Suzuki Jimny/Daihatsu Terios voor trailer?Ervaringen graag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

Re: Suzuki Jimny/Daihatsu Terios voor trailer?Ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:27

Daarbij komt dat je beter niet kan rijden met een combinatie waarvan de aanhanger zwaarder is dan het trekkend voertuig.
@ 2misty2: kom je ook makkelijk de tunnels uit ed? Want ik vond het echt te weinig wat deze auto kon trekken..

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:50

Kev schreef:
Daarbij komt dat je beter niet kan rijden met een combinatie waarvan de aanhanger zwaarder is dan het trekkend voertuig.
@ 2misty2: kom je ook makkelijk de tunnels uit ed? Want ik vond het echt te weinig wat deze auto kon trekken..

Ja vind ik wel. Nou heb ik nog niet veel tunnels gereden maar het valt mij niks niet tegen.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:00

Pinacolada schreef:
Ik heb gewoon netjes mn BE hoor :)

OK niks gezegd :x

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:11

japielover schreef:
ja met tegen wint komen we net tot 80 maar goed.. dat vind ik te overzien.

Ik vind dat levensgevaarlijk.

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:21

Heb een paar jaar met jimny en trailer gereden en gaat prima zolang je maar rustig aan doet, motor is iets aan dde lichte kant, en versnellingsbak uiteindelijk ook.

maar heb zelfs met noodstop, niet de ervaring gehad dat de trailer, met de auto aan de haal ging. nu is mijn paard van 650kg erg rustig op een trailer dus dat heen en weer gaan heb ik zelf nog nooit gehad.

het chassis en de remmen zijn op die 1300kg die de auto mag trekken berekend, maar het optrekken gaat idd langzamer, en uiteindelijk het verbruik met trailer ging naar 1 op 8. het rustige/langzame optrekken vond het paard trouwens helemaal niet erg.

heb nu een dacia logan mcv er voor 1600 motor 90pk jimny was 82pk, merk kwa optrekken en zo weinig verschil, maar dat komt omdat jimny hoog koppel heeft en achterwiel aandrijving en de dacia voorwiel aandrijving. maar moet zeggen soms, mis ik mijn kleine jeepje, vooral als het nat is op wedstrijdvelden, dan gooie je hem even in de lage gearing, en reed je erg rustig het terrein af met 1300kg er achter terwijl andere grote auto's vast zaten. maar het is idd eeniets veiliger gevoel als je wat zwaardere auto voor de trailer hebt. en het maakt ook zeker uit waar in nederland je woont. woon je in friesland dan is jimny geen probleem(weinig heuvels) maar in limburg zou ik er echt nooit een trailer achterhangen.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:06

Ik heb een terios 4wiel aangedreven (dit kan ik aan en uit zetten) Ik gebruik eigenlijk altijd 2wiel tenzij 4wiel nodig is. Ik rij geen einden met mijn trailer (1,5). Ik heb er geen problemen mee. Volgens mijn garage kan deze auto makkelijk een trailer 1,5 trekken met 1 paard erin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:10

haffiem schreef:
Ik heb een terios 4wiel aangedreven (dit kan ik aan en uit zetten) Ik gebruik eigenlijk altijd 2wiel tenzij 4wiel nodig is. Ik rij geen einden met mijn trailer (1,5). Ik heb er geen problemen mee. Volgens mijn garage kan deze auto makkelijk een trailer 1,5 trekken met 1 paard erin.

hoe vaak heeft die garagist een paard achter z'n auto gehad??
Natuurlijk zal ie zeggen dat het kan, levert hem weer een autoverkoop op.
Daarnaast, wat zegt je instructieboekje over het rijden in fourweeldrive? Ik vraag me af of je ongelimiteerd in 4x4 kunt rijden, zonder schade aan de aandrijflijn.........

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:11

wat wel een nadeel is met de Terios is dat de trailer iets omhoog aan de trekhaak hangt en daardoor iets onstabieler is dan achter onze Opel ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:12

@ikke

de mijne is standaard 4 WD en nu 9 jaar oud.
en geen last van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:16

mirgino schreef:
@ikke

de mijne is standaard 4 WD en nu 9 jaar oud.
en geen last van.

Is dat een permanente 4x4?
Het punt bij uitschakelbare 4x4 is dat er niet altijd een vorm van tussendiff in zit, dat ervoor zorgt dat verschillen in omtreksnelheid van de wielen wordt opgeheven. Als dat ontbreekt, zullen de omtrekverschillen ergens anders opgeheven moeten worden. In het gunstigste geval in de banden (flinke slijtage) en anders is het exit het zwakste deel in de aandrijflijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:17

mirgino schreef:
wat wel een nadeel is met de Terios is dat de trailer iets omhoog aan de trekhaak hangt en daardoor iets onstabieler is dan achter onze Opel ;)

Negatieve kogeldruk is echt levensgevaarlijk. Zeker met zo'n barbiejeep is de kans dat de trailer met je auto aan de haal gaat heel groot.

En ik mag er wat van zeggen, want ik heb laatst achterstevoren op de A1 gestaan en dat was geen lol :n

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:21

het viel mij van de week op dat hij iets omhoog bij de trekhaak hing.[ zonder lading ]
ik heb de trekhaak erop laten zetten bij de koop van de auto dus neem dan aan dat het goed is.

en ik heb idd een permanente 4x4

en met de trailer met paardje erin rijd hij super, ik rij geen lange afstanden maar zo`n 10 km richting strand
heb hem gelukkig niet nodig gehad bij spoed toen heeft mijn stalhoudster gereden naar Lienden

uit pure nood zou ik het wel durven maar doe het liever niet op de snelweg

een oud stalgenootje had ook een Terios en die ging met de trailer naar Friesland met paard erin.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:32

"neem aan dat het goed is"? Meten = weten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:47

Margreet schreef:
"neem aan dat het goed is"? Meten = weten.

as dinsdag moet mijn auto voor de APK en zal het gelijk eens vragen daar,hij doet mijn trailer ook.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:50

Hoi hoi,

Ik heb zelf een Feroza (al jaaaaaaaaaaren) en ben er qua onderhoud en trekkracht tevreden mee. Hij trekt met volle trailer niet heel snel op (zonder ook niet ;)), maar hij trekt verder goed. Qua comfort zou het beter kunnen, maar dat geldt vooral voor de bijrijder, mijn vriend heeft er meer last van dan ik. Ik heb mijn Feroza al jaren (6 jaar ofzo) en hij is verder fantastisch....

Als ik een andere auto ooit aanschaf gok ik dat het een RAV wordt, dan zit je ook hoog en het lijkt me een leuke auto. Fijn om te horen dat hij goed rijdt. Da's weer een positiefje :)

Overigens zei de Daihatsu dealer waar ik deze auto van heb gekocht dat de Terios de opvolger was van de Feroza en dat dat niet te vergelijken was. Hij vond de Terios een waardeloze trek-auto, snapte niet waarom dit de opvolger zou moeten zijn....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:58

Elpharo schreef:
Hoi hoi,

Ik heb zelf een Feroza (al jaaaaaaaaaaren) en ben er qua onderhoud en trekkracht tevreden mee. Hij trekt met volle trailer niet heel snel op (zonder ook niet ;)), maar hij trekt verder goed. Qua comfort zou het beter kunnen, maar dat geldt vooral voor de bijrijder, mijn vriend heeft er meer last van dan ik. Ik heb mijn Feroza al jaren (6 jaar ofzo) en hij is verder fantastisch....

Als ik een andere auto ooit aanschaf gok ik dat het een RAV wordt, dan zit je ook hoog en het lijkt me een leuke auto. Fijn om te horen dat hij goed rijdt. Da's weer een positiefje :)

Overigens zei de Daihatsu dealer waar ik deze auto van heb gekocht dat de Terios de opvolger was van de Feroza en dat dat niet te vergelijken was. Hij vond de Terios een waardeloze trek-auto, snapte niet waarom dit de opvolger zou moeten zijn....

Je zou eens in Ouderkerk bij C&A kunnen gaan praten, eens zien hoe lang je dan nog een RAV wil.... }:)