Wat is een goede trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:44

felicity schreef:
Super weijer is dus een goede trailer.

Ik ben ook een beetje rond aan het kijken en neig erg naar Weijer, het enige (grote) minpunt vind ik het deurtje aan de linkerzijde... Zit te bedenken in hoeverre ik dat een 'Nee' zou vinden, of er mee zou kunnen leven :Y)

Elegance

Re: Wat is een goede trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:04

Niet voor niets zijn er zoveel merken verkrijgbaar. Iedereen heeft verschillende wensen. En wat het chassis van trailers betreft: deze overleven in alle gevallen de opbouw, of het nou geschroefd of gelast is. Wat wegligging betreft is Westfalia absoluut nr.1, daarna komt een hele club trailers die voorzien zijn van Alko assen. Niet onbelangrijk: de garantie! Neem dat ook mee in je keuze zou ik zeggen. Ben niet helemaal objectief, maar wat zeker een goed product is: Blomert. Echt Duitse degelijkheid en zeer nette afwerking.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:20

Wij hebben hier een westfalia staan uit eind jaren 80. Oerdegelijk, wel een nieuwe bodem, maar nog steedseen pak fijner dan heel wat jonge trailers.

Waarom is iedereen tegen een deurtje aan de linkerzijde? Als je op een landweggetje begint te kantelen in een slootje, zal dat 90% van de keren met rechterkant in de sloot zijn.

Linkerdeur is dan wel ERG handig. Helemaal handig is twee deurtjes :D

Daarbij als je auto en trailer een klein beetje geschaard neerzet langs de weg, zul je niet zo snel overhoop gereden worden als je even gaat kijken, maar het is altijd uitkijken!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:24

wizewo schreef:
Waarom is iedereen tegen een deurtje aan de linkerzijde? Als je op een landweggetje begint te kantelen in een slootje, zal dat 90% van de keren met rechterkant in de sloot zijn.

Moet je heel eerlijk bekennen dat ik nooit verder ben gekomen dan 'wordt je lekker voor je sokken gereden mocht er iets gebeuren en je langs de kant van de weg staan', maar hier heb je ook wel een punt... Het wordt in ieder geval al een minder dikke 'Nee' :Y)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:32

Bij ons viel 1,5 jaar terug, de Weijer Traveller af omdat ie niet hoog genoeg was, weet de exacte hoogte niet meer, maar ons paard 1.80m stond met zijn oren in het dak. Mijn huidige Hotra, is wat hoger.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:40

Wij hebben ongeveer zeven jaar lang een Weijer trailer gehad. Beviel prima! Ook de service was super bij Weijer! Toen we daar anderhalf jaar geleden een nieuwe trailer wilden bestellen, bleek dat men daar geen volledig polyester trailers meer maakt, alleen een polyester kap en met houten wanden. Dat is de reden dat we naar een ander merk zijn gaan kijken.
We hebben nu een Böckmann XL. Deze ligt wel wat prettiger op de weg dan de Weijer.
Mijn vriendin heeft nu sinds ongeveer een jaar een Thiel trailer en is daar erg tevreden over. Ook een mooie trailer om te zien.

roompy98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:52

wij hadden eerst een tweepaards vijfsterren trailer deze beviel heel goed
daarna een nieuwe hotra jumper maar die beviel niet zo met twee grote paarden lag hij niet
echt stabiel achter de trailer
nu hebben we een mustang trailer een zeer ruime robuuste trailer waar met gemak twee
grote paarden op kunnen.
ligt als een blok achter de auto.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:04

Ben ik hier dan de enige fan van Heja? Hoor alleen roompy98 er over (neem tenminste aan dat je met de vijfsterren de trailer van Heja bedoelt).

Super wegligging, zowel leeg als vol. En ook uitstekende service. Hier staat een oudje waarvan de wanden vervangen moeten worden. Maar als ie echt helemaal af is, komt er vast en zeker weer een Heja.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:28

Ik heb op mijn zoektocht meerdere Hotra's gezien (2e hands en niet ouder dan 2001) en wat zagen die er slecht uit :? ...ik heb er geen 1 gevonden die niet ergens rot of nat was bij het deurtje of ter hoogte van het hooinet (op de bodem dan).
Uiteindelijk hebben we een 2e hands Wesco Prominent (2001) extra hoog, gekocht en deze rondom na laten kijken en waar nodig vervangen (remschoentjes, bedrading etc) en enkel de laadklep vervangen door een betonplex plaat, want deze had een natte plek doordat de mat verkeerd (lees: erg goedkoop) verlijmd was in de fabriek. Verder een super trailer die keurig achter de auto hing.
Heja 5 sterren (polyester) heb ik ook gezien, maar vond deze erg kort en laag, zeker voor de grotere paarden en volpolyester ziet er geweldig uit, maar 1x een sterretje in je kap of zijkant en het vocht komt er ook tussen....Bij hout kun je dit dan makkelijker zien en vervangen dan tussen polyester lagen..

Verder ga ik mee met Ikke, want dat is 1 van de weinige mensen op bokt die van dichtbij weet hoe een trailer er vanaf het chassis uitziet en hoort te zien....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:59

Wesco zijn inderdaad mooi hoge trailers. Hiervoor had ik ook een wesco(2000). Mij was toen ook al opgevallen dat de achterklep al eens vervangen was. trailer was toen zo'n 5 jaar oud. Mijn zijwand is gaan rotten onderin, en later bleek het kleine schuine wandje mee te gaan rotten. Omdat ik mijn paard niet alleen kon laden heb ik deze ingeruild voor een 2-paards.
Daar bleek met het opzetten van de nieuwe wanden dat de bodem ook al goed aan het rotten was.
En dat terwijl ik de trailer nog geen jaar ervoor helemaal na heb laten kijken en uitgebreide onderhoudsbeurt etc. Trailer stond toen eigenlijk altijd binnen.

Dus de achterklep, met de verlijmde mat zal wel een wesco probleempje wezen. Heb er al meerdere met nieuwe achterklep voorbij zien komen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:50

Wij hadden vroeger een oude Wesco. Prima over te spreken, de ouwe rammelbak! :D Hij heeft wel al een keer een nieuwe achterklep gehad, een nieuwe bodem, nieuwe remkabels en nieuwe wielen :+ Maar hij was ook al van ergens in de 70'er jaren! Maar hij rijd nog steeds rond met paard erin!

Maar ik zweer bij Westfalia! Superstil, ruim, licht, ligt superstil op de weg, het enorme raam voorin waardoor je paard tenminste ziet wanneer er een bocht komt en natuurlijk het deurtje aan de linkerkant.
Ik heb Westfalia trailers gezien van meer dan 30 jaar oud waar nog nooit iets aan vervangen was en die het nog geweldig deden! Nou, petje af hoor! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:33

Remember schreef:
felicity schreef:
Super weijer is dus een goede trailer.

Ik ben ook een beetje rond aan het kijken en neig erg naar Weijer, het enige (grote) minpunt vind ik het deurtje aan de linkerzijde... Zit te bedenken in hoeverre ik dat een 'Nee' zou vinden, of er mee zou kunnen leven :Y)

Als je een nieuwe trailer koopt, zeg je toch gewoon dat het deurtje rechts moet zitten. Weijer bouwt op order, dus het zal nooit een probleem zijn.
wizewo schreef:

Daarbij als je auto en trailer een klein beetje geschaard neerzet langs de weg, zul je niet zo snel overhoop gereden worden als je even gaat kijken, maar het is altijd uitkijken!

Wat doe jij met een trailer in de slootkant????
Een combi zet je ALTIJD recht weg; dat is het eerste wat je leert, althans met je C-rijbewijs.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:05

[quote="ikke]Wat doe jij met een trailer in de slootkant????
Een combi zet je ALTIJD recht weg; dat is het eerste wat je leert, althans met je C-rijbewijs.[/quote]

FF kleine verbetering: C moet zijn E rijbewijs. (C is vrachtwagen, E achter B is auto met trailer).

En nu even nieuwsgierig: hoe komt het dat jij zoveel weet van trailers? En wat is jouw mening over de trailers van Heja?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:37

Pendrag schreef:
ikke schreef:
Een combi zet je ALTIJD recht weg; dat is het eerste wat je leert, althans met je C-rijbewijs.

FF kleine verbetering: C moet zijn E rijbewijs. (C is vrachtwagen, E achter B is auto met trailer).

En nu even nieuwsgierig: hoe komt het dat jij zoveel weet van trailers? En wat is jouw mening over de trailers van Heja?

Het heeft wieltjes, dus hang ik eronder. Je mag ook zeggen: er hangt een koperdraadje aan, ik wil weten waar dat blijft........ Ik heb twee Westfalia's volledig gedemonteerd en één daarvan ook weer helemaal opgebouwd.
Overigens leer je wel degelijk ook al bij je C-rijbewijs dat je wagen recht moet staan, maar bij C-E is dat nog belangrijker.
Heja was indertijd de enige lichte, redelijk betrouwbare trailer. Het is een aardige trailer, zo kleurecht als een goedkoop rood T-shirt, maar ken er ondertussen verschillende die 15+ zijn en nog in redelijke tot fatsoenlijke staat dus die lijkt de tand des tijds redelijk goed te doorstaan. Maar uiteindelijk niet mijn keuze.

smurf26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:29

Hier nog een zeer tevreden gebruiker van een Thiel trailer. Lekker ruim, ligt goed op de weg, licht van binnen, niets te klagen. Kennissen hebben er ook zo een en zijn ook tevreden. Aluminium bodem dus geen angst voor doorrotten...
Hiervoor jaren lang met een aantal Waco's rondgereden. Ook ok maar meer onderhoudskosen ivm hout en wegligging veel minder.

felicity
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:04

Ik heb nu behoorlijk wat offertes binnen gekregen. Van de Hotra, Thiel, Wijer, Atec, Henra en Humbaur.
Ik vind tot nu toe de Thiel wel de mooiste geen hout weinig onderhoud. Maar vrij prijzig.
Volgens vele is Wijer ook heel goed. En die is een stuk goedkoper. Die klinkt dus ook heel erg aantrekkelijk.
⚠️ felicity kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:45

zou je eventueel ook proef kunnen rijden met een aantal trailers?
De ene ligt lekkerder achter je auto als de andere.
Ik heb het zelf niet gedaan, maar heb wel verschillende merken van verschillende mensen achter de auto gehad en vond er wel verschil in zitten tussen de merken

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:57

ben ik de enige met ervaring over cheval liberte?
ik ben er super tevreden mee.
prettige trailer, ligt goed achter de trailer, hoog, prettige laadklep.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:00

Je kunt vast wel proef rijden als je erom vraagt, of 2ehands koopt.

Voor een 2paardstrailer zou ik gaan voor de Westfalia, die blijft z'n geld dubbel en dwars waard. _/-\o_ Voor anderhalfpaards zou ik een Atec nemen, ligt ook fijn achter de auto, zelfs als hij leeg is. En natuurlijk een stuk gunstiger qua prijs dan een Westfalia.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 02:34

Ik heb zelf ook een Wijer, hij is van het jaar 1991, het is echt een super goeie trailer, die van mij is van polyester.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:28

Citaat:
Een combi zet je ALTIJD recht weg; dat is het eerste wat je leert, althans met je C-rijbewijs

Ik hoop daar werkelijk waar nooit iets te moeten zoeken, maar als het goed is stap ik ook niet uit langs een te drukke baan.

Met C leer je dat ook ;) . Een te zachte berm is probleem, kantelt en verzakt de boel sneller. Maar op sommige momenten heb je weinig te zeggen. Gladdigheid, uitwijken voor een malloot(dier of mens), of zoals we tijden terug meemaakte (gelukkig met paadenmest ipv met paard) volledige verzakking in de zandweg op 1,5m van de sloot en daar lagen we in de sloot en dan is het echt handig, in zoverre dat je je paard kan losmaken langs het linkerdeurtje ipv je tussen een paniekerend paard (of twee) te wurmen via de achterklep (want tenzij je een tweede deur hebt aan de linkerkant ook, heb je geen andere keuze).

Ik geef toe, links is niet ideaal, maar rechts ook niet. Als ik moet kiezen tussen zelf wat verder rijden dat we veilig staan en mijn doemscenario; kies ik toch echt voor links.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:42

In het rijtje van degelijke trailers mis ik het merk brenderup. Ook erg goede trailers, heel degelijk. Bij de brenderup imperial heb je deurtjes aan beide kanten naar de paarden. in iedergeval bij de tweepaards versie, bovendien nog een extra raam aan de voorkant en een hele stabiele ligging op de weg. Die hebben ook 1,5 paards trailers. Er is ooit in de bit een heel artikel geweest over trailers, wegligging etc. Denk jaar of 2 geleden?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:10

Atec heb ik meerdere malen meegekregen toen ik een trailer huurde en vond deze ook wel prettig en stil achter de auto hangen (behalve als hij leeg is dan....maar dan rommelen de meeste trailers wel wat)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:49

Ik ben gek op de ifor williams omdat ze gewoon oersterk zijn. Rammelen kan voorkomen worden met een paar krimpkousjes om de kettingen.

Een half jaar terug is de ifor van een kennis van me van achter aangereden door een vrachtauto die te laat remde voor de file. Trailer was total loss, maar het paard had helemaal niets; het stuk waar het paard stond had het gehouden. Nou wat waren wij blij dat we er geen polyestertrailer achter hadden hangen.

Brenderup vind ik dan weer niks, sinds ik een paard door de bodem van een goedonderhouden 1 jaar oude brenderup heb zien zakken.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:56

Rianneke schreef:
Let ook eens op het deurtje wat je opendoet om bij je paard te komen. Zit dat aan de bestuurderskant zit ie wel mooi aan de verkeerde kant ;)

Waarom is dat verkeerd? Ik heb juist bewust voor een trailer gekozen met het deurtje aan de bestuurderskant. Ik ben namelijk 9 van de 10 keer alleen met m'n trailer op pad en stel dat er iets zou gebeuren hoef ik niet in m'n haast eerst over een dissel te klauteren voor ik het deurtje kan openen.

Misschien is het ook belangrijk te kijken naar wat er op de laadklep zit. Bij die van mij zit er spuitrubber op. Dat gaat heel lang goed, maar nu het buiten vochtig is (mijn trailer staat buiten) blijft dat rubber wat nat en glijd mijn paard van de klep af als ze wat te snel wil zijn.