Niet gemelde dracht bij aankoop merrie: verborgen gebrek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:07

Bij een keuring vraagt de DA natuurlijk altijd wel naar het gebruiksdoel. Heb het bij mijn paarden ook netjes vermeld gekregen op het keuringsformulier. Vraag is alleen of dit voldoende is.

Denk ook dat je moet bekijken wat je wilt bereiken. Wil je het paard terugbrengen en je geld terug? Of wil je een schadevergoeding voor bv. DA-kosten/periode dat paard uit de roulatie is. Het laatste lijkt me het meest haalbare eigenlijk.

Er spelen natuurlijk meerdere factoren mee. In welke prijsklasse zat het paard? Door wat voor hengst is er gedekt? Heb je zelf tijd/geld/ruimte voor een veulen? Wat namelijk vaak vergeten wordt is dat er tijdens de dracht afgebouwd moet worden met training, de merrie zal een grotere box nodig hebben tegen het einde van de dracht, je hebt een weiland nodig voor merrie en veulen, geld voor DA (ookal brengt het later geld op bij verkoop, kosten heb je van te voren).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 12:58

Wat ik liefst zou willen bereiken, indien mogelijk, is niet de zaak achteraf beslechten (achteraf kijk je een }:0 in zijn ...), maar voor elkaar krijgen dat handelaren meldingsplicht krijgen van dracht, zodat aspirant-kopers weten dat ze gaan kijken naar een drachtige merrie.
(of andersom natuurlijk: dat handelaren een gustverklaring moeten hebben)

Voor de echte meedenkers heb ik wel een triest voorbeeld per pb.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:59

Denk dat je meer hebt aan een verplichte controle op dracht bij aankoopkeuring, en het op die manier verwerken in de onderzoeksplicht. Je bent niet 100% van de tijd bij een kudde, je kan van een handelaar niet verwachten dat hij steeds op de hoogte is van het al dan niet drachtig zijn van een merrie.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:05

gem, het is wel een heel goed onderwerp, :j goed dat je erover begonnen bent, want het is zeker iets om over na te denken.

Ik sluit me wel aan bij Prrrr, het lijkt me realistischer dit tijdens een aankoopkeuring te doen. Het lijkt me de meest makkelijke oplossing (zeker ook voor de handelaar, gustverklaring is ook weer extra werk). Dit zou gewoon op het keuringsformulier kunnen komen, vb. Geslacht: merrie Drachtig: ja / nee.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:09

Ach, waarom klagen? Twee voor de prijs van 1 toch? Verkoop het veulen en met een beetje geluk spring je er financieel nog leuk uit ook. Er zijn ergere dingen toch?

double

Re: Niet gemelde dracht bij aankoop merrie: verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:15

zoetjes, dat is dus voor iedereen verschillend. Ik zou er ook absoluut niet blij mee zijn. Heb er geen tijd/ruimte voor. Er komt een hoop bij kijken, stal regelen waar merrie kan bevallen, ruimte voor merrie en veulen. Merrie is een tijd uit de roulatie. Als ik er bewust voor kies om te dekken met mijn merrie is het een ander verhaal, dan zoek ik zelf een (naar mijn mening) geschikte hengst uit, zorg ik tijdig dat ik ruimte/tijd/geld heb voorafgaand aan de dracht.
Als ik een eigen weiland in de tuin had en meerdere paarden tot mijn beschikking, prima, maar met een paard in pension loop je toch tegen problemen aan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 13:19

zoetjes schreef:
Ach, waarom klagen? Twee voor de prijs van 1 toch? Verkoop het veulen en met een beetje geluk spring je er financieel nog leuk uit ook. Er zijn ergere dingen toch?

Ik neem aan dat dit als humoristische opmerking bedoeld is.
Zo niet, dan vind ik het een domme opmerking; je weet niet half wat voor een schrijnende, gedumpte gevallen er zijn.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:21

gem, ik ben nu wel benieuwd naar het geval/de gevallen die bij jou bekend zijn. Zou je die eens via pb willen sturen?

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:22

Een gezonde merrie kun je tot een maand voor de bevalling gewoon rijden. Twee weken na de bevalling kun je er weer op.
De tijd die het je kost is het waken. Idd misschien een wat ruimere stal, maar meeste pension houders vinden een veulentje prachtig en schuiven daarvoor graag wel wat. Kosten voor de merrie met veulen aan de voet is minimaal. 2 kilootjes extra brok.
Het is allemaal niet zo moeilijk, maar juist ontzettend leuk. En het geeft je eens een andere kijk op paarden dan alleen maar het "presteren met rijden". Soms heb ik het gevoel dat tegenwoordig van alles een probleem wordt gemaakt binnen het paarden wereldje.... Om nu een handelaar aan te klagen dat je twee paarden voor de prijs van één hebt gekregen lijkt me iets te ver gaan.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:26

gem schreef:
zoetjes schreef:

Ik neem aan dat dit als humoristische opmerking bedoeld is.
Zo niet, dan vind ik het een domme opmerking; je weet niet half wat voor een schrijnende, gedumpte gevallen er zijn.

Nee, zeker niet humoristisch! Je kan natuurlijk overal een probleem van maken. Ik zie het probleem niet. Ok, je zal misschien even wat moeten regelen. Wat is er mooier dan nieuw leven? Ohja, komt even niet uit...... Tja, dát is het leven nu eenmaal. Misschien kan men er ook gewoon eens aangenaam verrast mee zijn, dan het gelijk als probleem te bombarderen?

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:32

Of je kunt het te rooskleurig zien. Ken genoeg stallen waarbij de eigenaar echt niet zoveel moeite voor je gaat doen, en al helemaal niet kosteloos! En je gaat nu uit van de perfecte dracht, wat als er iets mis gaat?

Het is niet zo dat iedereen negatief denkt, je moet alleen wel de voors en tegens afwegen. En voor iedereen is het dus persoonlijk of hij of zij een ongewenst veulen ziet als een mooie bijkomstigheid of een probleem.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:34

En dan ga je er nog maar van uit dat alles goedgaat...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 13:36

zoetjes schreef:
Nee, zeker niet humoristisch! Je kan natuurlijk overal een probleem van maken. Ik zie het probleem niet. Ok, je zal misschien even wat moeten regelen. Wat is er mooier dan nieuw leven? Ohja, komt even niet uit...... Tja, dát is het leven nu eenmaal. Misschien kan men er ook gewoon eens aangenaam verrast mee zijn, dan het gelijk als probleem te bombarderen?

Sorry, jij hoort tot de gevallen die ik bedoel in mijn openingstopic: ik verzoek je verder niet te reageren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:40

superwoman schreef:
Lante schreef:
Sommige (minder betrouwbare) handelaren zetten een hengst tussen de merries uit angst dat ze niet verkocht worden. Mocht dat zo zijn, dan brengt het veulen haar voer voor dat jaar wel weer (gedeeltelijk) op.
Als er iemand komt voor de sport, dan weet hij natuurlijk officieel niet dat ze drachtig is en is hij mooi ingedekt onder het mom 'ongelukje'. Die vriendin heeft dus geen poot om op te staan zoals al eerder aangegeven...

Ik vind het wel een vorm van oplichting, maar het is bijna niet te bewijzen. Ik vind het niet 'dom', als je een paard koopt, dan vertel je waarvoor en als dat voor de sport is, dan hoort een handelaar te vermelden dat ze mogelijk dragend is, omdat er een hengst bij heeft gelopen.

Maar dit zal denk ik alleen gebeuren bij handelaren die verkopen in de lagere prijsklasse of niet?
Bij een natuurlijke dekking kan het namelijk wel ens mis gaan en dan zou ik het iig niet riskeren om tussen "mijn goede merries" een "onbekende" hengst te zetten.

Als je bedenkt dat de handelaar er winst op moet maken..... dan neem je imo meer risico om bij een handelaar in de lagere prijsklasse een paard te kopen. (desnoods middenklasse, want dan koopt hij in de lagere ;) )
Imo neem je meer risico om bij dat soort stallen een paard te kopen en wanneer je het risico niet aan kan, zou je die stallen beter kunnen overslaan naar mijn idee. :x
Als iets er te mooi uit ziet om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo, is mijn ervaring :D

Een veulen zie ik niet als een gebrek eigenlijk. In de meeste gevallen gaat het goed en is de merrie na een periode van z'n "gebrek" af :D wsl net zo'n periode als dat de rechtzaak kan duren of die kan missch. zelfs langer duren als men pas laat achter de drachtigheid is gekomen ;)

Dikgedrukt: klopt hoor. ;)
Verder ben ik het ook met je post eens. :)

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:51

double schreef:
Of je kunt het te rooskleurig zien. Ken genoeg stallen waarbij de eigenaar echt niet zoveel moeite voor je gaat doen, en al helemaal niet kosteloos! En je gaat nu uit van de perfecte dracht, wat als er iets mis gaat?

Het is niet zo dat iedereen negatief denkt, je moet alleen wel de voors en tegens afwegen. En voor iedereen is het dus persoonlijk of hij of zij een ongewenst veulen ziet als een mooie bijkomstigheid of een probleem.

Natuurlijk kan er bij een dracht wat misgaan. Ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Maar ook bij een niet drachtig paard kan er van alles misgaan. Het is levende have. Mijn mening is dat ik vind om een handelaar hiervoor aansprakelijk te stellen te ver gaat.
Of het netjes van hem was (als hij ervan op de hoogte was) is een tweede. Ik vraag me af hoe een rechter hier tegen over staat.

Het eerder aangemerkte geval op marktplaats heeft weinig van doen met de dracht van het paardje maar alles met financiele zorgen van de eigenaresse. Zij heeft het geld van de verkoop nodig om de maand rond te komen omdat ze zonder werk is komen te zitten.

De titel van het topic is Niet gemelde dracht bij aankoop merrie: verborgen gebrek?
Ik zie niet in waarom ik daar niet op zou mogen reageren met de stelling dat IK het niet als een verborgen GEBREK zie. Wel een verborgen dracht, maar geen gebrek. Ik begrijp dat de TS graag medestanders ziet, maar formuleer dan het topic anders.
Nu wordt er een vraag gesteld waarop ik mijn visie geef.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 13:58

Maar is een drachtige merrie in de lagere prijsklasse het dan niet waard om voor te vechten? Zou de merrie er iets aan kunnen doen dat ze in de lagere prijsklasse zit?

Lees dit eens even en bepaal of dit dierenleed is:
Ik weet een geval van een merrie die ruim in de 11e maand van de dracht zit (heb ik voor haar uitgevonden), nu op dit moment dus, en nog moet ze zsm verkocht worden omdat het veulen niet gewenst is.
Eigenaar zou zelfs in paniek kunnen gaan beweren dat ze niet weet wanneer de merrie uitgerekend is, en haar doodleuk weer met een handelaar meegeven!
En dit allemaal omdat de handelaar, wetende dat de merrie drachtig is, haar zonder melding daarvan heeft verkocht.
Laatst bijgewerkt door Gem op 08-10-09 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:01

Volgens mij doet iedereen dat hier, zijn visie geven.
Zoals ik al zei: ik zie het niet als een verborgen gebrek, maar als dwaling.

Ik kan me gewoon goed voorstellen dat TS niet zit te wachten op opmerkingen zoals zij al eerder aangaf "Wat zeur je, je hebt er 2 voor de prijs van 1"

TS wil kijken of het mogelijk is om te zorgen dat handelaren vooraf verplicht worden om een (eventuele) dracht te melden, zij heeft niet aangeven als doel te hebben om de handelaar aan te klagen oid. Het gaat in haar geval om het belang van het paard (heen-en-weer geslinger in de laatste weken van dracht), en niet om het gelijk van de verkoper.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 14:04

zoetjes schreef:
De titel van het topic is Niet gemelde dracht bij aankoop merrie: verborgen gebrek?
Ik zie niet in waarom ik daar niet op zou mogen reageren met de stelling dat IK het niet als een verborgen GEBREK zie. Wel een verborgen dracht, maar geen gebrek. Ik begrijp dat de TS graag medestanders ziet, maar formuleer dan het topic anders.
Nu wordt er een vraag gesteld waarop ik mijn visie geef.

Als je leest, begrijp je dat ik geen visie vraag, maar een antwoord van iemand die dit zou kunnen weten, die juridisch onderlegd is, of zelf met dit bijltje heeft moeten hakken, dus die weet of dit als verborgen gebrek aangemerkt zou kunnen worden of niet.
Ik zoek geen medestanders of tegenstanders, ik zoek geen discussie, ik zoek een antwoord, waar ik misschien iets (of niets) mee kan doen in mijn wens om handelaren een meldingsplicht of gustverklaring te laten geven.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:10

Indien je niet wenst een drachtige merrie te kopen dan vraag je gewoon om een gust verklaring.
Wordt deze niet afgegeven dan laat je de koop niet door gaan. Om het verplicht te gaan stellen lijkt me onhaalbaar.
Immers een medisch keurings raport is ook niet verplicht.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 14:12

double schreef:
TS wil kijken of het mogelijk is om te zorgen dat handelaren vooraf verplicht worden om een (eventuele) dracht te melden, zij heeft niet aangeven als doel te hebben om de handelaar aan te klagen oid. Het gaat in haar geval om het belang van het paard (heen-en-weer geslinger in de laatste weken van dracht), en niet om het gelijk van de verkoper.

JUIST +:)+

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:15

zoetjes schreef:
Indien je niet wenst een drachtige merrie te kopen dan vraag je gewoon om een gust verklaring.
Wordt deze niet afgegeven dan laat je de koop niet door gaan. Om het verplicht te gaan stellen lijkt me onhaalbaar.
Immers een medisch keurings raport is ook niet verplicht.

Als je niet weet dat een merrie drachtig kán zijn, vraag je simpelweg niet om een gustverklaring.
Het zou best opgenomen kunnen op het keuringsformulier van de dierenarts. Dan ligt het probleem verder bij de koper als het paard niet gekeurd is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:20

gem schreef:
double schreef:

JUIST +:)+

Niet te doen, volgens mij.
Een handelaar in de lagere prijsklasse heeft die paarden zo kort mogelijk en kan echt niet weten wat er bij de vorige eigenaar allemaal is gebeurd. De paarden in de lagere prijsklasse worden nu eenmaal minimaal gekeurd. (vandaar ook de prijs)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 14:29

superwoman schreef:
Een handelaar in de lagere prijsklasse heeft die paarden zo kort mogelijk en kan echt niet weten wat er bij de vorige eigenaar allemaal is gebeurd.

Zucht.... nogmaals: de handelaren waar ik het over heb, weten het wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:30

gem schreef:
Maar is een drachtige merrie in de lagere prijsklasse het dan niet waard om voor te vechten? Zou de merrie er iets aan kunnen doen dat ze in de lagere prijsklasse zit?

Lees dit eens even en bepaal of dit dierenleed is:
Ik weet een geval van een merrie die ruim in de 11e maand van de dracht zit (heb ik voor haar uitgevonden), nu op dit moment dus, en nog moet ze zsm verkocht worden omdat het veulen niet gewenst is.
Eigenaar zou zelfs in paniek kunnen gaan beweren dat ze niet weet wanneer de merrie uitgerekend is, en haar doodleuk weer met een handelaar meegeven!
En dit allemaal omdat de handelaar, wetende dat de merrie drachtig is, haar zonder melding daarvan heeft verkocht.

sorry, maar het kopen van een paard brengt risico's met zich mee.
Wanneer je niet in staat bent of bereid bent om die risico's te nemen, moet je imo niet aan een paard beginnen. Ik kan me niet voorstellen om een paard weg te doen, omdat deze drachtig zou zijn. Zegt imo veel over de koper van het paard.
Tuurlijk zit je met extra kosten etc, maar dat had ook kunnen gebeuren als het paard zich had geblesseerd.
Dierenleed zie ik er niet in, zolang het paard zijn natje en droogje krijgt - al is het ook niet mijn manier om zo met dieren om te gaan :(:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:36

gem schreef:
superwoman schreef:
Een handelaar in de lagere prijsklasse heeft die paarden zo kort mogelijk en kan echt niet weten wat er bij de vorige eigenaar allemaal is gebeurd.

Zucht.... nogmaals: de handelaren waar ik het over heb, weten het wel.

Ik neem aan dat er genoeg te vinden zal zijn over die handelaar...
Zal niet de beste zijn!
Lijkt me logisch dat je eerst onderzoek doet én het paard in een lagere prijsklasse ook goed laat onderzoeken door een D.A.
Ik geloof dat het gewoon een geval is van een slechte handelaar.
Dat risico is groot in de lagere prijsklasse - paarden zijn niet voor niets goedkoop en zeker een handelaar kan kwaliteit wel spotten.

Ik zeg zeker niet dat het allemaal goed is hoor!
Maar het gaat er mij om dat de mensen ook erg naief daar paarden kopen zodat deze slechte handelaren hun praktijken kunnen voortzetten.