Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

LadyLynn schreef:Ik persoonlijk niet, maar ieder zijn eigen mening.
Er zijn ook toppaarden die luchtzuigen, en die komen een paar keer per dag uit de box, en die zijn echt wel goed voor de paarden..
Luchtzuigen is wel het laatste waar ik me druk om kan maken. Urielle schreef:Hou je vakliteratuur bij voor je dat soort dingen op het net smijt zou ik zeggen want er klopt echt helemaal niks van je verhaal LadyLynn![]()
a) Luchtzuigen kan wel degelijk 'afwennen' of verminderen, als de oorzaak opgelost wordt. Sommige paarden blijven het doen als de oorzaak niet fysiek is maar mentaal. (maar heb je liever een paard dat tussen zijn oren volkomen van zijn melk is of een die zich even af reageert op zijn voerbak dan?) Er zijn meerdere mensen op Bokt met paarden die zijn gestopt met het luchtzuigen na het verbeteren van hun leefomstandigheden.
b) De oorzaak van luchtzuigen ligt NIET in verveling, maar in stress en/of maagklachten. Een van mijn eigen paarden zuigt lucht en heeft altijd op de wei gestaan, die zuigt nu ook nog lucht op de palen van de wei, tot zover je stalverveelverhaalAls het paard zijn stal als stressvol ervaart kan de stal natuurlijk wel de oorzaak zijn.
c) Paarden kunnen van het ene op het andere moment gaan luchtzuigen, als ze niet meer om weten te gaan met stress (dus bijv. na verhuizing naar een nieuwe omgeving).
d) Luchtzuigen wordt niet overgenomen.
Verder heb je wel een goed advies gegeven.
Laat die merrie haar maag nakijken door een endoscopie. Is het de maag niet, dan is die merrie gestresst en moet de eigenaar de oorzaak van de stress zien weg te nemen (zal nu vooral zitten in de vreemde omgeving). Luchtzuigen kan verder alleen kwaad voor het gebit, dus probeer de voerbak met rubber af te dekken dat het gebit niet slijt op de voerbak. Onbeperkt ruwvoer verstrekken, en de nieuwe portie ruwvoer voeren voor het krachtvoer. Hooi ipv kuil, een zo puur mogelijke muesli ipv brokken of muesli's met veel toevoegingen en maagcompositum van De Groene Os kunnen helpen bij maagklachten.
Het is ook niet zo dat een goed paard ineens nog maar een habbekrats waard is, ik heb mijn paard al vaak kunnen verkopen voor een meer dan beste prijs. Een goed paard blijft een goed paard.
echt als ie je aan zag komen begon die net zo lang tot ie wat kreeg - kreeg ie niks ging die door tot je weg was..

ProudJustify schreef:Nou ik had er van gehoord omdat iemand die ik ken haar paard wel heeft laten opereren, maar
dat was echt medisch noodzakelijk, maar paard is er niet mooier van geworden, maar ja het zuigt
geen lucht meer en kan nu nog wel jaren gezond leven, dus het is wel goed dat het bestaat, maar
ik zou het niet doen zonder dat het echt noodzakelijk is hoor
Maar goed dat het is verboden.
LadyLynn schreef:ik zeg ook niet dat het bij ieder paard gebeurd, maar ik heb het óóit gezien en ook écht een paar keer gehoord, ik zal de namen er niet bij zetten van wie dat zijn, maar dan zijn redelijk grote namen in de paardenwereld.
En idd, dat heb ik ook gezegd, als je je paard lekker buitenhoud en zorgt dat hij zich niet stierlijk zal vervelen dan wordt het minder maar zet hem dan maar weer terug op stal. Hij zal het gedrag weer herhalen.