Paarden redden van de slacht????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden redden van de slacht????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:18

He bah less... dat is niet niks!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:20

brigitta1987 schreef:
PeelSlowly schreef:
Ik vind het mooi dat jullie dat jullie dat zeggen brigitta en timilon. Wat ik het belangrijkst vind bij het afmaken van een paard is dat het paard daar zo min mogelijk onder lijdt. En soms is slacht die manier. Dat is eigenlijk een hele paardvriendelijke, zachtaardige afweging, al klinkt het niet zo.

En ik denk dat het wel relevant is voor de discussie om de reden die ik al eerder aangaf: vervang het woord slacht eens door 'in laten slapen'? Als je zegt "ik heb een paard gered van de slacht" klinkt het als een heldendaad, als je zegt "ik heb een paard gered van het in laten slapen" krijg ik een naar gevoel - er is toch zeker een reden dat een paard wordt ingeslapen? Terwijl dat voor een slachtpaard ook geldt. Daarom denk ik dat het niet verkeerd is als slachten uit de taboesfeer wordt gehaald al kan ik me héél goed voorstellen dat veel mensen hun maatje niet bij de buren op bord willen zien eindigen.

Dankjewel.
Met het dikgedrukte ben ik het alleen niet helemaal eens. Ik denk namelijk dat er sneller paarden bij de slacht zullen belanden die niks mankeren dan bij de dierenarts. Een dierenarts zal ook niet zomaar een paard in laten slapen, bij een slager is dat denk ik makkelijker. In die zin valt er dus ook meer te "redden" bij een slager dan bij een dierenarts.

precies. kijk maar eens hoeveel haflingerhengstjes naar de slacht gaan omdat dat snel en makkelijk is en je er toch weinig voor vangt!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:22

Gut, als je paarden die af en toe omvallen niet van de slacht mag redden,
dan moeten zeker ook alle mensen met epilepsie maar een spuitje? :)

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:26

@ brigitta1987: mee eens, ik bedoelde ook vooral de paardjes die naar de slacht gaan om ze uit hun lijden te verlossen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:31

Ik zou zelf nooit een paard bij de slacht weghalen. Maar, ik zou ook helemaal eng worden als ik een paard weg zou brengen en deze word doorverkocht..

Ik vind dat als een paard om welke reden dan ook naar de slacht word gebracht, je daar vrede mee moet hebben. En je kunt niet alle dieren op deze wereld redden..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:32

Mijn eerste paard Saffier, had HKO fase 4. met 99,9% kans op verslechtering, en ook als grasmaaier zou ze pijn hebben. Ik heb haar in laten slapen.
Maar al zou ik haar naar de slacht gebracht hebben zou ik er toch ook niet aan moeten denken dat iemand haar "gered" zou hebben. Ze liep niet helemaal goed, maar dus ook niet stok kreupel. Dit omdat het aan beide voorbenen even slecht was, en kreupel lopen dan dus geen zin heeft.

Hoe zie je aan een paard van buiten af of het wel of niet iets mankeerd?
Als het zo makkelijk was zouden we ook geen aankoop keuring meer hoeven laten doen door de DA.

Het ene paard is harder voor zichzelf dan de ander. En hoeft dus niets te laten zien terwijl het vanbinnen heel veel pijn heeft.

Ik ben er dus tegen om paarden van de slacht te redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:34

TE5 schreef:
Gut, als je paarden die af en toe omvallen niet van de slacht mag redden,
dan moeten zeker ook alle mensen met epilepsie maar een spuitje? :)

ligt eraan wat je er mee wil doen.
je kind zal er maar naast lopen... of een veulen in de wei...
je kan er niet alleen mee gaan wandelen, zometeen breekt ie wat..
het paard kan zichzelf beschadigen.

je moet er vooral bij nadenken of dit is wat je wil voor het paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:03

Een paard wat niets mankeert gaat juist vaak niet naar de slacht. Je mag je handen dichtknijpen als je rond de 300 euro vangt, een paard voor het leven verkopen brengt meer op. Verder kan een paard voor het oog niks mankeren en fysiek helemaal dik in orde zijn maar je hebt ook nog paarden die gewoon kwa karakter zo moeilijk zijn dat het beter is om ze af te laten maken.
Jups, een paard wat zomaar omvalt is een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving, verder beschikt een paard niet over ratio dus verstand, dus een dier er mee in leven laten is niet tof.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:00

suleilitha schreef:
Een paard wat niets mankeert gaat juist vaak niet naar de slacht. Je mag je handen dichtknijpen als je rond de 300 euro vangt, een paard voor het leven verkopen brengt meer op. Verder kan een paard voor het oog niks mankeren en fysiek helemaal dik in orde zijn maar je hebt ook nog paarden die gewoon kwa karakter zo moeilijk zijn dat het beter is om ze af te laten maken.
Jups, een paard wat zomaar omvalt is een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving, verder beschikt een paard niet over ratio dus verstand, dus een dier er mee in leven laten is niet tof.

hier haak ik ook nog even op in:daarom kiezen veel mensen die een paard verzekerd hebben ervoor om het paard op te laten halen door de verzekering,de uitgekeerde waarde is dan meestal 100%.
en we weten inmiddels allemaal wel wat er met goed uitziende,niet op 3 benen lopende paarden gebeurd.

qua karakter zo moeilijk om af te laten maken,ja,kan ik ook mee leven.(zie bijv. ggk hengst Graaf Wouter)
helaas hebben sommige paarden een kronkel in de kop,of zoveel foute ervaringen opgedaan dat t met alle liefde in de wereld niet meer recht te breien valt.
moet zo'n dier "gered" worden,met het risico dat het nog meer mensen/dieren schade aandoet?
en misschien zichzelf ook wel?

daarnaast nog kleine aanvulling op dat paard dat om (kan) valt:zoals jij aangeeft kan een paard niet "denken",een paard dat zomaar weleens omvalt zal daardoor in paniek raken.
is dat een fijn leven voor een paard?
zo staat ie,zo ligt ie in paniek op de grond,probeerd uit alle macht op te krabbelen en weet niet wat er is gebeurd,alleen dat het een heel enge en vernederende ervaring was en zal dus altijd proberen om niet te vallen en dus altijd min of meer stress hebben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:11

Sja, met Pagella is het maar wat je 'redden' noemt..
In mijn ogen had het dier beter af geweest als ze het meteen al af hadden laten maken.
Over de slacht, sja een paard staat er niet voor niks.
Die paarden mankeren wat en als eigenaar zou ik er niet aan moeten denken mijn paard nog ergens tegen te komen.
Mocht er bij mij ooit een paard afgemaakt moeten worden en het word de slacht..
Dan blijf ik er óf bij of ik kijk nog een keer of het dier ook echt dood is.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:17

Als mijn paard afgemaakt moet worden wordt het de slacht maar ik ga zelf mee om te zien dat het werkelijk gebeurd.
Ik vraag me af of al die mensen die een paard van de slacht "redden" ook een koe mee zouden nemen die daar dan toevallig staat (kan ook prima functioneren als grasmaaier), en of ze allemaal vegetariër zijn. Waarom wel een paard redden en niet een koe of een varken of wat dan ook?

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:22

Ik denk dat het aanbod van koeien en paarden net een beetje anders in elkaar zit. Koeien en varkens worden specifiek gefokt om geslacht te worden al naar gelang wat de vraag is en als duizend Penny's een koe redden worden er duizend koeien extra gefokt, simpel gezegd. Bij paarden ligt het aantal geslachte dieren volgens mij meer aan hoeveel wordt aangeboden, dus als er duizend worden gered zullen er niet duizend bij worden gefokt. Maar misschien weet iemand met verstand van paarenslachterijen of dit klopt?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:29

Nou dat gaat niet helemaal op, er lopen zat kuddes in nederland die speciaal voor de slacht zijn, of denk je dat ons paarden rookvlees alleen maar komt van aangeboden particuliere paarden die het niet meer helemaal goed doen?
Die kudde vorig jaar in friesland die uit het water gehaald werd is een "slacht kudde". Een fantastisch vrij leven in een echte kudde en dan na een paar jaar naar de slacht. Een leven wat een gemiddelde slachtkoe, -varken, -schaap of -lam niet krijgt, die worden zo snel mogelijk vetgemest en geslacht.
Ik kan niet zo goed tegen dat "o wat zielugheen paard moet naar de slacht" om vervolgens bij de Mac een hamburgertje weg te gaan schuiven....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 13:17

Tavanta schreef:
Nou dat gaat niet helemaal op, er lopen zat kuddes in nederland die speciaal voor de slacht zijn, of denk je dat ons paarden rookvlees alleen maar komt van aangeboden particuliere paarden die het niet meer helemaal goed doen?
Die kudde vorig jaar in friesland die uit het water gehaald werd is een "slacht kudde". Een fantastisch vrij leven in een echte kudde en dan na een paar jaar naar de slacht. Een leven wat een gemiddelde slachtkoe, -varken, -schaap of -lam niet krijgt, die worden zo snel mogelijk vetgemest en geslacht.
Ik kan niet zo goed tegen dat "o wat zielugheen paard moet naar de slacht" om vervolgens bij de Mac een hamburgertje weg te gaan schuiven...
.

Toevallig hebben wij melkkoeien en deze worden niet vetgemest om zo snel mogelijk geslacht te worden. En slachtvee heeft vaak een beter leven als velen paarden en pony's. Ze staan niet in donkere stallen, hebben geen tekort aan frisse lucht(en dan bedoel ik in de stal), ook komen slachtkoeien gewoon buiten(wij noemen dit de weiderij->koe wordt vetgemest in de wei). Overigens zijn er ook zat koeien die gewoon een spuitje krijgen hoor.
En die hamburgers van de macdonalds, daar zit geen paardenvlees in hoor. Dit is vlees van oude koeien.
Sorry als dit vijandelijk overkomt, maar wordt er idd ook een beetje moe van dat bij een paard ben je gweldig en als je een zieke koe hebt, die je buiten zet omdat je weet dat dit beter is ben je een dierenbeul en heb je continu de DB op de stoep.

En idd er zijn hele kuddes die gefokt worden voor paardenvlees. Neem bijvoorbeeld Greenfields paardenvlees. Deze zouden 3 jaar lang op lekkere sappige weides lopen, terwijl die juist wel 3 jaar lang in een donkere potstal lopen(van dit merk dan he de rest weet ik niet). Maar nu ga ik wel even heel erg oftopic.

Als mijn paard iets zou gaan mankeren en de enige optie is afmaken, dan zou ik er voor kiezen hem naar de slager te brengen voor menselijke consumptie. Je kan er natuurlijk ook gewoon voor kiezen dat ie niet geconsumeerd wordt. Dit is imo het diervriendelijkst, omdat het snel gebeurd. Of ik er zelf bij zou blijven of dat ik die taak aan mijn vriend geef weet ik nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:56

Tavanta schreef:
Ik kan niet zo goed tegen dat "o wat zielugheen paard moet naar de slacht" om vervolgens bij de Mac een hamburgertje weg te gaan schuiven....

Wat je zegt over de kudde die buitendijks was ingesloten, dat dit een slachtkudde is zoals je dat noemt, is een roddel, een gerucht. Zelfs Piet Lootsma weet dat die paarden voor het leven meer opbrengen dan voor de dood, verder zat er veel jong spul tussen van derden, die gewoon daar waren ingeschaard ;)
Er zat een aantal aparte bonten tussen, die zijn als gebruikspaard verkocht, en niet voor recreatie. Verder weet iedere gekke noorderling dat juist uit dat soort kuddes de sterkste jonge paarden voortkomen.