Mijn merrie was absoluut niet le laden. Ze werd echt gevaarlijk, liet zich achterover vallen, sloeg gericht en ging uiteindelijk (waternat van alle stress) nog niet de trailer in. Honderduizend goed bedoelde adviezen later realiseerde ik dat het niet aan mijn paard lag, maar aan mij! Je eigen houding is bepalend in alles wat je doet. Ik heb hulp gezocht waarbij mij werd geleerd hoe hiermee om te gaan. Een aanrader voor iedereen met (laad)problemen! Het heeft de band tussen mij en mijn paard enorm versterkt. En het allerleukste: ik laad nu ook paarden van stalgenootjes die nooit te laden waren. Ook gevaarlijk, stel dat je onverwachts naar de DA moet.... Dus: zoek hulp en leer laden op een paardvriendelijke manier, zonder dwang, zwepen e.d. Succes!
Jooliieen
Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-09 19:16
Wauw mooi filmpje!! Helaas reageert mijn paard heel anders
Zoals dit paard is wel uit zonderlijk, omdat dit paard niet beter weet met de methode. Maar het is wel belangrijk dat hij er wel op reageert als je met deze methode haar/hem in de trailer wil krijgen.
Hey, Ik had zaterdag eerst geprobeerd met een touwtje en dan achter de oren doen aan mijn gewone touw, dus dan trek je en dan krijgt hij druk achter zijn oren. Dus daar ging ik eerst mee oefenen dus gewoon er mee lopen, maar toen stond hij een keer stil, en ik dus trekken, toen begon hij weer te steigeren en hij wou gewoon niet vooruit lopen. En toen begon het ook nog te regenen, dus toen d8 ik: dat word niks, vrijdag ga ik op vakantie tot dan die zaterdag, dus over 2/3 weken proberen we het weer
mail petra even www.2moons.nl! ga aub niet zelf aan de slag(en al helemaal niet met hekken enz..) als je niet weet wat je doet, je bevestig het paard alleen maar dat hij er niet inhoeft als het niet gaat!
ik heb het idee dat jij eigenwijzer bent. mail nou gewoon even naar petra zoals cindy ook al aangeeft. dan heb jij (!) het laden zo geleerd. en als jij het kunt, loopt je paard er zo in. dat monty filmpje is een bekende. belangrijkste detail daarin is dat ie gelijk ruimte geeft, als het paard maar ook een mm naar voren komt. de hekken is echt niet nodig
Pliensdream
Geplaatst: 09-02-09 23:54
Met die hekken was zoals Annemarie het deed, en dat heb ik dus zo aangenomen
heb die hekken ook nog nooit hoeven gebruiken bij mijn paarden hoor daar niet van :p
borrie01
Geplaatst: 10-02-09 00:02
Ik ken je probleem heb ook menig keer uren op een wedstrijd terrein gestaan. paard is zelfs een keer geblinddoekt (wel door iemand die wist wat ie deed) Ik ben op trailerlaad cursus geweest. en nu gaat het goed. En ik had er echt een hard hoofd in gekregen.
Ik gebruik een touwhalster en een leadrope emmertje met muesli aan de linkerkant een longeerlijn niet achter zn kont langs maar gewoon strak naast de trailer. en het gaat prima. Die man heeft mijn paard het gewoon steeds op dezelfde manier aangeleerd en dat snapt ie nu. ik hoef het ook niet anders te proberen want dan doet ie het niet.
Echt hoor ik zou alle wijze raad van de mensen aannemen en een professional zoeken die je kan helpen.
Nienkex
Geplaatst: 13-02-09 15:21
Als het even kan moet je je trailer een poosje op stal zetten, en dan af en toe gewoon even oefenen met er in lopen. Zodra hij er in staat goed belonen, en dan er weer uit, zodat je paard gaat merken dat er helemaal niks aan de hand is. Zorg ondertussen wel dat je zelf niet gestressd raakt, anders word je paard sowiezo gek, en wil er niet meer in.
dit probleem herken ik direct. Mijn paard wilde met geen mogelijkheid op de trailer. Met gesjor en getrek kreeg ik hen na een paar uur er wel op. Ik dacht dit kan anders. Binnenkort wil ik wedstrijden gaan rijden dus ben begonnen met trailertraining. Elke week een keer. Je moet er een paar uur voor uit trekken maar dan heb je ook wat. Mijn paard kwam zijn stal het liefst niet uit als hij de trailer zag. Elke stap die hij dichterbij zette werd door mij beloond. Zo ga je telkens een stap verder, elke stap vooruit is een beloning, elke stap achteruit levert je paard niks op.
Zo ging ik door totdat hij er na een paar weken eindelijk op stond. Later een keer de stang erachter, klep dicht en een stukje rijden. Nog later er op een vreemde plek af en er weer op, wat dus niet in een keer lukte.
Dus als je veel geduld en vertrouwen opbouwt kom je er vanzelf!
Ik heb precies hetzelfde probleem als jou. Mijn paard gaat er ook echt niet in en als ze dat doet gaat ze er gelijk weer uit. Heb al heel lang van alles geprobeerd. Maar niets had tot resultaat dat ze makkelijk die trailer in liep helaas. Sommige dingen werkten een aantal keer totdat de klep weer dicht ging dan deed ze het daarna niet meer opd ie manier. Ik zou vandaag naar Oostburg gaan om een parelli cursus te volgen en zou dan hulp krijgen bij trailer laden. Maar helaas heb uren staan proberen zonder resultaat helaas ik ben er niet gekomen. Nu hoop ik maar dat op korte termijn iemand mij kan komen helpen thuis zodat ik alsnog naar die cursus kan en dan hopelijk leer zelf mijn paard te kunnen laden. Ik ben benieuwd of dat gaat werken.