Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
scoopje schreef:Oh ja, als je aan de hengstenhouder alle kosten voor het onderhoud, voer en DA rekeningen van het veulen gaat eisen, dan heb je daar in principe recht op. Maar volgens mij moet je dan wel het veulen aan hem teruggeven. Wil je dat?
Myrano schreef:@ RobbeSm; is er geen andere hengst die er ook erg op trekt dan ?
bvb een ggk zoon van de vader die de vader moest zijn?
RobbeSm schreef:Nou dat zeg jij al !scoopje schreef:Oh ja, als je aan de hengstenhouder alle kosten voor het onderhoud, voer en DA rekeningen van het veulen gaat eisen, dan heb je daar in principe recht op. Maar volgens mij moet je dan wel het veulen aan hem teruggeven. Wil je dat?
goh ja, dat is waar. Als we een papier krijgen van het veulen (desnoods met enkel moeder erop)
dan willen we het zeker niet aan hem teruggeven want qua type, beweging en karakter is het een super dek geweest, maar ja voor een super paard zonder papieren krijg je de dag van vandaag echt niets terug!
Ongeacht hoe goed die is, de meeste mensen blijven toch in hun achterhoofd hebben: maar hij heeft geen papieren. En dan moet hij ook al bovengemiddeld goed zijn! als we spreken van een gemiddeld paard is hij helemaal niets waard.
Myrano schreef:RobbeSm schreef:Nou dat zeg jij al !goh ja, dat is waar. Als we een papier krijgen van het veulen (desnoods met enkel moeder erop)
dan willen we het zeker niet aan hem teruggeven want qua type, beweging en karakter is het een super dek geweest, maar ja voor een super paard zonder papieren krijg je de dag van vandaag echt niets terug!
Ongeacht hoe goed die is, de meeste mensen blijven toch in hun achterhoofd hebben: maar hij heeft geen papieren. En dan moet hij ook al bovengemiddeld goed zijn! als we spreken van een gemiddeld paard is hij helemaal niets waard.
Heb toch liever een heel sjiek paard met geweldige bewegingen helaas zonder bekende vader dan een paard met super papier die geen meter kan lopen.
Myrano schreef:Ja, idd, had even mijn post nog aangepast.
Dit is dus het jammere in deze zaak en hier moet ik je gelijk in geven.
Ben (of was) je dan van plan om het veulen te verkopen ? Of ben je er nog niet uit ?
mayday schreef:Misschien een idee, ik vermoed dat jou jaarling niet KWPN is, maar hun hebben volgens mij wel een uitgebreide database, misschien via hun nog een x DNA, of komt dat allemaal bij hetzelfde dna onderzoekscentrum terecht???
RobbeSm schreef:Dat zijn we nu een beetje aan het uitzoeken, welke hengst in het stamboek het misschien wel zou kunnen zijn.
Spijtig genoeg heeft het veulen de kleur van de moeder, dus daar kunnen we ons niet op baseren.
wel een beetje op type, maar zeg nu zelf: als je een vader moet gaan zoeken op uiterlijk...
De "vader" heeft 2 of 3 goedgekeurde zonen dacht ik en deze hebben ze gecheckt, nu ja daar zeiden ze toch zeker iets over, dat moet ik volgende keer eens navragen.
Myrano schreef:Dit is idd wel heel jammer dan.
Ben benieuwd hoe dit nou verder moet.
Ben je nu nog steeds wachtende op antwoord van hengstenhouder of zijn er intussen nog onderzoeken bezig ?
lientjeds schreef:Kunnen zij dit echt zomaar?!
Jullie een volledig papier weigeren, terwijl de schuld echt bij hen ligt?!
Bimmetje schreef:heel slim.
En ja een half papier is net zoveel waard als geen papier volgens mij.
Dus ik zou gewoon een dikke schadevrgoeding vragen.
En dus proberen een nieuwe dek te vragen bij hengstenhouder!
Lyonesse schreef:Wat een raar verhaal zeg
Waar ik aan zou denken:
HH/spermawinstation:
Het dna was niet van 1 van hun hengsten zeg je. Hebben ze sperma van andere hengsten beschikbaar, die ze dus zelf niet op het bedrijf hebben/die overleden zijn? Winnen ze sperma van hengsten van anderen? Zo ja, ook dat DNA laten testen.
Courier zijn route na laten gaan, dus waar hij wat opgehaald heeft, en waar hij wat afgeleverd heeft. Ook dat laten testen. (niet op jou kosten uiteraard) Zoals je zef ook al bedacht had.
Feit blijft dat je merrie geinsemineerd is, en dat er dus van de betreffende hengst sperma gewonnen is, en dat hij dus goedgekeurd is en in verbinding staat met HH of de route van de courier die dag.
Wat betreft het aanvragen van papieren heb ik geen idee hoe dat werkt...
Lyonesse schreef:Wat een dilemma zeg. Maar ik vind uiteindelijk wel dat zij met een oplossing moeten komen als hier niets uit komt. Desnoods gewoon vragen hoe ze dit denken op te lossen. En ondertussen natuurlijk een tegenvoorstel gaan bedenken voor als hun oplossing je niet bevalt (zoals bij idd de gratis dekking)
RobbeSm schreef:Bimmetje schreef:heel slim.
En ja een half papier is net zoveel waard als geen papier volgens mij.
Dus ik zou gewoon een dikke schadevrgoeding vragen.
En dus proberen een nieuwe dek te vragen bij hengstenhouder!
Daar ben ik het niet echt mee akkoord. Als ik een paard koop waar een bewijs bij zit dat de moeder(grootmoeder en overgrootmoeder) zeer goed in de sport loopt en ik eis sowieso een papier van zangersheide waar op staat wat er gebeurt is, zodat ik dit aan mogelijke koper kan laten zien, dan zou ik meer geneigd zijn dat paard te kopen dan als ik niet weet welke afstamming het paard heeft of het enkel mondeling te beamen is.
Verder betekent een papiertje eigenlijk totaal niets, maar toch als een paard een papiertje heeft is hij meer waard, vaak ongeacht wie de ouders zijn (dan wordt er wel gezegd: je moet naar de kwaliteit van het paardje ZELF kijken!!). Een papier met enkel vaderskant op geldt wel als "geldig" papier, waarom eentje met enkel moederskant op niet dan.
Ik wil op zijn minst een half papier. Dat we toch nog iets in handen hebben over de ouders.
Verder vraag ik me af: Aangezien de merrie met sperma gedekt is van een stamboek met warmbloedpaarden (transportbedrijf vervoerde enkel sperma van deze warmbloedhengsten, niet van andere rassen) dan heeft mijn merrie toch sowieso een goedgekeurde vader?
scoopje schreef:Is je veulen eigenlijk een hengstje?
Als dat zo is, balletjes eraf, en dan maakt dat hele papier toch niks meer uit. Als het dan een goeie is komtie er vanzelf wel.
Zegt de hengstenhouder nog iets over financiele vergoeding?
En wat was eigenlijk de reden dat je het DNA van het veulen uberhaupt hebt laten testen? hoe is dit allemaal begonnen?
cissy schreef:ik begin steeds meer richting chimera te denken, is dat al uitgesloten? Hoe is DNA getrokken bij het veulen, uit een haarmonster of uit het bloed?
Zijn er al andere veulens van die hengst op DNA getest?
enige uitleg over chimera, geldt dus ook voor paarden http://whot.web-log.nl/whot/2006/01/chimaera.html
heb ook nog een (engels) artikel erover van de AQHA, maar kan er geen link van vinden, als iemand interesse heeft dan kan ik de pdf sturen.