Mag pensionhouder een kopie van het paardenpaspoort eisen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Mag pensionhouder een kopie van het paardenpaspoort eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:32

Het gaat er om dat het paspoort ten alle tijden! bij het betreffende paard moet blijven. Dus als de AID op stal komt, en wil controleren, het paspoort aanwezig is. (zal ook wel ivm dierziekten zijn in de toekomst denk ik) Als je in pension staat, betekent dat dat je vaak overdag niet de hele tijd aanwezig bent, dan kan de stalhouder niet even aan je vragen of je het paspoort even geeft en de AID kan het je ook niet vragen. Die kan niet eens controleren wie de eigenaar is. Al is het paspoort nu ook geen eigendomsbewijs, ze zijn wel bezig om iets te verzinnen ter registratie van alle paarden. Ook weer ivm overzicht ivm o.a. dierziekten.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:00

@Wolf: de houder is degene die het paard houdt, ofwel bij wie hij op stal staat. De eigenaar is degene van wie het paard is. Dat kunnen dus gerust 2 verschillende personen zijn. Ingeval van pension is dat dus ook altijd zo.
Controles e.d. worden niet aangekondigd, dat is er juist de kracht van. Op het moment dat er controle is, moet direct de paspoorten van de aanwezige paarden overlegd kunnen worden. Formeel heeft de stalhouder aan een kopie niks, maar da's ongetwijfeld beter dan niks.

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:28

[/quote]
Kwalijke zaak dat zoiets gebeurd. Dergelijke stallen mogen van mij ook sluiten, dit is iets wat helemaal niets meer met paarden of pensionstal te maken heeft. Dat er een sluitend registratiesysteem komt ben ik het ook mee eens. Voorlopig legt de wet op dat het paspoort bij de houder van het paard aanwezig moet zijn, dat is in de meeste gevallen dus de pensionhouder. Het is (vind ik) de plicht van de pensionhouder om zorgvuldig met deze papieren om te gaan, omdat deze papieren feitelijk in bruikleen zijn en helemaal geen eigendom. Iemand die hier misbruikt van maakt mogen ze van mij ook keihard straffen. Zoals ik al eerder zei heb ik voor mijn administratie al alle gegevens en alle paspoorten liggen hier ook in een brandwerende kluis. Zolang die dingen bij mij liggen ga ik er ook discreet me om en zo hoort het ook, vind ik.
In elk geval sterkte met het vinden van een goede oplossing.[/quote]

Heb gelukkig een andere stal kunnen vinden in de buurt. Die mensen zijn in ieder geval niet in geldnood, dus dat scheelt al weer. Het lijkt heel goed, toevallig dat een kennis van mij daar staat, en die heb ik dus ook van alles kunnen vragen. Hoe het dan echt is, is altijd afwachten, maar heb er een goed gevoel bij. Nette boxen, helaas geen binnenbak, maar wel goede buitenbak, zelf vonden ze dat daar nog wel verbeteringen gemaakt konden worden, en daar zijn ze ook mee bezig. Helaas kon de bijrijder, niet mee, het was haar te ver, en dan koste het haar teveel tijd. Erg jammer want ze rijd echt heel goed, maar ja moet gewoon kiezen voor het paard, ze is nu gewoon erg mager, je ziet de ribben. En als ik die wil zien dan laat ik haar wel slachten. Nieuwe stal voert meerdere keren per dag, heb de andere paarden gezien eigenlijk allemaal wat aan de dikke kant, maar liever dat dan dat ze allemaal mager zijn. Ze hebben trouwens niet naar paspoort gevraagd, ook niet naar een kopie. Wel of het paard ingeent was, en ontwormt. Hier zou ik wel een kopie van de eerste bladzijde en de entingen durven afgeven, maar om het paspoort uit handen te geven, daar blijf ik moeite mee houden.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:26

Alles wat zich op de grond van een schuldenaar bevindt kan beslag op gelegd worden (grond van = eigendom of huur/pacht via een bij de notaris gedeponeerd huurcontract). Hiervan moet aangetoond kunnen worden dat het van een ander is voordat een curator/gerechtsdeurwaarder het vrijgeeft, ze kunnen hier heel ver in gaan maar in veel gevallen zijn ze nog redelijk schappelijk. Ze kunnen wél moeilijk doen als redelijkerwijs te verwachten is dat je expres bewijs vergaard hebt om te doen alsof bepaalde zaken niet van jou zijn maar van een bekende (bv. paard kopen, factuur op naam van de buurman, paspoort bij de buurman en paard ook laten registreren op de buurman).

Helaas zijn hier geen echte duidelijke regels voor, en hangt het van het goede geloof van de rechter af (en dat geldt ZELFS bij de auto van je zus in je garage! de registratie hoeft niet ter zake te doen, het feit dat ie bij jou staat doet al veel!)