Maand na verkoop, keuring nog geldig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:22

pfff wat een rare gang van zaken dit.

hun zijn vrij om de arts te vragen die ze zelf willen. Indien je paard gekeurd zou worden als hij nog bij jouw stond mochten ze ook zelf een keuze maken om de kans op "fraude" te verkleinen.

Het lijkt me wel slim om eerst de dierenarts zelf te spreken voor deze mensen bij je staan en eventueel naar de stal bellen als ze op pension staan. Dit om ook het verhaal van een andere kant te horen.
Verder als hij afgekeurd is dan pas paard terugnemen als blijkt dat het gebrek niet is gekomen door onkundig gebruik van het paard.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:22

Ik heb geen flauw idee hoe de Belgische wetgeving in elkaar zit, maar hier maakt afstand iig niets uit (hoewel je je kunt afvragen hoe waarheidsgetrouw een klinische keuring is als het paard stijf is van uren op de trailer staan).
Ik weet natuurlijk niet hoeveel geld hier in het spel is, maar ik zou wel standvastig zijn.

Succes met het bellen van de DA. Mochten jullie tot een eventuele herkeuring komen, zorg dan dat je erbij bent (hoever weg het ook is).

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:48

Idd een hele vreemde gang van zaken..

Denk erom, ALTIJD tevorens een paard laten keuren, als kopers dit willen..
Waarschijnlijk hebben deze mensen hem nu in een proefperiode, laten ze hem keuren en bevalt het ze niet, krijg jij je paard terug met weet ik wel niet wat..altijd goed nadenken bij een verkoop! Ik weet dat de emotie's en spanning ook wel een rol spelen op het moment dat je je paard verkoopt.
Maar probeer nuchter na te denken van te voren, maak evt een lijstje over hoe je het wilt doen.

Ik ben bang dat je je paard terug moet nemen.
Kijk of je nog contakt met hun DA kunt krijgen over het betreffende paard..
Ga na of het echt waar is. Als je hem zo ophaalt en betaald zijn ze er te makkelijk vanaf, wie weet heeft hij/ zij iets opgelopen toen ze al bij deze mensen was. Laat je niet te makkelijk afpoeieren, ga er bovenop.
Mijn advies.

Sterkte ermee!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:51

jesterlover schreef:
Idd een hele vreemde gang van zaken..

Denk erom, ALTIJD tevorens een paard laten keuren, als kopers dit willen..
Waarschijnlijk hebben deze mensen hem nu in een proefperiode, laten ze hem keuren en bevalt het ze niet, krijg jij je paard terug met weet ik wel niet wat..altijd goed nadenken bij een verkoop! Ik weet dat de emotie's en spanning ook wel een rol spelen op het moment dat je je paard verkoopt.
Maar probeer nuchter na te denken van te voren, maak evt een lijstje over hoe je het wilt doen.

Ik ben bang dat je je paard terug moet nemen.
Kijk of je nog contakt met hun DA kunt krijgen over het betreffende paard..
Ga na of het echt waar is. Als je hem zo ophaalt en betaald zijn ze er te makkelijk vanaf, wie weet heeft hij/ zij iets opgelopen toen ze al bij deze mensen was. Laat je niet te makkelijk afpoeieren, ga er bovenop.
Mijn advies.

Sterkte ermee!

Hun dierenarts verteld misschien echt niet de waarheid hoor..

Cookies

Re: Maand na verkoop, keuring nog geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:40

Ik denk dat die dierenarts haar helemaal niks verteld, dat verteld ie alleen aan degene met wie hij de afspraak voor de keuring heeft. Lijkt me sterk dat iedereen maar kan bellen voor de uitslag.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:44

Jawel dat kan wel.

Ik had mijn pony te koop staan, ging naar nieuwe eigenaar, gekeurd, was afgekeurd, kreeg mail met afkeuringsrapport.
Heb toen het nummer gekregen van de dierenarts, gebeld en hij heeft ons haarfijn uitgelegd wat er mis was.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:12

Idd als het om jou paard gaat kan je bellen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:14

Ja maar ze heeft hem een maand geleden verkocht. Dus waarom zou zo'n DA dan wat tegen haar vertellen?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:17

staat er zwart op wit de datum waarop het paard is verkocht?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:27

Is er al iets bekend..?

Je zou vandaag toch de uitslag krijgen?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:31

Ben ook wel benieuwd.. wat de uitslag is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:35

weet je nou al of ie goedgekeurd is?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:38

Ik heb het hele topic door gelezen. En ben erg benieuwd hoe het afloopt. Belgie heeft een andere wet als in nederland. Kan je niet op bv google kijken waar er bij hun in de buurt een da zit. En eventueel kan je de stalling bellen waar het paard nu staat. MOgelijk weten hun wel wie gekeurd heeft...

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:40

Ik ben ook benieuwd, zelf ben ik destijds door mijn dierenarts gebeld want die had weer contact gehad met de dierenarts van de verkopende partij??? Als het je niet lukt kun je dus altijd nog proberen of jou dierenarts wilt bellen met hun dierenarts. Hoop voor je dat hij gewoon door de keuring is gekomen maar hoe dan ook, dit is een vervelend iets.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:44

Ik heb ook zo het vermoeden dat de dierenarts mondeling al heeft meegedeeld dat het paard iets mankeert en dat ze dat met jou willen bespreken als ze de schriftelijke bevestiging hiervan hebben.

Gezien de inhoud van het contract lijkt het me dat jij het paard terug moet nemen, tenzij jij kunt bewijzen dat het gebrek is ontstaan na de verkoop.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:48

jeetje wat een raar verhaal.. en ik ben bang dat la sje niet kan aantonen dat het paard voor vertrek gezond was, je het paard moet terug nemen.

succes in ieder geval wij hebben in het zelfde schuitje gezeten en mn stalgenoot heeft het paard dan ook netje terug genomen.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:53

Weet niet of dat in België ook zo is, maar in Nederland kan je een paard tot 12 maanden na de koop nog terugbrengen bij de verkoper indien er een gebrek is vertoond wat er al in zat (arthrose bijv.) maar nog niet naar buiten was gekomen. Ben dus ook bang dat je je paardje terug moet nemen... Zou alleen de toon en de manier waarom de communicatie gaat met die mensen niet dulden, zou mijn paard daar denk ik ook niet meer willen hebben staan als ze zo zouden doen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:57

Dwyne schreef:
Weet niet of dat in België ook zo is, maar in Nederland kan je een paard tot 12 maanden na de koop nog terugbrengen bij de verkoper indien er een gebrek is vertoond wat er al in zat (arthrose bijv.) maar nog niet naar buiten was gekomen. Ben dus ook bang dat je je paardje terug moet nemen... Zou alleen de toon en de manier waarom de communicatie gaat met die mensen niet dulden, zou mijn paard daar denk ik ook niet meer willen hebben staan als ze zo zouden doen.

waar kan je dat terug vinden, dat jij als particuliere verkoper je paard na 12 mnd nog terug moet nemen?

bij een handelaar staat daar 6 mnd voor

vergis jij je niet met 6 weken voor de part?

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:01

Mijn advies zou zijn, bel hen op, en vraag waarom ze je persoonlijk willen spreken (over de telefoon kan toch ook?), en wat er aan de hand is, en dat je de gang van zaken niet helemaal begrijpt. Als ze dat echt persoonlijk willen bespreken vraag dan door welke dierenarts hij gekeurd is, en of je het keuringsrapport mag zien (fax, inscannen) zodat je alle informatie hebt voordat je het gesprek aangaat, zodat je je kunt "inlezen". Lijkt me geen raar verzoek.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:02

ga idd met monica24 mee :j zo zou ik het ook doen..

Dominskii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:04

wat een naar verhaal.
ik ben bang dat je het paard terug zal moeten pakken.
wel heel raar dat ze hem pas na 5 weken laten keuren!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:05

heb je nog met de rechtswinkel gebeld? dat zou je doen toch of ben ik nu met iemand anders in de war :o
zou geen onnodige speculatie's maken en de koe bij de horens vatten en actie ondernemen. een verklaring op papier door je DA dat hij het paard goedgekeurd heeft en wanneer en dan naar de rechtswinkel stappen en ook de gegevens van de tegenpartij meenemen alles wat je van hun dreigementen zwart op wit hebt.

nogmaals had nog geen antwoord gehad is het paard wel eens klinisch en rontgologisch gekeurd? (goedgekeurd) of enkel klinisch want dan kan die dus wel rontgologisch afgekeurd zijn.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:13

Heb het hele topic eens nagelezen... Jeetje wat een vervelende situatie zeg!
Het was inderdaad slimmer geweest om een termijn in het contract te noemen dus voor de verkoop keuren. Maar daar was je al achter ;)
Ik vind het niet kunnen dat deze mensen na 5 maanden ineens weer bij je aankloppen! Er kan maar zo ineens iets voorgevallen zijn in die 5 maanden wat ze nu in jou schoenen proberen te schuiven! Helemaal als het paard bij verkoop gezond is!

Maar misschien maken we ons ook wel veel te druk hierover en valt het allemaal wel mee...
Ik zou de kopende partij gewoon opbellen en vragen wat er aan de hand is want je maakt je nu wel erg veel zorgen! Dat recht heb je gewoon om te horen wat er aan de hand is!

Ik wens je heel erg veel sterkte en ben erg benieuwd na de afloop!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:18

maydine het is 5 week en geen 5 maanden ;) maakt het niet minder erg natuurlijk, maar misschien had de DA van de tegenpartij niet eerder tijd om te keuren. wat de uiteindelijke reden is geweest mag joost weten. misschien zijn ze tot de conclusie gekomen dat het paard toch te hoog gegrepen is voor hun.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:26

oowh oke 5 weken is wel wat anders dan 5 maanden :P Maar dan nog vind ik het een raar verhaal...
In 5 weken tijd kunnen mensen een paard verpesten (overtrainen) zou het niet eerlijk vinden als ze dit nu in de TS haar schoenen willen schuiven..