Welke eisen stel jij aan een paardenrusthuis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:40

__karin__ schreef:
Het onderwerp lijkt me duidelijk!

Paardenhouders ontkomen er niet aan: je paard wordt oud en hoe dan verder?

* Wat zou voor jouw oude paard die ideale situatie zijn?
Thuis blijven staan
* Hoeveel mag het kosten of liever een betaalde wachtlijst?
€150 incl.
* Hoe zien de groepen eruit? Qua ruinen/merrie's en grote?
Liefst veel paarden, ruinen en merrie's bijeen
* 24/7 op de wei of ook opstallen?
's nachts liefst in de stal, in de zomer als het goed weer is kunnen ze blijven staan
* Welk voer?
Wat die altijd krijgt, en als dat niet meer goed is voor ze dan voer voor ouderen paarden. In overleg samengesteld
* Hoe zien de weides eruit? Verschraalde graslanden?
Nee een lekker weide
* Op wat voor manier worden ze gevoerd? Biologische/natuur voer of normaal?
maakt mij niks uit, dan zal ik me aan aanpassen aan het rusthuis, mits het goed voer is.
* Wil je eigenaar blijven op alle verantwoordelijkheid aan het rusthuis?
Wil eigenaar blijven
* Alleen oude paarden of ook afgekeurde jonger paarden?
Ook afgekeurde jongen paarden, maar dan apart in een groep
* Moeten ze worden geborsteld of verzorgen paarden elkaar?
Soms eens borstelen zouden ze zeker fijn vinden
* Ontwormen of mestcontrole
Graag ontwormen
* Vanaf welke leeftijd zou jij je paard laten rusten?
Zit geen leeftijd aan verbonden, zodra ik vind dat het niet meer gaat

Kortom: Wat is jouw droombeeld?

Mijn droombeeld is dat ze gewoon bij mij blijven staan tot hun dood.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:41

Ik heb mijn oude pony tot zijn natuurlijke dood thuis gehad, waar hij altijd stond: 24/7 buiten met schuilstal, samen met zijn maatje, bijgevoerd met seniorenslobber en hooi, in weilanden die 's winters schraal en in het voorjaar wat voller zijn. Als ik hem naar een rusthuis had moeten doen, had ik het ook zo gewild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:43

Mijn oudje(24) is gewoon op pension waar mijn andere paard ook staat.
Ik wil haar niet in een rusthuis, want ze krijgt nergens meer aandacht en niemand kent haar en haar behoeftes meer dan ikzelf. Hier is ze op haar gemak, zijn haar vriendjes en noem het maar op en hier gaat ze ook dood.
Ik vertrouw haar eigenlijk alleen aan mezelf toe.
Dat is mijn droombeeld van een rusthuis voor mijn oude paard.
Beslissingen aangaande mijn meid, wil ik in eigen handen houden en wil ik niet een ander over laten beslissen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:48

Mijn pony van 31 staat gewoon aan huis met een vriendinnetje.
In de winter buiten snacht opstal, in de zomer 24/7 buiten op de wei.
Ik rij er nog op en ze is verder fief en gezond dus naar een rusthuis doen is geen sprake.

Mijn pony wil graag elke dag uit de wei gehaald worden, en staat met slecht weer graag op stal.
Ze staan in de zomer met kleine groepsjes in de wei zodat ze kan gaan en staan waar ze wilt, zonder achterna gezeten te worden ect..
Verder moet ik oppassen met hoefbevangenheid dus dat kan ik mooi zelf in de gaten houden.

Ik betaal nu een bedrag wat ik aan een rusthuis ook kwijt zou zijn en kan er nu elke dag heen.
Een rusthuis is ver rijden en je moet er maar vanuit gaan dat je pony het goed heeft.
Naar Soest brengen zou ik nooit doen omdat je daar afstand van je paard doet, dat gaat me te ver.

Nee ze blijft tot haar dood lekker bij mij.

Verder sluit ik mij geheel aan bij de posts boven mij!

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:56

Zo denk ik (persoonlijk) er ook wel over Mindim, maar als je nou heel erg graag wilt paardrijden en je hobby verder wilt kunnen doen maar dat gaat niet omdat je met een ouder paard zit waar je niets mee kunt en gewoon veel geld kost. Dan zou ik mijn paarden ook naar een rusthuis brengen en een nieuw paard kopen. Dit hoor ik zo vaak van mensen die hun paard komen brengen. Maar de beslissingen laat ik aan hun over (want het is nog steeds hun paard) maar ik bepaal wel zelf wanneer ik een Dierenarts nodig vindt. De paarden zijn idd niet meer zo heel erg gehecht aan hun eigenaar maar de band die ze hebben 'shall never die' ;)
Het gebeurt ook soms dat eigenaren een ander vriendje mee geven dus dan hebben ze nog een vertrouwd maatje. Maar dan moet ik wel plek hebben want op 15 hectare lopen nu op 2 verschillende stukken, zo'n 26 paarden (verschilt erg snel) en het maximum is 30. Gemeente heeft ook gezegd dat 30 het max is anders moet ik belasting betalen per paard. Nu heb ik een regeling zodat dat niet hoeft, maar ik vindt de ruimte die ze nu hebben ook erg belangrijk. De paarden voelen zich niet opgesloten want alles is 'omheind' met sloten.

Hoe langer ik hiermee bezig ben, hoemeer mensen ik zie die het 'beste' voor hun paarden willen. Maar wat is het beste? Dat ligt geheel aan het paard en als jij voelt dat je paard liever thuis staat moet je die gevoelens niet negeeren maar aannemen dat het zo is! ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:04

Miesje, he is idd verschillend per paard wat het beste voor je dier is!
Als ik het had gekund, had ik ook mijn paarden bij me gehouden, maar ik ga geen 350euro in de maand betalen op een pensionstal, voor een paard waar ik niks mee kan en waar het paard ook geen prettig leven kan hebben in de winter wanneer ze hier niet naar buiten kunnen.
Dus daarom was voor mij de keuze om mijn "kneusje" in een Rusthuis te snel gemaakt.
het moet wel paard waardig blijven en toch ook wel wat aangenamer voor mn bankrekening :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:15

Paardenhouders ontkomen er niet aan: je paard wordt oud en hoe dan verder?

Zo en zo zou ik er voor kiezen mijn paarden thuis te houden en zelf de zorg te behouden.
Mocht het door redenen anders zijn dan:

* Wat zou voor jouw oude paard die ideale situatie zijn?
zo en zo thuis bij zijn maatjes,maar mocht dit niet meer gaan dan
24/7 weidegang met meerdere paarden ( stabiele groep) beschikking tot een schuilstal.

* Hoeveel mag het kosten of liever een betaalde wachtlijst?
ligt aan de hoevelheid zorg die mijn paard nodig zou moeten hebben.

* Hoe zien de groepen eruit? Qua ruinen/merrie's en grote?
Wisselende groep, dus ruinen en merrie's. Eventueel voor mijn ruin zou een hengstengroep ook een optie kunnen zijn. Het liefst een even aantal. grote hangt af aan hoe groot het weiland is

* 24/7 op de wei of ook opstallen?
schuilstal, of ze moeten als oudje veel last krijgen van het weer (strenge vorst,harde regen en het moet medisch nodig zijn)

* Welk voer?
Onbeperkt hooi, indien nodig krachtvoer. (liefst niet)

* Hoe zien de weides eruit? Verschraalde graslanden?
Weides met verschillende grasmengsels en kruiden.

* Op wat voor manier worden ze gevoerd? Biologische/natuur voer of normaal?
nvt
* Wil je eigenaar blijven op alle verantwoordelijkheid aan het rusthuis?
ja,beslist eigenaar blijven.
* Alleen oude paarden of ook afgekeurde jonger paarden?
maakt voor mij geen verschil.
* Moeten ze worden geborsteld of verzorgen paarden elkaar?
borstelen is geen pre!

* Ontwormen of mestcontrole
mestcontrole.

* Vanaf welke leeftijd zou jij je paard laten rusten?
als mijn dan oudje aangeeft het werk niet meer aan te kunnen of last heeft van een blessure of andere medische oorzaak.

Kortom: Wat is jouw droombeeld?[/quote]

aan huis, 24/7 buiten met zijn eigen vriendjes waar hij al jaren mee staat.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:15

Raja schreef:
Miesje, he is idd verschillend per paard wat het beste voor je dier is!
Als ik het had gekund, had ik ook mijn paarden bij me gehouden, maar ik ga geen 350euro in de maand betalen op een pensionstal, voor een paard waar ik niks mee kan en waar het paard ook geen prettig leven kan hebben in de winter wanneer ze hier niet naar buiten kunnen.
Dus daarom was voor mij de keuze om mijn "kneusje" in een Rusthuis te snel gemaakt.
het moet wel paard waardig blijven en toch ook wel wat aangenamer voor mn bankrekening :D

Soms moet je realistisch blijven ;) Wel een goede keus denk ik ;)

Raja

Re: Welke eisen stel jij aan een paardenrusthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:18

Idd miesje!
En ja, als je wilt blijven rijden, moet er toch een ander paard bij komen.
En maar weinig mensen kunnen 2 paarden op een pensionstal houden...
En dan heb ik er nog 3 ook... :=
2 kneusjes en een gezonde jonge vent :D
Mijn merrie heb ik gelukkig heel goed kunnen onderbrengen als draagmoeder op een Freizenfokkerij...

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:24

@ Raja: dat is nou gewoon goed zaken doen! :P En verder je paarden een goed leven geven natuurlijk ;)

Gôh, ik ben dan wel een heel tegenstrijdig persoontje maar jullie denken wel hetzelfde over dit soort dingen :D En dat komt niet vaak voor! *\o/*

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:27

vooral weidegang vind ik erg belangerijk een flink aantal uren per dag buiten zijn is wel een must

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:27

hahaha, tja, ik vind gewoon dat als je paard altijd voor je gewerkt heeft en dan door een gebrekje niet meer gereden kan worden, dat je dan toch ook gewoon je paard een plezier kan doen en een paardwaardig bestaan kan laten hebben zolang dat nog kan?
Tuurlijk, als ze pijn hebben is het over. Zo realistisch ben ik dan wel weer...

ik vind het trouwens super leuk om te lezen hoe jullie dat doen in het rusthuis..

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:35

Ik heb wel een tijdje geleden zitten nadenken om iemand aan te nemen die mij kan helpen. Want mijn vader is ook de jongste niet meer en die heeft gewoon zijn eigen werk. Ik doe alles alleen en mijn beste vriend is de dierenarts := maar uieindelijk verdien ik niet genoeg geld om iemand een maand salaris te kunnen betalen. Maar ik heb er zelf voor gekozen en nu kan ik niet meer terug :P haha nee hoor, ik vindt het wel leuk werk en zou niets liever willen ;)

Maar ik wil volgende maand super graag naar Graspop...dan ben ik donderdag t/m maandag weg. En dat is lastig te regelen, eerst ALLE eigenaren opbellen of er iemand anders de zorg mocht overnemen, dan zorg voor de paarden regelen, dan de eigenaren laten weten dat er zorg is, dan degene die de zorg gaat geven wegwijs maken (een vriendin die af en toe meehelpt en dus er vanaf weet) En de dierenarts opbellen om te zeggen dat ik weg ben (hele lieve gozer :D) Hij komt dan die zaterdag (als ik weg ben) even alle paarden checken :D

Dus na een maandje regelwerk kan ik 4 daagjes weg :D

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:37

pfff, ja, das idd ook wel heel gedoe miesje!!
miss idd een idee om iemand erbij aan te nemen.
en dan miss alleen voor het ochtend werk en als je weg bent voor hele dagen...

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:37

Mijn merrie staat gewoon waar ze altijd staat, op de boer. Alleen nu de hele dag/nacht buiten en in de winter 's nachts op stal. Ik zou het niet anders willen.

Als ik zou moeten kiezen voor een rusthuis, dan zeker eentje waar weidegang op deze manier word aangeboden. En het moet geen probleem zijn dat ze 's winters een deken op krijgt.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:46

Raja schreef:
pfff, ja, das idd ook wel heel gedoe miesje!!
miss idd een idee om iemand erbij aan te nemen.
en dan miss alleen voor het ochtend werk en als je weg bent voor hele dagen...

Tja, maar dat is best moeilijk... Om het maar recht voor z'n raap te zeggen: ik ben niet de meest makkelijke persoon. Ik hou er niet van als mensen met de paarden klo*ten (om het maar even zo te zeggen) dus ik heb er moeite mee als er iemand alleen bij is.
Verder vertrouw ik mensen niet zo snel dus zal ik mij helemaal opvreten (als ik naar Graspop ben valt dat wel mee omdat er een goede vriendin en mijn eigen dierenarts op letten) Mijn moeder is 5 jaar geleden overleden met een auto ongeluk en toen heb ik het van haar overgenomen. Ik wil haar gewoon niet teleurstellen dat er iets zou gebeuren ;)

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:51

Ik zit momenteel in deze situatie, na jaren van dienst mag mijn kleine vriend met pensioen.

Mijn droombeeld, lekker aan huis in de wei, 'snachts en met slecht weer binnen. Helaas wordt dit geen werkelijkheid.

Ben nu aant orienteren en heb een mooie stalling op het oog. Zomer/winter buiten in de wei, onbeperkt hooi/kuil, voerton voor de stal en ze voeren, in/uit de wei wordt voor je gedaan. Elke dag tussen 8.00 en 23.00 uur kun je langskomen. Er kan gereden worden, mooi tussen de weilanden, bos op 5 minuten van stal. Het is naast een zorgboerderij dus aandacht en mensen genoeg. Die van mij leeft namelijk op aandacht.

Ben erg enthousiast en hoogstwaarschijnlijk komt hij hier dan ook te staan.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:55

Raja schreef:
hahaha, tja, ik vind gewoon dat als je paard altijd voor je gewerkt heeft en dan door een gebrekje niet meer gereden kan worden, dat je dan toch ook gewoon je paard een plezier kan doen en een paardwaardig bestaan kan laten hebben zolang dat nog kan?

ik vind het trouwens super leuk om te lezen hoe jullie dat doen in het rusthuis..

Dat kan toch ook aan huis of elders?
Niet perse in een rusthuis? Of begrijp ik je verkeerd ;)

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 12:04

@Miesje1985: Klinkt zoals ik het later ook wil hebben. Een 'ruig' landschap met heuvels, bomen, verschraald grasland en waterbeekjes.

Waar zit jouw paardenrusthuis precies en hoeveel paarden/pony's verzorg jij?

Voer je ook balen bij in de zomer?

------
Je hoort hier best veel dat mensen max 150 euro willen uitgeven per maand. Dat vindt ik nog aardig wat als ik vergelijk met De Paardenkamp Soest.

Is de 150 exclusief veearts kosten? Want de meesten willen ook eigenaar blijven van het paard.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:22

Ik woon tussen S'Hertogenbosch en Tilburg in. Het is niet heel ruig maar er staan wel bomen en heuveltjes en gewoon sloten. Op dit moment staan er 26 merrie's en ruinen en ik heb 1 jaarling hengst van mezelf. Ik voer balen in de winter, zomer, herfst en lente. Als er toevallig een baal eerder op zou raken, komt er meteen een nieuwe bij. Dus continue eten. Het is 150,- kaal. Dus exclusief dierenarts, hoefsmid etc. alleen de zorg neem ik geheel op me. De eigenaar is en blijft eigenaar van het paard.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:23

mariekie schreef:
Raja schreef:

Dat kan toch ook aan huis of elders?
Niet perse in een rusthuis? Of begrijp ik je verkeerd ;)

Nee natuurlijk hoeft dst niet perse in een rusthuis!!
Als ik de mogelijkheid had gehad en paarden aan huis zou kunnen hebben, dan had ik ze allemaal in de achtertuin gehad!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:24

__karin__ schreef:
@Miesje1985: Klinkt zoals ik het later ook wil hebben. Een 'ruig' landschap met heuvels, bomen, verschraald grasland en waterbeekjes.

Waar zit jouw paardenrusthuis precies en hoeveel paarden/pony's verzorg jij?

Voer je ook balen bij in de zomer?

------
Je hoort hier best veel dat mensen max 150 euro willen uitgeven per maand. Dat vindt ik nog aardig wat als ik vergelijk met De Paardenkamp Soest.

Is de 150 exclusief veearts kosten? Want de meesten willen ook eigenaar blijven van het paard.

In soest blijf je geen eigenaar zover ik weet

En ik wil ook perse eigenaar blijven!!!
Ik wil zelf kunnen beslissen over het lot van mijn vriendje

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:16

@Miesje1985, dat van jou klinkt me echt ideaal in de oren.
Jammer dat je niet een aantal km dichterbij woont. :\

Heb vandaag een mail gekregen van een andere "kleine" stal met allerlei oude paarden/pony's, daar ga ik morgenochtend kijken. Deze en die wie ik hierboven beschreef spreken mij het meeste aan. Ga dan ook hierna mijn keuze maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:19

@Miesje 1985
Het ligt helemaal af van het paard en ook van de portemonnee van de eigenaar. En ook waar je gestald staat, in welke regio. Ik kan 2 paarden onderhouden en dus ben ik in een gunstige positie. Niet dat de portemonnee zo dik is, maar ik sta als enige klant op een stalling in het noorden van Groningen. Daar zijn wat andere prijzen dan in de randstad.
Ik kan me voorstellen dat mensen hun paard naar een rusthuis brengen hoor, maar het is niet mijn droombeeld. Mijn merrie van 24 is er een met een verleden en erg gevoelig voor de omgeving en mensen en dieren om haar heen. We zijn vorig jaar van stalling verhuisd. Ze is van een enorme angsthaas, veranderd in een relaxted paard. Puur door de omgang met paarden door de staleigenaar, de rust. Heel lang heeft ze alleen mij vertrouwd en ik ben het enige constante in haar leven, ik ken al haar ins en outs, kan van afstand al zien hoe ze zich voelt. Ik wil haar niet aan een ander overlaten om bovenstaande dingen. Ik wil beslissingen aangaande haar zelf kunnen blijven nemen, dat is ook een heel belangrijk punt. Ze staat nu te stralen in de wei, samen met een ruin van 25 en een ruin van 19 en 2 jonge paarden. Als ik nu een keus moest maken, ging het jonge paard weg. Vreselijk, want hij is bijna 4 en sinds hij 5 maanden oud is in mijn bezit.
Wanneer de merrie er niet meer is, komt er geen nieuw paard. Zodat wanneer Flint bejaard is, ik hem kan onderhouden en tevens een jong paard.
Zo zie je maar weer, hoe individueel een keuze is. Ik blij dat de rusthuizen bestaan en persoonlijk zou ik voor een kleine stal kiezen, waar het rustig is en de tijd en aandacht voor de paarden.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:56

Dat herken ik wel Mindim, mijn paard heeft terwijl ik een jaar in Singapore was in een rusthuis gestaan. En echt, die mensen waren supergoed voor de paarden. Ze hielden ze goed in de gaten maar toen ik haar ophaalde was ze toch wat schraal. Het is simpelweg onmogelijk om 30 paarden allemaal persoonlijke aandacht te geven en elk kuchje, hoestje, snotterje, schimmeltje te zien of te horen.

Dat is niet omdat ze er niet goed voor zijn, want dat zijn ze wel en zodra er ook maar 1 mankementje is opgemerkt komt de dierenarts erbij. Maar voordat het opgemerkt wordt, dat gaat nou eenmaal niet zo snel als je er zoveel hebt lopen.

Daarom ben ik reuzeblij dat ze nu bij huis staat. Ik heb er de hele dag zicht op. En ik vind het gewoon hartstikke leuk om die oudjes zo goed mogelijk in de watten te leggen. Met lekker en aangepast voer en heel veel aandacht. Ik zou er zelf dus ook maximaal 4 willen hebben staan. Ten eerste omdat ons land niet genoeg is voor meer (valt wel bij te pachten wanneer we er naar vragen denk ik) maar ook omdat ik ze allemaal goed in de gaten wil houden en ze helemaal wil leren kennen.