Paard kluisteren in de trailer? (of een gouden tip ;) !)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:22

Op de stal waar ik vroeger stond had iemand hetzelfde probleem maar dan met de vrachtwagen, beest brak de boel af, zij heeft nu iets wat één been "vast" zet en dat helpt wel, ga eens navragen wat het was.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:26

maar in de vrachtwagen staat ze toch ook niet in de rijrichting dus dan is dat waarschijnlijk ook het probleem niet. Hoe is ze gewoon met stilstaan dan. Kun je rustig opstappen of doet ze altijd een stapje?

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:38

kristientjjx schreef:
Gaat ze er makkelijk op?

Dat ligt een beetje aan haar dag :P maar zodra de longeerlijn aan de trailer zit loopt ze er meteen in, eigelijk hebben we die niet nodig. (Voor haar is het net even de lijn die haar overhaalt om door te lopen)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:40

Dinopino schreef:
maar in de vrachtwagen staat ze toch ook niet in de rijrichting dus dan is dat waarschijnlijk ook het probleem niet. Hoe is ze gewoon met stilstaan dan. Kun je rustig opstappen of doet ze altijd een stapje?

Met opstijgen staat ze altijd stil, dat heb ik haar vanaf het begin zo geleerd en dat is ook niet echt een stressvol moment ^^.
Maar als ze op de poetsplaats staat en ik loop even weg dan begint ze wel meteen. Ook kan ze niet vaststaan tussen twee touwen/kettingen. (Weet niet of dat er ook nog iets mee te maken kan hebben..)

belle1

Re: Paard kluisteren in de trailer? (of een gouden tip ;) !)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:41

Verveelt ze zich niet gewoon in de trailer? Als zo nog geen hooinet heeft kan dat misschien ook helpen.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:43

belle1 schreef:
Verveelt ze zich niet gewoon in de trailer? Als zo nog geen hooinet heeft kan dat misschien ook helpen.

Heeft ze ook al =s maar die raakt ze onder het rijden niet aan... wel als we er eenmaal zijn en stil staan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:51

die van mij heeft dat ook dat ze gewoon beledigd is zodra ze stil staat en vastgebonden. Ze loopt zo de trailer in, maar zodra ze beseft dat ze vastgebonden staat begint ze te protesteren. Soms wat meer dan de andere keer. Mij is wel opgevallen dat hoe onstabieler de trailer is hoe beter ze stilstaat. We hadden een tijdlang de beschikking over een bockmann en een ifor williams. In die laatste protesteerde ze veel meer. Ik trok dat altijd bij het wegrijden heel lomp op en verdween soms in de berm om haar te dwingen balans te zoeken. En met een paard ernaast heb ik helemaal geen problemen. Maar de allereerste keer dat ik haar vervoerde heeft ze de bodem van de trailer kapot geschaapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:36

bij ons ook een
die staat gekluisterd op de vrachtwagen maar nog kan ie schrapen (er zit klein beetje speling in)
zit je op de snelweg: dong.... dong..... dong....

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:40

ik ben erg benieuwd hoe het gaat als er een ander paard naast staat. heeft ze geen vriendje of vriendinnetje van uit de wei ofzo? moet je wel andermans paard gaan lenen, hhihi.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:44

Ik heb wel eens gehoord dat iemand balen stro voor in de trailer legde zodat het paard geen ruimte had om te schrapen(dan komt hij steeds met zijn knieen tegen het stro)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:55

Je zegt dat je vanaf het begin ieder weekend met dr naar concour gaat..is het dan niet zo dat ze de trailer asocieert met concour? En dat het toch de spanning is?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:56

Ziezo_X schreef:
Maar als ze op de poetsplaats staat en ik loop even weg dan begint ze wel meteen. Ook kan ze niet vaststaan tussen twee touwen/kettingen. (Weet niet of dat er ook nog iets mee te maken kan hebben..)

Het heeft dus niks met de trailer zelf te maken maar meer met haar vreselijke ongeduldig zijn, ze kan gewoon niet stilstaan. Heb je wel eens geprobeerd haar net zo lang te laten staan tot ze ophield met schrapen? Kun je wel stilstaan als je er op zit en dan langer dan 10 minuten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:29

Dan heb ik gelijk een vraag aan mensen die paard met shet vervoeren. Mijn hafliner en shet zijn absoluut niet elkaars beste vrienden maar mogen elkaar verder wel. Maar wat doen jullie met de shet op plaats van aankomst?

Vanaf halverwege augustus ga ik op les en daar moet ik met de trailer heen (in mn uppie). Maar stel dat het werkt, en als ik op die manege dan een uur aan het lessen ben, wat doe ik in de tussentijd dan met mn shet? Ik kan hem moeilijk een uur alleen in de trailer laten staan nietwaar?

Die van mij doet het namelijk ook omdat hij niet alleen wilt zijn. Als ik bij hem sta gaat het nog wel, maar als hij alleen moet staan wordt hij ongeduldig, gaat hij schapen en steigeren.

Gelijk even een eigen topic over aangemaakt:
Shanna @ [TAO] Wat te doen met meereis-shet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:37

laat de shet gewoon op stal staan?
of idd gewoon een uur in de trailer
als het niet te warm is en de trailer staat in de schaduw kan dat zeker

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:48

Waarom kan die shet niet een uur op de trailer blijven staan? Als wij op wedstrijd gaan zijn wij vaak 20 uur van huis, en daarvan komen de paarden misschien 1 tot 2 uur de wagen af, die andere 18-19 uur staan ze er gewoon op, geen probleem hoor. Wat hooi doet wonderen.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 11:51

cissy schreef:
Ziezo_X schreef:

Het heeft dus niks met de trailer zelf te maken maar meer met haar vreselijke ongeduldig zijn, ze kan gewoon niet stilstaan. Heb je wel eens geprobeerd haar net zo lang te laten staan tot ze ophield met schrapen? Kun je wel stilstaan als je er op zit en dan langer dan 10 minuten?

Met rijden gaat halthouden wel goed, ze kan zo een kwartier rustig stil staan. Ook op wedstrijden met opzadelen staat ze gewoon stil... het liefst te slapen. :o
Op de wedstrijd zelf staat ze ook stil in de trailer (wel met hooi dan).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:56

Lovely schreef:
In ieder geval nooit een paard kluisteren in een rijdende trailer. Stilstaand zou je het wel kunnen proberen, maar dan misschien een voorbeen vastmaken aan de middenpaal bijvoorbeeld.

Ik heb enige jaren terug een paard in een trailer (van een onbekende) losgesneden dat zich aan het ophangen was in zijn een rubberen aanbindstang, en zichzelf onmogelijk aan meer lucht kon helpen omdat de voorbenen gekluisterd onder hem in lagen. Toeval dat we een mes bij hadden, en dat de klep open stond zodat we het zagen. Bezint eer ge begint.. als het gekluisterd fout gaat, gaat het gelijk héél fout.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:59

Wat veel paarden ook eng vinden, is dat de Ifor Williams trailers meer herrie maken dan anderen trailers. Er zijn hier ook al topics over geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:05

Bandida schreef:
Lovely schreef:
In ieder geval nooit een paard kluisteren in een rijdende trailer. Stilstaand zou je het wel kunnen proberen, maar dan misschien een voorbeen vastmaken aan de middenpaal bijvoorbeeld.

Ik heb enige jaren terug een paard in een trailer (van een onbekende) losgesneden dat zich aan het ophangen was in zijn een rubberen aanbindstang, en zichzelf onmogelijk aan meer lucht kon helpen omdat de voorbenen gekluisterd onder hem in lagen. Toeval dat we een mes bij hadden, en dat de klep open stond zodat we het zagen. Bezint eer ge begint.. als het gekluisterd fout gaat, gaat het gelijk héél fout.

Dom dat die mensen niet bij hun paard gebleven zijn dan.
Heb je wel eens gezien wat er gebeurt als een paard al schrapend door de tegenwoordig zo gewilde ingebouwde zadelkamer heen slaat en zijn pootje terug trekt langs de ietwat scherpe polyester randen? Dat kan makkelijk gebeuren als je niet kluistert en zo is er over elke situatie wel een horrorverhaal te bedenken.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 12:13

De titel van het topic trekt in ieder geval wel goed aandacht, dus veel reacties!

Die zadelkamers vind ik inderdaad maar helemaal niks. Wij hebben er om die rede ook geen genomen in de trailer. Al dat polyerster gaat sowieso meteen naar de filestijnen.

Van de week ga ik in iedergeval proberen om een dikke koemat aan de voorstang de maken. Ook hoop ik nog ergens een vrijwillig paard te vinden dat zich wil opofferen om bij m'n merrie in de trailer te gaan staan =p.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:16

Lovely schreef:
Dom dat die mensen niet bij hun paard gebleven zijn dan.

Ja totaal achterlijk, maar je ziet het veel, trailers en vrachtwagens zonder toezicht.
Polyester ook trouwens, dat is gewoon geen paard-bestendig materiaal.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:54

Hmm moelijk.
Want je gaat met je paard op wedstrijd dus zou je 'm niet kunnen sederen.
De mijne is ook altijd erg onrustig op korte stukjes, maar ze is zowiezo erg ongeduldig waar ze ook is. Gewoon slechte manieren.
Ik ga het nu proberen door d'r biks in de trailer te voeren.
Over 1,5 week moet die van mij ook 3,5 uur op de trailer.
Eerder spoot ik altijd Neurotranq, maar dit is niet meer verkrijgbaar.
Dus nu ga ik het maar met tranquigel proberen. Halve dosis, zodat ze een beetje versuft is.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:03

mijn paard deed dit in het begin ook, mijn vader heeft een keer een noodstop moeten maken (andere autoschoot kort voor ons langs). toen is jana iets te abrubt (lees dit was echt niet de bedoeling) met haar borst tegen de stang aangekomen (gelukkig geen schade ofzo aan jana) en sindsdien staat ze altijd keurig stil en rustig te eten tijdens het rijden...
Bovenstaande was dus echt niet onze bedoeling maar toevallig hielp het wel voor jana's bouwwerkzaamheden (stampen met 1 voorbeen, timmeren).

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 21:06

Wij hebben dat een keer (beetje express) gedaan omdat we het zo zat waren. Maar ze was absoluut niet onder de indruk x).

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:10

ok, dan heeft het dus geen effect bij jullie.
ik zette dit ook inderdaad ook neer met de bedoeling dat je het dan ook op een soort van beetje express kon doen, maar dat hebben jullie dus al geprobeerd...
succes met je zoektocht naar de oplossing...