Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
blackstar schreef:Hc, kun je mij dan nog steeds de link geven waar dat staat bijde ANWB en RAC????
.blackstar schreef:En IK vind dat ik met mijn Nissannetje geen groot risico neem, omdat mijn auto het kan anders had er wel wat anders op het kenteken gestaan.
Huertecilla schreef:Nog even wat anders.
De auto 'mag' dus 3500 kilo trekken en staat een maximale verticale last van 180 kilo toe.
Omdat ik er van alles achter hang heb ik een special kogel/nato-combi koppeling. Die is gehomologeerd voor 3500 kilo en 240 vertikaal.
De trekhaakophanging is gehomologeerd tot 2800 kilo en 150 vertikaal.
Met paarden erachter is 1600 kilo genoeg en de verticale last moet door de juiste hoogte(!!!) van de koppeling 30-50 kilo zijn omdat het een tandemasser betreft.
hc
ikke schreef:Waar baseer jij op dat 1600kg voor paarden voldoende is? Hoeveel paarden? Wat voor paarden? Welke referentie hanteer je hier? Dat schept duidelijkheid voor iedereen die minder goed thuis is in deze materie.
ikke schreef:Ehm, wellicht overbodig, maar degelijke combi-koppelingen zijn in NL niet te koop MET goedkeuring. Je kunt een vangmuil plaatsen, een kogel en als je heel handig bent beide, maar de combi's zijn illegaal in NL.
Huertecilla schreef:ikke schreef:Waar baseer jij op dat 1600kg voor paarden voldoende is? Hoeveel paarden? Wat voor paarden? Welke referentie hanteer je hier? Dat schept duidelijkheid voor iedereen die minder goed thuis is in deze materie.
Auto weegt 1850 kilo.
Is 4x4 dus 85% = 1572 kilo dus is 1600 kilo paardentrailer 'genoeg'. Die 1600 kilo kan omdat het een échte 4x4 is met een korte achteroverbouw en lange wielbasis.
Als het een personenauto geweest zou zijn, dan 75% = 1387 kilo. Is het een model SUV met korte achteroverbouw, dan is een beetje meer, zeg 1400-1450 kilo nog verantwooord. Achter een stationswagen met een lange achteroverbouw is 1350-1400 echt zat.
Duidelijk genoeg?
hc
ikke schreef:Nee, eerlijk gezegd niet. De theorie snap ik wel, maar wat hang je nu daadwerkelijk aan je auto.
Utixo schreef:HC, als je over die 75%grens blijft zeuren, er staat ook duidelijk bij dat dit vooral voor hellingen bedoelt is. Op vlakke wegen scoor ik van de 15, 14 sterretjes met mijn jeep met volbeladen paardentrailer, en krijg ik nuttige tips mee. Nederland kent niet zo heel veel hellingen.