röntgenologisch keuren: wie draait er op voor de kosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:10

Of alleen kijken naar paarden die al röntgenologisch goed gekeurd zijn.

Inderdaad niemand kan in een paard kijken; daarom zijn er ook röntgenologische keuringen. Dierenartsen kunnen dit namelijk ook niet ;) , net als een klinische keuring.
Dus dat "kenners" hun gave op het innerlijke paard kunnen los laten is natuurlijk niet waar.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:13

@karennnn: hetzelfde ook voor de verkoper... lees hetgeen fitzz schreef...
Als het gaat om een paard met heel veel nulletjes dan zeg ik ook, uitsluiten wat er uit te sluiten valt...

btw, nog nooit een paard laten keuren voor aankoop.

En eentje is wel gekeurd bij de verkoop...heb de koper een DA laten uitzoeken, ben daar heengegaan met de koper, pony is klinisch gekeurd en goedgekeurd en koper heeft de DA gelijk betaald...

Atrose kun je niet uitsluiten... dat kunnen ze ook krijgen en jaar na aankoop... chipje idem... Ook met foto's heb je alleen een moment opname...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:35

Karennnn schreef:
ikke schreef:
Het valt me de laatste tijd wel op dat ik steeds meer in advertentie zie: keuring, kosten koper.
Terrecht in mijn ogen; wie vraagt betaald.

Nu dat vind ik niet, het zou een basisregel moeten zijn dat bij aankoop de paarden gekeurd worden.
Ze zouden het in mijn ogen zelfs in zekere zin mogen verplichten. Dan zou bokt hier al een héél aantal minder topics, forums hebben om op te draaien. Bijna de helft van de miskopen is te wijten aan een "ongekend" gebrek, dat gemakkelijk naar voren had kunnen komen bij het keuren. Zoals: exceem (bloed trekken), ocd (foto's), spat (klinisch)... Als het een standaard procedure was om te keuren, zouden de kopers niet zo vaak een miskoop doen en zouden de verkopers een stuk eerlijker moeten zijn in hun verkoop. Een voorbeeld: lang geleden bij ons in de buurt: pony met hartruis en artrose werd verkocht en stond niks van bij op advertentie, mensen vragen: heeft hij ooit al eens gemankt, iets gemankeerd? Nee nog nooit! Mensen kopen de pony zonder te keuren en een dik jaartje later begint hij last te krijgen de artrose. Keuring: en het had niet gebeurt!
Zo verplicht je eigenlijk de verkoper om eerlijk te zijn over de gekende gebreken. En als het paard een 'gebrek' vertoond na keuring, vind ik het maar eerlijk dat de verkoper daar voor opdraait en niet de koper. Het is niet mogelijk om als koper 4 paarden te gaan bekijken, en kopen die alle 4 worden afgekeurd. dan ben je al een 1200€ kwijt voor je een paard hebt!
Ik praat hier wel vanuit het oogpunt van de sport. Voor recreatief te berijden vind ik een klinische keuring voldoende en die kost eigenlijk niets tov de mogelijke kosten in de toekomst bij bv. spat.

De wet voorziet daar feitelijk al in door te stellen dat de KOPER ONDERZOEKPLICHT heeft!!! Feitelijk staat er in de wet dat de koper dus moet keuren. Evenals de VERPLICHTING TOT MELDEN door de VERKOPER. Er hoeft dus helemaal niks te worden aangepast, die regels zijn er al. Enkel moet men zich dus aan de regels houden.
Diezelfde topics waar jij op doelt blijken bij doorvraag terug te voeren op stommiteit van de koper, namelijk geen keuring of slechts een hele oppervlakkige keuring. Het probleem is namelijk de goedgelovigheid van de koper enerzijds en de handigheid van de ervaren verkoper anderzijds.

Ik krijg volgende week een paard op proef (Jaja, AANGEBODEN DOOR VERKOPER!!!) Dat zou weleens het eerste paard kunnen worden waar ik misschien een keuring op loslaat, mijn huidge en vorige paarden zijn geen van allen ooit gekeurd.

Het punt is niet zozeer de afwijking, maar veel meer hoe je ermee omgaat. Het gros van de paarden mankeert niks, maar wordt door onwetende, vaak goedbedoelende ruiters gewoonweg aan gort gereden. Het heeft een reden waarom in NL het gemiddelde paard maar 7 jaar wordt. Veulenslacht is er eentje, te vroeg te hoge eisen stellen en slecht gereden worden is een andere oorzaak, ook hier op Bokt!

Maar om on-topic te gaan; jij zou dus van de verkopende partij eisen dat die opdraait voor de (forse) kosten van een Röntgenologisch onderzoek bij afkeur. DAT is namelijk de stelling van het topic.
Ik weet 100% zeker dat de verkoper dat niet zal doen. Daarvoor is de vraagprijs van het paard domweg te laag. Een beetje diepgaand Röntgen-onderzoek zou de helft van de vraagprijs bedragen en ik kan je nu al schriftelijk garanderen dat het paard daarop zou worden afgekeurd. Ik weet echter ook wat er aan de hand is en wat ik daaraan moet doen. Dat weet verkoper ook, dus erin kijken heeft weinig toegevoegde waarde.
Maar zelfs een basiskeuring is alleen zinvol bij een superdierenarts. Het paard is namelijk wat stijfjes, niet in de laatste plaats door de foutjes die in haar lijf zitten. Wanneer een dierenarts daar niet op let (het gros ziet dat niet eens!!) dan komt dat arme dier niet eens door de buigproef!
En dat wil jij dan allemaal bij verkoper in de schoenen schuiven?? Hhmm, ik geloof dat betreffende verkoper en ik er in ieder geval er wat nuchterder tegenaan kijken dan het gros hier..........

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:09

klopt dat je met foto's een moment opname hebt.
Krijgen ze een klap op een gewricht kan er een chipje komen.
Maar zomaar spontaan niet.

Artrose kan ontwikkelen.
Maar ook niet binnen een jaar in dergelijke mate dat een paard stokkreupel staat.

Als het paardje nu 1-tjes heeft op het straalbeen, heeft er binnen een jaar niet eens 4-en staan.

Dus zo heel erg moment opname vind ik het niet.
Of er moet echt iets ernstigs zijn gebeurd in de tussentijd.
Of de foto's moeten al erg twijfelachtig zijn geweest.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:43

ikke schreef:
Ik krijg volgende week een paard op proef (Jaja, AANGEBODEN DOOR VERKOPER!!!) Dat zou weleens het eerste paard kunnen worden waar ik misschien een keuring op loslaat, mijn huidge en vorige paarden zijn geen van allen ooit gekeurd.

Deze verkoper weet dan waarschijnlijk niet dat hij/zij ten alle tijden verantwoordelijk is voor het paard.
En dat als er wat bij jou bij jou op stal gebeurd dat dat op eigenaar verhaalt word.
Daarom begrijp ik dus heel goed dat mensen paarden niet op proef doen.

Citaat:
Maar om on-topic te gaan; jij zou dus van de verkopende partij eisen dat die opdraait voor de (forse) kosten van een Röntgenologisch onderzoek bij afkeur. DAT is namelijk de stelling van het topic.
Ik weet 100% zeker dat de verkoper dat niet zal doen. Daarvoor is de vraagprijs van het paard domweg te laag. Een beetje diepgaand Röntgen-onderzoek zou de helft van de vraagprijs bedragen en ik kan je nu al schriftelijk garanderen dat het paard daarop zou worden afgekeurd. Ik weet echter ook wat er aan de hand is en wat ik daaraan moet doen. Dat weet verkoper ook, dus erin kijken heeft weinig toegevoegde waarde.
Maar zelfs een basiskeuring is alleen zinvol bij een superdierenarts. Het paard is namelijk wat stijfjes, niet in de laatste plaats door de foutjes die in haar lijf zitten. Wanneer een dierenarts daar niet op let (het gros ziet dat niet eens!!) dan komt dat arme dier niet eens door de buigproef!
En dat wil jij dan allemaal bij verkoper in de schoenen schuiven?? Hhmm, ik geloof dat betreffende verkoper en ik er in ieder geval er wat nuchterder tegenaan kijken dan het gros hier..........

Een uitgebreide rontgen keuring met kl er bij in kost gemiddeld 500 euro.
Dan zou het dus gaan op een paard van 1000 euro. Nee daar zou ik dat ook niet voor doen.

Maar het paard dat jij nu beschrijft is in mijn ogen al niet 100% of dat er nu verkeerd in gereden is of niet. Maar daarom zit ook dat lage prijskaartje er aan denk ik?

Ik zocht een paard voor de sport en die moest gewoon 100% goed zijn zonder op of aan merkingen. Ik heb ook duidelijk gezegt als het paard wel word goed gekeurd maar met bemerking hoeft ik haar ook niet en was het ook kosten verkoper. Daarbij ga ik er ook mee fokken dus ze moet gewoon helemaal goed zijn.
En bij de prijs die ik betaald heb wil ik zo ie zo een goed gezond paard.

Als je een paard laat keuren vragen ze waarvoor je het gaat gebruiken.
En recreatie paard zullen ze meer door de vingers zien en eerder goed keuren als een paard wat ver de sport in moet. Heel eerlijk dus in mijn ogen.

charlottelot

Re: röntgenologisch keuren: wie draait er op voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:16

ik zou zeker altijd klinisch laten keuren! ront hangt af van de prijs van het paard.

uiteraard kan je door een paard goed te bekijken al veel uitzien, maar je kan er nooit inkijken.
dat bij de afkeuring de kosten voor de verkoper zijn had ik eigenlijk nog nooit gehoord, best logisch vind ik zo.

je hoeft als koper dat niet 3x te doen lijkt me als steeds de koop niet doorgaat. dan kan het keuringsrapport laten zien en kan de koper zelf beslissen nog een keer te laten keuren, maar dan vind ik het wel 100% voor de koper.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:24

Over die proefperiode:
Als ik een paar dverkoop gaat ie onder géén beding bij de koper op proef.
De koper mag 10x thuis komen rijden, ik wil het paard ook nog wel ergens anders naartoe brengen zodat ze op vreemd terrein kunnen rijden, maar ik blijf erbij en alls gaat onder mijn toezicht.

Je zal niet de eerste zijn die een kopschuw,bevangen, compleet in zichzelf gekeerd paard terugkrijgt.....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:56

Liezel1 schreef:
Over die proefperiode:
Als ik een paar dverkoop gaat ie onder géén beding bij de koper op proef.
De koper mag 10x thuis komen rijden, ik wil het paard ook nog wel ergens anders naartoe brengen zodat ze op vreemd terrein kunnen rijden, maar ik blijf erbij en alls gaat onder mijn toezicht.

Je zal niet de eerste zijn die een kopschuw,bevangen, compleet in zichzelf gekeerd paard terugkrijgt.....

Precies.
Dat doe ik ook.
Koper mag inderdaad 2 weken bijvoorbeeld het dier testen, maar dan lekker waar ik bij ben thuis.
Als ze een keer op vreemd terrein willen testen ook geen probleem.
Ik breng het paard erheen en blijf erbij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:22

__Nathalie__ schreef:
ikke schreef:

Deze verkoper weet dan waarschijnlijk niet dat hij/zij ten alle tijden verantwoordelijk is voor het paard.
En dat als er wat bij jou bij jou op stal gebeurd dat dat op eigenaar verhaalt word.
Daarom begrijp ik dus heel goed dat mensen paarden niet op proef doen.

Ik heb geen enkele reden om aan intelligentieniveau van de verkoper te twijfelen. Bovendien sta ik op een stal waar de stalbaas gewoon nadenkt voordat ie iets doet. Kwestie dus van nadenken en risico's inschatten en afdekken.
__Nathalie__ schreef:
ikke schreef:

Een uitgebreide rontgen keuring met kl er bij in kost gemiddeld 500 euro.
Dan zou het dus gaan op een paard van 1000 euro. Nee daar zou ik dat ook niet voor doen.

Maar het paard dat jij nu beschrijft is in mijn ogen al niet 100% of dat er nu verkeerd in gereden is of niet. Maar daarom zit ook dat lage prijskaartje er aan denk ik?

Beetje goed onderzoek om ECHT boven water te krijgen wat van belang is, kost wel iets meer dan 500 euro. Maar zelfs dan nog, moet je als verkoper opdraaien voor dergelijke kosten in geval van afkeur?
__Nathalie__ schreef:
Ik zocht een paard voor de sport en die moest gewoon 100% goed zijn zonder op of aan merkingen. Ik heb ook duidelijk gezegt als het paard wel word goed gekeurd maar met bemerking hoeft ik haar ook niet en was het ook kosten verkoper. Daarbij ga ik er ook mee fokken dus ze moet gewoon helemaal goed zijn.
En bij de prijs die ik betaald heb wil ik zo ie zo een goed gezond paard.

Over prijzen ga ik niet in discussie, dat is wat de gek ervoor over heeft.
100% in orde is relatief. Ik heb ondertussen al een paar keer meegemaakt dat mensen die ook zulke eisen stelden, vervolgens binnen een relatief korte tijd het paard van Z-niveau naar B-niveau lieten degraderen. Leuk joh, kun je zeggen dat ie Z heeft gelopen, maar ondertussen is ie zo krom als een hoepel en loopt ie nog geen fatsoenlijke B-proef meer.
Over fokken zie ik toch wel iets vaak dat paarden die niet meer geschikt zijn voor het rijden, nog als "prima fokmerrie" worden aangeboden en dan ook nog eens tegen prijzen die ik voor een goed paard niet eens neertel!
__Nathalie__ schreef:
Als je een paard laat keuren vragen ze waarvoor je het gaat gebruiken.
En recreatie paard zullen ze meer door de vingers zien en eerder goed keuren als een paard wat ver de sport in moet. Heel eerlijk dus in mijn ogen.

Ik zie niet in waarom een "recreatiepaard" minder gezond mag zijn dat een "sportpaard". Definieer dan ook even "recreatiepaard" en "sportpaard".

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:52

dat heeft niet met minder gezond te maken maar wat het nog te doen gaat krijgen.
Dat over dat z paard heb je natuurlijk ook zelf in de hand.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:08

__Nathalie__ schreef:
dat heeft niet met minder gezond te maken maar wat het nog te doen gaat krijgen.
Dat over dat z paard heb je natuurlijk ook zelf in de hand.

Het is maar wat je sportpaard noemt, natuurlijk, maar mensen die wedstrijden (dressuur, springen, endurance) rijden hebben de neiging om hun paard dan ook maar direct tot "sportpaard" te bombarderen, ook als dat maar B-proefjes of klasse I wedstrijden zijn.
Ik ken genoeg recreatiepaarden die hoger opgeleid zijn dan het gemiddelde dressuurwedstrijdpaard en ook die meer kilometers maken onder het zadel dan menig "endurancepaard", maar omdat ze niet in wedstrijden verschijnen zijn het dan "maar" recreatiepaarden.
Een paard dat in de basissport meeloopt (dat is dus tot Z2) kan gerust een bouwfoutje of wat hebben, zolang de ruiter er maar rekening mee houdt. Daar hoef je dus ook niet echt zwaardere eisen aan te stellen dan aan een recreatiepaard (dat kan voldoend aan mijn stijl van recreatierijden), het kan eventueel wel hogere eisen stellen aan de ruiter.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:42

Doorgaans vind in een recreatie paard een paard waar wat mee in de bak word rond gereden en bosritten mee gemaakt word.
Een paard waar toch mee op niveau word gereden ook al rijden ze geen officieel wedstrijd noem ik geen recreatie paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:58

__Nathalie__ schreef:
Doorgaans vind in een recreatie paard een paard waar wat mee in de bak word rond gereden en bosritten mee gemaakt word.
Een paard waar toch mee op niveau word gereden ook al rijden ze geen officieel wedstrijd noem ik geen recreatie paard.

Oh, dus omdat ik alleen in de bak wat oefen en wat in het bos rondrijdt, moet ik maar genoegen nemen met "mindere kwaliteit"?
Wat is het verschil tussen M-Z niveau trainen en M-Z niveau trainen? Enkel het feit dat ik er geen enkele behoefte aan heb dat te tonen aan een stel pruters die het zelf nauwelijk snappen? Kost mij te veel geld en tijd in verhouding tot de zinnigheid van hun opmerkingen.
Blijft wel dat ik het leuk vind om mijn paard op dat niveau te trainen en om lange buitenritten te maken, als het even kan enkele dagen op rij, zonder thuiskomen. Ik zie dus niet in wat het verschil is tussen mijn "recreatiepaard" en jouw "wedstrijdpaard".
Of toch wel..... de mijne is wereldwijs......

Blijft over dat het nog steeds zo is dat je niet kunt verwachten van de verkopende partij om een röntgenologisch onderzoek te betalen bij afkeur. Immers, de eisen die de kopende partij stelt is iets wat wel bepalend is voor de uitslag van de keuring, maar niet in de invloedssfeer van de verkoper ligt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:04

Ikke-- Lees nou eens goed wat ze schrijft voor je weer eens volop commentaar levert!

Een paard waar toch mee op niveau word gereden ook al rijden ze GEEN officieel wedstrijd noem ik geen recreatie paard.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:27

ikke schreef:
__Nathalie__ schreef:

Oh, dus omdat ik alleen in de bak wat oefen en wat in het bos rondrijdt, moet ik maar genoegen nemen met "mindere kwaliteit"?
Wat is het verschil tussen M-Z niveau trainen en M-Z niveau trainen? Enkel het feit dat ik er geen enkele behoefte aan heb dat te tonen aan een stel pruters die het zelf nauwelijk snappen? Kost mij te veel geld en tijd in verhouding tot de zinnigheid van hun opmerkingen.
Blijft wel dat ik het leuk vind om mijn paard op dat niveau te trainen en om lange buitenritten te maken, als het even kan enkele dagen op rij, zonder thuiskomen. Ik zie dus niet in wat het verschil is tussen mijn "recreatiepaard" en jouw "wedstrijdpaard".
Of toch wel..... de mijne is wereldwijs......

Blijft over dat het nog steeds zo is dat je niet kunt verwachten van de verkopende partij om een röntgenologisch onderzoek te betalen bij afkeur. Immers, de eisen die de kopende partij stelt is iets wat wel bepalend is voor de uitslag van de keuring, maar niet in de invloedssfeer van de verkoper ligt.

+:)+ jij leest schijnbaar alleen wat je wil lezen want je hebt duidelijk niet gelezen wat ik nou daadwerkelijk heb geschreven.........

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:31

klinische keuring zou ik als verkoper nog willen betalen bij afkeur, maar rontgen niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:07

__Nathalie__ schreef:

Als het geen recreatiepaard is, wat is het dan wel?? Want we hebben het hier wel over hobby en niet over beroep.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:52

Over het algemeen bedoelt een dierenarts met een advies voor recreatief rijden dat "licht werk" wel kan, maar zwaar werk met met name sterke verzameling of springen, niet.
Je kunt je bv vorstellen dat bij een paard in de groei dat heel fijne spronggewrichten heeft, die verder wel piekfijn in orde zijn, toch een advies wordt gegeven om daar geen zware dressuur mee te gaan rijden, gewoonweg omdat het risico dat vroege slijtage optreedt meer aanwezig is dan bij al beter ontwikkelde gewrichten.
Dit even als concreet voorbeeld.
We hebben het dan niet over gezondheid, maar over wat het skelet aankan op dat moment.

Daarbij komt ook nog dat dierenartsen verschillende ideeën hebben. Een andere dierenarts geeft misschien weer een ander advies.

Natuurlijk is een röntgenfoto ook een moment opname en kan een paard de dag erna wel wat gaan ontwikkelen, het is geen garantie dat het niks kan krijgen, maar wel een garantie dat het niks heeft op moment van aankoop en dat op zich is ook al wat waard.

Overigens draait hier over het algemeen de aanvrager op voor de kosten en dat is dan meestal de koper. De verkoper heeft geen enkel belang bij een keuring. Een paard wordt nl niet plots meer waard door een keuring.
Wat ook erg jammer is dat áls ze dan vooraf een paard laten keuren en het niet meteen verkopen, er toch kopers zijn die dan weer zeggen "ja maar die foto's zijn een paar maanden oud" en ze dan toch ook niet accepteren, en dan is het weggegooid geld. Ik kan me voorstellen dat verkopers dan niet meer zo happig zijn om vooraf de paarden te laten keuren.

Ik zie het zo, jij wilt als koper weten hoe het paard er van binnen uitziet, dan betaal jij er ook maar voor.

Ik denk dat elke verkoper wel bereid is om de gewone klinische keuring te betalen bij afkeuring. Omdat je in principe alleen paarden verkoopt waarvan je weet dat ze gezond zijn voor zover dit aan de buitenkant te meten is.
Weigert een verkoper het dan kun je je afvragen of het paard wel zo gezond is, want blijkbaar houdt de verkoper er dan al rekening mee dat het wel eens afgekeurd zou kunnen worden.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:00

Bij een verkoop lijkt mij het meest redelijke dat de klinische keuring, bij afkeur door de verkoper wordt betaald. Bij klinische goedkeuring door de koper.

Rontgen keuring vind ik een heel ander verhaal, ik ben van mening dat die kosten altijd voor de koper moeten zijn. Op het moment dat namelijk het paard al afgekeurd wordt in de klinische keuring heeft het weinig zin om nog foto's van het paard te maken. Dan heeft de verkoper ook al pech, en moet dus die klinische keuring betalen.
Bij klinische goedkeuring, en de koper wil het paard dan toch op de foto is dat zijn eigen keus. Als er dan een foutje in het beenwerk te zien is, is dat de verkoper mijn inziens niet aan te rekenen, hij kan er namelijk ook niet in kijken en het paard is klinisch goed.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:05

Lusitana schreef:
Ik denk dat elke verkoper wel bereid is om de gewone klinische keuring te betalen bij afkeuring. Omdat je in principe alleen paarden verkoopt waarvan je weet dat ze gezond zijn voor zover dit aan de buitenkant te meten is.
Weigert een verkoper het dan kun je je afvragen of het paard wel zo gezond is, want blijkbaar houdt de verkoper er dan al rekening mee dat het wel eens afgekeurd zou kunnen worden.

Moet je niet altijd rekening houden met het eventueel afkeuren?
Jouw aanname dat elke verkoper bereid is tot klinisch keuren gaat in mijn geval ook niet op. Ik kan er toch ook niet volledig zeker van zijn dat een paard door een keuring heen komt, waarom zou ik dan het risico willen lopen? Voor mij hoef een paard namelijk niet gekeurd te worden, dat is de keuze van de koper. Wil de koper keuren, dan gebeurt dat op zijn kosten. Ik betaal namelijk niet voor iets waar ik niets aan heb.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:36

Als een paard gewoon volop gebruikt wordt en het is niet kreupel of zo, en uit geen ongemak, heb je geen reden om aan te nemen dat een paard niet door de keuring komt.
Ik houd dus echt niet altijd rekening met afkeuring.

Ik vind ook gewoon dat de koper hoe dan ook de keuring moet betalen, begrijp me niet verkeerd, maar, ik denk dat de meeste verkopers die weten dat hun paard gezond is, wat betreft de klinische keuring kan aanbieden om bij afkeuring te betalen omdat die kans gewoon miniem is.
Het schept in elk geval wel meer vertrouwen bij een koper als je laat zien dat je voor je paard instaat en vast geloofd dat hij gezond is.
Als je al begint met "ja, maar ik moet er rekening mee hoduen dat hij er niet door komt" verklein je denk ik het vertrouwen en de kans op verkoop. Dan gaan ze er niet eens aan beginnen.
Dit even psychologisch bekeken.

En dat niet willen betalen voor iest waar je niet aan hebt, geldt natuurlijk ook voor de koper bij afkeuring. Wat dat betreft is er geen voordeel aan te halen voor 1 partij.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:54

Lusitana schreef:
En dat niet willen betalen voor iest waar je niet aan hebt, geldt natuurlijk ook voor de koper bij afkeuring. Wat dat betreft is er geen voordeel aan te halen voor 1 partij.

Als koper heb je wel wat aan die keuring gehad, namelijk informatie over het paard. De koper wil een keuring om te weten of het paard geschikt is voor zijn doel, als blijkt dat het paard niet geschikt is daarvoor is dat waardevolle informatie voor een koper: je kunt dan op basis van feiten besluiten om het paard niet te kopen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:00

Ja, maar op die fiets kun je dus ook zeggen dat de verkoper er wat aan heeft gehad, hij weet nu dat zijn paard wat makeert...
(en dat hij het op grond daarvan niet kan verkopen) ;)

Ik zie dit dus echt als gelijke waarde voor beide partijen en niet van doorslag voor wie het zou moeten betalen.

Wat ik wel als doorslag zie is dat de koper de info wil. Dus dan lijkt het mij logisch dat koper die info betaald, ongeacht wat die info brengt als advies.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:04

Lusitana schreef:
Ja, maar op die fiets kun je dus ook zeggen dat de verkoper er wat aan heeft gehad, hij weet nu dat zijn paard wat makeert...
(en dat hij het op grond daarvan niet kan verkopen) ;)

Ik zie dit dus echt als gelijke waarde voor beide partijen en niet van doorslag voor wie het zou moeten betalen.

Wat ik wel als doorslag zie is dat de koper de info wil. Dus dan lijkt het mij logisch dat koper die info betaald, ongeacht wat die info brengt als advies.

Als verkoper wil je toch ook dat het paard op de juiste plek komt?
Daarom keur ik ze zelf voor verkoop.
Een paard met flinke bemerkingen zet ik niet te koop als zijnde sportpaard en hij daarna met pijn rond gaat lopen omdat hij te zwaar belast is.
Terwijl het paard een prima leven gehad zou hebben bij een ruiter die buitenritten maakt, eens een sprongetje doet tot de meter maar niet hoger.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:08

Als de koper hem laat keuren, krijgt hij toch ook advies of het paard geschikt is voor het doel en weet je het toch ook meteen?
Dus wie de aanvraag voor de keuring doet is in dat geval niet belangrijk, alleen dát hij gekeurd wordt.
Als je dat zelf wilt doen is het prima, maar een verouderd rapport doet het toch ook echt niet meer bij kopers (en de wet). Dat is wel een nadeel als je als verkoper een paard laat kleuren dat dan niet meteen verkocht wordt.