Conflict met oude eigenaar van paard. Sta ik in mijn recht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Conflict met oude eigenaar van paard. Sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:37

ja, enige probleem kan zijn dat zij minderjarig is, wist jij dat van te voren?

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 09:38

Nee , kwam ik later achter. (ze voegde mij toe op hyves)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:40

Tja met een minderjarige kan je in principe geen geldig verkoopscontract maken, of allessinds zou dat ongeldig verklaard kunnen worden op basis daarvan.

Het mager worden kan ook te maken hebben met de castratie en dat met een paard in groei, kan al snel leiden tot een iel beestje en ja dat kan op zeer korte tijd.

Verder vind ik wel dat je je goede wil hebt getoond. ik zou gewoon een bedrag overeengekomen zijn, waarvoor hij gecastreerd en gekeurd afgeleverd werd. En dat samen met een voorschot op dat aankoopbedrag netjes op papier vastgelegd.

Jij hebt je te hard laten meeslepen door je gevoel denk ik en daar is aardig misbruik van gemaakt.
Dus dat contract, als het tussen jouw en de ex eigenaar is heb je weinig aan, echter heb je nu wel en dat contract en mails en da die het verhaal kunnen steunen. En als de ex slim is, start ze geen procedure, want dan zal ze duurder uitkomen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:43

Maakt het echt iets uit dat het meisje minderjarig is? Ik bedoel, je mag als minderjarige toch gewoon dingen verkopen en kopen? Hoeveel advertenties op mp zijn niet van minderjarigen? Al is het maar een gozertje van 17 die zijn brommer verkoopt. Mag toch gewoon? Of zie ik dat verkeerd?

Over het eigendomsbewijs kan ik je wel iets vertellen. Het enige dat als eigendomsbewijs gezien wordt, is een document met de handtekeningen van koper en verkoper.

Dat 'document' klinkt heftig, maar in mijn geval bijvoorbeeld was het een briefje, geschreven op een notitieblaadje in de kantine van de stal met iets in de trant van: hierbij verkopen wij het paard Abel op <datum> te Velhoven voor een bedrag van <bedrag>. En dan handtekening koper en verkoper.

Dat briefje stelt niet veel voor, maar het is wel hét bewijs voor mij dat Abel van mij is.

Toen ik mijn merrie verkocht heb ik daar een verkoopcontract bij gedaan, ook ondertekend door mij en de koopster. Eigenlijk zou iedereen zoiets moeten doen, al is het dus maar een kladje met twee handtekeningen.

Hou je ons op de hoogte?

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 09:45

Zo'n document met 2 handtekeningen heb ik dus ook. :) Hij is per 27 mei 2009 van mij.

Ik hou jullie op de hoogte , ga nu de kliniek even proberen te bereiken of er nog ontwikkelingen zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:52

Jeetje, ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Vind het overigens wel een ontzettend leuk paard! Hoop dat je het allemaal achter je kunt laten binnekort.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:53

Even terzijde, wat een mooi dier zeg!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:08

Het is wel een plaatje zeg! :D Maar ik zou toch eens informeren bij rechtsbijstand of advocaat wat je rechten zijn!!

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:40

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Haal deze erbij ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:51

zover ik weet sta jij in de recht, als zij vergeten is (of andere redenen) om het te betalen waardoor het dus duurder word zijn dit haar kosten!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:02

Abeltje77 schreef:
Maakt het echt iets uit dat het meisje minderjarig is? Ik bedoel, je mag als minderjarige toch gewoon dingen verkopen en kopen? Hoeveel advertenties op mp zijn niet van minderjarigen? Al is het maar een gozertje van 17 die zijn brommer verkoopt. Mag toch gewoon? Of zie ik dat verkeerd?

Ja dat maakt echt iets uit een minderjarige wordt gezien als handelingsonbekwaam en mag dus geen verkoop / koop transacties doen. Als je dit heel strict zou nemen dan zou je in de praktijk nog geen pakje kauwgum kunnen kopen. Daarom is het zo geregeld dat een minderjarige aankopen / verkopen mag doen waarbij gebruikelijk is dat minderjarigen in dit geval een 16 jarige toestemming van zijn/haar ouders voor zou hebben.

Dus een winkel mag er vanuit gaan dat jij toestemming hebt van je ouders om een shirtje van € 15,00 te kopen dus kan je moeder niet terug naar de winkel met de mededeling mijn dochter had hier geen toestemming voor.
Als 16 jarige is het gebruikelijk om een bijbaantje te hebben dus mag je zelfstandig een arbeidsovereenkosmt afsluiten bij de plaatselijke supermarkt voor een bijbaantje.

Maar als je als 16 jarige een rondreis wil boeken naar Amerika heb je toestemming nodig van je ouders.
En ook bij de verkoop/aankoop van een paard.

Als de fokker moeilijk wil doen kan hij zeggen dat hij het meisje geen toestemming heeft gegeven voor verkoop en de koop ongedaan maken.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:03

Je staat overigens wel in je recht wat betreft de extra kosten. Die zou ik absoluut niet gaan betalen.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:19

Je staat in zoverre zelfs in je recht dat in het contract staat dat het paard van jou is eind mei en dus de castratie etc nog valt ni de tijd dat zij eigenaar was en dus is zij verantwoordelijk. Dat jij die kosten al wilde betalen zou (volgens het contract) niet eens hoeven achteraf gezien.
Alleen haar leeftijd kan een probleem zijn.
Ga eens langs een juridisch loket. Als je daar even op googled voor een bureau in jouw plaats.

Juridisch loket is zoals het zegt een bureau waar je juridische vragen kan stellen. (gratis) >

Benieuwd hoe dit afloopt! Succes

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:44

Bedankt voor je tip Britt :)

Ik heb gisteren contact gehad met de kliniek , de extra kosten (bovenop het bedrag dat ik heb betaald) is een boete. Omdat de oude eigenaar de rekening heeft laten liggen.

Ze zeggen ook dat ze het met haar gaan oplossen , ookal weten ze dat ik de nieuwe eigenaar ben. Zij is de opdrachtgever geweest én contactpersoon.

Ik heb haar dinsdag een mail gestuurd waarin in heb aangegeven dat ik niets ging betalen. En dat ik volledig in mijn recht stond , ook volgens het koopcontract. En dat we elkaar anders wel zullen zien in de rechtbank van Zutphen. Tot nu toe heb ik daar nog geen reactie op gehad.. :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:29

Waaw.... wát een brutaliteit om jou voor die boete op te laten draaien! En dat voor een 16-jarige...

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:30

daar heb je volgens mij heel goe aan gedaan want i denk dat zij u gewoon bang wou maken, en nu laat je zien dat je niet bang bent *D

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 11:32

Vind ik ook..
Had eigenlijk wel zoiets verwacht. Toen ze het geld van mij had gekregen is ze 2 dagen later gelijk op vakantie gegaan naar een dure bestemming. Toen ze terug kwam begon het gedonder..

Geld zou wel op zijn ;)

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:41

Even ter zijde... wat is hij mooi geworden!!!!

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:00

Wat een lef zeg.. Sommige mensen zijn echt geldwolven. erg triest

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:18

Een 16jarige is gelukkig snel geintimideerd als je met de rechtbank dreigt, gelukkig maar want je staat volkomen in je recht.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:25

Tuurlijk sta je in je recht! Hoe wou zij een deurwaarder op je afsturen terwijl de dierenarts zeg dat het gewoon 400 euro was.
Ik zou me er niet druk om maken. Je heb die stalling al betaald wat ook niet hoefde. Ze willen gewoon geld van je krijgen omdat je dat eerder ook al voor die stalling heb betaald dus ze denken ow makkelijk.

Vind je paard trouwens echt geweldig wat een knap paard zeg!

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 15:07

Ik krijg net een pb van een bokker.
Die heeft dit paard ook bekeken en zou hem kopen , heeft ook een aanbetaling gedaan en daarna is het mis gelopen. Die bokker heeft haar geld ook nooit meer terug gezien.

Ik ben blij dat ik dit nu ook weet , mocht ze nog praatjes krijgen kan ik dat ook aan haar voorleggen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:08

oplichter eerste klas dus....

De eerste deurwaarder die hier in beeld komt staat waarschijnlijk aan háár deur, in opdracht van de kliniek.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:17

Liezel1 schreef:
oplichter eerste klas dus....

De eerste deurwaarder die hier in beeld komt staat waarschijnlijk aan háár deur, in opdracht van de kliniek.

En dat op 16 jarige leeftijd... Fout talent.
Het is een ontzettend leuk paardje. Ik kan niet veel toevoegen aan de tips die je gekregen hebt maar volgens mij gaat het goed komen.
Maar blijkbaar heeft de kliniek ook een minderjarige als opdrachtgeven geaccepteerd. Ik moet tenminste voor alles wat ik bij de kliniek laat doen een formulier invullen.
Fijn dat er met hen goed te praten is.
Veel succes.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:24

TIP: Als je lid wordt van de vereniging voor eigen paard krijg je gratis juridisch advies

Heb ik ook veel aan gehad!

Sterkte met deze lastige zaak!