ervaring halen E-Rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 00:07

Baukjexx schreef:
Heel veel oefenen, oefenen, oefenen... Totdat je er flauw van wordt! Je moet gewoon het gevoel krijgen, weten wanneer je in moet draaien en hoeveel je moet draaien. Ik heb 6 uurtjes les gehad in totaal en toen heb ik examen gedaan. Gelijk de eerste keer gehaald. Dit kwam puur omdat ik thuis gewoon tot vervelens aan toe geoefend heb met achteruit rijden, inparkeren ga zo maar door!
Succes voor de mensen die moeten afrijden!

En zorgen dat je je zenuwen onder controle hebt :') Het rijden gaat bij mij prima tot het moment dat het voor het echie moet. Maar goed morgen krijg ik tabletten van de dokter, dus woensdag moet het goed gaan. Van de week nog maar een paar keer met de trailer oefenen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:41

Ik mag 6 juli ook op.
In mijn proefles heb ik alles fout gedaan wat ik fout kon doen :o . Dus leek het hun verstandig dat ik extra lessen zou nemen. Woensdag heb ik bijna 6 uur gereden, en het ging hartstikke goed :D . Alleen mijn bochtje achteruit gaat nog niet altijd goed :o . Maar daar kan ik maandag nog mee oefenen :D .

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:03

Spannend hoor! Succes 6 juli voor jullie!

Let trouwens goed op dat je de volgorde met aan en afkoppelen goed doet.
Ik zakte omdat ik de volgorde met aankoppelen niet goed deed :(
De handrem had ik eerst moeten doen.
Ja ongelooflijk kinderachtig!
Ik had super gereden vertelde de examinator, maar ik moest nog maar even oefenen met t aankoppelen.
Heel grappig, als je elke week je eigen trailer altijd zelf aankoppelt en al puur handelt uit automatisme

hahaha nog lach ik erom omdat ik m alweer 2,5 jaar heb, maar toen dacht ik echt waar gáát dit over??!! :(

Ik hoop dat jullie mazzel hebben en in 1 keer slagen!!!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:24

Haha, ik ben 7 jaar geleden ook een keer op geweest. Ik had de dag ervoor, eigenlijk dezelfde dag, ongepland dienst gehad tot 2 uur. Om half 7 moest ik mijn bed al weer uit om om 8 uur in Etten-Leur te zijn. Ik had een zeer ongeïntresseerde rij-instructeur die niet echt de moeite heeft gedaan om mij iets te leren. En ik had ook enorm moeite met de koppeling en schakelen, mijn knie ging er zeer van doen en ik kon aan het eind van de dag zowat geen kracht meer zetten. Lag volgens de rij-instructeur aan mijn manier van schakelen. Alleen toen de combinatie aan het eind van de dag door een andere instructeur werd teruggereden, kwam de aap uit de mouw, er was zeer waarschijnlijk iets kapot aan de koppelingsplaat. Het lukte hem namelijk ook niet om normaal te schakelen. Al met al was het die dag een compleet fiasco. Ik had toen ook even het geld niet om meteen een her examen aan te vragen, en was door de hele ervaring toch even wat ontmoedigd.

Lilliputter

Re: ervaring halen E-Rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:11

Jeetje... voor sommige valt het dus toch even zwaar tegen. Examinatoren kunnen inderdaad ook erg dwars gaan liggen, alsof dat aankoppelen het probleem is, thuis doet je dat ook op je eigen manier. Als het maar goed is! Ik ga het E rijbewijs vandaag en anders maandag aanvragen, kan ik de laatste week van augustus helaas pas op...

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:14

Ik heb op het examen ook wat foutjes gemaakt, maar ik corrigeerde mezelf al vrij snel.
Ik kon de aanhanger ook niet van de handrem afkrijgen (tijdens de lessen al), dus toen heeft mijn rij-instructrice navraag gedaan en ik heb op het examen dus gewoon wielblokken gebruikt :+

Jeetje dat is wel heel laks van die rij-instructeur Inoterry :\
Je verwacht toch dat een rijschool alles op orde heeft..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:21

urselin schreef:
Ik heb op het examen ook wat foutjes gemaakt, maar ik corrigeerde mezelf al vrij snel.
Ik kon de aanhanger ook niet van de handrem afkrijgen (tijdens de lessen al), dus toen heeft mijn rij-instructrice navraag gedaan en ik heb op het examen dus gewoon wielblokken gebruikt :+

Jeetje dat is wel heel laks van die rij-instructeur Inoterry :\
Je verwacht toch dat een rijschool alles op orde heeft..

Ik moet nu bij deze aanhanger ook al mijn kracht in de strijd gooien, maar het lukt gelukkig wel :D .

De rijschool in kwestie heeft normaal gesproken ook wel de zaakjes op orde, en staat ook door het hele land goed bekend. Maar eenmaal terug op het terrein aangekomen, bleek de betreffende instructeur ook niet echt populair te zijn bij zijn collega's. Ik vermoed dat hij al wel wist dat de bus niet goed was, maar het gewoon niet heeft gemeld omdat het hem niet interesseerde. De instructeur die de bus naar huis reed zij ook dat het echt niet de bedoeling was dat er met dergelijke defecten doorgereden werd. Hij merkte trouwens ook een defect aan de aanhanger op. Ik denk ook niet dat de betreffende instructeur er lang heeft gewerkt.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:26

Jammer dat er dan zulke rotte appels tussen de rij-instructeurs zitten he?
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe altijd fijne instructeurs heb gehad, maar als ik die verhalen af en toe hoor..
(mijn oom is namelijk rij-instructeur)

Haha bij mij lukte het dus echt niet :=

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:37

Fijne rijinstructeur is inderdaad erg belangrijk... Vooral veel navraag doen bij anderen. Mijn buren hebben alle 4 bij dezelfde gelest en ik kon mooi afkijken hoe dat ging dus ben ik er ook maar gaan lessen, was er ook heel tevreden over :)!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 06:55

IK GA VANDAAG OP :)) .. moet om 8 uur beginnen met lessen, en om 3 uur op examen.
Wish me luck!

Voor de andere die nog opmoeten ook alvast veel succes!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 07:29

heeeeeeel veel succes

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 07:43

Heel veel succes!
Ik heb mijn BE in 2006 gehaald volgens mij, in ieder geval al weer een paar jaar geleden. Ik ben niet gezegegd met enig ruimtelijk inzicht of gevoel voor techniek, dus ik heb er geloof ik, 15 lessen voor nodig gehad.
En toen was het nog kiele-kiele, maar ben op mijn lieve lach geslaagd ( en de belofte aan mijn examinator dat ik de bebouwde kom een beetje zou ontwijken :o ). Wel in één keer geslaagd dus, maar was er al met al aardig wat geld aan kwijt.
Ondertussen heb ik wat meer ervaring opgedaan en ben ik een stuk handiger geworden :P

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:30

Heel veel succes en meteen uitgebreid verslag he :D!

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:41

Ik sla toch wel de kroon , ik heb 4 x afgereden voor mijn E , je kan de tranen en harde schreeuw dat ik eindelijk was geslaagd wel voorstellen. Het rijden ging bij mij netjes maar elke x als een bochtje achteruit moest maken kreeg ik de zenuwen en wist ik niet meer wat ik aan het doen was ...

Het bochtje gaat nu ik zelf rij supergoed , en wat heerlijk om zelf met de paarden op stap te kunnen , het was het geld ( veelste veel) , de frustraties en zenuwen meer dan waard.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:45

Ik heb een intake gedaan met daarop volgend een 1 daagse cursus. Was gezakt. Een maand later weer geprobeerd, zonder les, gewoon examen aangevraagd, maar weer gezakt haha.
Vind het wel goed zo, je wordt toch bijna nooit gecontroleerd en ik weet dat ik ermee kan rijden (mn instructeur snapte er ook helemaal niets van, want met hem erbij ging het echt gewoon goed maar met de examinator erbij gaat er telkens iets fout). Ik rij alleen niet met een paard erin, dat durf ik toch niet aan zonder papiertje ivm verzekeringen enzo mócht er toch iets gebeuren...\

Succes LadyLinn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:59

LadyLynn: SUCCES! Ben erg benieuwd naar je verslag!

Ik abboneer me ook even op dit topic. Momenteel ben ik bezig voor mijn E... of althans als ik een rijschool heb :+

Een paar weken geleden heb ik voor het eerst bij een rijschool gelest, 1 les gehad en het was hartstikke leuk. De afspraken voor rijlessen maken ging wat moeilijker, ze zouden mij steeds terugbellen maar dat werd maar niet gedaan. Na de 1e les zou ik weer teruggebeld worden voor een nieuwe afspraak, werd weer niet teruggebeld... Dus ik weer gebeld en het was erg moeilijk om een tijd af te spreken ivm hun volle agenda en mijn fulltime baan maar ze zouden voor me kijken en mij terugbellen om de stand van zaken te laten weten. Na hun in totaal 4x teruggebeld te hebben nog steeds geen nieuwe afspraak kunnen maken dus heb ik er zelf de brui aan gegeven. Ja, ik wil heus wel 1 a 2 keer zelf terugbellen want vergeten is menselijk, maar 4x vind ik echt te veel. Zo ga ik ook niet met mijn klanten om :n Ben nu naar een andere rijschool gegaan waar ik zaterdag ochtend mijn eerste les heb gehad. Voelde ook meteen goed aan en hij zou mij die middag nog terug bellen. Is ook niet gebeurd, begin me nu af te vragen of er een vloek op mij heerst ofzo _O- Dus ben erg benieuwd of hij mij nog terug gaat bellen een dezer dagen of niet...

Al met al wil ik mijn rijbewijs heel graag en zo snel mogelijk halen. Maar als de medewerking van de rijscholen tekort schiet word het toch allemaal een beetje moeilijk helaas := Het is in elk geval wel fijn om hier over ervaringen te lezen en waar je op moet letten. Goed voor de voorbereiding :))

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:06

Dat dacht ik ook! Vanmiddag moet ik terug bellen en als het goed is sta ik dan bij die rijschool in geschreven :)! Hoop dat ik een beetje snel op kan, hebben thuis een trailer dus oefen van te voren wel even :D!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:13

Yv_ schreef:
Ik heb een intake gedaan met daarop volgend een 1 daagse cursus. Was gezakt. Een maand later weer geprobeerd, zonder les, gewoon examen aangevraagd, maar weer gezakt haha.
Vind het wel goed zo, je wordt toch bijna nooit gecontroleerd en ik weet dat ik ermee kan rijden (mn instructeur snapte er ook helemaal niets van, want met hem erbij ging het echt gewoon goed maar met de examinator erbij gaat er telkens iets fout). Ik rij alleen niet met een paard erin, dat durf ik toch niet aan zonder papiertje ivm verzekeringen enzo mócht er toch iets gebeuren...\

Succes LadyLinn

Aan de andere kant als je wèl aangehouden wordt kost dat je inmiddels al 220 euro (Rijbewijs verkeerde categorie € 220,00) èn mag je niet verder rijden. Lijkt me niet zo fijn als je net aan de andere kant van het land zit ofzo :\

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:33

Kun je beter een keer een examen voor aanvragen... Je hoeft maar 1x aangehouden te worden. Toch zonde van het geld!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:08

Dat is zeker waar Djilan, maar ik rij ook niet met een paard erin. Naar mijn weten is het volledig legaal wanneer de combi niet meer weegt dan 3500 kg. Toch? Een aanhanger met wat oude troep naar de gemeente brengen komt zowiezo niet aan dat gewicht en een lege trailer naar mijn weten ook niet? Als ik met een aagekoppelde trailer rij, is het vooral om even te oefenen. Ik wil echt nog wel op, maar heb gewoon het geld er niet voor. Examen hier is 220 euro en dan komt er nog een uurtje voorrijden á 100 euro bij, dus het tikt snel aan. Had het ook aan mijn instructeur gevraagd en volgens hem kon ik gewoon mijn oefeningetjes blijven oefenen, als ik maar aan het gewicht dacht en er géén paard in zou zetten :). En omdat ik als de dood ben dat er onderweg iets met 'm zou gebeuren, hou ik me daar braaf aan..!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:12

Zonder E maakt het niet uit of je wel of niet iets in de aanhanger of trailer hebt staan. Dat is het punt juist. Gaat om de mtm van de trailer of aanhanger plus de mtm van de auto dat samen niet boven de 3500kg mag komen.

Ik hoop dus voor je dat je oefent met een 1,5 paards trailer/aanhanger die voor jou aan de B-rijbewijs voorwaarden voldoet ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:19

1- paards zelfs :).

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:20

Poeh, duimen jullie dat ik vanmiddaag geen bochtje achteruit hoef te doen := .
Ik heb het vanmorgen zo vaak moeten oefenen dat ik nu de draad een beetje kwijt aan het raken ben :o .

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:26

Djilan schreef:
Aan de andere kant als je wèl aangehouden wordt kost dat je inmiddels al 220 euro (Rijbewijs verkeerde categorie € 220,00) èn mag je niet verder rijden. Lijkt me niet zo fijn als je net aan de andere kant van het land zit ofzo :\

Plus dat ik me afvraag wat dit betekent als je een ongeluk krijgt/veroorzaakt. Ben je wel verzekerd als je rondrijdt met een combinatie waar je eigenlijk geen rijbewijs voor hebt? Zo niet, dan zou ik het les- en examengeld er wel voor over hebben, levenslang in de schulden zitten lijkt me ook niets (in het worst-case scenario).

Goed om alle tips hier te lezen, vooral het oefenen met een lichte combi lijkt me heel nuttig, dus dat ga ik zeker doen t.z.t.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:09

Je bent inderdaad niet verzekerd als je met het verkeerde rijbewijs rijdt..