Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bubsj

Re: Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:49

Waarom koop je geen paard als je tijd hebt om bijrijdster te zijn?

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:50

pol013 schreef:
...
Dat vind ik ook logisch! Jij als verzorger draait op voor een deel van de kosten, want jij bent diegene die op het paard wil rijden. Als je geen tijd en geld hebt voor een eigen paard, moet je keuze's maken. Ik vind het onterecht dat de eigenaar voor alle kosten moet opdraaien om iemand anders op zijn paard te laten rijden. Daarbij verlicht je de kosten en de tijd die een bijrijder kwijt zou zijn aan een eigen paard én heeft de bijrijder niet het extra risico's die het houden van een paard met zich meebrengt.

Even je tekst aangepast vanuit een andere visie. Klinkt ook niet onredelijk toch?

Ik denk dat je in ieder geval nu al weet wat je zelf hiervan vindt. Ik denk ook dat je genoeg bijrijders zou kunnen vinden die wel een bijdrage willen geven. En zeker als je paard een goed leerpaard is. Ik zou zo komen bijrijden in ieder geval :)

Ik heb ook het getal 25 euro per dag per maand vaker gehoord en gezien. Als ik jou was zou ik hierop inzetten, als iemand heel goed blijkt te passen en niet zoveel geld heeft kun je het altijd nog een beetje aanpassen.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:52

ik lees ook altijd de advertenties op marktplaats en dan schrik ik soms van de bijdragen die worden gevraagd! Idd, je krijgt er wel plezier van, als bijrijdster, maar ook de lasten, als het paard verkocht wordt, is het jammer, maar helaas..... Heb je echt als bijrijdster niks te zeggen! Ja een hoop verdriet! Ik rijd op het moment even niet, maar heb een verzorgpaardje gehad, waar ik alles mee mocht doen, welke dag ik maar wou, nooit geld betaald! Ik deed het gewoon in de vorm van een mooi dekje kopen, of wat andere nieuwe spulletjes! Eigenaren waren gewoon blij, dat er gereden werd!

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:54

Bubsj schreef:

Nou, meestal omdat je niet zoveel geld hebt. Maar een bijdrage is heel wat minder dan een eigen paard.

Daarnaast vind ik het fijne aan bijrijder zijn:
- je gaat (meestal) niet elke dag, dus het kost minder tijd dan een eigen paard
- het kost (veel) minder geld
- je hebt minder risico als het paard ziek wordt of kreupel raakt
- je hebt minder verantwoordelijkheid in de zin dat je alles moet regelen.

Jammer is wel dat je de pech kan hebben dat het paard verkocht wordt ofzoiets.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:54

Bubsj schreef:

Omdat een vast paard (zoals hier gezegd (geklaagd) wordt) veel geld kost. ;)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:58

Wat betreft de bedragen die men vraagt ben ik het er wel mee eens, dat is af en toe verschrikkelijk veel.

In mijn geval (en ik denk wel vergelijkbaar met Ts) zou het zo zijn:

Ik bied:

-paard 4 dagen in de week te rijden
-zadel, hoofdstellen etc betaal ik
-dekjes betaal ik (en in mijn geval, ik wil er ook niets anders onder, absoluut geen dikke anky's ed)
-stalling, bakhuur, kluishuur, dierenarts, hoefsmid, voer betaal ik
-bijrijdster hoeft alleen te rijden/poetsen
-lessen zijn voor kosten bijrijdster (al betaal ik wel 1 les in de week omdat ik iemand niet kan dwingen te lessen maar dat wel wil)
-bijrijdster betaald 50 per maand (ik zelf zou 25 rekenen voor 2 dagen, waarvan 1 in het weekend en niets voor extra dagen zoals een weekendje weg van mijn kant).

Is dat een beetje de situatie TS?

Dit is dus niet echt he, ik ben niet op zoek ;)
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 16-02-09 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:59

Het ligt eraan of het om een verzorgster of bijrijdster gaat, en wie de 'dienst' nou eigenlijk verleent.

Ik heb bijvoorbeeld een nogal populair paard. Als een kind dit paard graag zou willen verzorgen, dan zou ik daar wel geld voor vragen. Ik ben er namelijk niet naar op zoek, dus ik verleen de dienst door mijn paard beschikbaar te stellen. Daar mag wel wat tegenover staan.
Maar als ik een verzorgster zou zoeken omdat ik zelf niet genoeg tijd zou hebben, dan zou ik er niks voor mogen vragen. Dan verleent de verzogster mij een dienst door mijn paard te verzorgen.

Voor bijrijden geldt eigenlijk hetzelfde. Als de bijrijder graag voor de lol het paard wil rijden, dan moet hij daarvoor betalen. Maar als de bijrijder het paard echt beter maakt door te rijden dan hoeft hij/zij niks te betalen en moet je er als eigenaar misschien zelfs voor bijbetalen. Je zou kunnen zeggen: als het niveau van de bijrijder lager is dan van de eigenaar, dan moet de bijrijder bijbetalen. Is het niveau van de bijrijder hoger dan van de eigenaar, dan hoeft de bijrijder niet te betalen.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door LindyH op 16-02-09 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:02

eenitraM schreef:
Bubsj schreef:

Omdat een vast paard (zoals hier gezegd (geklaagd) wordt) veel geld kost. ;)

Klagen doe ik niet hoor, ik wist dat het mee veel zou kosten en dat ik veel moest voor laten, dat heb ik er voor over, maar dat wil niet zeggen dat ik dus maar een andere student hetzelfde geef zonder dat die er iets voor hoeft te doen :) Ik hoor sommige al klagen dat 1 les per week te duur is, dan verdien je gewoon geen paard, kosten horen er gewoon bij en daar voor moet je werken.

Was ook meer op de opmerking:

Waarom verkoop je je paard niet als je te weinig tijd hebt?

Dan heb je dus genoeg geld, maar te weinig tijd.

Waarschijnlijk heb je dan genoeg tijd, maar niet genoeg geld

Super handig toch, als men elkaar kan aanvullen? bijrijdster is maar een klein bedrag kwijt en kan zich zoedoende 2-4 dagen in de week een paard veroorloven (en laten we wel wezen, naast dat je van een eigen paard gewoon meer leert, zijn het vaak ook de wat leukere paarden). Eigenaar is wat minder tijd kwijt aan het paard en kan dus blijven werken om paard te onderhouden maar werkt niet voor niets omdat de bijrijdster ook iets aanvult voor de dagen dat je niet op je paard rijd.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:22

Zelf heb ik ook een verzorgpaard.. Ik rijd hem bijna iedere dag, mag er mee op wedstrijd, eigenaar brengt mij iedere dinsdag met de trailer naar de training! Af en toe mest ik de stallen uit (ze staan bij haar thuis) als ze er zelf geen tijd voor heeft! Verder mag ik alles vragen wat ik nodig heb en het komt er:D wel is het zo dat ik het paard op een hoger niveau train!! Hij wordt er dus alleen maar beter van!! Ga dit jaar ook naar de Almelose ruiterdagen voor ons 2 uur rijden en zij brengt mij:D

P.S. Ik hoef er niet voor te betalen :D

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:24

Dat snap ik maar in dat geval is het een heel ander verhaal.

En bijrijdster rijd samen met de eigenaar het paard, alles moet dus op elkaar worden afgestemd.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:26

1. Hoe zijn jullie terecht gekomen bij de verzorger van je paard?
Mijn verzorgster zat inbegrepen bij de koop :+
Voor ik het paard kocht verzorgde ik het al een tijdje en mijn huidige verzorgster verzorgde haar ook.
Zij mocht Sharonne blijven doen.

2. Deed je ook aan een soort van selectieprocedure? Had je bijvoorbeeld een minimum leeftijdsgrens?
Als ik een ander zou zoeken zou ik dit zeker doen. Mijn paard is niet de makkelijkste.

3. Wat waren voor jou de belangrijkste voorwaarden?
Goed voor het paard zijn.

4. Welke afspraken/regels hebben jullie gemaakt?
Eigenlijk geen. Behalve op tijd afmelden als je niet kan.

5. Wat zijn de taken van de verzorger?
Zorgen dat mijn paard haar stal uitkomt. Vers stro krijgt en als het nodig is een schone stal.
Eventueel extra beweging geven. (anders dan alleen losgooien)

6. Hebben jullie een taakverdeling gemaakt, met bijvoorbeeld vaste dagen?
Ja. De Dinsdag is voor mijn verzorgster.
Verder bespreken we van te voren als we een dagje/weekje weg willen.

7. Mag de verzorger ook op je paard rijden?
Ja, maar dit doet ze niet. Ze vind mijn paard te groot en sterk om op te rijden. Ze doet wel longeren. En als het echt nodig stapt ze er wel op.

8. Deelt de verzorger mee in de kosten en zo ja, hoeveel?
Nee. Dit vind ik niet nodig.

9. Hoe bevalt het jullie?
Heel goed. Ik heb een blij paard en dat vind ik belangrijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:31

Bubsj schreef:
Ik heb wel zo'n verschrikkelijke hekel aan mensen die niet willen betalen voor het verzorgen van een paard.. Kromme tenen krijg ik daar van.

In geval van handelstallen vind ik het terecht dat men niet betaald, dan wissel je echt een dienst uit, evenals mensen die een kleine C pony hebben staan die anders maar niets staat te doen, hardstikke leuk.

Ik werk KEIHARD om als student zijnde mijn paard te kunnen betalen, dat kan ik, maar een bijdrage is altijd fijn. Dat betekend voor mij een spijkerbroek en het bijrijders geld mag dan in het paardenspaarpotje.

Overigens vind ik ook dat er een groot verschil zit tussen verzorgster (7 dagen in de week, enige die rijd, enige die met het paard groeit, uitmesten, manen doen etc.) en een bijrijsters (rijd om het paard beweging te geven, doet naast poetsen helemaal niets voor het paard, eigenaar blijft kampen met probleempjes en dingen die de andere ruiter anders aanpakt op een paard). Een paard voelt toch anders nadat er een ander heeft opgezeten. Verder vind ik dat bijrijdsters ook niets te hoeven doen betreft manen trekken, dingen aanschaffen.

Ik heb geen bijrijdsters maar als ik die zou nemen zou ik er zeker wat voor vragen, geen tonnen, maar wel wat. Als je staat op een stalling van 240 euro, plus alle bijzaken is alle bijdrage welkom. Niet omdat ik het niet zonder KAN betalen, maar wel omdat dat het MAKKELIJKER voor mij maakt.

Bijrijdsters die gratis willen rijden gaan maar mooi op een manege rijden, net zoals ik moet werken voor mijn paard moeten zij maar werken om een paard enkele keren te mogen rijden. Paarden kosten geld, voor niets gaat alleen de zon op. Je laat toch ook iemand anders niet 4 keer per week in je auto rijden zonder dat je benzine kosten vergoed krijgt? (geinig pol013, jij komt met hetzelfde voorbeeld :P )

Ik heb nooit paarden bijgereden maar wel geleasd (niet anders dan verzorgen) en daar heb ik altijd voor betaald. Ik had me kapot geschaamt als ik de eigenaar voor alle kosten had laten opdraaien.

Ik krijg er juist kromme tenen van mensen die (veel) geld durven te vragen voor het berijden van hun paard.
Een paard kost niets extra's of hij nu wel of niet bereden word (iets meer slijtage van hoefijzers) dus niet te vergelijken met het benzine verbruik van een auto.
Een kleine bijdrage in de kosten voor evt hoefijzers indien iemand meerdere dagen rijdt vind ik evt wel gepast. En dat houdt snel op bij 20E per maand.
Voor de rest verleent de verzorger juist een gunst door je paard aandacht en beweging te geven.

Ik zou zelf kiezen voor een geschikte verzorger die geen geld geeft dan 1 die genoeg geld heeft maar de kantjes er van af loopt en denkt alles te mogen omdat ze er nu eenmaal voor betaald!!
Laatst bijgewerkt door Brainless op 16-02-09 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:31

Bij ons kregen de bijrijdsters betaald. Was ook onze bedoeling dat de paarden er beter van werden, dus we eisten een bepaald niveau. De lessen werden door ons betaald en voor iedere les ontving de bijrijdster 5 euro. Voor de rest betaalden we alle onkosten.

Nu rijdt mijn dochter op paarden van iemand anders en krijgt daar zelfs "dik" voor betaald. ;)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:39

Brainless schreef:
Ik krijg er juist kromme tenen van mensen die (veel) geld durven te vragen voor het berijden van hun paard.
Een paard kost niets extra's of hij nu wel of niet bereden word (iets meer slijtage van hoefijzers) dus niet te vergelijken met het benzine verbruik van een auto.
Een kleine bijdrage in de kosten voor evt hoefijzers indien iemand meerdere dagen rijdt vind ik evt wel gepast. En dat houdt snel op bij 20E per maand.
Voor de rest verleent de verzorger juist een gunst door je paard aandacht en beweging te geven.

Ik zou zelf kiezen voor een geschikte verzorger die geen geld geeft dan 1 die genoeg geld heeft maar de kantjes er van af loopt en denkt alles te mogen omdat ze er nu eenmaal voor betaald!!

Mijn paard kost wel extra, naast de extra slijtage aan hoeven, tuig etc (is niet veel, maar toch) en altijd het extra risico dat iets kapot gaat (wat ik ten alle tijden zelf zou vergoeden omdat ik niet wil dat de bijrijdster naar afloop dingen heeft die van haar zijn) krijgt mijn paard ook een ander voerschema op dagen dat ze bereden wordt. Daar kost me aan 2 dagen per week in een maand al 20 euro extra.

Ik zou sowieso nooit voor een bijrijdster gaan die de kantjes er van af loopt, tegelijk bied het een stukje zekerheid en volwassenheid van iemand die kan en wil betalen. Nogmaals, hiervoor heb ik ALTIJD betaald voor de paarden die ik deed en ik zou me dus kapot schamen als ik dat allemaal deed op kosten van de eigenaar, die ook nog eens aan al mijn wensen gehoor gaf (trailer, dierenarts, nieuw zadel etc).

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:40

Ik vind het waardeloos als je voor een verzorgpaard zou moeten betalen..
Ik zou er zelf nooit geld voor vragen of voor betalen.

Je moet blij zijn dat iemand anders je paardje wil rijden, zeker als je er zelf te weinig tijd voor hebt, en dan moet je niet nog is er geld voor gaan vragen.
Als je geen geld heb voor je paard te betalen moet je er geen nemen.

Typisch Hollands dit. Als er iets gekocht moet worden zijn ze te gierig om er voor te betalen wat men vraagt en wordt er afgeboden want het mag niks kosten.
En als er iets verkocht moet worden moet er de hoofdprijs voor worden betaald!!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:42

Waarom is het dan niet gierig dat een bijrijdster niets wil betalen voor iets wat ze wel gebruikt en ook geld kost?

Als mensen er zo overdenken laat ik mijn paard mooi op het land staan (wat ik ook doe trouwens, dit is zoals ik het zou doen als ik iemand zocht, maar ik zoek geen bijrijdster) en mogen zij het ergens anders zoeken. Geld betalen voor een manege les met paarden die toch heel anders zijn dan een eigen paard waar je een band mee kan opbouwen, of een manege paard huren.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:42

Ik heb geen bijrijder en ik wil geen bijrijder, maar ALS ik er een zou hebben zou ik willen dat ze 1 keer per week op eigen kosten lest met het paard. Verder zou ik geen bijdrage vragen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:44

eenitraM schreef:
De één help de ander ;)

Neem aan dat de verzorgster graag wil rijden en krijgt door de 'eigenaar' daar de kans voor.
Dus de eigenaar helpt de bijrijder ook.

In mijn ervaring is het niveau van de meeste verzorgsters niet hoog. De meeste kunnen geen winstwaardige L2 proef rijden.
Het verbeteren van het paard is in de meeste gevallen geen sprake. Paardrijden zorgt voor belasting en dus slijtage van het paard. Als de ruiter ook nog eens een laag niveau heeft en dus niet zorgt dat het paard de juiste spieren ontwikkeld om beter te kunnen dragen....is dat imo geen helpen.

Een eigenaar die het paard niet kán doen en het paard daardoor niet uit stal kan halen etc, die heeft wel veel baat bij een verzorgster en moet daar zuinig op zijn ;)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:45

Nexus schreef:
Ik heb geen bijrijder en ik wil geen bijrijder, maar ALS ik er een zou hebben zou ik willen dat ze 1 keer per week op eigen kosten lest met het paard. Verder zou ik geen bijdrage vragen.

Dat is eigenlijk niet anders dan een bijdrage vragen, je dwingt die persoon geld uit te geven aan iets, doet ze dat niet, is ze het verzorg paard kwijt, dat is niet anders dan een bijdrage.

Daarom zou ik wel een bijdrage vragen maar ook zelf die les bekostigen voor diegene. Eigenlijk dus gewoon andersom.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:46

superwoman schreef:
Een eigenaar die het paard niet kán doen en het paard daardoor niet uit stal kan halen etc, die heeft wel veel baat bij een verzorgster en moet daar zuinig op zijn ;)

In zo'n geval huur ik liever een profesioneel iemand in die ik daar dus ook voor betaal. Ik ga niet betalen/de gehele zorg aan iemand toedragen als die gene geen referentie's en ervaring heeft.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:57

Bubsj schreef:
Waarom is het dan niet gierig dat een bijrijdster niets wil betalen voor iets wat ze wel gebruikt en ook geld kost?

Als mensen er zo overdenken laat ik mijn paard mooi op het land staan (wat ik ook doe trouwens, dit is zoals ik het zou doen als ik iemand zocht, maar ik zoek geen bijrijdster) en mogen zij het ergens anders zoeken. Geld betalen voor een manege les met paarden die toch heel anders zijn dan een eigen paard waar je een band mee kan opbouwen, of een manege paard huren.

Dat iets Jouw geld kost hoeft nog niet te zeggen dat het De verzorger ook geld moet kosten!! Princiepe kwestie. En een stuk socialiteit naar je verzorgster toe. J

Ik zou nooit maar dan ook nooit geld vragen om een verzorgster te nemen voor mijn paard, eerder zou ik haar er nog voor betalen omdat ze mij er mee helpt!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:03

Brainless schreef:

Een paard wat bereden wordt kost niets extra? Beetje rondhobbelen misschien niet nee.
Als mijn paard niet (meer) bereden zou worden kunnen de ijzers er onderuit blijven, heeft hij geen krachtvoer nodig en hoeven er geen dekens op. Dan is er ook geen noodzaak meer voor een rijbak en kan hij ook ergens 24\h de wei op, kan het hele tuigage de deur uit (met een waarde van zo'n 2000 euro schat ik). Aardige kostenposten zou ik zo zeggen.
Aandacht krijgt hij van mij wel en beweging is ook geen issue omdat hij voldoende buiten komt.

Er zijn best situaties waarbij ik het onredelijk vind als je geld vraagt aan een bijrijdster hoor. Bijvoorbeeld. ruiter maakt het paard beter, paard komt anders niet voldoende uit zijn stal, eigenaar heeft onvoldoende tijd om het paard aandacht te geven/ zijn gezondheid in de gaten te houden, de bijrijder moet veel 'werk' rondom het paard doen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:10

Mijn verzorgsters/bijrijders betalen ook voor het rijden en verzorgen van onze paarden.
Ze hebben over het al gemeen 2 vaste dagen in de week, dinsdag en zondag(met wedstrijden rijden ze op zaterdag).
Ze mogen zelf bepalen wat ze doen met rijden, ze mogen naar buiten, losgooien, springen, dressuren enz. Wel moeten ze op zondag uitmesten. Ze mogen niet met schaar aan staarten en manen komen.
Inpresipe hebben we ook alle spulletjes, maar willen ze met eigen dekje rijden is het ook prima.

Bij ons betalen ze 60 euro in de maand.

persoonlijk ben ik van mening dat dit goedkoper is dan bij een manege waar je geen vast paard/pony heb om op te rijden. Ook kunnen ze veel meer en mogen ze dus zelf bepalen wat ze die dag willen doen.

Voor ts:
door bokt en via via ben ik aan mijn verzorgsters gekomen.
een minium leeftijd van 16-18 jaar, i.v.m pas sleutels van stal krijgen vanaf je 16de(dan mag je ook pas alleen zonder volwassenen op stal zijn).
ervaring met paarden is wel gewenst, maar echt niveau gebonden niet (lees; hoef geen L, M niveau te kunnen, maar wel gewoon kunnen rijden) ook een klik met het paard is belangrijk omdat ze niet de makelijkste zijn.
Ze hebben vaste dagen en op zondag moet er uitgemest worden(regels van stal).
Het bevalt me erg goed en heb al wat mindere verzorgers gehad maar deze zijn echt geweldig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:11

Bubsj schreef:
Nogmaals, hiervoor heb ik ALTIJD betaald voor de paarden die ik deed en ik zou me dus kapot schamen als ik dat allemaal deed op kosten van de eigenaar, die ook nog eens aan al mijn wensen gehoor gaf (trailer, dierenarts, nieuw zadel etc).

Ik denk dat hier het verschil in zit.
Ik heb nooit betaald voor het berijden van een paard voor een ander.
Dus ik zou dat ook niet aan een andere vragen.

Op de manege waar ik vroeger reed mocht ik doordeweeks (buiten de lessen om) "gratis" rijden hiervoor moest ik alleen de stal van het betreffende paard/pony uitmesten.
Ook later, toen ik bij een particulier ben gaan rijden, heb ik nooit wat hoeven te betalen en mocht ik gebruik maken van hun auto en trailer.
Deze mensen hadden meerdere paarden en ik mocht gerust een vriendin meenemen.
Ook nu heb ik een vriendinnetje die gerust mijn paard en trailer mag lenen als ze een onderlinge wedstrijd heeft op de manege.
Ik vind dit juist leuk en een goede ervaring voor mijn paardje. Ach en ik vind het dan al voldoende dat ze mijn paardje verwent met een paar zelf gekochte winterwortels.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:14

cile205 schreef:
Dat iets Jouw geld kost hoeft nog niet te zeggen dat het De verzorger ook geld moet kosten!! Princiepe kwestie. En een stuk socialiteit naar je verzorgster toe. J

Ik zou nooit maar dan ook nooit geld vragen om een verzorgster te nemen voor mijn paard, eerder zou ik haar er nog voor betalen omdat ze mij er mee helpt!

Mijn princiepe is dat ik niet andermans hobby ga bekostigen als ik er zelf of mijn paard niet beter van worden...
voor niets gaat de zon op.

@Bubsj: Als je het over een wedstrijdpaard heb, zou ik ook liever iemand inhuren met wel voldoende rijervaring. Een paard wat hobbymatig wordt gereden vind ik het een ander verhaal.

Een verzorgster nodig hebben, omdat je zelf niet kan voldoen in de zorg is iets wat bij mij niet voor komt. Ik kan altijd zorgen dat er iemand voor mij in de plaats gaat in geval van nood en anders kan ik het zelf af. Rijden vind ik niet noodzakelijk.