stamboekjaarling heeft ONBEKENDE vader na DNA test!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:52

@ RobbeSm; is er geen andere hengst die er ook erg op trekt dan ?
bvb een ggk zoon van de vader die de vader moest zijn ?

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:53

scoopje schreef:
Oh ja, als je aan de hengstenhouder alle kosten voor het onderhoud, voer en DA rekeningen van het veulen gaat eisen, dan heb je daar in principe recht op. Maar volgens mij moet je dan wel het veulen aan hem teruggeven. Wil je dat?

goh ja, dat is waar. Als we een papier krijgen van het veulen (desnoods met enkel moeder erop)
dan willen we het zeker niet aan hem teruggeven want qua type, beweging en karakter is het een super dek geweest, maar ja voor een super paard zonder papieren krijg je de dag van vandaag echt niets terug!
Ongeacht hoe goed die is, de meeste mensen blijven toch in hun achterhoofd hebben: maar hij heeft geen papieren. En dan moet hij ook al bovengemiddeld goed zijn! als we spreken van een gemiddeld paard is hij helemaal niets waard.

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:55

Myrano schreef:
@ RobbeSm; is er geen andere hengst die er ook erg op trekt dan ?
bvb een ggk zoon van de vader die de vader moest zijn?

Dat zijn we nu een beetje aan het uitzoeken, welke hengst in het stamboek het misschien wel zou kunnen zijn.
Spijtig genoeg heeft het veulen de kleur van de moeder, dus daar kunnen we ons niet op baseren.
wel een beetje op type, maar zeg nu zelf: als je een vader moet gaan zoeken op uiterlijk...
De "vader" heeft 2 of 3 goedgekeurde zonen dacht ik en deze hebben ze gecheckt, nu ja daar zeiden ze toch zeker iets over, dat moet ik volgende keer eens navragen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:56

RobbeSm schreef:
scoopje schreef:
Oh ja, als je aan de hengstenhouder alle kosten voor het onderhoud, voer en DA rekeningen van het veulen gaat eisen, dan heb je daar in principe recht op. Maar volgens mij moet je dan wel het veulen aan hem teruggeven. Wil je dat?

goh ja, dat is waar. Als we een papier krijgen van het veulen (desnoods met enkel moeder erop)
dan willen we het zeker niet aan hem teruggeven want qua type, beweging en karakter is het een super dek geweest, maar ja voor een super paard zonder papieren krijg je de dag van vandaag echt niets terug!
Ongeacht hoe goed die is, de meeste mensen blijven toch in hun achterhoofd hebben: maar hij heeft geen papieren. En dan moet hij ook al bovengemiddeld goed zijn! als we spreken van een gemiddeld paard is hij helemaal niets waard.
Nou dat zeg jij al !
Heb toch liever een heel sjiek paard met geweldige bewegingen helaas zonder bekende vader dan een paard met super papier die geen meter kan lopen.
Maar idd, voor de verkoop kan het wel moeilijker worden, er zijn mensen die nu eenmaal veel meer waarde hechten aan dat 'papiertje'

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:59

Myrano schreef:
RobbeSm schreef:
Nou dat zeg jij al !
Heb toch liever een heel sjiek paard met geweldige bewegingen helaas zonder bekende vader dan een paard met super papier die geen meter kan lopen.

Ja dat begrijp ik maar bij de meeste mensen, ook al beweren ze van wel, geldt dit niet!
Het eerste wat iemand vraagt is: wie is de vader,moeder, stamboek... kopie van de papieren
Als je zegt: veulen heeft geen papieren, dan haken ze meestal al af.
En in jouw geval spreken we dan ook van een héél goed paard zonder papieren, evengoed kan het een gemiddeld paard worden zonder papieren en dan zitten we misschien met een prijs van 2000-max 3000€?
Dat heeft hij nu al dubbel gekost.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:03

Ja, idd, had even mijn post nog aangepast.
Dit is dus het jammere in deze zaak en hier moet ik je gelijk in geven.
Ben (of was) je dan van plan om het veulen te verkopen ? Of ben je er nog niet uit ?

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:04

Misschien een idee, ik vermoed dat jou jaarling niet KWPN is, maar hun hebben volgens mij wel een uitgebreide database, misschien via hun nog een x DNA, of komt dat allemaal bij hetzelfde dna onderzoekscentrum terecht???

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 15:08

Myrano schreef:
Ja, idd, had even mijn post nog aangepast.
Dit is dus het jammere in deze zaak en hier moet ik je gelijk in geven.
Ben (of was) je dan van plan om het veulen te verkopen ? Of ben je er nog niet uit ?

zoiezo was het veulen uiteindelijk voor de verkoop (wanneer er een mooi bod op kwam mocht hij gaan)
We wouden de moeder nog verkopen eerst, maar gelukkig hebben we dat niet gedaan dan kunnen we er nog een veulen uit fokken dit jaar.
We hadden als veulen een relatief mooi bod gekregen, maar wouden even aanzien hoe het veulen evolueerde, als hij groot genoeg werd en zo goed bleef als hij beloofde, wou een plaatselijke hengstenhouder (kennis van ons) hem mogelijk wel voorbrengen en half kopen, hij was erg geïnteresseerd in de bloedlijn. Daar moesten we hem dan nog wel 3 jaar voor aanhouden. Omdat we benieuwd waren hoe het veulen zou uitgroeien, hebben we besloten (eigenlijk ongeacht de reactie van de hengstenhouder want zoiets kan altijd nog veranderen) om het veulen aan te houden.

Maar uiteindelijk ging het zoiezo de verkoop in.

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 15:09

mayday schreef:
Misschien een idee, ik vermoed dat jou jaarling niet KWPN is, maar hun hebben volgens mij wel een uitgebreide database, misschien via hun nog een x DNA, of komt dat allemaal bij hetzelfde dna onderzoekscentrum terecht???

Nee het is geen KWPN.
Ik weet niet of alles in 1 onderzoekscentrum terecht komt, maar ik denk het eigenlijk niet.
We laten momenteel het stamboek zelf zo veel mogelijk uitpluizen zodat we niet onnodig voor hoge kosten komen te staan die uiteindelijk misschien niets teweeg brengen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:14

Dit is idd wel heel jammer dan.
Ben benieuwd hoe dit nou verder moet.
Ben je nu nog steeds wachtende op antwoord van hengstenhouder of zijn er intussen nog onderzoeken bezig ?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:08

RobbeSm schreef:
Dat zijn we nu een beetje aan het uitzoeken, welke hengst in het stamboek het misschien wel zou kunnen zijn.
Spijtig genoeg heeft het veulen de kleur van de moeder, dus daar kunnen we ons niet op baseren.
wel een beetje op type, maar zeg nu zelf: als je een vader moet gaan zoeken op uiterlijk...
De "vader" heeft 2 of 3 goedgekeurde zonen dacht ik en deze hebben ze gecheckt, nu ja daar zeiden ze toch zeker iets over, dat moet ik volgende keer eens navragen.

Zoals als al vermeld in de andere topic (waar nu een slotje op is) ... als er in vergelijking met de DNA van het veulen blijkt dat de 'vader' de vader niet is ... dan kan je al de voorvaders elimineren ... dwz dat al die bloedlijnen niet voorkomen in de 'echte' vader. Een zoon testen lijkt mij dan ook niet van toepassing WANT de 'vader's DNA zit altijd in die van zijn zoon dus had de stamboek al lang de zoektocht kunnen verkleinen. Bij ouderschaptest met DNA is te zien of er overeenkomst is in de eerste, tweede of derde graad (vader, grootvader, of overgrootvader). In dit geval had dan de 'vader' moeten tonen als zijnde verwant in de tweede graad als een van zijn zonen de echte vader is.

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 17:16

Myrano schreef:
Dit is idd wel heel jammer dan.
Ben benieuwd hoe dit nou verder moet.
Ben je nu nog steeds wachtende op antwoord van hengstenhouder of zijn er intussen nog onderzoeken bezig ?

We zijn bij onze dierenarts langsgeweest om alle stappen nog eens te overlopen, begrijpelijk wist hij er niet veel meer van, maar we hebben het toch goed kunnen reconstrueren.
Het stamboek wou er immers op aansturen dat dierenarts verkeerd sperma geïnsemineerd had, maar dat kan niet want hij had geen sperma buiten datgene dat bij ons thuis (! dus niet bij dierenarts) geleverd is.

Ik heb vandaag telefoon gekregen met de melding dat het spoor doodloopt en dat we opnieuw DNA moeten sturen zodat ze voor de laatste keer alles van het begin kunnen doorlopen.
Maar de verantwoordelijke voor het dekstation schatte de kansen zeer laag in. We gaan stilaan beginnen te zoeken naar andere oplossingen zoals een half papier bij het desbetreffende stamboek en een tegemoetkoming langs hun kant. Maar nog even afwachten hoe het DNA onderzoek dit keer afloopt (al zijn we na 4x niet echt overtuigd dat het dit keer anders zal zijn, evenals de verantwoordelijke)

Als jullie in onze plaats stonden wat zouden jullie dan doen qua papieren? In hetzelfde stamboek proberen een halfpapier te krijgen? Of hen laten opdraaien voor de kosten van een half papier in een ander stamboek (is het trouwens mogelijk om in dit geval een register B papier te krijgen, moesten we het veulen in KWPN gaan inschrijven?)

lientjeds

Re: stamboekjaarling heeft ONBEKENDE vader na DNA test!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:18

Kunnen zij dit echt zomaar?!
Jullie een volledig papier weigeren, terwijl de schuld echt bij hen ligt?!

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 17:24

lientjeds schreef:
Kunnen zij dit echt zomaar?!
Jullie een volledig papier weigeren, terwijl de schuld echt bij hen ligt?!

Blijkbaar wel. Nu ik zou niet weten wat ze anders zouden kunnen doen. Als ik het wist zou ik het meteen aankaarten. Een vol papier als de vader niet te vinden is, zou zich uitwijzen in een nep papier... Dat is evenslecht voor de naam van het stamboek zou ik denken. Ik weet het allemaal niet meer, maar ik zit er wel heel erg van in. Zo'n geslaagde dek en dan blijkt het een 'bastaard' te zijn.

Peterina: vanavond stellen we ook de aangetekende brief op

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:39

heel slim.
En ja een half papier is net zoveel waard als geen papier volgens mij.
Dus ik zou gewoon een dikke schadevrgoeding vragen.
En dus proberen een nieuwe dek te vragen bij hengstenhouder!

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 17:51

Bimmetje schreef:
heel slim.

Daar ben ik het niet echt mee akkoord. Als ik een paard koop waar een bewijs bij zit dat de moeder(grootmoeder en overgrootmoeder) zeer goed in de sport loopt en ik eis sowieso een papier van zangersheide waar op staat wat er gebeurt is, zodat ik dit aan mogelijke koper kan laten zien, dan zou ik meer geneigd zijn dat paard te kopen dan als ik niet weet welke afstamming het paard heeft of het enkel mondeling te beamen is.

Verder betekent een papiertje eigenlijk totaal niets, maar toch als een paard een papiertje heeft is hij meer waard, vaak ongeacht wie de ouders zijn (dan wordt er wel gezegd: je moet naar de kwaliteit van het paardje ZELF kijken!!). Een papier met enkel vaderskant op geldt wel als "geldig" papier, waarom eentje met enkel moederskant op niet dan.

Ik wil op zijn minst een half papier. Dat we toch nog iets in handen hebben over de ouders.
Verder vraag ik me af: Aangezien de merrie met sperma gedekt is van een stamboek met warmbloedpaarden (transportbedrijf vervoerde enkel sperma van deze warmbloedhengsten, niet van andere rassen) dan heeft mijn merrie toch sowieso een goedgekeurde vader?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:00

Wat een raar verhaal zeg :=
Waar ik aan zou denken:
HH/spermawinstation:
Het dna was niet van 1 van hun hengsten zeg je. Hebben ze sperma van andere hengsten beschikbaar, die ze dus zelf niet op het bedrijf hebben/die overleden zijn? Winnen ze sperma van hengsten van anderen? Zo ja, ook dat DNA laten testen.
Courier zijn route na laten gaan, dus waar hij wat opgehaald heeft, en waar hij wat afgeleverd heeft. Ook dat laten testen. (niet op jou kosten uiteraard) Zoals je zef ook al bedacht had.

Feit blijft dat je merrie geinsemineerd is, en dat er dus van de betreffende hengst sperma gewonnen is, en dat hij dus goedgekeurd is en in verbinding staat met HH of de route van de courier die dag.

Wat betreft het aanvragen van papieren heb ik geen idee hoe dat werkt...

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 18:04

Lyonesse schreef:
Wat een raar verhaal zeg :=
Waar ik aan zou denken:
HH/spermawinstation:
Het dna was niet van 1 van hun hengsten zeg je. Hebben ze sperma van andere hengsten beschikbaar, die ze dus zelf niet op het bedrijf hebben/die overleden zijn? Winnen ze sperma van hengsten van anderen? Zo ja, ook dat DNA laten testen.
Courier zijn route na laten gaan, dus waar hij wat opgehaald heeft, en waar hij wat afgeleverd heeft. Ook dat laten testen. (niet op jou kosten uiteraard) Zoals je zef ook al bedacht had.

Feit blijft dat je merrie geinsemineerd is, en dat er dus van de betreffende hengst sperma gewonnen is, en dat hij dus goedgekeurd is en in verbinding staat met HH of de route van de courier die dag.

Wat betreft het aanvragen van papieren heb ik geen idee hoe dat werkt...

Het hengstenstation heeft al zijn aangeboden hengsten nagekeken (dus ook diepvries e.d.)
en daar zit geen match bij. Het koerier bedrijf vervoerde uiteraard meer hengsten dan de hengsten van de desbetreffende hengstenhouder. De verantwoordelijke van HH heeft contact opgenomen met koerierbedrijf om te zoeken welk sperma van hengsten er nog vervoerd werd en na het telefoontje van vandaag blijkt dat daar niets is uitgekomen (ik weet niet of het gecontroleerd is ofdat ze gewoon niet meer weten welke hengsten dat waren)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:11

Wat een dilemma zeg. Maar ik vind uiteindelijk wel dat zij met een oplossing moeten komen als hier niets uit komt. Desnoods gewoon vragen hoe ze dit denken op te lossen. En ondertussen natuurlijk een tegenvoorstel gaan bedenken voor als hun oplossing je niet bevalt (zoals bij idd de gratis dekking)

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 18:16

Lyonesse schreef:
Wat een dilemma zeg. Maar ik vind uiteindelijk wel dat zij met een oplossing moeten komen als hier niets uit komt. Desnoods gewoon vragen hoe ze dit denken op te lossen. En ondertussen natuurlijk een tegenvoorstel gaan bedenken voor als hun oplossing je niet bevalt (zoals bij idd de gratis dekking)

gratis dekking vind ik inderdaad heel logisch eigenlijk.
Want eigenlijk is het geen gratis dekking, we hebben er immers vorig jaar al voor betaald en het niet gekregen. Ik hoop maar dat de hengstenhouder niet immens moeilijk gaat doen hierover, want daar heb ik momenteel echt geen zin in!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:38

ik begin steeds meer richting chimera te denken, is dat al uitgesloten? Hoe is DNA getrokken bij het veulen, uit een haarmonster of uit het bloed?
Zijn er al andere veulens van die hengst op DNA getest?

enige uitleg over chimera, geldt dus ook voor paarden http://whot.web-log.nl/whot/2006/01/chimaera.html
heb ook nog een (engels) artikel erover van de AQHA, maar kan er geen link van vinden, als iemand interesse heeft dan kan ik de pdf sturen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:51

En om het DNA te laten testen bij een ander teststation? Als second opinion?

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:05

RobbeSm schreef:
Bimmetje schreef:
heel slim.

Daar ben ik het niet echt mee akkoord. Als ik een paard koop waar een bewijs bij zit dat de moeder(grootmoeder en overgrootmoeder) zeer goed in de sport loopt en ik eis sowieso een papier van zangersheide waar op staat wat er gebeurt is, zodat ik dit aan mogelijke koper kan laten zien, dan zou ik meer geneigd zijn dat paard te kopen dan als ik niet weet welke afstamming het paard heeft of het enkel mondeling te beamen is.

Verder betekent een papiertje eigenlijk totaal niets, maar toch als een paard een papiertje heeft is hij meer waard, vaak ongeacht wie de ouders zijn (dan wordt er wel gezegd: je moet naar de kwaliteit van het paardje ZELF kijken!!). Een papier met enkel vaderskant op geldt wel als "geldig" papier, waarom eentje met enkel moederskant op niet dan.

Ik wil op zijn minst een half papier. Dat we toch nog iets in handen hebben over de ouders.
Verder vraag ik me af: Aangezien de merrie met sperma gedekt is van een stamboek met warmbloedpaarden (transportbedrijf vervoerde enkel sperma van deze warmbloedhengsten, niet van andere rassen) dan heeft mijn merrie toch sowieso een goedgekeurde vader?

Is je veulen eigenlijk een hengstje?
Als dat zo is, balletjes eraf, en dan maakt dat hele papier toch niks meer uit. Als het dan een goeie is komtie er vanzelf wel.

Zegt de hengstenhouder nog iets over financiele vergoeding?

En wat was eigenlijk de reden dat je het DNA van het veulen uberhaupt hebt laten testen? hoe is dit allemaal begonnen?

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 08:06

scoopje schreef:
Is je veulen eigenlijk een hengstje?
Als dat zo is, balletjes eraf, en dan maakt dat hele papier toch niks meer uit. Als het dan een goeie is komtie er vanzelf wel.

Zegt de hengstenhouder nog iets over financiele vergoeding?

En wat was eigenlijk de reden dat je het DNA van het veulen uberhaupt hebt laten testen? hoe is dit allemaal begonnen?

Ja, maar je moet het topic een keer doornemen daar staan de antwoorden op je 2 vragen al in.
Een papier maakt toch wel veel uit voor de meeste mensen en het DNA wordt in dat stamboek altijd getest.

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 08:07

cissy schreef:
ik begin steeds meer richting chimera te denken, is dat al uitgesloten? Hoe is DNA getrokken bij het veulen, uit een haarmonster of uit het bloed?
Zijn er al andere veulens van die hengst op DNA getest?

enige uitleg over chimera, geldt dus ook voor paarden http://whot.web-log.nl/whot/2006/01/chimaera.html
heb ook nog een (engels) artikel erover van de AQHA, maar kan er geen link van vinden, als iemand interesse heeft dan kan ik de pdf sturen.

uit het haarmonster is bloed getrokken, weet niet of dat mogelijk is dan...