Joliinee schreef:[b]
het zit er bij mij in dat ik 2 paarden gewoonweg NIET kan betalen.. nu dacht ik inderdaad om ze gewoon allebei te nemen, en dan iemand te zoeken die mijn fjord 6/7 wil verzorgen, en daarvoor zijn hooi en voer betaald.. dan heb ik allebei de paarden bij mij zelf staan en knap ik (wat een paar zeiden) de haflinger op, zoek een super baasje en dan heb ik weer een goed geweten! b]
Deze post, in combinatie met de eerder gegeven informatie dat jij onafscheidelijk bent van je fjord, maken dat ik ook even wil reageren.
Ook ik wil je het advies geven om NIET aan het project haflinger te beginnen. Je hebt naar eigen zeggen géén geld en toestemming om er een paard bij te nemen. Zoals eerder gezegd gaat dit dier je gegarandeerd flink geld kosten; te zwaar en -bijna, of al- hoefbevangen? Met wat pech op -speciaal- beslag. Altijd alert moeten blijven dat het niet terugkomt, apart weitje met minder gras, na halve dag weer van de weide afhalen, enz... Behoorlijke exceem.... chronisch.... Allemaal factoren die ervoor zorgen dat het vinden van een koper voor dit dier zelfdzaam wordt. Als je een koper vindt, zal die er echt niet zoveel voor gaan betalen, zeker niet als 15-jarige ruin, dat je uit de kosten komt, en zeker met de huidige markt zal het dier mogelijk lange tijd te koop staan: extra stallings / pensionkosten.
Ook, als je aangeeft tijdgebrek te hebben, door een ander iemand de zorg van je eigen fjord over te laten nemen, geeft al aan dat je het niet moet doen. Een beetje een goede verzorger vinden is best lastig, zeker als diegene er ook voor moet gaan betalen.
Kortom, met een beetje pech kan het "afkopen van je geweten" je al snel enkele duizenden euro's verlies gaan opleveren, voor een dier dat in gezonde conditie (zonder -chronische- ziekten) al minder dan duizend euro zou hebben opgebracht......niet aan beginnen dus.
Wel kun je inderdaad proberen een goed adres voor het dier te vinden, iemand die er wel de ruimte en het geld voor heeft.
Zoals eerder gezegd; je kunt helaas niet alle zielige dieren op deze aarde redden. Is niet leuk, maar wel realistisch. De wereld is hard, wie zacht is wordt geplet. In dit geval vooral financieel, waarvan je aangeeft al niet bijster veel reserves te hebben.