Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
bo0tjeee schreef:Shattered schreef:Longeerlijn aan het halster klikken, longeerlijn met een slag rond de voorste stang. Bij elke pas voorwaarts belonen met stem en de lijn weer aantrekken. Zo krijg je élk paard de trailer op ..
Dit lijkt me levensgevaarlijk.
Er wordt juist gezegd dat er met druk achter de oren (halster-- trekken) het paard omhoog komt.
Dus zo leg je nog meer druk op het dier.
En dalijk schiet hij weg, slaat hij vast in de lijn, zit hij vast en kan hij niet weg. Of hij rent weg met een longeerlijn erachteraan.
Hoe kom je erop.
Met echt zulke dwang bereik je niets, zeker niet als het paard het al eng vind....
Je legt geen druk op het dier, wat je gewoon doet is de lijn zachtjes aantrekken bij elke pas voorwaarts. Dat betekend dus GEEN trekgevecht, je zet GEEN spanning op de lijn. Je wacht gewoon rustig tot het paard weer besluit een pasje naar voren te zetten. Jij zit met wat lekkers in de trailer en lokt hem zo naar voren. Echter kan het paard niet meer terug, want hij trekt dan de lijn strak. Steigeren lukt ook niet, want hij heeft de lijn strak. Wegrennen ook niet, want de lijn is strak. Het trekken negeren, en proberen om iets lekkers voor zijn neus te houden, waardoor hij weer een stapje moet zetten. (maar stopt met trekken) Doordat hij naar voren gaat gaat de spanning van de lijn af, je trekt hem alleen weer zachtjes aan voor het geval dat het paard achteruit wil schieten.
.
. Leg mij eens uit wat er niet diervriendelijk aan is?
Dat zet ik er toch neer? Dit is een handigheidje voor paarden die zichzelf losrukken vlak voordat ze de trailer in moeten. Die proberen even te trekken, doordat jij een halve slag om de stang hebt hoef je maar lichte druk op de lijn uit te oefenen om te voorkomen dat deze losraakt. De meeste paarden zien al snel in dat het geen effect heeft en leren zo het handigheidje op een diervriendelijke manier af.

Shattered schreef:Jij moet ook niet trekken.Dat zet ik er toch neer? Dit is een handigheidje voor paarden die zichzelf losrukken vlak voordat ze de trailer in moeten. Die proberen even te trekken, doordat jij een halve slag om de stang hebt hoef je maar lichte druk op de lijn uit te oefenen om te voorkomen dat deze losraakt. De meeste paarden zien al snel in dat het geen effect heeft en leren zo het handigheidje op een diervriendelijke manier af.
. Dat heeft geen enkel nut, je paard maakt er alleen maar een spelletje van. En na 2 uur ben je nog niet klaar...Evanescence8 schreef:Ik zou nooit gaan liggen wachten of je paard wel of niet de trailer in wil met wat touwtjes of hekjes. Dat heeft geen enkel nut, je paard maakt er alleen maar een spelletje van. En na 2 uur ben je nog niet klaar...
Gewoon ketting om zijn neus draaien, even flink trekken, en erop lopen. Maar als het echt niet lukt, ga vooral niet vechten. Dan kun je hem beter even wat verdoving geven die je ook bij het scheren ed gebruikt. Dan lopen ze erin als een mak lammetje.
Evanescence8 schreef:Ik zou nooit gaan liggen wachten of je paard wel of niet de trailer in wil met wat touwtjes of hekjes. Dat heeft geen enkel nut, je paard maakt er alleen maar een spelletje van. En na 2 uur ben je nog niet klaar...
Gewoon ketting om zijn neus draaien, even flink trekken, en erop lopen. Maar als het echt niet lukt, ga vooral niet vechten. Dan kun je hem beter even wat verdoving geven die je ook bij het scheren ed gebruikt. Dan lopen ze erin als een mak lammetje.
Vandaar ook in de wei