Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:09

Ik heb geschreven dat mijn paardje altijd bij mij blijft!
Maar alleen als hij een pijnvrij leven kan lijden.
Was ik er vergeten bij te zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:09

Isabonny schreef:
Tja, als je op een pensionstal staat, waar de paarden de helft van de tijd binnen staan, dan kan ik me voorstellen dat het voor het paard beter zou zijn om te verhuizen naar een stal waar hij 24/7 buiten kan lopen.

Dat geldt voor alle paarden.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:10

@ Kiwiko,

De nieuwe eigenaar kennende zal er in eerste instantie alles aan doen om haar paarden te behouden waaronder mijn oude paard ( hij wordt dit jaar overigens 19).
En mocht dat niet lukken dan zal ze hem in laten slapen of laten slachten denk ik.

dit weet ik natuurlijk niet zeker maar ik zal er niet ver naast zitten.

Daarbij houdt ze me op de hoogte van hem en als ze het niet meer mocht redden dan kan ze ook nog een beroep op mij doen en dat weet ze..
Laatst bijgewerkt door Steph86 op 28-01-09 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:10

chinou schreef:
Zelf hebben wij al 7 jaar een nu 24 jarige pony staan die een peesblessure heeft gehad. Deze pony blijft tot zij teveel pijn krijgt of om andere redenen moet inslapen. Mijn paard is zoals het nu lijkt afgekeurd maar kan waarschijnlijk nog wel als fokmerrie gebruikt worden maar gaat absoluut niet weg.

Weglopen omdat je nog nooit een ziek paard onder je hoede gehad hebt is wel heel makkelijk.

Ik zit met hetzelfde probleem. Mijn merrie van 18 heeft een, zoals de DA het zo mooi ;( omschreef gisteren, verrotte kogel.
Gelukkig was ik 8 jaar geleden, toen ze een peesblessurekreeg, in staat om haar te houden en met haar te gaan fokken.
Dat betekende dus wel dat ik mijn paardrijden moest opgeven omdat ik geen 2 paarden kan onderhouden. En daar zit al een groot probleem voor veel mensen.
Wij zijn in staat geweest om onze 'nutteloze' paarden te houden maar ik kan me voorstellen dat dit moeilijk wordt als je 300,00 euri's in de maand moet gaan betalen voor een paard die je niet meer kunt berijden.
Het aanbieden van een dergelijk paard als gezelschapsdier, daar zitten ook veel risico's aan. Eenmaal verkocht, dan heb je er niets meer over te zeggen en wie weet waar het dan terecht komt. Misschien wordt het wel verkocht als braaf redreatiepaard. Braaf ja, omdat het pijn heeft tijdens het rijden.

Als ik mijn paard weg moet doen, en dan niet omdat het veel pijn heeft oid maar om een andere reden, dan laat ik haar afmaken zodat ik zeker weet dat ze niet onnodig pijn moet lijden in de toekomst..

*edit, spelvaut*
Laatst bijgewerkt door Ibalia op 28-01-09 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:12

Ik hoop het voor je ............ maar ik heb het vaker verkeerd zien gaan dan goed.

Ik heb ook ooit geloofd in iemand, toen was ik nog jong......... heb er nu nog nachtmerries van, want die ponie heeft het niet zo leuk gekregen in zijn verdere leven.......

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:13

pharagirlke schreef:
chinou schreef:
Diezelfde mensen konden het paard toch ook betalen toen er nog op gereden kon worden....dus waarom niet betalen voor een paard dat afgekeurd is?

Omdat een afgekeurd paard vaak (hoge) medische kosten met zich mee brengt. Is dat nu echt zo moeilijk om die twee aan elkaar te linken?

En dat is dus waar het hier om gaat. Dan maar op de e.e.a. site te geef/te koop aanbieden en leuren en hopen dat het paard goed terecht komt wat dus meestal vies tegenvalt!!
Die verantwoording is waar het om gaat. Je zegt A en dus ook B, een paard afdanken als hij te duur in het onderhoud wordt is dat gewoon. En dan iemand zoeken die wel die kosten wil betalen, dus jouw verantwoording overneemt????? Dan is inslapen misschien wel beter.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:14

Tuurlijk afwachten is het altijd.
Maar ik kan je wel zeggen dat ik over haar een goed gevoel heb en zoals ik al zei we hebben contact met haar.

Ik denk namelijk echt niet dat ze me in het ootje zal nemen en eerlijk is over de stand van zaken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:15

en als je het geld simpelweg NIET hebt? Heb maar laten verrekken? Hem dood maken terwijl het dier een hééérlijk leven kan hebben op een weitje ergens? Kijk je moet hem niet naar china verkopen. Dat is het zoeken. Maar als je buurman hem overneemt (bij wijze van spreke) heb je toch aardig veel zicht op dat ding. Of je zoekt een manier om samen met die persoon de kosten te delen waardoor het paard ook nog deels van jouw blijft maar het betaalbaar blijft.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:17

Als je in de gelegenheid bent om je afgedankte paard zelf te houden dan is dat prahtig en kun je het beestje een mooi eind geven.
Zodra je het dier verkoopt of moet verkopen dan ben je uitgepraat. Je hebt geen inspraak meer op wat er gebeurd met het beestje.

Ik kan me echt wel voorstellen dat je een afgekeurd paard laat afmaken. En dan heb ik het niet over een OCD-tje oid.
En ik begrijp ook best wel dat het gedaan wordt omdat het paard te duur wordt in onderhoud.

Op deze manier heb je ook geen louche handel in paarden die eigenlijk niet in orde zijn en misschien met pijn rond moeten lopen..
(of niet Kiwiko ;) )

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:17

Ik heb een oudere merrie die niet meer onder het zadel kan. Ik heb bewust een plek
voor haar gezocht waar ze lekker met een ander oud paardje 24/7 op de wei staat.
Ik kon haar dat bij mij op stal niet bieden en omdat ze nou eenmaal een echt buitenpaard is, is
dit voor haar de juiste keuze. Ik betaal haar gewoon helemaal zelf, maar iemand anders heeft de zorg voor haar
aangezien ze een eind van me vandaan staat. Dat ik haar niet zo vaak kan zien vind ik wel heel jammer, maar
als ik bij haar ga kijken dan rij ik 1 1/2 uur en zij komt gezellig aan het hek bij me kijken, en draait zich om en is weer
weg. Blijkbaar mist ze mij niet zo erg als ik haar en als ik haar zo gelukkig zie weet ik dat dit de juiste keuze voor haar
is geweest :)

Maar omdat ik haar helemaal zelf betaal, is de beslissing over haar leven ook aan mij en aan niemand anders en dat
is zoals ik het wil.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:19

Tuurlijk is daar niets op tegen Pharagirlke, dat zou zelfs fantastisch zijn. Maar zomaar wegdoen omdat je alleen je geld voor een paard wil uitgeven als je erop kan rijden is iets anders.
Een paard is geen ding maar een dier waarvoor je nu eenmaal de verantwoording hebt.

Waar ik problemen mee heb is dat mensen zo makkelijk een ander voor hun verantwoording op (willen) laten draaien. Mocht je een geschikt adres vinden is daar natuurlijk niets op tegen. Maar de kans is natuurlijk niet groot dat je iemand vindt die jouw hoge dierenartskosten over wil nemen voor een veredelde gramaaier.
Laatst bijgewerkt door chinou op 28-01-09 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:21

pharagirlke schreef:
en als je het geld simpelweg NIET hebt? Heb maar laten verrekken? Hem dood maken terwijl het dier een hééérlijk leven kan hebben op een weitje ergens? Kijk je moet hem niet naar china verkopen. Dat is het zoeken. Maar als je buurman hem overneemt (bij wijze van spreke) heb je toch aardig veel zicht op dat ding. Of je zoekt een manier om samen met die persoon de kosten te delen waardoor het paard ook nog deels van jouw blijft maar het betaalbaar blijft.

Hoe vaak zal het voorkomen dat je buurman een dergelijk paard wil overnemen en dan nog blijft het de vraag of het paard wel zo'n heerlijk leven zal hebben. Het hangt natuurlijk ook van de kwaal af. Het zou prachtig zijn als we onze paarden tot het eind konden houden maar dat gaat gewoon niet altijd en dan komt ook vaak door het prijskaartje wat er aan hangt.

Mijn paard krijgt dit jaar haar laatste veulen en daarna zal ik waarschijnlijk, afscheid moeten nemen. Heel moeilijk maar wel realistisch en eerlijk gezegd zou ik haar eerder weg doen als ze niet drachtig was.

@ProudJustify; zo kan het natuurlijk ook, jij houdt de touwtjes gewoon in handen. Een kennis rijdt ook een oud paard van een vriendin. Door ziekte was deze vriendin niet meer in staat om het paard te rijden en heeft het daarom aan mijn kennis gegeven.
27 is deze nu en het einde nadert. Hij kan niet meer bereden worden maar zij laat de beslissing over aan haar vriendin wat er met het paard moet gebeuren
Laatst bijgewerkt door Ibalia op 28-01-09 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:22

Ik kan me heel erg vinden in Chinou's berichten! :j

Als een van mijn paarden niet meer berijdbaar zou zijn dan zoek ik zelf een goede pensioenplek voor ze, als eigenaar en op mijn kosten. Ik houd graag de touwtjes en de zeggenschap zelf in handen. Waarschijnlijk ga ik er dan ook nog een paar keer per week heen. Dat ik niet meer op hem kan rijden betekent niet dat hij mijn vriend niet meer is of dat hij geen aandacht meer nodig heeft.

Alhoewel ik het erg nobel vind kan ik me er bijzonder weinig bij voorstellen dat iemand begint aan een paard 'waar je alleen maar naar kunt kijken' en waarmee men (grote) medische en dus ook financiele risico's neemt.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 28-01-09 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:23

Als een paard geen paardwaardig leven meer kan hebben dan is er maar 1 optie denk ik. Heb ik geen problemen meer, dat hoort er tenslotte ook bij en de eigenaar neemt dan een bewuste beslissing hierin. Hiervoor kan ik meer respect opbrengen als voor dat geleur.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:26

dat bedoelde ik met mijn eerst geplaatste berichtje. ik kijk of ik wat bij een boer kan huren. een stukje land met uitloop stal. en een shetje erbij. ik betaal het dan wel zelf. heeft het paard pijn, dan laat ik hem natuurlijk inslapen. zo niet, zorg ik zelf voor hem zolang het moet!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:27

Ik heb er ook serieus over nagedacht om mijn vorige paard in te laten slapen.
Dan had ik inderdaad de zekerheid kunnen hebben dat het einde oefening was voor hem.
Uiteindelijk heb ik het dus toch niet gedaan en om 2 redenen, 1 ondanks zijn ataxie was hij nog veel te ''goed'' om al heen te gaan en 2 de da stond er ook niet achter.

Hij doet het nu ongelofelijk goed sinds hij 24\7 op het land staat, tuurlijk zie je nog wel dat hij sleept maar hij heeft allang niet meer zoveel slechte dagen als bij mij. En waarom niet..? Omdat hij ten eerste 24/7 buiten staat en ten tweede omdat hij niet meer zoveel hoeft te doen.

Ik wil hier eigenlijk alleen maar mee zeggen dat het soms ook beter is voor het paard dat het ondanks zijn/haar beperking een nieuw baasje krijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:27

chinou schreef:
Tuurlijk is daar niets op tegen Pharagirlke, dat zou zelfs fantastisch zijn. Maar zomaar wegdoen omdat je alleen je geld voor een paard wil uitgeven als je erop kan rijden is iets anders.
Een paard is geen ding maar een dier waarvoor je nu eenmaal de verantwoording hebt.

Waar ik problemen mee heb is dat mensen zo makkelijk een ander voor hun verantwoording op (willen) laten draaien. Mocht je een geschikt adres vinden is daar natuurlijk niets op tegen. Maar de kans is natuurlijk niet groot dat je iemand vindt die jouw hoge dierenartskosten over wil nemen voor een veredelde gramaaier.

niet groot maar ze is er. Niet geschoten is altijd mis. ;)

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:29

Oke, kan je zo iemand vinden is dat hartstikke mooi natuurlijk!!!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:57

chinou schreef:
Isabonny schreef:
Tja, als je op een pensionstal staat, waar de paarden de helft van de tijd binnen staan, dan kan ik me voorstellen dat het voor het paard beter zou zijn om te verhuizen naar een stal waar hij 24/7 buiten kan lopen. Als zich zo een mogelijkheid niet in de nabije omgeving voordoet, dan kan ik me voorstellen dat een ander tehuis, waar ze dit wel kunnen bieden, beter kan zijn. Precies zoals Steph86 schrijft dus.

Dat is natuurlijk prima maar waarom moet een ander daarvoor betalen en neem je zelf niet de verantwoording. Er bestaan rusthuizen en penionstalling voor paarden met pensioen. Dan staan ze ook buiten en niet dag en nacht in een box maar is dan wel jouw eigen verantwoording en zou je zelf moeten betalen in mijn ogen.

Maar waarom moet een geblesseerd paard perse onder je verantwoording blijven vallen?
Alleen omdat je er niet meer op kunt rijden?
Er zijn zat mensen die een paard leuk vinden alleen al om in de wei te hebben lopen. Die doen er helemaal niks mee. Een leuk gezicht als je uit het raam kijkt en het houdt ook nog eens het gras kort.

Mijn baas heeft een ezel, paard en shetlander in de wei staan en hij doet er helemaal niks mee. Hij vind het gewoon leuk om dieren te hebben. En zo zijn er nog wel meer mensen die zo'n paard gerust een oude dag op de wei gunnen als ze de plek toch hebben.

Ik heb daar dus helemaal niks op tegen om een geblesseerd paard te verkopen. Behalve dan als er DA kosten aan te pas moeten komen om het dier pijnvrij door het leven te laten gaan.

En dan heb je nog dat je vaak met een merrie nog kunt fokken. Mijn nicht had een heel mooi dressuurpaard. Ze begon net met haar door te breken, toen ze iets aan haar hoef kreeg. Ik weet niet meer precies wat, ik dacht dat de hoornwand losliet of zoiets. Paard was ongeschikt om verder mee te gaan in de sport, maar ze kon wel als fokmerrie nog ingezet worden. Dus ook daar liggen openingen (voor merries dan).

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:07

tja afdanken.
ik heb het oude paard van proudjustify(mijn schoonzus) 4 jaar gehad alles ging super goed.
tot op een dag mijn verzorgster kwam met het verhaal dat het paard kreupel liep.
na rust ,DA nog meer rust ,anders bekappen,nog een DA en ostheopaat verder
kwamen ze tot de conclusie dat het paard gewoon echt blijvent kreupel zou zijn.
paard word 22 meen ik dit jaar.
ik had op dat moment al een veulen gekocht.
voor later als opvolging voor het geval mijn andere paard er dan niet meer zou zijn.
mijn verzorgster deed het paard een aantal dagen verzorgen voor mij.
zodat ik tijd over hielt voor mijn gezin.
zij betaalde hier ook een deel stalling voor.
maar toen het paard echt kreupel zou blijven heb ik in overleg met mijn schoonzus besloten een goeie plek te zoeken voor haar.
want bij die boer waar ik stond kon ze niet 24/7 de wei op.
en aangezien ik geen 2 paarden kan bekostigen in pension en ik het ook niet kon maken
om mijn verzorgster te laten betalen voor een paard waar ze niet meer op kon rijden
hebben we besloten haar op een mooie wei te zetten.
dan zou het paard in iedergeval nog lekker kunnen wandelen in het land.(ze heeft geen pijn)
mijn veulen (nu bijna 2)stond toen nog in de opfok dus die kosten waren niet hoog.
en opzich had ik dus mijn oudje kunnen houden en mijn jonkie ook in pension
maar dan had mijn verzorgster wel een deel betaald.
maar 2 paarden helemaal zelf betalen en dus 400 euro gemiddelt per maand kwijt zijn
dat is niet te doen.
niet voor mij in iedergeval.

wat ik eigenlijk zeggen wil is dat sommige paarden eigenaren noodgedwongen deze keuze maken.
ik bedoel ik snap wel dat mensen het zien als afdanken.
maar moet je dan je paardrijden helemaal op 0 zetten omdat je verplicht bent je oude/zieke paard te houden?
natuurlijk kan je een verzorgpaard zoeken.
maar ik weet als eigenaar dat er niks beter is dan je eigen paardje
waar je zelf het zeggenschap over heb.

overigens betaald mijn schoonzus wel alle kosten.
dus zij blijft eigenaar en keuze over dood en leven ligt ook zeker bij haar.
en daar ben ik blij mee.
ik weet zeker dat het paard waar ik 4 jaar voor gezorgt heb niet bij zomaar bij de
slager beland.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:30

Mijn moeder heeft jaren geleden (denk wel 25 jaar) geleden haar paard op z'n oude dag naar De Paardenkamp in Soest gebracht. Volgens mij heeft hij daar nog minstens 5 jaar gestaan, en toen is hij van ouderdom overleden. Wij gingen af en toe nog eens langs, en dan stond hij daar over het algemeen heerlijk in een weiland, samen met andere oude besjes.

Waarom zou je niet een mooie oude dag voor je paard proberen te vinden. Je moet alleen wel zorgen dat je een betrouwbaar adres vindt.

roobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:33

Dat vind ik zo vreselijk, ik was laatst bij een handelaar en zag daar een oude pony van 18 jaar die Z had gelopen, pony was te oud en werd maar ingeruild... Stond die dan op z'n oude dag bij de handelaar! Erg zielig.

Zoek gewoon een fijn landje waar hij zn oude dag kan doorbengen lijkt mij!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:37

roobin schreef:
Dat vind ik zo vreselijk, ik was laatst bij een handelaar en zag daar een oude pony van 18 jaar die Z had gelopen, pony was te oud en werd maar ingeruild... Stond die dan op z'n oude dag bij de handelaar! Erg zielig.

Zoek gewoon een fijn landje waar hij zn oude dag kan doorbengen lijkt mij!

Dat vind ik idd ook echt afdanken ja, heeft dat dier zijn stinkende best voor je gedaan en omdat ie
dat "oud" is wordt ie maar ingeruild en wie weet wat er mee gebeurd en waar ie weer terecht komt ;(

Helemaal eens dat je dan ook een fijn plekkie kunt zoeken waar ie zijn oude dag kan doorbrengen :)

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:40

Afdanken vind ik zelf een verschrikkelijk woord. Vorige week zondag hebben wij de beslissing gemaakt dat mijn pony beter als grasmaaier kan dienen, dankzij zijn langere, en waarschijnlijk blijvende blessure, is dit dan ook afdanken? Ik ben hem verschrikkelijk dankbaar dat ik hem een jaar heb mogen houden, maar het is voor ons te duur om hem alleen maar te houden voor de sier, daar hij bij ons ook niet de hele dag naar buiten kon, alleen maar wat uurtjes. Dan noem ik het zelf het beste voor de pony kiezen, en zeker niet afdanken. ;)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:43

@Lydia: als jij een fijn plekje voor hem vindt ergens op een weitje met een
ander paardje of andere paarden dan dank je je paard toch niet af, dan zorg je dat hij nog een fijn leventje
kan hebben, ook al is dat alleen maar als grasmaaier :)