Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
in zijn ...), maar voor elkaar krijgen dat handelaren meldingsplicht krijgen van dracht, zodat aspirant-kopers weten dat ze gaan kijken naar een drachtige merrie.
goed dat je erover begonnen bent, want het is zeker iets om over na te denken.zoetjes schreef:Ach, waarom klagen? Twee voor de prijs van 1 toch? Verkoop het veulen en met een beetje geluk spring je er financieel nog leuk uit ook. Er zijn ergere dingen toch?
gem schreef:zoetjes schreef:Ach, waarom klagen? Twee voor de prijs van 1 toch? Verkoop het veulen en met een beetje geluk spring je er financieel nog leuk uit ook. Er zijn ergere dingen toch?
Ik neem aan dat dit als humoristische opmerking bedoeld is.
Zo niet, dan vind ik het een domme opmerking; je weet niet half wat voor een schrijnende, gedumpte gevallen er zijn.
zoetjes schreef:Nee, zeker niet humoristisch! Je kan natuurlijk overal een probleem van maken. Ik zie het probleem niet. Ok, je zal misschien even wat moeten regelen. Wat is er mooier dan nieuw leven? Ohja, komt even niet uit...... Tja, dát is het leven nu eenmaal. Misschien kan men er ook gewoon eens aangenaam verrast mee zijn, dan het gelijk als probleem te bombarderen?
superwoman schreef:Lante schreef:Sommige (minder betrouwbare) handelaren zetten een hengst tussen de merries uit angst dat ze niet verkocht worden. Mocht dat zo zijn, dan brengt het veulen haar voer voor dat jaar wel weer (gedeeltelijk) op.
Als er iemand komt voor de sport, dan weet hij natuurlijk officieel niet dat ze drachtig is en is hij mooi ingedekt onder het mom 'ongelukje'. Die vriendin heeft dus geen poot om op te staan zoals al eerder aangegeven...
Ik vind het wel een vorm van oplichting, maar het is bijna niet te bewijzen. Ik vind het niet 'dom', als je een paard koopt, dan vertel je waarvoor en als dat voor de sport is, dan hoort een handelaar te vermelden dat ze mogelijk dragend is, omdat er een hengst bij heeft gelopen.
Maar dit zal denk ik alleen gebeuren bij handelaren die verkopen in de lagere prijsklasse of niet?
Bij een natuurlijke dekking kan het namelijk wel ens mis gaan en dan zou ik het iig niet riskeren om tussen "mijn goede merries" een "onbekende" hengst te zetten.
Als je bedenkt dat de handelaar er winst op moet maken..... dan neem je imo meer risico om bij een handelaar in de lagere prijsklasse een paard te kopen. (desnoods middenklasse, want dan koopt hij in de lagere)
Imo neem je meer risico om bij dat soort stallen een paard te kopen en wanneer je het risico niet aan kan, zou je die stallen beter kunnen overslaan naar mijn idee.![]()
Als iets er te mooi uit ziet om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo, is mijn ervaring![]()
Een veulen zie ik niet als een gebrek eigenlijk. In de meeste gevallen gaat het goed en is de merrie na een periode van z'n "gebrek" afwsl net zo'n periode als dat de rechtzaak kan duren of die kan missch. zelfs langer duren als men pas laat achter de drachtigheid is gekomen

double schreef:Of je kunt het te rooskleurig zien. Ken genoeg stallen waarbij de eigenaar echt niet zoveel moeite voor je gaat doen, en al helemaal niet kosteloos! En je gaat nu uit van de perfecte dracht, wat als er iets mis gaat?
Het is niet zo dat iedereen negatief denkt, je moet alleen wel de voors en tegens afwegen. En voor iedereen is het dus persoonlijk of hij of zij een ongewenst veulen ziet als een mooie bijkomstigheid of een probleem.
zoetjes schreef:De titel van het topic is Niet gemelde dracht bij aankoop merrie: verborgen gebrek?
Ik zie niet in waarom ik daar niet op zou mogen reageren met de stelling dat IK het niet als een verborgen GEBREK zie. Wel een verborgen dracht, maar geen gebrek. Ik begrijp dat de TS graag medestanders ziet, maar formuleer dan het topic anders.
Nu wordt er een vraag gesteld waarop ik mijn visie geef.
double schreef:TS wil kijken of het mogelijk is om te zorgen dat handelaren vooraf verplicht worden om een (eventuele) dracht te melden, zij heeft niet aangeven als doel te hebben om de handelaar aan te klagen oid. Het gaat in haar geval om het belang van het paard (heen-en-weer geslinger in de laatste weken van dracht), en niet om het gelijk van de verkoper.
zoetjes schreef:Indien je niet wenst een drachtige merrie te kopen dan vraag je gewoon om een gust verklaring.
Wordt deze niet afgegeven dan laat je de koop niet door gaan. Om het verplicht te gaan stellen lijkt me onhaalbaar.
Immers een medisch keurings raport is ook niet verplicht.
gem schreef:double schreef:TS wil kijken of het mogelijk is om te zorgen dat handelaren vooraf verplicht worden om een (eventuele) dracht te melden, zij heeft niet aangeven als doel te hebben om de handelaar aan te klagen oid. Het gaat in haar geval om het belang van het paard (heen-en-weer geslinger in de laatste weken van dracht), en niet om het gelijk van de verkoper.
JUIST
gem schreef:Maar is een drachtige merrie in de lagere prijsklasse het dan niet waard om voor te vechten? Zou de merrie er iets aan kunnen doen dat ze in de lagere prijsklasse zit?
Lees dit eens even en bepaal of dit dierenleed is:
Ik weet een geval van een merrie die ruim in de 11e maand van de dracht zit (heb ik voor haar uitgevonden), nu op dit moment dus, en nog moet ze zsm verkocht worden omdat het veulen niet gewenst is.
Eigenaar zou zelfs in paniek kunnen gaan beweren dat ze niet weet wanneer de merrie uitgerekend is, en haar doodleuk weer met een handelaar meegeven!
En dit allemaal omdat de handelaar, wetende dat de merrie drachtig is, haar zonder melding daarvan heeft verkocht.
gem schreef:superwoman schreef:Een handelaar in de lagere prijsklasse heeft die paarden zo kort mogelijk en kan echt niet weten wat er bij de vorige eigenaar allemaal is gebeurd.
Zucht.... nogmaals: de handelaren waar ik het over heb, weten het wel.