Na afkeuren toch weer in de sport??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:47

Witte boorden crimineel meldt zich :o

Mijn pony is 5 jaar geleden afgekeurd voor de sport. Pees was 95% stuk en hij mocht/mag nooit meer springen. Mijn hart ligt bij de sgw en het springen dus dat was over. Pony is afgekeurd voor de sport heeft 2 jaar in het land gestaan en toen liep hij weer erg fijn.
Ik heb daarna contact opgenomen met de verzekering en die man zei dat ze het nooit controleerde en dat ik hem zelfs wel zou mogen starten in het M en dan weer doorrijden naar het Z (dressuur).

Mijn toenmalige bijrijdster heeft er een hele fijne leerpony aan gehad op de wedstrijden en pony leefde helemaal op. Helaas is hij door een domme/luie actie van een bijrijder van mijn stalgenoot weer geblesseerd geraakt en wordt hij nu bijna niet meer gereden.

Het scheelt misschien wel dat mijn pony verzekerd was bij interpolis en die al een tijdje was opgedoekt.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:51

Joh, jouw verhaal is gewoon balen omdat je waarschijnlijk goedkoper uit was geweest om je paard in de verzekering te houden. Maar ja, da's achteraf. Je hebt destijds ervoor gekozen om het geld te ontvangen, maar daar zaten duidelijke voorwaarden aan waar je mee akkoord bent gegaan. Je bent echt niet de enige die zoiets is overkomen. Maar je zult de consequenties voor je beslissingen moeten dragen. Dus helaas, geen wedstrijden meer met dit paard. Het is niet anders... Bovendien, de verzeekring is hier echt niet de kwaaie pier. Die hebben juist keurig gedaan wat jíj van ze wilde destijds. Die voorwaarden die ze hebben gesteld, nou ja, je kan zelf wel bedenken waarom die er zijn.

Iorrr

Re: Na afkeuren toch weer in de sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:57

Ooh ik zeg ook absoluut niets over ene kwaaie pier of wat dan ook en ik vind het te gek voor woorden dat zo'n paard bij een andere maatschappij weer verzekerd word. Dit zou bij ons nooit gebeuren. Maar het is zo simpel dat ons paard goed is, wie heeft er last van als ze ze gestart word? Niemand IMO en het paard word er alleen maar beter op.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:00

Maar je hebt toch in eerste instantie je paard verzekerd voor de sport. Wanneer het paard niet meer geschikt is voor de sport, krijg je daarvoor geld van de verzekering. Als je dan nu wel weer de sport in gaat, dan heb je dus én het geld én een sportpaard. Dat lijkt me niet eerlijk.

Van mij mag je hoor, ik wens je alle succes. Het komt op mijn alleen niet eerlijk (fraude) over. Als of je een fototoestel dat je kwijtraakt op vakantie declareert bij de reisverzekering en 'm dan weer terugvind onderin je tas. Dan heb je ook het ook het fototoestel én het geld.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:01

zover ik weet mag je na uitbetalen van verzekering het paard nooit meer Officieel laten lopen. Of ze er echt achteraan gaan/controleren dat zou ik niet weten.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:15

Anoeska schreef:
Maar je hebt toch in eerste instantie je paard verzekerd voor de sport. Wanneer het paard niet meer geschikt is voor de sport, krijg je daarvoor geld van de verzekering. Als je dan nu wel weer de sport in gaat, dan heb je dus én het geld én een sportpaard. Dat lijkt me niet eerlijk.

Van mij mag je hoor, ik wens je alle succes. Het komt op mijn alleen niet eerlijk (fraude) over. Als of je een fototoestel dat je kwijtraakt op vakantie declareert bij de reisverzekering en 'm dan weer terugvind onderin je tas. Dan heb je ook het ook het fototoestel én het geld.

Ja maar dit klopt dus niet! Dit paard was geschikt voor het internationale werk, werd ziek en werd afgekeurd. Deze merrie hebben wij ruim 1,5 jaar aan laten sterken en toen kwamen wij tot de conclusie dat er eigenlijk niets meer mis mee was. Alleen ga is een 11 jarige merrie die bijna 3 jaar uit de sport is echt niet meer geschikt voor het interationale werk. Voor je zo'n paard weer in de conditie hebt als dat ze was ben je een jaar verder... Dus dan is ze 12. Lukt gewoon nooit meer. Dus ik heb wel het paard, maar mijn kansen zijn verkeken.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:16

Anoeska schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens.

TS heeft destijds haar paard af laten keuren, best als je zo'n keuze maakt. Die maak je niet zomaar... Maar dan moet je ook accepteren dat het nou eenmaal over en klaar ism et de sport, hoe jammer ook.
Zonder enige vorm van toestemming je paard nu weer starten is een vorm van fraude plegen, en dat is bij wet strafbaar...

Verzekering keert geld uit om de eigenaar van het dier/ product iets nieuws kan kopen en niet om met het oude verder te gaan
en het geld voor andere doeleinde te gebruiken... Dat valt onder zelfverreiking, iets wat met verzekeringsgeld niet toegstaan is.

Door zulke dingen worden de premies juist steeds hoger en hoger...

Wel fijn voor je dat je paard weer beter is, maar accepteer dat je er de sport niet meer mee in kan...

*schijnt trouwens wel eens te gebeuren dat paarden opgekocht worden door de verzekering omdat ze voor het echt zware werk niet meer geschikt zijn, krijgen dan een andere naam en ander paspoort en woren dan verkocht door de verzekering voor bijvoorbeeld het lichtere werk... (reacreatie/ manege) maar dit mag volgens mij alleen in overleg met de eigenaar waar het geld aan uitgekeerd is... Maar dat durf ik niet met zekerheid te zegen...*

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:26

Dan had je hem simpelweg nooit af moeten laten keuren. Als jij nog hoop had, en een uitweg zag, dan gewoon niet af moeten laten keuren. Af laten keuren is de laatste optie, en alleen bedoeld voor een paard dat nooit meer beter wordt en dus nooit meer in de sport uitgebracht kan worden.

Dat jij er nog meer geld in hebt gestoken en het paard beter is geworden, goed voor jou. Goed gedaan, menigeen zou er een grasmaaijer van hebben gemaakt.

Maar wel een beetje hypocriet, want eingelijk zeg je nu: Toen was hij niet goed, dus ik keur hem af. Maar ergens ga ik er mee door, en nu is hij weer goed.

Een DA kan hem nooit af laten keuren zonder jouw toestemming, als jij ermee door wilde gaan, had je nooit af moeten laten keuren. Dat doe je op dat moment alleen maar voor het geld.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:31

Is niet hypocriet, als je alles gezelen had wist je dat ze haar tot 2x toe in Utrecht af hadden willen maken omdat ze geen hoop meer hadden. Paard kon niet meer staan. Wij hebben toen besloten (dure merrie, drachtig van een dure hengst) om alles op alles te zetten om het veulen geboren te laten worden. Maar toen bleek het een tweeling -> Veulens eruit, merrie weer klaar. Niets hypocriets aan.

In utrecht wisten dat de merrie verzekerd was en toen wij haar ophaalden zat er een afkeuringsbewijs bij. Wij hadden daar tot dan toe niet bewust over nagedacht. WIj gingen er van uit dat het het einde betekende als de merrie bevallen was.

Maar geeft niet. We gaan niet starten, dat is duidelijk ;) De merrie geeft ons ieder jaar een erg fijn veulen uit een geweldige lijn, dus het zou alleen maar extra zijn.

Edit: Ik zat er gewoon al een tijdje aan te denken en plots hier het topic vandaar mijn reacties. De merrie dient haar verdere leven gewoon als fokmerrie wanneer/nu starten niet mogelijk is.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 13:42

Bedankt voor jullie reacties. Om nou de woorden hypocriet en fraude te gebruiken lijkt me erg overdreven. Het was alleen een vraag over hoe en wat en wilde ik ervaringen lezen.

Ik blijf bij mijn standpunt dat ik Nik heb af laten keuren omdat er geen uitzicht was op volledig herstel. Het idee als grasmaaier sprak me aan. Maar ook een grasmaaier moet pijnloos zijn dus vandaar de dierenarts bezoeken. Deze heb ik niet gedaan met het oogpunt om haar weer te gaan rijden. Dat dat uiteindelijk wel kon zie ik als mooi meegenomen.

Dus nogmaals ik heb geen keuze gemaakt op haar te laten afkeuren. De dierenartsen hebben een diagnose opgesteld en ik welke leek ben ik die daar een andere mening over kan hebben. Een paard verzeker je niet voor niets dus daarom heb ik laten uitkeren. Als ik dit alles had geweten had ik de verzekering opgezegd en dan was er niets aan de hand.

Mijn vriend zit zelf in de verzekeringen dus ik laat het hem uitzoeken. Dus een juist antwoord zal ik iig krijgen. Ik wilde alleen ervaringen horen. Mijn plan is om de verzekering te bellen en te overleggen hoe of wat. En dan hopen dat het mag of dat we tot een compromis kunnen komen.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:45

Nickynicole als je een juist antwoord hebt zou ik deze graag horen. Mag ook via PB! Iig heel veel succes en plezier met je paard!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:52

Regels zijn regels. Ook mijn paard is vorig jaar afgekeurd.
In de polis voorwaarden staat ook dat een afgekeurd paard nooit meer in de officiële sport mag meedoen. Komen ze erachter dan kun je wachten op leuke boetes. Hoe zonde het ook van het paard is.
Ook die van mij is weer helemaal hersteld en zou hem graag weer meenemen, maar het mag niet.

Ik vind dat je de regels moet accepteren zoals ze zijn. Dus niet met afgekeurde paarden op een officiële wedstrijd starten.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:00

lucifertje schreef:
Regels zijn regels. Ook mijn paard is vorig jaar afgekeurd.
In de polis voorwaarden staat ook dat een afgekeurd paard nooit meer in de officiële sport mag meedoen. Komen ze erachter dan kun je wachten op leuke boetes. Hoe zonde het ook van het paard is.
Ook die van mij is weer helemaal hersteld en zou hem graag weer meenemen, maar het mag niet.

Ik vind dat je de regels moet accepteren zoals ze zijn. Dus niet met afgekeurde paarden op een officiële wedstrijd starten.

_/-\o_

Al vind ik het eigenlijk normaal als jouw opstelling zo is.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:02

Hallo, ik kom me er ook even in mengen :-)

Het zal misschien wel weer per verzekering anders zijn, maar....

Als je je paard af laat keuren voor de verzekering, en je krijgt je geld, en je koopt je paard weer terug, mag je er wel weer de sport mee in, alleen je kan nooit meer aanspraak maken op de verzekering, die trekken d´r handen er vanaf. Je mag het paard ook gewoon weer verkopen, alleen de verzekering accepteerd het paard nooit meer. (als het goed is)

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:15

@Smurvaas: Heb je dit ooit aan de hand gehad of denk je dat het zo is?

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:20

Hebben het een poos geleden helemaal uitgezocht door een naar voorval.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:20

Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar heb je een contract ondertekend toen je je paard terug kocht van de verzekering?

Ik heb in het verleden een paard terug gekocht van de verzekering, dat ging zonder contract. Paard was nog jong en nog geschikt voor recreatieve doeleinden, maar niet meer voor de sport. Dit paard heb ik later verkocht (ik had geen contract dat dat niet meer mocht) en het paard is bij de nieuwe eigenaar tot L-niveau alsnog in de sport uitgebracht. Nooit wat over gehoord, maar ik had destijds ook geen contract getekend.

Een paar jaar later bij het terug kopen van een volgend paard was het contract ingevoerd. We kregen het paard toen ook pas uitgekeerd nadat ze het contract, waarin stond dat we het paard niet meer mochten verkopen en er geen wedstrijden meer mee mochten starten, ondertekend retour hadden gekregen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:22

Volgens mij kan je gewoon starten hoor. Verzekeren van je sportpaard is niet verplicht en staat los van competitie.
Uiteraard is er meer een ethisch vraagteken...

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:24

Nee ik heb geen contract getekend. Alles is mondeling gegaan. Ik heb mijn verhaal gedaan, rekeningen laten zien van de operaties, uitgelegd wat de prognose was. Er is iemand langs gekomen van de verzekering die heeft nog even naar Nik gekeken en op een briefje voor hem zelf wat aantekeningen gemaakt (wat er aan de hand was etc..)

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:26

[quote="bulck"]Volgens mij kan je gewoon starten hoor. Verzekeren van je sportpaard is niet verplicht en staat los van competitie.
Uiteraard is er meer een ethisch vraagteken...[/quote]

Mag ik vragen waarom?

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:28

Heb het zelfde meegemaakt. Je mag gewoon starten hoor. Mijn paard liep M1 toen ze een chronische slijmbeursontsteking in haar heup kreeg. Ze is uitgekeerd door de verzekering en hebben haar teruggekocht. Ze heeft 1 jaar op het land gestaan en liep daarna weer goed. Mijn moeder is haar weer recreatief gaan rijden. Na 2 jaar ging dit eigenlijk zo goed, dat ik toch weer eens een wedstrijdje meepakte. Ik trainde niet veel, mijn moeder reed haar. Ook mijn moeder heeft later nog een paar wedstrijdjes gereden en is uiteindelijk B+3 geworden. Ik heb het nog gebracht tot het Z1 +1. Daarna hebben we een veulentje van haar gefokt. Je kunt dus gewoon starten, alleen kun je het paard niet meer verzekeren.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:29

Tis eigenlijk ook best raar als dat niet meer mag, toch??

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:31

Omdat je paard chronische problemen heeft die ten allen tijden de kop kunnen opsteken. Als je dat weet, waarom dan trainen voor wedstrijden? Rijd dan op de goede momenten nog eens lekker in het bos of gewoon thuis, zonder dat de druk erbij komt.

Niets persoonlijk, maar zo denk ik erover

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:32

Ik denk dat een bosrit of strandrit door het zware zand meer aanslag pleegt op het paard als gewoon simpel thuis loswerken.
Als een afgekeurd paard voor de sport niet meer op hoog niveau kan lopen, kan het nog best recreatief een B of L proefje lopen. Ligt er natuurlijk wel aan waarom het afgekeurd was. Met een kreupel paard moet je niet starten. Maar waarom kun je met een afgekeurd paard als hij helemaal goed loopt, wel thuis een B of L proefje rijden en op concours niet?
Je moet er alleen ten alle tijde rekening mee houden. Voor mijn paard betekende het dat ze om de dag gereden werd en de andere dag gelongeerd.
Laatst bijgewerkt door zonneglans op 17-09-09 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:34

Bulck ik denk niet dat dat ter discussie staat... Mijn paard heeft nergens last van en zo zullen er meer zijn. Mijne is ook niet chronisch ziek.