef:
als ze een groot genoege ruimte heeft voor de pony/paard en ze kan hem gezelschap geven (een geitje kan daar ook bij horen die dieren kunnen de beste vrienden woorden dat is gewoon bewezen zelf gezien ook) en de buren vinden het niet erg, dan moet ze alleen toestemming van de gemeente afvoer van mest heeft ze ook al geregeld staat er dus dan zou er geen probleem zijn toch?

Jou kunnen we ook opsluiten in je kamer met een chimpansee erbij. Mag je er iedere dag uit om een rondje hard te lopen. Maar je mag niemand spreken. En ook niet zien. En al helemaal niet aanraken. En dan is het goed. Want je kunt vriendschap sluiten met de chimpansee. En je hebt beweging. En we maken zelfs je kamer nog schoon, en legen de emmer waar je je behoeftes in kan doen.

Niet goed? Maar waarom voor je paard dan wel? Oh jij hebt behoefte om met je vriendinnen te kletsen. En afwisseling, want alleen je kamer en een rondje harlopen vind je niet zo leuk. Hmmmm. En je paard wel?

@Just_kiki laten we voor het gemak uitgaan van een normaal, gemiddeld rijtjes huis, met een normale, gemiddelde tuin.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:05

_Question schreef:
Ik denk dat het voor de TS nu wel duidelijk is dat het geen goed plan is ...

Nou, dat weet ik zo net nog niet!
Er zijn nog steeds mensen die beweren dat het wel kan...

MamboBeach

Re: ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:08

Ja hoor, tuurlijk kan het, doe niet zo mal.

Poiuytrewq

normale tuin is iets van 10x15 ofzo of kleiner toch?
onze achtertuin is wel zo iets, en dat vind ik echt veeel te klein om een paard/pony te huisvesten.

maar ik vind het best grappig dat ik nog nergens het woord 'vergunning' ben tegengekomen :P
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 09-10-09 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

@just_kiki
laten we er idd vanuit gaan dat het om een normaal rijtjes huis gaat en die uitzonderingen...

En zoals je zag aan het antwoord, ging het iid niet om een gewoon rijtjeshuis ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:10

MamboBeach schreef:

Je hebt gelijk. Het kán.

Laten we nu eens gaan kijken of het paard er ook blij van gaat worden... Want ik denk dat we dat allemaal willen. Een gelukkig leven voor ons paard.

annebe

In Amersfoort (vlakbij het centrum) hebben wij ook 1,5 jaar een shetlander in de achteruin gehad. De dame had een heerlijke grote paddock, schuilstal en ging er dagelijks op uit met haar verzorgsters.

En de mest? Die ging in de groen container.

Evelienepien

Vjestagirl schreef:
Ik ben BLOED serieus.

Ik denk namelijk dat als je een paard de hele winter in zijn eentje in een stal in je achtertuin zet, en je die er alleen maar uithaalt om in het bos te gaan rijden, dat serieus onder dierenmishandeling valt. En nu krijg ik vast weer het halve topic over me heen dat dierenmishandeling een groot woord is en dat het niet zo is dat de TS haar paard uithongert en weet ik veel wat. Dat klopt. Maar als je je pony hele winter in de achtertuin zet, zonder ruimte om zich vrij te bewegen iedere dag, zonder soortgenootjes, dan is dat geestelijke mishandeling, je ontneemt een dier zijn basis behoeften. Dan kun je de warmste deken kopen, de beste smit, het heerlijkste voer en de zachtste borstels, je bent gewoon bezig je dier te mishandelen.

En om dan te zeggen 'zet er een geit bij' vind ik misschien nog wel de domste opmerking. Waarom een geit? Het is dattie op een hamster gaat staan en de hamster dat niet leuk vind. Maar waarom geen kip? Of een lama? Of wat voor ander beest dan ook? Dat is toch geen vervanging voor contact met soortgenootjes.

Dus ja, ik ben bloed en bloed serieus.

Volgens mij heb je in ieder geval zekers gelijk met het dikgedrukte, vergrootte gedeelte: er wordt op dit moment door de Dierenbescherming al campagne gevoerd tegen het houden van paarden / pony's, die 23 uur per dag op stal staan en er 1 uurtje uitkomen. Dat wordt gezien als mishandeling.
Plaats er een ander dier bij en je bent dus verantwoordelijk voor 2 mishandelde dieren :(:)
Ja, als je dat op je geweten wilt hebben, is de keuze gemakkelijk ongeacht wat de gemeente ervan vindt.
Voordat ik heel bokt over me heen krijg: de campagne is landelijk ;)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:11

Vjestagirl schreef:
pernill schreef:
als ze een groot genoege ruimte heeft voor de pony/paard en ze kan hem gezelschap geven (een geitje kan daar ook bij horen die dieren kunnen de beste vrienden woorden dat is gewoon bewezen zelf gezien ook) en de buren vinden het niet erg, dan moet ze alleen toestemming van de gemeente afvoer van mest heeft ze ook al geregeld staat er dus dan zou er geen probleem zijn toch?

Jou kunnen we ook opsluiten in je kamer met een chimpansee erbij. Mag je er iedere dag uit om een rondje hard te lopen. Maar je mag niemand spreken. En ook niet zien. En al helemaal niet aanraken. En dan is het goed. Want je kunt vriendschap sluiten met de chimpansee. En je hebt beweging. En we maken zelfs je kamer nog schoon, en legen de emmer waar je je behoeftes in kan doen.

Niet goed? Maar waarom voor je paard dan wel? Oh jij hebt behoefte om met je vriendinnen te kletsen. En afwisseling, want alleen je kamer en een rondje harlopen vind je niet zo leuk. Hmmmm. En je paard wel?

.

ik zeg toch als ze groot genoege ruimte heeft en tot nu toe kan je mensen nog niet verglijken met een paard het is nou eenmaal zo dat ze goed met geiten om kunnen gaan en wie zegt dat die geen paard meer ziet ze zal toch wel door hebben dat die wel met een pony in contact moet komen ik bedoel alleen maar dat dat niet de heledag hoeft.
en ze kan toch ook met hem naar buiten gaan wandelend en hem late graze stukjes met hem rennen en als ze een stal van 3 bij 3.5 heeft in der tuin zal dat ook niet de kleinste zijn

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:15

MamboBeach schreef:

Precies!!

Bedoel, wie weet heeft TS het over een houten hobbelpaard wat ze in de tuin wil zetten, dat kan allemaal best, vernisje erover en klaaaar. Bij een paard van vlees en bloed heb heel eerlijk gezegd lichtelijk mijn twijfels of het paard dat gaat trekken, wil je mijn paard een paar dagen lenen om te oefenen? Die wordt lichtelijk manisch als ze niet naar buiten kan om haar benen te strekken en laat dat dan heeeel duidelijk merken. Dan leer je in elk geval goed de taal van de paarden spreken...

Dus TS, hobbelpaard, jaaaa doen!!! Helemaal leuk!

Echt paard? Niet het strakste plan mits tenzij en als. En die mitsen tenzij's en alsen zijn hierboven al zeer luid en duidelijk aangegeven...

Een vriendin van me heeft haar paarden ook in haar achtertuin staan, maar ik moet heeeel eerlijk zeggen dat dat niet een rijtjeshuis is... Ik woon op een hoekhuis en heb de grootste achtertuin van de buurt, maar als ik daar mijn paard in ga parkeren....

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:17

.[/quote]

ik zeg toch als ze groot genoege ruimte heeft en tot nu toe kan je mensen nog niet verglijken met een paard het is nou eenmaal zo dat ze goed met geiten om kunnen gaan en wie zegt dat die geen paard meer ziet ze zal toch wel door hebben dat die wel met een pony in contact moet komen ik bedoel alleen maar dat dat niet de heledag hoeft.
en ze kan toch ook met hem naar buiten gaan wandelend en hem late graze stukjes met hem rennen en als ze een stal van 3 bij 3.5 heeft in der tuin zal dat ook niet de kleinste zijn[/quote]

Ja, dat deed ik ook in die 12 dagen dat mijn mini shet bij mij in de tuin stond.....
Is net zoiets als een hond uitlaten, gaan wandelen wanneer het jou en uitkomt en niet wanneer de pony zin heeft om te rennen/rollen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:18

Vjestagirl schreef:
MamboBeach schreef:

Je hebt gelijk. Het kán.

Laten we nu eens gaan kijken of het paard er ook blij van gaat worden... Want ik denk dat we dat allemaal willen. Een gelukkig leven voor ons paard.

Ene paard is het andere niet en kan het misschien niets schelen...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:20

je bedoeld het paard die het niets kan schelen?

Vjestagirl

pernill schreef:
Vjestagirl schreef:

.

en ze kan toch ook met hem naar buiten gaan wandelend en hem late graze stukjes met hem rennen en als ze een stal van 3 bij 3.5 heeft in der tuin zal dat ook niet de kleinste zijn

Je kunt mensen niet vergelijken met een paard. Je kunt paarden ook niet vergelijken met een geit. Toch is dat wat jij doet. Ik heb ook vriendschap gesloten met mijn kat. Dat wil niet zeggen dat ik er gelukkig van zou worden als hij mijn enige gezelschap is.

Je kunt mensen en paarden op een paar manieren vergelijken. We zijn kudde dieren. Je bent als mens geneigd om gezelschap van andere mensen op te zoeken, zelfs als je het prettig vind om je af en toe terug te trekken. Je bent als mens geneigd om te comminuceren met andere mensen, is het niet door spraak dan wel door lichaamstaal. Je bent als mens geneigd om ongelukkig te worden als je langere tijd geen menselijk contact hebt (boeken, tv, internet, radio, boodschappen doen, gesprekken, knuffelen, seks, liefde etc vallen daar allemaal onder).

Paarden hebben ook de neiging om gezelschap op te zoeken van andere paarden, zelfs al zijn ze er die het prettig vinden om op een afstandje van de kudde te gaan staan eten. Ze hebben de neiging om te comminuceren (de hele dag door, in het land door middel van lichaamstaal, of gillen als ze elkaar niet meer kunnen zien). En ze worden ongelukkig als ze langere tijd geen contact hebben met andere paarden.

Een kat is voor een mens dan best een leuk maatje. Of de chimpansee (lijken meer op mensen). Het is een tijdje best gezellig, je kunt er vriendjes mee worden, gezellig samen slapen etc. Maar echt hetzelfde is het nooit. Hetzelfde geld voor een paard.

En dan weet ik best dat mensen en paarden niet hetzelfde zijn, maar dit zijn basis instinkten, waar zowel mensen als paarden over beschikken.

MamboBeach

Ja.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:22

MamboBeach schreef:
Vjestagirl schreef:

Je hebt gelijk. Het kán.

Ja. Bij mensen heb je ook contactgestoorde types die met 12 katten in een huis gaan wonen en nooit andere mensen willen zien. Die kan het idd niet schelen als je ze opsluit met een kat.

Laten we voor het gemak niet alleen uit gaan van het gemiddelde huis, maar ook van het gemiddelde paard.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:22

MamboBeach schreef:

+:)+ ;) :wave:

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:24

Saina schreef:
.

en ze kan toch ook met hem naar buiten gaan wandelend en hem late graze stukjes met hem rennen en als ze een stal van 3 bij 3.5 heeft in der tuin zal dat ook niet de kleinste zijn[/quote]

Ja, dat deed ik ook in die 12 dagen dat mijn mini shet bij mij in de tuin stond.....
Is net zoiets als een hond uitlaten, gaan wandelen wanneer het jou en uitkomt en niet wanneer de pony zin heeft om te rennen/rollen[/quote]

ik ga in dit topic niet eens meer reageeren het heeft toch geen nut de TS heeft al een hele tijd niet gereageerd iedereen gokt maar wat en er word volop gezeurd
ik weet niet hoor maar dit is echt totaal nutteloos
maarja wat kan je ook anders verwachten van bokt er word toch overal commentaar op gegeve, net nog een topic over gelezen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:25

ik weet niet hoe groot de pony is maar voor een pony is 3 bij 3.30 m best behoorlijk, en als ze er dan ook nog een buiten bij heeft en dat de deur open staat en er nog een bijv schet bij zet zie ik het probleem niet (zijn een hoop alsen ja).
ik zou ook nooit een geit of zo er bij zetten, paarden en geiten kunnen dan wel goed gaan, maar dat doen mensen en honden ook maar ik zou er niet aan moeten denken om alleen mijn hond te hebben om tegenaan te kletsen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:26

Ik denk dat het er ook aan ligt welk merk paard TS zou willen huisvesten. Een Shire in je achtertuintje is iets moeilijker lijkt me dan een Falabella.....

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:27

ik heb serieus een keer een programma gezien op school waarbij een vrouw een shetlander in haar tuin had. ze woonde in een rijtjes huis en ze moest de pony door haar huis heen naar haar tuin brengen. die tuin was echt ienimini klein en helemaal bestraat. de mest deed ze gewoon in een groen kliko (ze had er wel 2). of het officeel mocht weet ik eigenlijk niet meer, maar ze had het wel zo. Te gek voor woorden!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:29

En als je geen stal hebt, kan je je paard toch ook gewoon in de woonkamer zetten? :D
Afbeelding

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:34

pernill schreef:
Saina schreef:
.

Is net zoiets als een hond uitlaten, gaan wandelen wanneer het jou en uitkomt en niet wanneer de pony zin heeft om te rennen/rollen
[/quote]

ik ga in dit topic niet eens meer reageeren het heeft toch geen nut de TS heeft al een hele tijd niet gereageerd iedereen gokt maar wat en er word volop gezeurd
ik weet niet hoor maar dit is echt totaal nutteloos
maarja wat kan je ook anders verwachten van bokt er word toch overal commentaar op gegeve, net nog een topic over gelezen.[/quote]

Wat bedoel je hier nu mee dat je mij quote? (het vet- en schuingedrukte is van mij)