Paard wil niet op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:27

Ulfeino schreef:
Mijn paard heeft geen vervelende ervaring met de trailer gehad, maar wilde op een gegeven moment er ook niet meer in, hij wilde wel van huis weg maar na de les of bij de hoefsmid vandaan er niet meer in.
Hoe meer mensen er achter gingen staan of zich er mee bemoeiden hoe schever hij ging of hoe meer hij achteruit ging.

Bij hem was het absoluut ook geen angst, hij had gewoon geen zin en wilde blijven waar hij was.

Ik heb toen op advies van een bokker een touw gekocht met aan het begin bij de knip een stukje ketting.
De knip deed ik aan de rechterkant van het halster vast, dan onder het kin door en aan de linkerkant weer door dat metalen vierkantje van het halster.

Als ik hem wilde laden liep ik gewoon met hem naar de trailer, vlak voor de klep ging Ulf zoals gewoonlijk in de achteruit.
Ik bleef staan en dus kwam er druk op het ketting onder zijn kin en je raad het al dat was au!
Mijnheer vond het niet leuk, keek erg lelijk en waagde nog een paar stappen naar achteren, maar de au werd erger, hij stopte wist niet goed wat te doen en koos toen eieren voor zijn geld en deed een stap naar voren hiermee beloonde hij zichzelf doordat automatisch de druk van het ketting af was, ik gaf iets druk, hij waagde weer een stap naar achter, maar toen hij door zijn eigen actie gelijk dat nare ketting weer voelde liep naar voren de trailer in, waar hij werd opgewacht door een superblije ik met wat biks en een dikke knuffel :)

Misschien niet de meest vriendelijke manier, maar wel een hele doeltreffende en duidelijke manier voor je paard.
Jij doet helemaal niets, je loopt met hem naar de trailer zodra hij stopt en achteruit gaat veroorzaakt hij zelf druk op het ketting, hij straft zichzelf op die manier, en geloof me een paard is superslim en zal al snel voor de makkelijke en pijnloze weg kiezen.
Ik heb het maar een paar keer hoeven te gebruiken, ben toen overgestapt op een gewoon touw wat ik op die manier vastmaakte en ondertussen laad ik hem alweer heel wat jaartjes helemaal gewoon.

Kosten van zo'n touw zijn volgens mij nog geen 10 euro.

Dat is een hengstenketting en ook dat heb ik geprobeerd, daar wordt hij helemaal angstig en boos van, en toe ging hij helemaal niet meer! Hij gaat dan steigeren en doet alles om onder die pij uit te komen, behalve gewoon meelopen de trailer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:28

De methode die bij jou paard werkt kan heel verschillend zijn.
Ik denk dat iemand met verstand erbij halen geen slecht idee is. Die weten precies welke aanpak bij jou paard en vooral ook bij jou nodig is. Immers ligt het echt niet aan een onwillig paard, die bestaan namelijk niet zo maken wij ze helaas.

De methode die hierboven beschreven staat is misschien heel goed werkzaam bij Ulfeino haar paard maar zeker niet bij iedereen zijn/haar paard. Bij de mijne moet je dat echt niet proberen die gaat rechtop staan en niet zo'n klein beetje ook en vervolgens kan ik het 4 uur lang schudden. Die past voor dat soort pijnlijke behandelingen.

Nogmaals mijn tip, zoek iemand die er echt verstand van heeft. Door allerlei handelingen die hier verteld worden uit te gaan proberen (daar gelaten een aantal wel erg nuttige tips zoals die van arabesk) maak je het probleem misschien alleen maar veel groter.

Silly1972

Re: Paard wil niet op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:34

ik ben nu oko alleen maar met rust, geduld en beloning bezig, dat is het enige wat nog een beetje helpt, en verder ben ik inderdaad op zoek naar proffesionele hulp, moet alleen nog de juiste vinden voor wat ik kan betalen ;-)

Zsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:40

targettraining en clickertraining ik doe het beide en werkt ideaal.Voor een paar honder euro ben jij zelf een stuk wijzer en gaat je paard op het comando ga.

je kan ook de boek van inge teblick lezen over de clickertraining. (zonder klicker maar met het woordtje x)

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:12

Poeh wat gaan jullie snel zeg. Ze komt van Valkenburg limburg. Maar helpt iedereen graag verder even informeren kan ja geen kwaad. Bij mij heeft het zo'n 6 x geduurt. Natuurlijk moet je wel goed oefenen met hun aanwijzingen en dan kom je er vanzelf. Ze werkt met een dually. dat ding is echt geweldig ik gebruik hem bijna voor alles. Laden, longeren, wandelen en uitrijden.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:15

Tip haal profecionele hulp voordat je nog meer problemen krijgt die je eerst moet oplossen voordat jullie verder kunnen met het leren laden. Alles wat je fout doet bij het laden blijft hangen en daar moeten ze weer vertrouwen voor terug krijgen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:20

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:15

Oké kettingtouw is dus niet een oplossing.

De moeder van Ulf heeft ooit wel een nare ervaring gehad met het verlaten van de trailer en wilde er daarna niet meer in.
Zij was een Engelse Volbloed en snel overstuur, met haar ben ik toen op een middag in mijn eentje thuis gaan oefenen, de trailer naast een haag, zodat ze aan 1 kant niet uit kon wijken.
Jaszak vol biks, gewoon touw aan het halster en dressuurzweep erbij, niet om te slaan, maar om even bij te tikken.
Het wilde voor geen meter tot ik er achter kwam dat ze wel wilde als ik niet de trailer inliep, maar naast de laadklep bleef staan.
Toen ik daar eenmaal achter was werd het heel simpel.

Ik liep met haar naar de laadklep, nam het touw in mijn linkerhand en zweepje in mijn rechterhand.
Met mijn linkerhand hield ik voorwaartse druk op het touw en met mijn rechterhand tikte ik haar lichtjes bij op haar achterwerk.
In het begin gebruikte ik een longeerlijn, omdat een gewoon touw te kort is om vast te blijven houden.
Zodra ze stond deed ik de buis erachter en daarna zette ik haar vast.
Bij het uitladen maakte ik haar ook altijd eerst los en daarna deed ik de buis erachter vandaan, zij ging nl. altijd hangen als ze voelde dat ze vast stond.

Misschien een idee om te proberen, ik hoop echt dat je snel het probleem op kunt lossen, want het is zonder meer heel erg vervelend als je je paard niet de trailer in kunt krijgen.

Succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:58

Voor zover ik kan inschatten aan de hand van de reacties van de TS (ken het paard niet dus ken ook de reacties niet), denk ik dat ze een ´dikke vinger paard´ heeft wat toevallig een keer vd trailer is gevallen. Het is niet zozeer angst maar meer gebrek aan vertrouwen en respect.

We kunnen hier wel 100 tips neerzetten maar de beste is: hulp erbij halen van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is. Je kunt wel blijven oefenen maar als je verkeerd oefent wordt je probleem alleen maar groter.

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:21