Koop paard via mail bindend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Koop paard via mail bindend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 06:52

Nou ja het is natuurlijk maar wat je zelf wilt..

Wil je middels een advocaat de mensen een paard door het strot dauwen, of wil je voor je paard een goed nieuw thuis?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:08

Ik zou mijn merrie niet eens meer willen verkopen aan haar :)
Als ze er nu al geen geld voor heeft. Wat nou als het leven een kléééin beetje tegenzit? Heeft ze weer niks. Paard komt dan op nummer 2 met zijn verzorging ;)
Ik zou liever naar een anderbaasje kijken :n

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:20

denk dat je hier wel in je recht staat maar dat je er verdomd weinig aan hebt...
denk trouwens dat het overleden paard wel een smoesje is maar dat even terzijde :)

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:36

Zet het paard gewoon opnieuw te koop, ben je van het hele gezeur af ;) en is de makkelijkste weg. Komt vast een nieuwe koper. Als ze nu al geen geld heeft om hem te kopen, heeft ze ook niet veel geld om hem te onderhouden. Ook al is het een en ander rechtsgeldig, ik zou daar niet zo'n heel drama van maken.
Je kan er natuurlijk een hele zaak van gaan maken, gaat veel tijd overheen en is niet binnen een week opgelost, kost misschien ook nog eens veel geld als je pech hebt, ondertussen staat het paard nog steeds bij jou en kost ook geld, is het dat allemaal waard. Ondertussen had je misschien het paard al lang kunnen verkopen, aan iemand waar je achteraf misschien ook nog een fijner gevoel bij hebt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:44

CM_ schreef:
Nou ja het is natuurlijk maar wat je zelf wilt..

Wil je middels een advocaat de mensen een paard door het strot dauwen, of wil je voor je paard een goed nieuw thuis?

Mijn gedachten...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:49

vind het ook apart, geen geld is geen geld. Ze zal het zelf denk ik ook wel vreselijk vinden. Oude paard overleden, nieuwe die niet meer te betalen is en dus niet meer komt...

Doe niet zo moeilijk en zet hem weer te koop :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:52

ik snap dat het een lastige situatie is, MAAR is het niet gewoon zo tegenwoordig dat een koop pas officieel is wanneer het geld en het product van hand verwisseld zijn?
Hoevaak ik mensen heb gehad die zeiden, ik koop hem of haar.
Ik blijf er vrij nuchter onder.
Ze duidelijk dat ik mensen gewoon nog laat komen om te kijken en dat ze een week hebben om de koop officieel te maken. Dus zelfs als ze een aanbetaling doen dan hebben ze nog steeds die tijd. Aanbetaling aan de kant leggen en de mensen die week geven. Mocht je het paard binnen een week verkocht krijgen aan iemand anders dan laat je dat aan de mensen van de aanbetaling weten dat ze dus echt binnen die week moeten betalen of het dier gaat naar de nieuwe koper.
Tegenwoordig gaan mensen kijken en zeggen, ik koop het en dan nog voor ze thuis zijn krabbelen ze terug.
Je hebt geloof ik ook nog eens 30 dagen om op een koop terug te komen. Ik ken de gehele details niet, maar het is beter om de volgende keer zeker te zijn van je verkoop wanneer het daad werkelijk betaald is!
Heb je nu weinig aan, maar als je paardje leuk is dan weet ik zeker dat je er wel een goed plekje voor vind en ik weet bijna zeker dat je een beter gevoel gaat hebben bij de volgende kopen dan bij deze!

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:50

ik denk persoonlijk dat je geen poot hebt om op te staan, ik wist trouwens niet eens als je een contract opsteld via een mailtje dat dat als rechtsgeldig geldt. Hoe kun je nou via een email iets ondertekenen??? Ik heb ergens gelezen dat een contract alleen rechtsgeldig is als beide partijen getekend hebben, en of dat geldt via een mail weet ik niet maar dat vind ik wel raar, in feite zet ze dan niet haar officiele handtekening in het opgestelde contract.

We hadden laatst ook iets verkocht via marktplaats en die man is ook nooit opkomen dagen, jammer voor ons maar dat is tegenwoordig de mentaliteit. We hebben het alsnog verkocht en ook nog boven de vraagprijs, en het is vanmorgen opgehaald.geluk bij een ongeluk.

ik denk gewoon dat het beste dat je het paard weer te koop zet en hopen dat het nu aan een serieus iemand word verkocht, het via een rechter uitspelen kost je meer tijd en geld.

en de stallingskosten zijn bij arend ook niet zo schrikbarend hoog aangezien je hem ook een handje helpt ;)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:55

Een handtekening is niet nodig om een overeenkomst te bewijzen. Een overeenkomst kun je bewijzen door tal van dingen, door een contract, door getuigen en ook door een mailwisseling.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 22:44

Ik was ook niet van plan om deze merrie nog aan haar te verkopen. Mijn gevoel is er inmiddels, zoals jullie kunnen begrijpen, een heel stuk minder goed bij.
Maar ik wilde dit ook weten voor een eventuele volgende keer.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:47

Voor een volgende keer: aanbetaling vragen en de stal pas opzeggen als je het volledige geld in je zak hebt...

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 23:20

Stalprobleem is gelukkig, redelijk, opgelost omdat ze nog in de weide kan.
Dus dat scheelt weer!

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:59

zelf zou ik nooit ongezien een paard kopen, ook niet van foto's.
Maar ik zou mijn paard ook niet aan iemand willen verkopen die niet eens de moeite neemt om te komen kijken...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:02

Rivjenn schreef:
zelf zou ik nooit ongezien een paard kopen, ook niet van foto's.
Maar ik zou mijn paard ook niet aan iemand willen verkopen die niet eens de moeite neemt om te komen kijken...

Couldn't agree more!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:15

sorry dat ik compleet offtopic reageer hoor!

Ik zie dat je meerdere paarden verkoopt, wil je nou geld verdienen of het beste voor die paarden?
Want blijkbaar wil je gewoon geld verdienen.. Ik snap niet dat je het paard nog aan dat meisje wilt verkopen als ze er geen geld meer voor heeft, dan kan er dus ook geen dierenartskosten betaald worden en zal het dier er onder lijden. Je staat misschien in je recht, maar is dat echt wat je wilt??

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:19

@diesel_

eline_di schreef:
Ik was ook niet van plan om deze merrie nog aan haar te verkopen. Mijn gevoel is er inmiddels, zoals jullie kunnen begrijpen, een heel stuk minder goed bij.
Maar ik wilde dit ook weten voor een eventuele volgende keer.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:36

Volgens mij heeft ze recht op bedenktijd gehad, omdat ze via internet dit paard gekocht heeft.
Lees hieronder:
Koopt u een product op afstand? Bijvoorbeeld via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? Dan hebt u bijna altijd recht op een bedenktijd. Hieronder leest u daar meer over.

Wat is een bedenktijd?
De bedenktijd is een periode waarin u kunt beslissen dat u het product toch niet wilt kopen. U kunt het dan terugsturen. U hoeft niet te vertellen waarom u het product niet wilt. Een bedenktijd noemen we ook wel een zichttermijn of een bedenktermijn.

Hoelang is de bedenktijd?
Bij een koop of afstand is de bedenktijd zeven werkdagen. Zaterdag, zondag en feestdagen tellen dus niet mee.

Wanneer begint de bedenktijd?
Koopt u een product? Dan begint de bedenktijd één dag nadat u het product hebt gekregen. Koopt u een dienst? Dan begint de bedenktijd op de dag dat u het contract hebt gesloten.

Je doet afstand van de bedenktijd door het tekenen van het eigendomscontract

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:44

Zij wil jouw paard niet om wat voor reden dan ook, waarom door haar strot duwen met rechtsgeldige redenen? Een beter adres zoeken voor je paard, dat verdiend hij.

Als mensen voor spullen niet op komen dagen via internet verkoop, dan piepen we niet, maar met paarden wel altijd...

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:30

Ik waardeer jullie reactie, maar liever alleen reageren als je alles hebt gelezen en geen vragen stellen die al 3 beantwoordt zijn.

Even voor de duidelijkheid en zoals ik al meerdere keren heb gezegd, ze is wel komen kijken van te voren en heeft ook proefgereden!
Wat de bedenktijd betreft, er was al meer dan een week voorbij.

Ik bemiddel in de verkoop van paarden van anderen op kleinschalige basis. Dit is mijn eigen merrie.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:13

Als het nu eens een auto was?
Wat zou je dan doen of zou je gedaan hebben?
Voor de wet is een paard een product, geen levend wezen met allerlei emoties e.d. en met een band met jou e.d..
Bekijk het eens zakelijk, even zonder allerlei emoties.
Als je wilt weten wat je rechten zijn, kun je ook b.v. met de Consumentenbond bellen, of met Tros Radar, Kieskeurig e.d..
Via internet is daar vast ook wel het e.e.a. over te vinden.
Mocht men dit al geopperd hebben, sorry ik heb niet het hele topic door gelezen.
Veel wijsheid met je keuze gewenst.
Laatst bijgewerkt door josie op 09-10-09 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:24

Tja, laten we met onze dieren maar omgaan alsof het auto's zijn. Dan zijn de keuzes iig makkelijker.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:25

ik ben het wel met diesel eens, ga liever een goed plek zoeken waar men wel voor dierenarts enzo kan betalen als dat nodig mocht zijn, dan aan iemand die geen geld meer heeft.

Laat haar ervoor sparen zodat ze een ander paard kopen kan, en jij een ander baasje zoeken, helaas die verantwoordelijkheid heb je wel, naar je paard toe, als je het kwijt wil.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:29

Ik heb het even opgezocht via mijn mans autohandel maar als consument heb je zowiezo 4 weken de tijd om je te bedenken.
bij particulieren weet ik niet staat niets over maar als bedrijf moet je 4 weken bedenktijd geven.
Wel heb je als verkoper recht op eventueel gegeven handgeld.

Maar en hou je vast je hebt ook recht op rouwkoop als je kunt aantonen dat je benadeeld bent koper, dus lekker ingewikkeld allemaal.
Wat mij betreft heb je gelijk hoor dat je pissig bent , we maken dit ook wel eens mee met de autohandel van mijn man en daar wordt je echt niet vrolijk van, ik ga toch ook geen brood kopen en zeg dan o nee het hoeft niet meer, even weggelaten de extreme situaties natuurlijk maar wij horen meestal helemaal nies meer van koper en vragen wel handgeld 10 procent en die zijn ze dan wettelijk ook kwijt, al maken we wel eens een uitzondering natuurlijk.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:31

piecon schreef:
Volgens mij heeft ze recht op bedenktijd gehad, omdat ze via internet dit paard gekocht heeft.
Lees hieronder:
Koopt u een product op afstand? Bijvoorbeeld via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? Dan hebt u bijna altijd recht op een bedenktijd. Hieronder leest u daar meer over.

Wat is een bedenktijd?
De bedenktijd is een periode waarin u kunt beslissen dat u het product toch niet wilt kopen. U kunt het dan terugsturen. U hoeft niet te vertellen waarom u het product niet wilt. Een bedenktijd noemen we ook wel een zichttermijn of een bedenktermijn.

Hoelang is de bedenktijd?
Bij een koop of afstand is de bedenktijd zeven werkdagen. Zaterdag, zondag en feestdagen tellen dus niet mee.

Wanneer begint de bedenktijd?
Koopt u een product? Dan begint de bedenktijd één dag nadat u het product hebt gekregen. Koopt u een dienst? Dan begint de bedenktijd op de dag dat u het contract hebt gesloten.

Je doet afstand van de bedenktijd door het tekenen van het eigendomscontract

Dit bovenstaande stuk gaat over consumentenkoop en dat is alleen van toepassing bij een natuurlijk persoon als koper en een verkoper die handelt in uitoefening van zijn beroep/bedrijf. (zie art 7:46a onder b en art 46d BW bij interesse)
Ik weet niet of je het verkopen van paarden professioneel doet, maar anders is dit niet op jouw van toepassing.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 20:33

Nee iK doe dit niet professioneel. Ik ben geen bedrijf.