Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:25

Meiden doen echt hoor, nooit iemand vertrouwen op zijn mooie blauwe ogen het gaat tenslotte om je dier.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:29

zandvangers schreef:
hoeveel maanden moest je ook alweer kunnen aantonen dat het om jouwn paard gaat .

Mag ik nog wat zeggen Ts sorry jou topic en dan kom ik er niet meer op terug.
Hoeveel maanden maakt niet uit, het gaat erom dat het geloofwaardig overkomt, je moet bewijzen overleggen, bv dierenarts rekeningen, aankoopcontract, bonnetje van de dierenwinkel waar je hoefvet koopt, kortom bewaar alles.
Doe ik ook, houdt zelfs voor ieder dier soort agenda bij, welke ziektes, wanneer dierenarts erbij hoefsmid enz.
rekening dierenarts enz , plus betaling niet ik vast op de datum op het agendaatje.
Meschien beetje overdreven maar als het niet nodig is is het altijd leuk voor later om eens terug te lezen.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:33

sorry ts voor het oftopic ..
eppie hartstikke bedankt ik ga er gelijk mee beginnen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:11

eppie38 schreef:
zandvangers schreef:
hoeveel maanden moest je ook alweer kunnen aantonen dat het om jouwn paard gaat .

Mag ik nog wat zeggen Ts sorry jou topic en dan kom ik er niet meer op terug.
Hoeveel maanden maakt niet uit, het gaat erom dat het geloofwaardig overkomt, je moet bewijzen overleggen, bv dierenarts rekeningen, aankoopcontract, bonnetje van de dierenwinkel waar je hoefvet koopt, kortom bewaar alles.
Doe ik ook, houdt zelfs voor ieder dier soort agenda bij, welke ziektes, wanneer dierenarts erbij hoefsmid enz.
rekening dierenarts enz , plus betaling niet ik vast op de datum op het agendaatje.
Meschien beetje overdreven maar als het niet nodig is is het altijd leuk voor later om eens terug te lezen.

Meis, hoe meer info hoe beter! Dit is een verhaal uit de eerste hand, dus vervuil je suf zou ik zeggen.

Ik heb ondertussen mail contact met iemand bij het Genootschap, ik heb al iets antwoorden gehad en heb nu ook gevraagd of een kopie voldoende is bij een controle, en of ik haar berichten naar mij hier mag neerzetten al dan niet met naam.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:26

Voor diegenen die contant betalen een tip: maak een handtekeningenkaart.
zo´n dikke papieren van bijv A5 groot en maak daar kolommetjes op met maand, datum betalen en laat je PH er een krabbel opzetten met dat hij/zij het geld in ontvangst heeft genomen.
Die kaart bewaar je zelf en laat je elke maand aftekenen.
Het is handig om te kunnen bewijzen dat je betaald hebt en je krijgt nooit gezeur als de PH een keer vergeet dat je betaald hebt want dat kun je aantonen.
Ik heb dat zelf ooit eens bij de hand gehad en was zijn woord tegen het mijne en bewijs maar eens dat je betaald hebt, hij had het geld voor boodschappen gebruikt. dát gebeurde me dus niet meer!

Wat het paspoort betreft, ik geef niks af. Mn eigen paspoort hoort ook bij mij dus die van mn paard ook.

Als je gaat buitenrijden hoef je toch je paspoort niet mee, dat is alleen als je je paard vervoert.

Yorghos

Re: Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:45

Bij mijn vorige pensionstal werd mij ook verzocht om het paspoort in bewaring te geven. Ik heb dat niet gedaan omdat het (Belgische) paspoort van mijn trekpaard ook zijn stamboekpapieren bevat. En die geef ik dus echt niet af! Dat heeft niets met vertrouwen te maken, maar ook ik heb in het verleden van dichtbij meegemaakt wat er kan gebeuren als je als eigenaar zowel paspoort als papieren met je paard 'meegeeft'.
De pensionhouder deed daar trouwens verder niet moeilijk over. Met entingen en andere veeartsbezoekjes zorgde ik er wel voor dat het paspoort aanwezig was.

Inmiddels ben ik zelf pensionhouder en ik heb er nooit over nagedacht om paspoorten in te nemen. Nu ik dit zo allemaal lees, is het misschien wel verstandig om kopieën te vragen en die te bewaren.
Ik volg dit topic even in de hoop dat het verlossende woord over het al dan niet geldig zijn van kopieën geplaatst wordt!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:10

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:07

Alane schreef:
alle ins en out vwb paardenpaspoort :D
http://www.nl-paardenpaspoort.nl

De site van het produktschap ken ik ondertussen bijna van buiten, maar ook daar staat nergens of een kopie voldoende is.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:37

eppie38 schreef:
randalinpony schreef:
Op het moment dat de paarden bij de pensionhouder in beslag worden genomen, moet jij als eigenaar bewijzen dat het jouw paard is.

En ze zijn daar keihard in, dit gaat om geld.
Als idd uit de boeken blijkt dat jij netjes geld overmaakt (en dat kan je dan het beste met de namen van je paard erbij doen. ;) ) dan zit je wel goed. Ik betaalde altijd contant. Dan loop je dus vette kans dat een manegeeigenaar/pensionhouder je zwart heeft staan maar dat weet je dan pas op het moment dat er iets fout gaat...

Een contract met de pensionhouder sluiten is ook een optie, is toch wel fijn als alle partijen precies overeenkomen wat de rechten en plichten zijn.
Ik weet alleen niet wat de waarde van zon papier voor de rechtbank is.

Zon papier kent grote waarde, zelfs als het een krabbel is, handtekeningen is genoeg en rechtsgeldig voor eventueel een rechter.
Vind zowiezo dat ieder die zijn paard in pension zet daar een goed over na moet denken, eigenaar kan altijd schulden hebben .

Mijn paarden stonden eens op het land bij en boer (land huurde ik) waren er toen 9.
Ik was erbij dat de paarden in beslag werden genomen vanwege de belastingschuld van die man, hij vertelde eerlijk zijn mijn paarden niet en ik kon alleen maar huilen, probeerde nog een paard uit de handen van een politieagent te rukken maar die begon te snauwen dat ik los moest laten anders werd ik gearresteerd. Waar zijn ze als je ze nodig hebt dacht ik nog.
Paarden werden mee genomen en gelukkig kon ik de man van het transport, hem gebeld en het adres gekregen waar ze heen waren, heb die mensen gestalkt echt.

Hou je vast, ze stonden bij het slachthuis in Amsterdam oost, niet voor de slacht maar wel in de stallen van het slachthuis, die vieze grrrrrrrr.

Heb ze na 2 weken teruggehad, maar moest wel bewijzen laten zien dat het mijn paarden waren en toen waren er nog geen paspoorten, sommige had ik zelfs op de markt gekocht en heb puur uit wanhoop allerlei mensen opgetrommeld die valse verkoopcontracten ondertekend hadden, kun je nagaan.

Zoiets gun je niemand dus wees gewaarschuwd.

Wij betalen nooit meer contant aan een PH zonder kwitantie, is vaak allemaal zwart. Al enkele jaren betalen wij uitsluitend met kwitantie en sluiten een contract af. Paspoorten geven wij nooit af tenzij PH door en door betrouwbaar is en dan uitsluitend met ontvangstbewijs. Kopieen kunnen ze wel altijd krijgen.
Vorig jaar (juni 2008) wilde een PH en zijn vriendin onze paarden inpikken, onze hengst Black Hill's Gold, 2 merries Tennessee magic en A Whisper of Magic, en hengstveulen Lucky. Paarden stonden er pas 1 1/2 maand. PH heeft Gert Jan in elkaar geslagen met een andere vent toen Gert Jan bij de paarden kwam kijken, volledig argeloos kwamen wij bij de paarden... we waren perplex(!) en de PH liet ons opeens niet bij de paarden toe. Gelukkig had de PH geen paspoorten van de paarden en hadden wij een soort contract en op het papier met handtekening van PH stond vermeld dat we een voorschot hadden betaald voor 2 maanden. Gelukkig maar want de Politie Rosmalen (die wij meteen hadden gebeld) trok direct partij voor de PH en politiemensen waren uiterst onbeschoft tegen ons en sommeerden ons het terrein direct te verlaten nota bene! Toen Gert Jan, paspoorten en het contract (een vodje met handtekening van PH en een krabbel "ontvangen euro xxx voor 4 paarden voorschot 2 maanden huur) liet zien was PH nergens meer en kon hij niets meer doen, aanvankelijk vertelde PH dat we zogenaamd niet hadden betaald(!!!) en de Politie kon ook niets meer doen en moest ons wel toegang verlenen tot onze paarden (dat deden ze niet van harte!). De paarden hebben we na een week geevacueerd naar Vriezenveen, met een groot transportbedrijf uit Maastricht. Het transportbedrijf was er iets eerder dan afgesproken en het eerste wat deze malafide PH aan de chauffeur vroeg was wat de bestemming was van de paarden: Vriezenveen. Nou dat hebben we geweten! Zelfs hier in Vriezenveen worden we tot nu toe lastig gevallen! Stenen in de wei gegooid, hengst vorig jaar een baksteen tegen zijn rechter achterbeen (met een diepe snijwond), schrikdraad doorgeknipt enz enz. Met andere woorden sommige PH's zijn echt malafide.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:40

De verplichting dat het paspoort bij de houder van het paard moet zijn (dus waar het paard staat) geldt als ik het me goed herinner, vanaf 1 juli dit jaar. Het kan heel goed zijn dat niet alle maneges en pensionhouders op de hoogte zijn van deze nieuwe regel, of er nog geen consequenties uit hebben getrokken.

Ik heb wel de paspoorten van de paarden die hier staan gevraagd, en gekregen. Ze liggen bij de paspoorten van mijn eigen paarden en als de paarden van het erf gaan kunnen ze het paspoort natuurlijk mee krijgen.
Wilde geen risico lopen op een flinke boete.
Net als met autopapieren ben ik er van uitgegaan dat je het origineel moet hebben, maar het zou fijn zijn als het ook akkoord is wanneer er een kopie aanwezig is. Vooral als je veel met je paard de weg op gaat is het niet handig als je elke keer bij de pensionhouder moet vragen om je eigen paspoort...

Ik overweeg nog wel of het mogelijk is het in de toekomst op een iets andere manier te doen zodat men ten alle tijden bij zijn of haar paspoort kan, maar het wel veilig opgeborgen ligt. Kluisjes misschien? Waar de stalhouder en de eigenaar ten alle tijden bij kunnen?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:07

joyce B schreef:
De verplichting dat het paspoort bij de houder van het paard moet zijn (dus waar het paard staat) geldt als ik het me goed herinner, vanaf 1 juli dit jaar. Het kan heel goed zijn dat niet alle maneges en pensionhouders op de hoogte zijn van deze nieuwe regel, of er nog geen consequenties uit hebben getrokken.

Ik heb wel de paspoorten van de paarden die hier staan gevraagd, en gekregen. Ze liggen bij de paspoorten van mijn eigen paarden en als de paarden van het erf gaan kunnen ze het paspoort natuurlijk mee krijgen.
Wilde geen risico lopen op een flinke boete.
Net als met autopapieren ben ik er van uitgegaan dat je het origineel moet hebben, maar het zou fijn zijn als het ook akkoord is wanneer er een kopie aanwezig is. Vooral als je veel met je paard de weg op gaat is het niet handig als je elke keer bij de pensionhouder moet vragen om je eigen paspoort...

Ik overweeg nog wel of het mogelijk is het in de toekomst op een iets andere manier te doen zodat men ten alle tijden bij zijn of haar paspoort kan, maar het wel veilig opgeborgen ligt. Kluisjes misschien? Waar de stalhouder en de eigenaar ten alle tijden bij kunnen?

Beste is als overheid/wetgever/AID zich een keer realiseert dat implementeren van allerlei nieuwe topdown regeltjes en wetjes stuit op problemen en weerzin in de praktijk.

Een eigenaar van een paardenpaspoort moet ten alle tijde bij zijn paspoort kunnen, bij vervoer, bij buitenrijden (wie neemt dan zijn paspoort mee(???)... denk niemand).

Bovendien hebben niet alle paarden een stamboom (eigendomsbewijs) en in de praktijk- in het veld geldt een paardenpaspoort wel degelijk officieus als eigendomsbewijs, alhoewel het paspoort daar niet voor bedoeld is, is dit een eigen leven gaan leiden.

Welnu, dan moet de overheid maar een apart eigendomsbewijs maken voor paarden zoals bij voertuigen: kenteken deel III of iets dergelijks. En met extra bepaling dat geen enkel paard geslacht mag worden zonder overleggen van een origineel eigendomsbewijs, en geen enkel paard geexporteerd mag worden zonder overleggen/tonen van dit speciale eigendomsbewijs, en alle chipnummers controleren/vergelijken met een database van gestolen paarden-chipnummers.

Ook zou er een register moeten komen bij overheid waarin alle chipnummers vermeld staan van gestolen paarden, dan kan de AID bij controle van een PH niet alleen met een bak koffie aan de keukentafel een stapel paspoorten doornemen.... maar moeten ze ook even alle chipnummers op stal controleren met hun apparaat in welke gelijk een database bevindt met chipnummers van gestolen paarden... doet de AID ook een keer iets nuttigs.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:57

En waarom is bij een rechtzaak dan een stamboekpapier op naam geen eigendomsbewijs? Paspoort is echt geen eigendomsbewijs. Je dient een aankoopbewijs van het paard te hebben, dat is pas rechtsgeldig. Dan kan een pensionhouder doen wat hij wil doen met een paard en paspoort. Jij kunt gewoon rechtsgeldig aantonen dat het dier van jou is. ;) Hoe het met eigen fokproducten zit weet ik niet, dan heb je vaak alleen paspoort en stamboekpapier op naam. :? Ik neem aan dat je het dekbewijs dan hebt van je merrie en daar dus mogelijk ook wel weer een aankoopbewijs van hebt.
Ik weet wel dat het paspoort ten allen tijde bij het paard behoort te zijn. Het is volgens mij vrij normaal dat een pensionhouder het paspoort bij het paard heeft dat bij hem/haar op stal staat, zeker ivm eventuele medische behandelingen als de eigenaar er niet is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:19

Citaat:
Beste is als overheid/wetgever/AID zich een keer realiseert dat implementeren van allerlei nieuwe topdown regeltjes en wetjes stuit op problemen en weerzin in de praktijk.

Een eigenaar van een paardenpaspoort moet ten alle tijde bij zijn paspoort kunnen, bij vervoer, bij buitenrijden (wie neemt dan zijn paspoort mee(???)... denk niemand).

Bovendien hebben niet alle paarden een stamboom (eigendomsbewijs) en in de praktijk- in het veld geldt een paardenpaspoort wel degelijk officieus als eigendomsbewijs, alhoewel het paspoort daar niet voor bedoeld is, is dit een eigen leven gaan leiden.

Welnu, dan moet de overheid maar een apart eigendomsbewijs maken voor paarden zoals bij voertuigen: kenteken deel III of iets dergelijks. En met extra bepaling dat geen enkel paard geslacht mag worden zonder overleggen van een origineel eigendomsbewijs, en geen enkel paard geexporteerd mag worden zonder overleggen/tonen van dit speciale eigendomsbewijs, en alle chipnummers controleren/vergelijken met een database van gestolen paarden-chipnummers.

Ook zou er een register moeten komen bij overheid waarin alle chipnummers vermeld staan van gestolen paarden, dan kan de AID bij controle van een PH niet alleen met een bak koffie aan de keukentafel een stapel paspoorten doornemen.... maar moeten ze ook even alle chipnummers op stal controleren met hun apparaat in welke gelijk een database bevindt met chipnummers van gestolen paarden... doet de AID ook een keer iets nuttigs.

Precies, een centrale basisregistratie a la kenteken, waarin de eigendomrechten geregeld worden.

Die sectorraad wilde toch zo graag ons allemaal registreren? Al begrijp ik met de beste wil niet waarom zon stel ... zich daar weer op hoge kosten over moet buigen, waarom dat systeem niet door de Gezondheidsdienst voor Dieren op laten zetten? Die hebben ervaring, know how en als er een besmettelijke dierziekte uitbreekt zijn zij toch al de aangewezen instantie om dat in goede banen te leiden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:21

Ik heb ondertussen mailcontact met iemand van het PVV, en ik mag haar antwoord hier neerzetten, echter zonder naam op haar verzoek.

Zij is nu voor mij aan het nagaan of bv een AID genoegen zou nemen met een kopie van het paspoort ipv het origineel. Als dat zo is, is een heel erg groot probleem uiteraard opgelost, deels ook omdat ik erachter ben dat bij sommige stamboeken (oa Noriker, Belgisch Trekpaard) het paspoort meteen ook stamboekregistratie is én dus op die manier ook eigendomsregistratie.

@Bravura: ik heb nog nooit een aankoopbon van een paard gezien. Bij mijn eigen paard niet, en bij anderen hun paard niet. Ook als je een paard op de markt zou kopen dan krijg je echt geen bonnetje mee hoor.

En hoe zou je reageren als je van het erf af wil na bv een conflict en je ph je domweg je paspoort weigert te geven? Om maar een zijstraat te noemen. Wettelijk gezien is het idd zo dat het paspoort daar dient te zijn waar het paard is, dus als jij langer dan 3 uur met je paard van huis bent mag je het op gaan halen bij je ph, die daarvoor wél thuis moet zijn. Ga je op concours hetzelfde, wil je spontaan een dagtocht gaan maken met je paard en is je ph niet thuis.... heb je imho toch echt een probleem theoretisch gezien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:23

Mijn pensionhouder belt me maar, als ze voor de deur staan. Dan rij ik wel even heen en weer (is zo dichtbij). Maar ik ga toch echt geen kopie, laat staan het origineel inleveren. :n

En ik heb het paspoort ook nooit bij me bij buiten rijden. Zou niet weten waar ik dat ding kan laten met dat formaat. ;)
Al die regeltjes. Het zal wel. Ik gedraag me netjes en bij eventuele vragen, kan ik het zo thuis ophalen, hoor.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 29-09-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:23

TheMagicLine schreef:

Mag ik dit stukje doormailen naar de PVV? (Niet de politieke partij hé, het Produktschap.. ;) ) Ik vind het een goed stuk en degene waarmee ik mail zal er misschien iets mee kunnen doen.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:23

,
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 28-05-22 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:24

Probleem van de straat opgaan kan theoretisch ook makkelijk opgelost worden door het chipnummer in een centrale database aan de gegevens/eigenaar te koppelen.

Hoeft de AID bij controle (maar wie heeft er al eens een paspoortcontrole op buitenrit gehad? De AID heeft ook serieus wel andere zaken aan het hoofd...) alleen maar de chip uit te lezen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:26

Nou inderdaad, ik heb het nog nooit meegemaakt en ook nog nooit van anderen gehoord. Waar ze hier wel op letten in het bos, is of je je ruiterbewijs wel hebt (is hier verplicht), maar dat zien ze al aan de labeltjes die je aan je tuig hebt hangen. Dan vallen ze je ook niet lastig, hoor. ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:27

randalinpony schreef:
Probleem van de straat opgaan kan theoretisch ook makkelijk opgelost worden door het chipnummer in een centrale database aan de gegevens/eigenaar te koppelen.

Hoeft de AID bij controle (maar wie heeft er al eens een paspoortcontrole op buitenrit gehad? De AID heeft ook serieus wel andere zaken aan het hoofd...) alleen maar de chip uit te lezen.

Precies. Ik heb op het FPF gelezen hoe zo'n controle ging, ze hadden niet eens een chipapparaat bij zich, in het paspoort stond zwart paard zonder aftekeningen, ja dat klopt was het antwoord. Waarop de eigenaar breed grijnzend vertelde dat álle Friezen zwart zijn en in principe zonder aftekeningen.... Dus ook de controles zouden misschien nog iets ..proffesioneler.. kunnen, een chipleesapparaat met bijbehorende kopie paspoort en hoppa klaar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:32

Als ze dus op die intelligente manier bij ons op de weide komen controleren hebben wij een groot probleem... :D :D

Wij hebben appaloosa's, en die willen nogal eens verkleuren. Als ze dan als veulen effen zijn, en als 3 jarige helemaal grijs en gestippeld, maar nog niet stamboekopgenomen (dan schetsen ze de kleur opnieuw maar daar worden ook vaak zat fouten bij gemaakt) dan moet jij maar weer uitleggen hoe dat kan. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:37

Ik heb alleen een paspoort, waar nauwelijks iets wordt genoemd over de aftekeningen. Ja, dat hij een druipkol heeft, maar dat is het dan ook. Verder staat er nauwelijks wat in, dus alleen het chipnr is interessant (als 'ie nog leesbaar is, want niemand heeft dat ooit gecheckt, sinds ik hem heb). Stamboekpapieren, tja, het is een kruising. :D

Maarre...... hoe vaak wordt er gecontroleerd dan? Kijk, als je verwaarloosde paarden hebt, a la, maar als de paarden er prima bij staan, wat dan? Ik vind het allemaal zo'n gezever. Het lijkt me dat er nuttigere zaken te doen zijn voor zo'n instantie. ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:38

randalinpony schreef:
Als ze dus op die intelligente manier bij ons op de weide komen controleren hebben wij een groot probleem... :D :D

Wij hebben appaloosa's, en die willen nogal eens verkleuren. Als ze dan als veulen effen zijn, en als 3 jarige helemaal grijs en gestippeld, maar nog niet stamboekopgenomen (dan schetsen ze de kleur opnieuw maar daar worden ook vaak zat fouten bij gemaakt) dan moet jij maar weer uitleggen hoe dat kan. :+

Jamaar meneer van de AID, mijn paarden roesten nu eenmaal in de regen.... :Z

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:41

TheMagicLine schreef:

AMEN! (dit riep ik een paar jaar geleden al overigens maar er is in die jaren nog niks verbeterd ook).

No way dat ik m'n paspoort af geef, ook bij de Merens is het tegelijk stamboekpapier en eigendomsbewijs. En al was het dat niet, dan nog kregen ze een kopietje van me en meer niet. Ook het paspoort is een 'waardepapier' en geef je dus niet af.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:47

Breghje schreef:
randalinpony schreef:

Jamaar meneer van de AID, mijn paarden roesten nu eenmaal in de regen.... :Z

:') _O-

Ik dacht eerder aan een razend ingewikkelde maar totaal onsamenhangende verhandeling over kleurgenetica bij de appaloosa, zodat ze na pakweg 25 minuten van het erf vluchten om nooit meer terug te keren. :D :+