Paard blijkt ouder, wat te doen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Paard blijkt ouder, wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:50

Overigens kan ik hier de handelaar deels vrijspreken. Want hij verteld ons dat de tinker voor hem in België stond, nu blijkt dat het paspoort wat wij hebben ook door een zeker iemand uit belgië is aangevraagd. Wat ik dan wel vreemd vond is dat ht dan een Nederlands paspoort is...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:01

waarschijnlijk vanwege de NL chip die je paard heeft, en is het oorspronkelijk paspoort kwijt gemaakt/geraakt en hebben ze gekozen voor de goedkoopste manier en dat is een nieuw paspoort met het geluk dat het ICS niet het transpondernummer heeft gecontrolleerd en zo dus heel wat steken heeft laten vallen, door een geheel nieuw paspoort incl. levensummer etc af te geven ipv de aanvrager te verwijzen naar het fjordenstamboek en daar een duplicaat aan te vragen...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:06

Ja dus de handelaar waar wij hem gekocht hebben heeft (zover het nu dus bekend is) niets fout gedaan. Hij heeft het paspoort niet aangevraagd.

het ICS is hier de schuldige, nu hoor ik dat daar wel vaker gesjoemeld wordt dus dit verhaal krijgt nog een staartje maar dit kan ik verder niet openbaar bespreken. Voor de geinteresseerden is er PB.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:12

Die eigenaar kan er dan totaal geen benul van gehad hebben dat er al een chip in zat.
Misschien was de oude chip weg of defect , of de chipper heeft niet goed gecontroleerd.

Degene die chipt hoort te kontroleren of het paard niet eerder gechipt is.
Dus een 2e chip kom je zo snel niet tegen lijkt mij.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:21

@Friesiszwart, wil je even goed lezen. Er is niks mis met de chip. Die zit er gewoon in, staat op beide paspoorten en hebben we gecontroleerd. Het gaat om het levensnummer dat anders is. Maar inmiddels weten we zijn daadwerkelijke leeftijd al en ik weet ook waar de 'fout' (fraude) gemaakt is.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:29

cp112 schreef:
Nou die van het ICS heb je ook helemaal niks aan zeg.

ja er hebben hier stagaires gewerkt en die hebben dan waarschijnlijk niet gecontroleerd of er al een paard was met hetzelfde chipnummer. Gewoon een grove fout dus!
Wat moet ik hier nou weer mee. Ze wou wel het paspoort innemen en een duplicaat van het originele (fjordenstamboek) paspoort sturen. Dat heb ik even niet gedaan aangezien ik deze nog nodig ben.

@Crossmonster, Ja daar heb ik foto's van, het paard is bont van kleur en heeft hele aparte stippen die overeen komen. Ook qua karakter is het precies hetzelfde paard.
Zowiezo hebben wij net zijn chip gecontroleerd met een apparaat en die klopt dus wel met het nummer opgegeven bij zowel ICS als het fjordenpaard.

Haha ICS heeft nooit een stagaire gehad. Alles werd gedaan door XX (die je vast ook aan de telefoon gehad hebt) die dit idd wel vaker deed! Ben idd wel benieuwd wat je nu verder gaat, want tot nu toe is ze er steeds mee weg gekomen terwijl dit toch een zeer grove fout is!! Mocht je meer willen weten, graag een mailtje of PBtje..
Laatst bijgewerkt door Judje op 20-07-09 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:39

Mariska_28 schreef:
Haha ICS heeft nooit een stagaire gehad. Alles werd gedaan door XX (die je vast ook aan de telefoon gehad hebt) die dit idd wel vaker deed!

ZO. dat zijn nog eens feiten. Zal ze er ook voor betaald hebben gekregen?

Kun je niet 1 of ander tv programma eropaf sturen? Aanpakken! Dit klinkt gewoon als een veelvuldig gebruikte fraude methode.
Laatst bijgewerkt door Judje op 20-07-09 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam in quote verwijderd.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:46

Waarschijnlijk wel. Wij gaan dit ook zeker aanpakken. Niet eens om ons geld terug te krijgen maar wel om deze praktijken te stoppen.
Hier probeer ik zoveel mogelijk hulp in te krijgen dus wie wat weet of heeft meegemaakt, Meld je alsjeblieft! :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:59

cp112 schreef:
het ICS is hier de schuldige, nu hoor ik dat daar wel vaker gesjoemeld wordt dus dit verhaal krijgt nog een staartje maar dit kan ik verder niet openbaar bespreken. Voor de geinteresseerden is er PB.

Hoeft niet, degene die dit bewust wilde doen, kan gewoon alles ingestuurd hebben naar het ICS en een paspoort aangevraagd hebben. Zo heb ik dat ook gedaan (bij een ander tinkerstamboek). Volgens mij is er bij mij niks gecheckt, dus wat ik heb ingestuurd is voor waar aangenomen en er is een paspoort gemaakt. Ik weet niet of de ingestuurde informatie bewaard wordt, ergens moet daar een naam van de chipper of da staan.

Maar misschien weet jij al meer en ligt de fout wel bij het ICS, dat zou dan heel ernstig zijn.

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:03

hier is echt wel iets vreemds aan de hand want normaal kijken ze na of je paard gechipt is .
ik zou ook zeker weten even door de da even na laten kijken welke leeftijd hij hem schat .

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:10

Grit schreef:
cp112 schreef:

Hoeft niet, degene die dit bewust wilde doen, kan gewoon alles ingestuurd hebben naar het ICS en een paspoort aangevraagd hebben. Zo heb ik dat ook gedaan (bij een ander tinkerstamboek). Volgens mij is er bij mij niks gecheckt, dus wat ik heb ingestuurd is voor waar aangenomen en er is een paspoort gemaakt. Ik weet niet of de ingestuurde informatie bewaard wordt, ergens moet daar een naam van de chipper of da staan.

Maar misschien weet jij al meer en ligt de fout wel bij het ICS, dat zou dan heel ernstig zijn.

Wanneer jij van een bestaand chipnummer een nieuw paspoort aanvraagt wordt er Altijd gecontroleerd of er al een paspoort op dat nummer staat, helemaal wanneer het gaat om een nieuw aangemeld paard in het stamboek.

Maargoed, we zijn al een stuk verder maar dat kan ik niet openbaar neerzetten zoals al eerder gezegd ;)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:14

wat ik niet snap aan het verhaal is dat het paard eerst bij iemand in terschelling heeft gestaan, daarna in Belgie en daarna nog bij iemand? Dan klopt dat verhaal toch ook niet? Blijkbaar was hij al gechipt, zei die mevrouw die het fjordenpaspoort heeft meegegeven dus hij is niet opnieuw gechipt... Het verhaal dat hij dus 10 jaar ergens heeft gestaan en daarvoor ook een aantal jaar bij iemand klopt dus ook niet, dus bij de handelaar is het al fout gegaan...

Dat hij je paardje bij het ics laat inschrijven, lees paspoort opsturen met daarin chipnummer (dit blijft dus hetzelfde) dan krijgt hij alleen een stempel erin met het ics logo meer niet... waar is het verder fout gegaan dan?

Als jij het paspoort niet meer had en alleen chipnummer, gelezen door een DA dan wist het ics toch ook niet dat het paard al een levensnummer had.

Waarom hheeft de DA niet zijn leeftijd geconstateerd bij aankoop (keuring) en daarna dus blijkbaar de tandarts...

Het is heel hard gelach om iemand de schuld te geven, maar je bent zelf blijkbaar al fout begonnen (en das niet om banketstaaf te doen) om je DA niet goed naar je paard te laten kijken of je tandarts. de handelaar heeft al gelogen, de blijkbaar de eigenaresse hiervoor ook al. Ga eerst daar maar nog eens navragen lijkt mij :o

edit maar misschien dat ik het verhaal niet helemaal snap hoor...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:16

Het ICS had idd moeten checken bij welk stamboek het chipnummer was geregistreerd aangezien de eigenaar er geen paspoort bij had. Maar het spijt me, de toenmalige eigenaar had dit ook kunnen doen. Waarschijnlijk is toen gezegd paspoort kwijt, dus we maken een nieuwe. Dat kan gewoon, is niks illegaals aan.
Bij tinkers wordt de leeftijd vaker geschat, en dit zal nu ook gedaan zijn. Verkeerd, dat wel.
Het enige wat slim was geweest is als het ICS of de eigenaar de chip hadden opgezocht en het fjordenstamboek hadden gecontacteerd. Niet alleen i.v.m. de geboortedatum maar ook om diefstal uit te sluiten. Lijkt me trouwens dat de geboortedatum van jouw paard niet bekend is? Er staat vaak alleen een jaartal of 01-01-1992. Dat betekent dat ook het fjordenstamboek een schatting heeft opgenomen, dat is niet vreemd bij tinkers.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:19

Het paspoort kan natuurlijk kwijt geweest zijn. Maar dan moet je ten eerst officieel aangifte doen bij de politie. En daarna moet je bij DEZELFDE instantie een duplicaat paspoort aanvragen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:19

@Bianca, volgens mij lees jij ergens iets verkeerd.

De vorige eigenaar waar ik contact mee heb heeft Guus een jaar of 10 in bezit gehad, ze kochten hem toen hij 7 was (ze dacht eerst 11 maar klopt niet) Degene waarvan ze hem kochten woonde ook op Terschelling en had hem al een aantal jaar in het bezit.

Guus is dus 17. Dit hebben wij via het Fjordenstamboek opgezocht, dat is dus zijn originele paspoort.

De mensen waarmee ik contact heb hebben hem verkocht aan een kennis die ook handelaar was (in Utrecht) zo is hij dus viavia in België beland. Deze meneer heeft óf geen paspoort gehad (kwijt) of hij heeft het kwijt gemaakt om zo een nieuwe aan te vragen.
Maar wanneer hij een nieuw paspoort heeft aangevraagd bij het ICS hoort het ICS te controleren of er niet al een paard met dat chipnummer rondloopt. Dit is wel het geval, Ze hebben waarschijnlijk gesjoemeld met de leeftijd en zo is het gekomen dat wij een ICS paspoort hebben met een verkeerde leeftijd ( en naam overigens)

Ik vind het nogal een beschuldiging om mij hiervan te beschuldigen overigens, en de vorige eigenaresse ook, Wij hebben niks fout gedaan en zover wij weten de man waarvan wij hem gekcoht hebben (niet de belg) ook niet. Het ICS had nooit dit paspoort uit MOGEN geven.
Volgende keer even beter lezen graag voor je mensen gaat beschuldigen die zelf opgelicht zijn.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:21

Ik blijf er toch bij dat het ICS jouw niet heeft opgelicht. Dat heeft iemand anders gedaan. Zo te horen de meneer in België.

Staat er een echte geboortedatum in het paspoort?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:21

Nuage schreef:
Het ICS had idd moeten checken bij welk stamboek het chipnummer was geregistreerd aangezien de eigenaar er geen paspoort bij had. Maar het spijt me, de toenmalige eigenaar had dit ook kunnen doen. Waarschijnlijk is toen gezegd paspoort kwijt, dus we maken een nieuwe. Dat kan gewoon, is niks illegaals aan.
Bij tinkers wordt de leeftijd vaker geschat, en dit zal nu ook gedaan zijn. Verkeerd, dat wel.
Het enige wat slim was geweest is als het ICS of de eigenaar de chip hadden opgezocht en het fjordenstamboek hadden gecontacteerd. Niet alleen i.v.m. de geboortedatum maar ook om diefstal uit te sluiten. Lijkt me trouwens dat de geboortedatum van jouw paard niet bekend is? Er staat vaak alleen een jaartal of 01-01-1992. Dat betekent dat ook het fjordenstamboek een schatting heeft opgenomen, dat is niet vreemd bij tinkers.

Het fjordenstamboek heeft de daadwerkelijke geboortdatum. 29-05 1992. In ons ICS paspoort staat inderdada 01-01-97.
Hoe bedoel je de toenmalige eigenaar had dit kunnen doen? Die wisten van niks. Hebben het paard verkocht met het paspoort erbij.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:23

Iemand in het rijtje eigenaren heeft een keer het paard gehad zonder paspoort erbij. Die heeft toen een ICS paspoort aangevraagd en die wist dus ook dat er een chip in zat. Dus DIE eigenaar bedoel ik.

Bijzonder zeg, een echte geboortedatum in 1992. Bedoel ik niet sarcastisch, is gewoon echt bijzonder.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:24

Helaas is het ICS weldegelijk hiervoor verantwoordelijk. Zij hadden het nummer na moeten kijken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:25

Kan dat niet dan? De fokkers staan er ook in want die kwamen ook van terschelling en waren kennissen van degenen die in 2005 het paspoort aangevraagd hebben. Misschien had hij wel een veulenregistratiebewijs oid?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:26

Eens.
Maar wat wil je nu nog vraag ik me af... fout herstellen en klaar ermee. Ergens zit een eigenaar in het rijtje die een paard verkocht met een onzinleeftijd ertussen. Die is in mijn ogen de echte oplichter.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:27

cp112 schreef:
Kan dat niet dan? De fokkers staan er ook in want die kwamen ook van terschelling en waren kennissen van degenen die in 2005 het paspoort aangevraagd hebben. Misschien had hij wel een veulenregistratiebewijs oid?

Het kan. Maar in 1992 waren er nauwelijks tinkers in Nederland. Laat staan dat ze hier werden geboren. Dus dat is echt bijzonder.
De meeste tinker die voor 2000 zijn geboren hebben onbekende geboortedatum.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:30

Nuage schreef:
Eens.
Maar wat wil je nu nog vraag ik me af... fout herstellen en klaar ermee. Ergens zit een eigenaar in het rijtje die een paard verkocht met een onzinleeftijd ertussen. Die is in mijn ogen de echte oplichter.

De handelaar in België heeft er zeker ook mee te maken, Daarom zei ik ook dat het ICS medeplichtig is ;) En dat zijn ze wel degelijk.

Dat er voor 2000 bijna geen tinker in NL waren wist ik niet. Overigens heb ik wel vaker meegemaakt dat een paard in dat jaar geboren word en dat er door de eigenaren dan een leuke datum geprikt wordt omdat ze de exacte datum niet meer weten als het paard later gechipt wordt.
Haalt niet weg dat het niet overeenkomt.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:31

dat is gewoon een kwestie van overnemen van geboortebewijs en/of ander paspoort. Ik weet niet hoe het precies gegaan zou zijn, het is in ieder geval illegaal. Een leeftijd kan weldegelijk gegokt zijn, het paard moet wel zijn opgenomen door een gediplomeert paardenpaspoortconsulent. Deze hebben in hun cursus ook gehad hoe je de leeftijd van een paard kan schatten. Deze mag niet verandert worden, mits het volgens mij officieel gemeld word.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:31

Vanaf 1996 is de import een beetje op gang gekomen van tinkers. En pas in 2000 begonnen we onze eigen fok goed te registreren.