Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
pol013 schreef:...
Dat vind ik ook logisch! Jij als verzorger draait op voor een deel van de kosten, want jij bent diegene die op het paard wil rijden. Als je geen tijd en geld hebt voor een eigen paard, moet je keuze's maken. Ik vind het onterecht dat de eigenaar voor alle kosten moet opdraaien om iemand anders op zijn paard te laten rijden. Daarbij verlicht je de kosten en de tijd die een bijrijder kwijt zou zijn aan een eigen paard én heeft de bijrijder niet het extra risico's die het houden van een paard met zich meebrengt.
Even je tekst aangepast vanuit een andere visie. Klinkt ook niet onredelijk toch?

Bubsj schreef:Waarom koop je geen paard als je tijd hebt om bijrijdster te zijn?
eenitraM schreef:Bubsj schreef:Waarom koop je geen paard als je tijd hebt om bijrijdster te zijn?
Omdat een vast paard (zoals hier gezegd (geklaagd) wordt) veel geld kost.
Ik hoor sommige al klagen dat 1 les per week te duur is, dan verdien je gewoon geen paard, kosten horen er gewoon bij en daar voor moet je werken.
Bubsj schreef:Ik heb wel zo'n verschrikkelijke hekel aan mensen die niet willen betalen voor het verzorgen van een paard.. Kromme tenen krijg ik daar van.
In geval van handelstallen vind ik het terecht dat men niet betaald, dan wissel je echt een dienst uit, evenals mensen die een kleine C pony hebben staan die anders maar niets staat te doen, hardstikke leuk.
Ik werk KEIHARD om als student zijnde mijn paard te kunnen betalen, dat kan ik, maar een bijdrage is altijd fijn. Dat betekend voor mij een spijkerbroek en het bijrijders geld mag dan in het paardenspaarpotje.
Overigens vind ik ook dat er een groot verschil zit tussen verzorgster (7 dagen in de week, enige die rijd, enige die met het paard groeit, uitmesten, manen doen etc.) en een bijrijsters (rijd om het paard beweging te geven, doet naast poetsen helemaal niets voor het paard, eigenaar blijft kampen met probleempjes en dingen die de andere ruiter anders aanpakt op een paard). Een paard voelt toch anders nadat er een ander heeft opgezeten. Verder vind ik dat bijrijdsters ook niets te hoeven doen betreft manen trekken, dingen aanschaffen.
Ik heb geen bijrijdsters maar als ik die zou nemen zou ik er zeker wat voor vragen, geen tonnen, maar wel wat. Als je staat op een stalling van 240 euro, plus alle bijzaken is alle bijdrage welkom. Niet omdat ik het niet zonder KAN betalen, maar wel omdat dat het MAKKELIJKER voor mij maakt.
Bijrijdsters die gratis willen rijden gaan maar mooi op een manege rijden, net zoals ik moet werken voor mijn paard moeten zij maar werken om een paard enkele keren te mogen rijden. Paarden kosten geld, voor niets gaat alleen de zon op. Je laat toch ook iemand anders niet 4 keer per week in je auto rijden zonder dat je benzine kosten vergoed krijgt? (geinig pol013, jij komt met hetzelfde voorbeeld)
Ik heb nooit paarden bijgereden maar wel geleasd (niet anders dan verzorgen) en daar heb ik altijd voor betaald. Ik had me kapot geschaamt als ik de eigenaar voor alle kosten had laten opdraaien.
Brainless schreef:Ik krijg er juist kromme tenen van mensen die (veel) geld durven te vragen voor het berijden van hun paard.
Een paard kost niets extra's of hij nu wel of niet bereden word (iets meer slijtage van hoefijzers) dus niet te vergelijken met het benzine verbruik van een auto.
Een kleine bijdrage in de kosten voor evt hoefijzers indien iemand meerdere dagen rijdt vind ik evt wel gepast. En dat houdt snel op bij 20E per maand.
Voor de rest verleent de verzorger juist een gunst door je paard aandacht en beweging te geven.
Ik zou zelf kiezen voor een geschikte verzorger die geen geld geeft dan 1 die genoeg geld heeft maar de kantjes er van af loopt en denkt alles te mogen omdat ze er nu eenmaal voor betaald!!
eenitraM schreef:De één help de ander
Nexus schreef:Ik heb geen bijrijder en ik wil geen bijrijder, maar ALS ik er een zou hebben zou ik willen dat ze 1 keer per week op eigen kosten lest met het paard. Verder zou ik geen bijdrage vragen.
superwoman schreef:Een eigenaar die het paard niet kán doen en het paard daardoor niet uit stal kan halen etc, die heeft wel veel baat bij een verzorgster en moet daar zuinig op zijn
Bubsj schreef:Waarom is het dan niet gierig dat een bijrijdster niets wil betalen voor iets wat ze wel gebruikt en ook geld kost?
Als mensen er zo overdenken laat ik mijn paard mooi op het land staan (wat ik ook doe trouwens, dit is zoals ik het zou doen als ik iemand zocht, maar ik zoek geen bijrijdster) en mogen zij het ergens anders zoeken. Geld betalen voor een manege les met paarden die toch heel anders zijn dan een eigen paard waar je een band mee kan opbouwen, of een manege paard huren.
Brainless schreef:Ik krijg er juist kromme tenen van mensen die (veel) geld durven te vragen voor het berijden van hun paard.
Een paard kost niets extra's of hij nu wel of niet bereden word (iets meer slijtage van hoefijzers) dus niet te vergelijken met het benzine verbruik van een auto.
Een kleine bijdrage in de kosten voor evt hoefijzers indien iemand meerdere dagen rijdt vind ik evt wel gepast. En dat houdt snel op bij 20E per maand.
Voor de rest verleent de verzorger juist een gunst door je paard aandacht en beweging te geven.
Ik zou zelf kiezen voor een geschikte verzorger die geen geld geeft dan 1 die genoeg geld heeft maar de kantjes er van af loopt en denkt alles te mogen omdat ze er nu eenmaal voor betaald!!
Bubsj schreef:Nogmaals, hiervoor heb ik ALTIJD betaald voor de paarden die ik deed en ik zou me dus kapot schamen als ik dat allemaal deed op kosten van de eigenaar, die ook nog eens aan al mijn wensen gehoor gaf (trailer, dierenarts, nieuw zadel etc).
cile205 schreef:Dat iets Jouw geld kost hoeft nog niet te zeggen dat het De verzorger ook geld moet kosten!! Princiepe kwestie. En een stuk socialiteit naar je verzorgster toe. J
Ik zou nooit maar dan ook nooit geld vragen om een verzorgster te nemen voor mijn paard, eerder zou ik haar er nog voor betalen omdat ze mij er mee helpt!