paard blijkt 3 maanden na aankoop tumor te hebben.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 14:03

Ik heb ook nergens gezegt dat het simpel was.

Het was niet een wondje waar je direct een dierenarts bij zou halen.
Toen het dier kwam was het open, toen we gingen kijken was het ook al open. Na verloop van tijd is het netjes dicht gegaan. En dus dachten we het gaat netjes genezen. Maar het ging niet weg en begon te groeien en toen dachten we dat het wildvlees was en heeft ze dus een afspraak gemaakt om het weg te laten halen. Kan me niet voorstellen dat er iemand is die om zo'n klein wondje gelijk de dierenarts laat komen.

Maargoed. Punt is nu dus dat ze moet kunnen aantonen dat het het dier eventueel schade zal toebrengen in de toekomst. Het al had bij de vorige eigenaar. Eventueel aantonen dat het is gekomen door het wondje van de vorige eigenaar. Wil ze wat kunnen doen.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:08

ik denk dat je gewoon heel erg veel; pech hebt,
een verborgen gebrek terug halen is volgens mij alleen zo als er een verborgen gebrek is en de eigenaar weet daarvan en zwijgt daarover..verder was er geen gezwelletje te zien, en is een scheerwondje op deze plek vrij aannemelijk.
dan had ze bloed af moeten laten tappen bij de keuring waar dan uitgekomen moet zijn dat er iets niet goed is in het bloed..

is het overigens een goed aardige tumor of kwaadaardig, ziet er beetje uit als tumor die onze hond jaaaaaren ( hj was toen 3) heeft gehad, de d.a maakte er een boel drama van, maar er was eigenlijk niks aan de hand..hondje is 16 geworden.

ik ben bang dat je met deze argumenten niet genoeg hebt,vervelend dat het zo vlak na aankoop gebeurt. ook voor de vorige eigenaar

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:13

Hoeveel tijd zat er tussen het gaan kijken en het kopen??
Als daar een paar dagen tussen zat kun je niets zeggen over een wondje, maar zat daar meer als een week tussen dan had je mogen verwachten vooruitgang te zien in de wond.
Aangezien hij bij de nieuwe eigenaar wel dicht ging en toen pas een bult ontstond, lijkt me dat ook daar de groei van de tumor begonnen is.

Niemand kan bewijzen dat dit er al voordien gezeten heeft en ook niemand kan op voorhand uitsluiten dat een paard géén tumoren zal gaan ontwikkelen. Lijkt me dus niet iets wat je de oude eigenaar kunt aanrekenen.
Verder wordt het paard in zijn gebruiksdoel niet beperkt, dus ook daar is geen reden om het terug te doen naar de eigenaar.

Overigens heb ik zelf een paard gehad wat in 4 weken een dergelijk bult ontwikkelde en die heeft ze er ook zelf afgeschuurd. Het is nu al weer jaren mooi dicht en nergens duidt er iets op dat het een vervolg gaat krijgen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 14:15

ja voor beide partijen rot. Het is ook een super leuk paard! Ik rijd m 1 keer in de week.

Als het dier er verder niks meer aan overhoud maakt het niks uit. Maarja wat als over 5 jaar dier een verschrikkelijke tumor krijgt en misschien er aan komt te overlijden of weidepaard word. Ben je klaar mee.

Met haar vorige paard had ze ook al zoveel pech! die bleek kort na aankoop atrose te hebben (die was niet gekeurd) Dus ze heeft al een kneusje staan.

dat weet ik niet meer preccies.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:41

Het probleem is dat je een gebrek moet antedateren, dus aannemelijk maken dat het voor de verkoop al aanwezig was. Dat is bijna onmogelijk bij tumoren. Een tumor kan in een week ontstaan maar ook in een paar maanden. Bij bv arthrose kan je daar iets meer over zeggen.

__Nathalie__

Re: paard blijkt 3 maanden na aankoop tumor te hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 14:44

Zodra ik meer weet zal ik het even laten weten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:32

__Nathalie__ schreef:
Als het dier er verder niks meer aan overhoud maakt het niks uit. Maarja wat als over 5 jaar dier een verschrikkelijke tumor krijgt en misschien er aan komt te overlijden of weidepaard word. Ben je klaar mee.

Als je zo gaat redeneren kun je beter geen paarden houden :o
In 5 jaar tijd kan er heel veel meer gebeuren dan het terugkomen van een tumor. Ze kunnen koliek krijgen, een peesblessure oplopen, hoefbeen of kootbeen breken in de paddock etc etc

Ontzettend sneu dat het zo loopt, maar ik ben bang dat er weinig aan te doen is.
Imo is dit geen verborgen gebrek en is dit echt een geval van pech.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 22:59

Waarom zou je dan beter geen paard kunnen houden wat is dat voor onzin?
Een paard die 3 maanden na aankoop een tumor blijft te hebben waarvan de kans groot is die dat al had bij verkoop is heel iets anders als een dier wat ongelukkig valt en een been breekt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:07

Het gaat me even om het tijdsbestek, net alsof je zonder een verhaal van een tumor (van wat voor oorsprong die dan ook is) geen risico's loopt dat er in 5 jaar iets met een paard gebeurd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:51

nameless schreef:
ik denk dat je gewoon heel erg veel; pech hebt,
een verborgen gebrek terug halen is volgens mij alleen zo als er een verborgen gebrek is en de eigenaar weet daarvan en zwijgt daarover..

Da's niet waar. Een verborgen gebrek is een gebrek dat ook bij een redelijk onderzoek niet te zien is, maar al wel aanwezig is op moment van verkoop. Dat hoeft dus helemaal niet bekend te zijn bij de oude eigenaresse.

Ik dacht ook dat het een verborgen gebrek was maar het onderstaande verhaal zou kunnen betekenen dat het niet zo was:
Piro schreef:
Het lijkt erop dat er deze tumor een equine sarcoid is. Equine sarcoiden zijn goedaardige tumoren die worden veroorzaakt door het Bovine Papilloma Virus (BPV), welke waarschijnlijk wordt overgedragen door bepaalde muggen. Het is onderzocht dat wondjes vele malen gevoeliger zijn voor een besmetting met BPV. Vaak zie je dus ook dat een equine sarcoid groeit op de plaats waar eerst een wondje heeft gezeten. Het kan in dit geval dus best zo zijn dat er idd een wondje is ontstaan door het scheren en dit wondje vervolgens geinfecteerd is met BPV. De vraag zou dan zijn hoe het paard deze BPV infectie heeft opgelopen. Dit kan bij de oude eigenaar gebeurd zijn, maar mogelijk ook pas bij de nieuwe eigenaar. Dat is natuurlijk onmogelijk te achterhalen. Wat ik wil zeggen is dat het paard bij aankoop dus waarschijnlijk nog geen tumor had en misschien ook nooit gekregen zou hebben als hij niet verkocht was (in het geval dat het paard pas bij de nieuwe eigenaar geinfecteerd is). Als deze tumor idd een equine sarcoid is, veroorzaakt door BPV, dan lijkt het mij erg moeilijk voor de nieuwe eigenaar om dit op de verkoper te verhalen.

Dit maakt het erg complex en voer voor deskundigen. Aangezien het om 8000 euri gaat, is het de moeite waard om er een rechtsbijstandsverzekering op los te laten. Als de nieuwe eigenaar het niet heeft, weet ik niet of ik eraan zou beginnen. Een evt proces met onderzoeken en deskundigen zal veel kosten met zich meebrengen en een advokaat is duur!

Een ding: tussen het moment van verkoop en een paar weken geleden waren er volgens mij geen muggen. Misschien helpt dat als argument dat de besmetting voor de verkoop is gebeurd.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 00:57

gomir schreef:
Het gaat me even om het tijdsbestek, net alsof je zonder een verhaal van een tumor (van wat voor oorsprong die dan ook is) geen risico's loopt dat er in 5 jaar iets met een paard gebeurd.

Ja maar het gaat hier om een paard die het al heeft en waarschijnlijk had bij verkoop. De kans is dus groter dat dat terug komt en het dier daardoor niet meer te gebruiken is waarvoor het voor 8000 euro gekocht is als dat het een been breekt in de weide. 50% van de paarden breekt namelijk niet zomaar een been. En in dit geval is het wel 50% kans dat de tumor ernstiger terug komt met alle gevolgen van dien. Omdat gelijk te zeggen dat je dan beter geen paarden kunt houden slaat dan natuurlijk nergens op. Iedereen weet dat er wat kan gebeuren maar in dit geval is die kans een stuk groter aanwezig.

Persoon had ik het risico niet genomen en had ik als het had gekunt het dier dus ook terug gebracht. Heeft niks te maken met wel of geen paarden kunnen houden maar met het risico dat het mis gaat

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:36

Nu kun je drie pagina's lang oeverloos discusiëren over wel of niet, maar de enige die je ECHT een zinvol antwoord kan geven is, zoals Beantsje al zegt, een advokaat. De meest handige weg daarvoor is je rechtsbijstandverzekering. Heeft ze die ondertussen al igeschakeld??

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 11:55

Ik heb geen idee. Heb gezegt dat ik het zou melden als ik meer wist :)
Er komen nu reacties op heel wat anders wat een hele andere discussie word dus dat schiet zoiezo niet op :D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:04

Dit heeft total geen zin zo....
Idd rechtsbijstand inschakelen, eventueel juridisch loket mocht ze geen verzekering hebben...
Maar ook zij zullen vermoedelijk eerst adviseren wat meer info in te winnen, en met de vorige eigenaren om de tafel te gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:05

ik zou me niet druk maken....ik denk ook niet dat de vorige eigenaar dit bewust verzwegen heeft....je gaat immers niet ervan uit dat een wondje meteen een tumor is....
verder ga ik geheel met Gomir mee.....
De enige zekerheid in het leven is dat we dood gaan....verder is zelfs 8000 euro geen zekerheid dat het paard volgende week een gedraaide darm heeft en er tussen uit piept...
Optimistisch blijven!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:08

Nou het ging me er ook niet om wat preccies wel of niet zou kunnen maar meer richtlijnen of het wel of niet zou kunnen. Tuurlijk moet ze zelf ook het 1 en ander uit zoeken.
Er zitten wat bokkers op bokt die het 1 en ander weten van rechten dus ik dacht misschien kunnen die wat richtlijnen geven.
Aan speculatie's heeft niemand wat.

Nogmaals snap ik zelf ook wel dat een paard van 8000 euro de volgende dag zn been kan breken.
Het gaat er hier alleen om dat als het wel een verborgen gebrek blijkt te zijn ze het dier niet gekocht had met een fity fifty kans op erger terug komen.
Zo heeft ze ook dieren laten staan die al geopereerd waren aan een ocd of nog een chipje hadden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:12

Ik heb haar wat dingen uit dit topic verteld, verder zal ze zelf het 1 en ander uit moeten zoeken.
Zodra alles uitgezocht is zal ik de uitslag hier melden, maar dat zal nog wel even duren denk ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:13

Liezel1 schreef:
Idd rechtsbijstand inschakelen, eventueel juridisch loket mocht ze geen verzekering hebben...
Maar ook zij zullen vermoedelijk eerst adviseren wat meer info in te winnen,
en met de vorige eigenaren om de tafel te gaan.

Dat lijkt mij niet slim.
Eerst moet je weten hoe ver je wil en kunt gaan.
Als 'jij' geen afstand wil doen van het paard, dan valt er weinig te regelen.
Een rechter zal in zo'n situatie 'nooit' een gedeelte van geldbedrag verminderen als je gelijk krijgt dat het en verborgen gebrek was.
Als de vorige eigenaar merkt dat je het toch paard wil houden, zou deze gek zijn om een gedeelte geld terug te geven..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:14

ik begrijp dat de eigenaar een beetje geschrokken is,ook door de eerdere ervaringen.....ik speculeer echter niet...ik denk namelijk dat je geen poot hebt om op te staan en hier helemaal geen sprake is van een verborgen gebrek.....het wondje zat er al...als de nieuwe koper het niet vertrouwde had ze er een biopt van moeten nemen voor de zekerheid....

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:17

ja maarja je gaat er van uit dat als de vorige eigenaar zegt is met scheren gebeurd dat dat verder niks mis mee is. Ik zit al jaren in de paarden en heb dit ook nog nooit mee gemaakt.

Zoals jij denkt denk ik inderdaad ook, eerst uitzoeken wat wel en niet kan dan naar de eigenaar om normaal met elkaar te praten. En als je er dan niet uit komt je eventuele rechten aanhalen.

Maargoed die zal ze eerst uit moeten zoeken.

Kan maarzo zijn dat ze het dier wel terug wil doen als dat wel kan en een deel van het geld terug niet. Daar heb ik geen idee van.

Enige wat ik even uitwilde zoeken is wat te doen en wat kan voor haar :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:18

superwoman schreef:
Liezel1 schreef:
Maar ook zij zullen vermoedelijk eerst adviseren wat meer info in te winnen,
en met de vorige eigenaren om de tafel te gaan.

Dat lijkt mij niet slim.
Eerst moet je weten hoe ver je wil en kunt gaan.
Als 'jij' geen afstand wil doen van het paard, dan valt er weinig te regelen.
Een rechter zal in zo'n situatie 'nooit' een gedeelte van geldbedrag verminderen als je gelijk krijgt dat het en verborgen gebrek was.
Als de vorige eigenaar merkt dat je het toch paard wil houden, zou deze gek zijn om een gedeelte geld terug te geven..

Daarom zeg ik ook, eerst info inwinnen en eventueel iemand inschakelen...
Maar dikke kans dat die persoon voorstelt er samen uit te komen, om een dure en langdradige rechtzaak te voorkomen...