Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
zandvangers schreef:hoeveel maanden moest je ook alweer kunnen aantonen dat het om jouwn paard gaat .
eppie38 schreef:zandvangers schreef:hoeveel maanden moest je ook alweer kunnen aantonen dat het om jouwn paard gaat .
Mag ik nog wat zeggen Ts sorry jou topic en dan kom ik er niet meer op terug.
Hoeveel maanden maakt niet uit, het gaat erom dat het geloofwaardig overkomt, je moet bewijzen overleggen, bv dierenarts rekeningen, aankoopcontract, bonnetje van de dierenwinkel waar je hoefvet koopt, kortom bewaar alles.
Doe ik ook, houdt zelfs voor ieder dier soort agenda bij, welke ziektes, wanneer dierenarts erbij hoefsmid enz.
rekening dierenarts enz , plus betaling niet ik vast op de datum op het agendaatje.
Meschien beetje overdreven maar als het niet nodig is is het altijd leuk voor later om eens terug te lezen.
eppie38 schreef:randalinpony schreef:Op het moment dat de paarden bij de pensionhouder in beslag worden genomen, moet jij als eigenaar bewijzen dat het jouw paard is.
En ze zijn daar keihard in, dit gaat om geld.
Als idd uit de boeken blijkt dat jij netjes geld overmaakt (en dat kan je dan het beste met de namen van je paard erbij doen. ;) ) dan zit je wel goed. Ik betaalde altijd contant. Dan loop je dus vette kans dat een manegeeigenaar/pensionhouder je zwart heeft staan maar dat weet je dan pas op het moment dat er iets fout gaat...
Een contract met de pensionhouder sluiten is ook een optie, is toch wel fijn als alle partijen precies overeenkomen wat de rechten en plichten zijn.
Ik weet alleen niet wat de waarde van zon papier voor de rechtbank is.
Zon papier kent grote waarde, zelfs als het een krabbel is, handtekeningen is genoeg en rechtsgeldig voor eventueel een rechter.
Vind zowiezo dat ieder die zijn paard in pension zet daar een goed over na moet denken, eigenaar kan altijd schulden hebben .
Mijn paarden stonden eens op het land bij en boer (land huurde ik) waren er toen 9.
Ik was erbij dat de paarden in beslag werden genomen vanwege de belastingschuld van die man, hij vertelde eerlijk zijn mijn paarden niet en ik kon alleen maar huilen, probeerde nog een paard uit de handen van een politieagent te rukken maar die begon te snauwen dat ik los moest laten anders werd ik gearresteerd. Waar zijn ze als je ze nodig hebt dacht ik nog.
Paarden werden mee genomen en gelukkig kon ik de man van het transport, hem gebeld en het adres gekregen waar ze heen waren, heb die mensen gestalkt echt.
Hou je vast, ze stonden bij het slachthuis in Amsterdam oost, niet voor de slacht maar wel in de stallen van het slachthuis, die vieze grrrrrrrr.
Heb ze na 2 weken teruggehad, maar moest wel bewijzen laten zien dat het mijn paarden waren en toen waren er nog geen paspoorten, sommige had ik zelfs op de markt gekocht en heb puur uit wanhoop allerlei mensen opgetrommeld die valse verkoopcontracten ondertekend hadden, kun je nagaan.
Zoiets gun je niemand dus wees gewaarschuwd.
joyce B schreef:De verplichting dat het paspoort bij de houder van het paard moet zijn (dus waar het paard staat) geldt als ik het me goed herinner, vanaf 1 juli dit jaar. Het kan heel goed zijn dat niet alle maneges en pensionhouders op de hoogte zijn van deze nieuwe regel, of er nog geen consequenties uit hebben getrokken.
Ik heb wel de paspoorten van de paarden die hier staan gevraagd, en gekregen. Ze liggen bij de paspoorten van mijn eigen paarden en als de paarden van het erf gaan kunnen ze het paspoort natuurlijk mee krijgen.
Wilde geen risico lopen op een flinke boete.
Net als met autopapieren ben ik er van uitgegaan dat je het origineel moet hebben, maar het zou fijn zijn als het ook akkoord is wanneer er een kopie aanwezig is. Vooral als je veel met je paard de weg op gaat is het niet handig als je elke keer bij de pensionhouder moet vragen om je eigen paspoort...
Ik overweeg nog wel of het mogelijk is het in de toekomst op een iets andere manier te doen zodat men ten alle tijden bij zijn of haar paspoort kan, maar het wel veilig opgeborgen ligt. Kluisjes misschien? Waar de stalhouder en de eigenaar ten alle tijden bij kunnen?
Citaat:Beste is als overheid/wetgever/AID zich een keer realiseert dat implementeren van allerlei nieuwe topdown regeltjes en wetjes stuit op problemen en weerzin in de praktijk.
Een eigenaar van een paardenpaspoort moet ten alle tijde bij zijn paspoort kunnen, bij vervoer, bij buitenrijden (wie neemt dan zijn paspoort mee(???)... denk niemand).
Bovendien hebben niet alle paarden een stamboom (eigendomsbewijs) en in de praktijk- in het veld geldt een paardenpaspoort wel degelijk officieus als eigendomsbewijs, alhoewel het paspoort daar niet voor bedoeld is, is dit een eigen leven gaan leiden.
Welnu, dan moet de overheid maar een apart eigendomsbewijs maken voor paarden zoals bij voertuigen: kenteken deel III of iets dergelijks. En met extra bepaling dat geen enkel paard geslacht mag worden zonder overleggen van een origineel eigendomsbewijs, en geen enkel paard geexporteerd mag worden zonder overleggen/tonen van dit speciale eigendomsbewijs, en alle chipnummers controleren/vergelijken met een database van gestolen paarden-chipnummers.
Ook zou er een register moeten komen bij overheid waarin alle chipnummers vermeld staan van gestolen paarden, dan kan de AID bij controle van een PH niet alleen met een bak koffie aan de keukentafel een stapel paspoorten doornemen.... maar moeten ze ook even alle chipnummers op stal controleren met hun apparaat in welke gelijk een database bevindt met chipnummers van gestolen paarden... doet de AID ook een keer iets nuttigs.
TheMagicLine schreef:Beste is als overheid/wetgever/AID zich een keer realiseert dat implementeren van allerlei nieuwe topdown regeltjes en wetjes stuit op problemen en weerzin in de praktijk.
Een eigenaar van een paardenpaspoort moet ten alle tijde bij zijn paspoort kunnen, bij vervoer, bij buitenrijden (wie neemt dan zijn paspoort mee(???)... denk niemand).
Bovendien hebben niet alle paarden een stamboom (eigendomsbewijs) en in de praktijk- in het veld geldt een paardenpaspoort wel degelijk officieus als eigendomsbewijs, alhoewel het paspoort daar niet voor bedoeld is, is dit een eigen leven gaan leiden.
Welnu, dan moet de overheid maar een apart eigendomsbewijs maken voor paarden zoals bij voertuigen: kenteken deel III of iets dergelijks. En met extra bepaling dat geen enkel paard geslacht mag worden zonder overleggen van een origineel eigendomsbewijs, en geen enkel paard geexporteerd mag worden zonder overleggen/tonen van dit speciale eigendomsbewijs, en alle chipnummers controleren/vergelijken met een database van gestolen paarden-chipnummers.
Ook zou er een register moeten komen bij overheid waarin alle chipnummers vermeld staan van gestolen paarden, dan kan de AID bij controle van een PH niet alleen met een bak koffie aan de keukentafel een stapel paspoorten doornemen.... maar moeten ze ook even alle chipnummers op stal controleren met hun apparaat in welke gelijk een database bevindt met chipnummers van gestolen paarden... doet de AID ook een keer iets nuttigs.
randalinpony schreef:Probleem van de straat opgaan kan theoretisch ook makkelijk opgelost worden door het chipnummer in een centrale database aan de gegevens/eigenaar te koppelen.
Hoeft de AID bij controle (maar wie heeft er al eens een paspoortcontrole op buitenrit gehad? De AID heeft ook serieus wel andere zaken aan het hoofd...) alleen maar de chip uit te lezen.
randalinpony schreef:Als ze dus op die intelligente manier bij ons op de weide komen controleren hebben wij een groot probleem...![]()
![]()
Wij hebben appaloosa's, en die willen nogal eens verkleuren. Als ze dan als veulen effen zijn, en als 3 jarige helemaal grijs en gestippeld, maar nog niet stamboekopgenomen (dan schetsen ze de kleur opnieuw maar daar worden ook vaak zat fouten bij gemaakt) dan moet jij maar weer uitleggen hoe dat kan.
TheMagicLine schreef:Beste is als overheid/wetgever/AID zich een keer realiseert dat implementeren van allerlei nieuwe topdown regeltjes en wetjes stuit op problemen en weerzin in de praktijk.
Breghje schreef:randalinpony schreef:Als ze dus op die intelligente manier bij ons op de weide komen controleren hebben wij een groot probleem...![]()
![]()
Wij hebben appaloosa's, en die willen nogal eens verkleuren. Als ze dan als veulen effen zijn, en als 3 jarige helemaal grijs en gestippeld, maar nog niet stamboekopgenomen (dan schetsen ze de kleur opnieuw maar daar worden ook vaak zat fouten bij gemaakt) dan moet jij maar weer uitleggen hoe dat kan.
Jamaar meneer van de AID, mijn paarden roesten nu eenmaal in de regen....