Kleine vrachtwagen B rijbewijs: maximale aantal paarden???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:26

ikke schreef:
Duhelo schreef:
nieuwe anderhalfpaardtrailers heb je vanaf 3600 euro, daarmee heb je met moeite een tweedehandsvrachtwagentje van 15 jaar of ouder

Maar voor die trailer moet wel minimaal een flinke middenklasser om het allemaal een beetje comfortabel te verplaatsen.......

dat is wel waar. maar, als je kijkt naar de bestelwagen wagens in lichte vracht, of een (oudere) jeep, is dit uiteindelijk ook betaalbaarder dan een vrachtwagen denk ik?

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:29

Diaantjev schreef:
Indien je 2 paarden gaat vervoeren in een vrachtwagen zal je in bijna alle gevallen rijbewijs C moeten hebben. Je komt dan namelijk bijna altijd boven de 3.500 kg uit en met je B rijbewijs mag je maximaal 3.500 kg besturen. Er wordt vaak reclame gemaakt voor een 2-paards vrachtwagen te besturen met B-rijbewijs maar men vergeet er vaak bij te vermelden dat je dan maar 1 paard mag laden. De lichte vrachtwagens zijn vaak te slap en te zwak om 2 paarden te vervoeren.

het gaat er dus niet om wat je kan laden....maar wat je mag laden...
dus of er nu twee of 1 paard in staat maakt niks uit...
een politie agent kan vanaf de buitenkant niet zien of er nu 1 of 2 in staan.
dus mag je er nooit mee rijden als hij boven de 3500 kilo uit komt.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:32

sunny44 schreef:
Wij hebben ook zo'n vrachtwagentje voor B rijbewijs er passen 2 paarden op. Maar met 2 volwassen paarden zijn wij inderdaad overbeladen. Pony en paard wil vaak wel.

dit wil dus zeggen dat je er niet mee mag rijden ook al staat er maar 1 paard in.
het gaat om max gewicht wat aanhanger kan laden !

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:35

frangelica schreef:
sunny44 schreef:
Wij hebben ook zo'n vrachtwagentje voor B rijbewijs er passen 2 paarden op. Maar met 2 volwassen paarden zijn wij inderdaad overbeladen. Pony en paard wil vaak wel.

dit wil dus zeggen dat je er niet mee mag rijden ook al staat er maar 1 paard in.

als er maar 1 paard op staat , en de mtm is minder dan 3500 mag je er wel mee rijden hoor!

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:38

als er maar 1 paard op staat , en de mtm is minder dan 3500 mag je er wel mee rijden hoor!
dan wel...maar dat zeg ik ook niet he.
heb het over max laadvermogen.......van de auto trialer daar kijken ze na niet wat je hebt geladen.

Dat ligt helemaal aan de basis die ze voor de opbouw gebruikt hebben!
Als ze er bijv. een Mercedes Benz 515 voor gebruiken, die mag 3500kg trekken, en doet dit fluitend!
Als ze er een dingetje met 80pk voor gebruiken zal het idd ellende op de snelweg, op/afritten zijn!

het probleem hier is dat je dan nog maar 750 kilo mag trekken met een b rijbewijs.

en idd vraag het een politie agent en die kan je niet eens 123 uitleggen hoe en wat....dus de kans dat ze je aanhouden is erg klein.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:44

frangelica schreef:
heb het over max laadvermogen.......van de auto trialer daar kijken ze na niet wat je hebt geladen.

Als ze er bijv. een Mercedes Benz 515 voor gebruiken, die mag 3500kg trekken, en doet dit fluitend!
Als ze er een dingetje met 80pk voor gebruiken zal het idd ellende op de snelweg, op/afritten zijn!

het probleem hier is dat je dan nog maar 750 kilo mag trekken met een b rijbewijs.

en idd vraag het een politie agent en die kan je niet eens 123 uitleggen hoe en wat....dus de kans dat ze je aanhouden is erg klein.

of je mag meer trekken, mits de MTM van je totale combinatie niet meer is dan 3500 kilo én de MTM van je aanhanger lager is dan je leeggewicht van de auto.
dus bv mijn auto mag 1400 kilo trekken, heeft mtm van 1800 dacht ik, weegt leeg 1250.
dan mag ik een trailer trekken van MTM 1250 (of minder), geremd uiteraard.
Maar dit is hier niet van toepassing, daar we het over een vrachtwagen hebben, en niet over een aanhanger. de vrachtwagen wordt gezien als een normale auto, en mag een mtm hebben van MAX 3500 kilo, gaat het op papier daarboven heb je C nodig

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:54

dus om trialer te trekken heb je haast altijd E nodig.

Wanneer je met een personenauto met daar aangekoppeld een aanhangwagen waarvan de max. massa (dat is lediggewicht + het laadvermogen) meer bedraagt dan 750 kg of wanneer de max.massa van de aanhangwagen hoger is dan van het trekkende voertuig of wanneer de max.massa van het trekkende voertuig + de aanhangwagen opgeteld meer bedraagt dan 3500 kg, dan moet je in het bezit zijn van het rijbewijs BE.
Laatst bijgewerkt door frangelica op 31-07-11 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:07

frangelica schreef:

Volgens mij heb jij ergens iets totaal niet begrepen, of in ieder geval haal je hier een aantal zaken door elkaar die totaal niets met elkaar te maken hebben!!!

Leg uit:
We hebben het over aanhangers, of
we hebben het over vrachtwagens op B-rijbewijs.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:10

frangelica schreef:
dus om trialer te trekken heb je haast altijd c nodig.

Wanneer je met een personenauto met daar aangekoppeld een aanhangwagen waarvan de max. massa (dat is lediggewicht + het laadvermogen) meer bedraagt dan 750 kg of wanneer de max.massa van de aanhangwagen hoger is dan van het trekkende voertuig of wanneer de max.massa van het trekkende voertuig + de aanhangwagen opgeteld meer bedraagt dan 3500 kg, dan moet je in het bezit zijn van het rijbewijs BE.

nee, voor trailer heb je BE nodig

Dus
B= gewone auto + aanhanger minder dan 750 kilo OF
+ aanhanger met MTM minder dan leeggewicht van je auto, en totale combi MTM minder dan 3500 kilo
OF bestelwagen/vrachtwagen met MTM van 3500 kilo
BE= Gewone auto + aanhanger meer dan 750 kilo, geen restricties wat betreft leeggewicht van auto en MTM van de combi
C = vaste vrachtwagen meer dan 3500 kilo
CE= vaste vrachtwagen + aanhanger of losse vrachtwagen + oplegger

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:14

sorry foutje hier typ foutje lol tis nog vroeg lol bedoelde dus ook BE lol

OJA en vergeet nog wat als er totaal 4 wielen onder zitten dus 2 aan 2 heb je ook al be nodig.

en plus het is zo rij je met de verkeerde rijbewijzen.....of te zwaar of net wat dan ook houden ze je niet snel aan.....maar mocht je een ongeluk maken zegt de verzeking zoek jij het maar ff lekkker zelf uit.
dus onverzerd.

oja en haal ze soms wel ff door elkaar heb teveel stempeltjes lol :P :D
a/b/c/e

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:25

frangelica schreef:
sorry foutje hier typ foutje lol tis nog vroeg lol bedoelde dus ook BE lol

OJA en vergeet nog wat als er totaal 4 wielen onder zitten dus 2 aan 2 heb je ook al be nodig.

en plus het is zo rij je met de verkeerde rijbewijzen.....of te zwaar of net wat dan ook houden ze je niet snel aan.....maar mocht je een ongeluk maken zegt de verzeking zoek jij het maar ff lekkker zelf uit.
dus onverzerd.

oja en haal ze soms wel ff door elkaar heb teveel stempeltjes lol :P :D
a/b/c/e

Ehm, het rijbewijs heeft niks met het aantal wielen of assen te maken. Het staat of valt allemaal met gewichten van auto en aanhangers.

Enne, dat rijtje stempeltjes heb ik ook, dat is nog geen reden om de regels van de verschillende categorieen door elkaar te gooien.......

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:08

de regels niet, de c en de e...

en de dubbel asser mag altijd meer laden dan 750 kilo dus altijd e nodig, daar doelde ik op.

cissy

Re: Kleine vrachtwagen B rijbewijs: maximale aantal paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:21

een 1,5 paards trailer zou dan volgens jou een dubbelasser zijn, die hoef je dus niet altijd met E te rijden, hangt van het trekkend voertuig af. Een trailer wordt niet gezien als een tandemasser.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:26

cissy schreef:
een 1,5 paards trailer zou dan volgens jou een dubbelasser zijn, die hoef je dus niet altijd met E te rijden, hangt van het trekkend voertuig af. Een trailer wordt niet gezien als een tandemasser.

Correctie: een trailer IS een tandemasser en daarmee voor de wet een enkelassige wagen (als ik het goed heb, asstand minder dan 130cm hart-op-hart).
frangelica schreef:
de regels niet, de c en de e...

en de dubbel asser mag altijd meer laden dan 750 kilo dus altijd e nodig, daar doelde ik op.

Nope, lees de regels; artikel 15 reglement rijbewijzen. De FAQ vermeldt overigens hetzelfde verhaal.

gomir

Re: Kleine vrachtwagen B rijbewijs: maximale aantal paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:48

Boven de 750 kilo maximum gewicht heb je een kentekenbewijs nodig voor de aanhanger, misschien ben je daarmee in de war? Je mag best met een 1,5-paards trailer met alleen een B-rijbewijs rijden als de gewichten (zoals hierboven genoemd) maar kloppen. Maar daar gaat het in dit topic helemaal niet over...

tampert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:57

frangelica schreef:
sunny44 schreef:

Gewicht auto Massa aanhanger Rijbewijs
600 kg. 749 kg. B (aanhanger tot 750 kg., mag altijd)
3450kg. 749 kg. B (aanhanger tot 750 kg., mag altijd)
600 kg. 751 kg. BE (aanhanger zwaarder dan 750 kg.)
1500 kg. 1499 kg. B (aanhanger lichter, totaal 2999 kg.)
1800 kg. 1750 kg. BE (aanhanger lichter, maar 3550 kg

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:22

tampert schreef:

is het ook niet zo dat de MTM max 3500 mag zijn?
dus bv
auto van men vriend is
1500 leeg
2180 MTM
3500 MTM - 2180 = 1320 Kilo max gewicht van aanhanger

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:10

tampert schreef:
frangelica schreef:

Ook voor jou geldt weer dat je het veel te kort door de bocht presenteerd!

Waarom probeert iedereen hier toch altijd weer om het B - BE verhaal met z'n eigen interpretatie van de regels uit te leggen, terwijl het uitgebreid (en correct!!) wordt weergegeven in de FAQ?!?
[TAO] FAQ TAO en bespaar je verder de moeite van al dat zinloze typewerk........

fysio_juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:24

Ik rij zelf met mn B een auto van 1800kg +trailer 750 en 2 slanke paarden van ik hoop samen 950kg, moet lukken = 3500kg
Je hebt inderdaad 3-paardstrailers en 4-paards, maar dan is volgens mij ook de lengte van de combinatie niet meer op je B te verhalen.

Goeie tip van n andere bokker: vakantieveiling.nl voor E achter B

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:30

fysio_juul schreef:
Ik rij zelf met mn B een auto van 1800kg +trailer 750 en 2 slanke paarden van ik hoop samen 950kg, moet lukken = 3500kg
Je hebt inderdaad 3-paardstrailers en 4-paards, maar dan is volgens mij ook de lengte van de combinatie niet meer op je B te verhalen.

Goeie tip van n andere bokker: vakantieveiling.nl voor E achter B

Je vergeet ergens laadvermogens of eigen gewichten mee te nemen in je rekensom.
Kortom: het klopt niet!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:22

fysio-juul, je mag met B NOOIT met een 2 paardstrailer rijden, nog niet eens leeg! de meeste zijn MTM nl boven de 1800 kg en dan moet er dus een auto voor die zelf al meer dan 1800 moet wegen en 2 x 1800 kg is al meer dan 3500 kg, gaat je dus niet lukken. En inderdaad vergeet je het laadvermogen van de auto mee te tellen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:47

Juul: ikbenellen weet nog wel een goede rij-instructeur voor E achter B :D

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:57

Urielle schreef:
Achter een vrachtwagen op B-rijbewijs zou ik echt niet nog een aanhanger zetten. Ik heb er zelf ook een gehad, als je zo'n stuk had op de snelweg dat je een bocht met 50 of 70 had (waar je dus met de paarden veel langzamer doorgaat), duurde het eeuwen eer hij weer op volle snelheid was tot grote ergernis van het overige verkeer. Volgens mij sta je met een aanhanger met paard erachter gewoon stil op zo'n moment :+

Ik heb een vrachtwagen voor 2 paarden, die heeft 160 pk en om eerlijk te zijn, met 2 grote paarden erin merk je nog niet dat ze erin staan, zoveel power heeft dat ding.

De door jouw gebruikte vrachtwagen heeft denk ik veel te weinig vermogen gehad. Toen wij gingen zoeken naar een 2paardsvrachtwagen hebben we heel wat bedrijven gezien. Ook een Nuyts bijvoorbeeld, die bouwt DHL auto´s om tot paardenwagen. Maar die autos hebben maar 80 pk en mijn inziens is dat veel te weinig als je 2 paarden erin hebt staan.

fysio_juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:47

ha bedankt "maikeltje" al die regels... wel appart instructeur van een vriendin van mij gaf aan dat het geen probleem is. Je merkt btw wel dat een sterke auton ervoor het een stuk makkelijker maakt!!! Maargoed, gouden tip was al eerder gegeven, E achter B via vakantieveiling.nl.
Weer een nieuw spaarplan ;)