Gezocht tips! Krijg de trailerstang niet achter mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:23

Mik_ schreef:
@ J; Oké, ja dan is het een hulpmiddel. Dat is idd wel een goeie. Heb dat stuk van de Balingehof ook gelezen, en ook daar gaat het idd om de rollen van paard en begeleider. Vind ik goed! Maar idd, Peet kreeg je voor een handje brokken echt niet in de trailer hihi.

(al heb ik wel altijd wat snoepjes in m'n zak, voor als hij erin staat ;) )

@ Babel; ik snap je! Ik wou zeggen, een paard overtuigen met wat koekjes? Moet het wel een ernstige vreetzak zijn :D :Y)

pcies; net een beetje extra beloning, naast het feit dat jij je paard d.m.v. geduld, belonen en consequent zijn kan plaatsen waar je hem wil; en dus uiteindelijk ook in de trailer. DVD van 't Balingehof een aanrader en verder zou ik doorgaan zoals je bezig bent!
Dan komt het volgende obstakel (nu de stang) ook weer goed!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:24

@ Mik, dan moet het inderdaad wel een vreetzak zijn ja ;)
Mijn vorige pony was dat dus wel. Die kon twijfelen voor de trailer. Gaf je hem dan 1 hap van een appel dan moest en zou hij de rest ook hebben en dat kwam ie dan desnoods in de trailer wel halen. Daarna was het overigens ook klaar, was inderdaad net even dat extra zetje.

@jwoltmanelp
Ik ben het helemaal met je eens maar helaas zie je vaak genoeg dat dit op andere manieren wordt opgelost en dat het erom gaat dat het zsm gaat in plaats van gewoon goed.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:25

:D of gewoon een haflinger kopen , die doen alles voor eten

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:26

is ook een idee :D

Yolien

Re: Gezocht tips! Krijg de trailerstang niet achter mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:27

Ik zou voor de haf gaan :P

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:28

Volgens mij zijn we het wel met elkaar eens hier :)
@ TS: ik zou zo door gaan zoals je nu doet en ik weet precies hoe je je voelt als er weer eens iemand meewarig naar je staat te kijken als het niet de eerste keer lukt... "zal ik even de longeerlijn, bezem, etc etc pakken, dan staat ie er zo in meissie"
Jaja, zal best, maar ik wil een paard wat de komende 20 jaar ontspanenn mee op pad gaat, dus laat mij maar aanklooien op mijn manier.
En dan zijn ze opeens verbaasd als het paard 2 dagen later aan een los touwtje in 1 x mee loopt!
(en als dit 2 weken was geweest, ipv 2 dagen, lekker belangrijk.....)
Ik bedoel maar; die stang komt ook wel, gewoon achter je eigen idee/ gevoel blijven staan!

edit: en anders is er altijd nog de haflinger _O-
Laatst bijgewerkt door Jolo op 17-03-09 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:30

Ik denk ook dat je op de goede weg bent TS.
Ben erg benieuwd hoe het in de praktijk allemaal zal gaan.
Laat je dat hier ook nog even weten? Kunnen we altijd weer van leren :)
Ach en een Haflinger is zo'n verkeerde nood oplossing nog niet :+.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:34

ik laat het zeker weten!

ik vertrouw gewoon op mezelf en de band met mijn paard. Moet het allemaal goed komen. Ik ga zeker proberen hem te laten wennen aan de stang buiten de trailer en hem op mijn commando achteruit laten gaan de trailer uit ipv. uit zichzelf.

Even een tip voor meelezer: Ik longeer mijn paard voor het trailer laden, dan is de ergste stoom eraf.

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:35

Idd met een bezem, heeft ook heel goed bij mijn paard geholpen. Die deed hetzelfde, iedere keer teruglopen. Sinds we het met een bezem doen loopt hij er prima op. Op de trailer houden we de bezem tegen zn kont aan, dit is genoeg om te zorgen dat hij blijft staan.

Op de terugweg loopt hij los mee de trailer op, weet wss gewoon dat ie naar huis mag ofzo :))

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:36

HAHA die haflinger is ook een goeie ja :')

@ Jolo; mijn probleem is inmiddels volledig verholpen. Hij scheet 'm wel voor de trailer, maar verder was het puur dominantie. Dat is snel afgeleerd zo, die bezem vond ie toch niet leuk genoeg om door te lopen ;)

Moet wel echt lachen om die haflinger haha, ik zie het ook helemaal voor me :))

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:38

* ziet Haflinger voor zich die in de stal staat, trailer staat verderop met emmer eten erin.
Staldeur gaat open en Haflinger crosst stal uit, zo de trailer in *

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:40

das nog eens makkelijk laden!! :D

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:42

hahaha, zie de haflinger ook (weet ook zeker dat dit een haalbare situatie is!)

@ Mik_ ; dominantie of angst is hier inderdaad wel een cruciaal verschil.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:55

heb je al eens geprobeerd hem niet helemaal te laden maar tot halverwege en dan even te laten staan? dan stukje verder en weer even laten staan, weer terug en weer opnieuw en weer even laten staan? Vaak leren ze dan wachten.
Als hij dan eenmaal boven is doe dan niet gelijk de stang erachter maar wacht en zet m dan zelf terug.

je zou ook nog kunnen proberen als hij voorin staat om 1 voorbeen op te tillen alsof je een voetje uit wilt krabben, is dan even op wat anders gefocust en moet dan een opdracht uitvoeren. Is ook lastig achteruit lopen met 1 voet omhoog ;)

Als hij rustig is dan stang erachter, heleboel paarden rennen eruit of denken dat ze eruit moeten rennen zodra ze de stang horen, oefen dit dus ook regelmatig en oefen dit bijv als je paard nog op de klep staat, dat het geluid vd stang normaal wordt en geen trigger is om gelijk achteruit te stuiven.

helaas bestaat er geen standaard oplossing voor dit soort problemen, maar longeerlijnen achterlangs en onderdoor en onder balken door ben ik geen voorstander van, die kunnen grote striemende wonden veroorzaken aan je paard en aan je eigen handen.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:19

inderdaad Cissy, jou eerste alinea hebben wij ook zo gedaan en volgens mij gaat TS ook zo oefenen om het paard op haar commando stil te laten staan in de trailer en rustig naar achter te laten gaan 9alleen op haar commando). Heel veel varieren in 1 pasje naar achter, weer naar voor, 3 naar achter, 2 naar voren etc etc.

Voetje optillen misschien iets minder, als die van mij echt naar achteren wil kan dat best op 3 benen ;)

oefenen, oefenen en nog eens oefenen (en daarbij consequent en geduldig blijven en belonen op precies het goede moment)

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 15:21

Nee dat heb ik nog niet geprobeert. Wel voor de trailer, stoppen meelopen, weer stoppen en zo erin. Maar ik heb nog niet geprobeert om hem halverwege en dergelijk ook nog te laten stoppen. Kan ik wel gaan proberen. Ze willen liever vooruit dan stilstaan.
De mijne wel in ieder geval. :D

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:39

Ok, heeft bij mij wel goed gewerkt deze oefening;
elke pas vooruit, achteruit of stilstaan alleen omdat jij daar om vraagt (en dan niet denken, oh, wel braaf dat ze er in wil, dus laat maar gaan....).
Zoals ik van 't Balingehof begreep; gaat er bijv. bij een paard dat er niet in wil in 1ste instantie niet om dat ie er in gaat, maar dat jij hem ten aller tijde in rust kunt plaatsten waar je 'm hebben wil; of dat nou 1 pas naar achter of 2 naar voren is. Als je dat kunt, is het ook makkelijker om te bepalen of ie de trailer in gaat, er rustig uit gaat, of in jouw geval stil blijft staan zodat je de stang dicht kan doen.

sorry als ik in herhaling val, ben zelf met m'n merrie op hetzelfde punt, dus blijf er beetje over doorkletsen ;)

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 15:45

ja dat ga ik wel proberen want gewoon aan de hand snapt hij het prima en gaat hij zelfs alleen op commando ( zonder druk op het halster) achteruit met een los touwtje. Ik had alleen zelf nog niet bedacht dat door te voeren op en in de trailer!
Dank je voor het meedenken!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:05

Succes, komt vast goed!
en laat je nog even weten of het lukt? :wave:

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 16:22

ja natuurlijk!

dat zou het leukste zijn, volgende week een bericht: mijn paard staat alleen en stil op de trailer zonder stang erachter lekker te eten! :9

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:30

precies! dat willen we horen!
en de week daarop moet ie er alleen in lopen zodat jij de stang er achter kunt doen ;)

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 09:46

ja dat zou helemaal mooi zijn. maar daar hoop ik niet eens op. Aanstaande zondag gaan we weer oefenen. Ik heb jammer genoeg nu s'avonds niet lang genoeg licht om te oefenen. Hij heeft wel gister nog gekeken naar een ander paard wat geladen werd, die liep er zo in geen enkele moeite.
misschien een goed voorbeeld voor hem. je verzint van alles met die paarden!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:19

waarom hoop je daar niet op? moet je wel doen! is allemaal te leren hoor, alleen gaat het niet vanzelf, je moet wel oefenen.

Als hij straks weer makkelijker is met de stang en jij wordt handiger dan is het juist een uitdaging om van alles met de trailer te oefenen.
Achterstevoren laden bijvoorbeeld of van het ene gat naar het andere in een 2 paards met alleen op de klep staan en niet helemaal eraf.... ;)
zeiltje naar beneden en paard eronder door kruipen de trailer in is ook een leuke! Maar dan moet ie wel vertrouwen in jou en de trailer hebben voordat je dit soort dingen gaat vragen, maar het is allemaal te doen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:04

Heb je trouwens een 2paardstrailer? want dan is het misschien een optie om eerst een hele brave te laden en dan die van jou?

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 08:10

Nee ik heb een grote 1 1/5 paards tot mijn beschikking. Die is van een vrouw bij mij op stal en haar paard is ruim 1.75 cm. dus wel groot zal voor mijn paardje van 1.62 cm! ik wil inderdaad ook na de verhuizing met hem blijven oefenen.Het is voor hem een leuke afwisseling en dan wordt het alleen nog maar makkelijker!