Wil mijn eigen paard gaan kopen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:55

Pipo schreef:
Een eerste paard is heel spannend, koop er een die wat meer ervaring heeft dan jij. Bij je eerste paard maak je vaak nog zoveel fouten dat je beter een ouder dier kan kopen waar jij veel van kan leren.

Daar ben ik het niet mee eens. Het paardje waar ik ben gaan kijken heeft niet zo heel veel gedaan, hij is ingereden en daarna werd hij boscrosspony. Terwijl er veel meer in zit, dat zien zijn eigenaren en dat zie ik, en ik ben een fanatieke ruiter (zonder dramatische wedstrijdambities, maar ik wil wel meer dan lekker hobbelen) en dat kan met dit paard maar er moet wel het een en ander op gemonteerd worden (rijpaardspieren, bijvoorbeeld) En dat lijkt me een heel leuk project. Ook qua karakter is het een heel geschikt paard voor mij en ik zou hem niet moeten kopen omdat hij niet zo veel gezien heeft en nog niet zo oud is? Kom nou zeg.

@Cossie: tuurlijk!

Anoniem

Re: Wil mijn eigen paard gaan kopen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 01:01

Hestejentje.........groen op groen gaat niet. Maar ga jij dat maar uitproberen, er zijn er velen voor je gegaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 01:04

Ehm, een (als vijfjarige) netjes ingereden paard weer recht maken kan ik denk ik nog net wel hoor. Ik zou er ook niet aan beginnen als het een heethoofd is maar het is een heel cool paard dat af en toe eens een geintje uithaalt.

En het is hestejente

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:56

Hmm ik ben het er mee eens als een onervaren ruiter een groen paard aanschaft dit niet handig is. Hestejente volgens mij ben jij niet "groen" en het paardje wat je gaat kijken is ook niet groen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:00

Meeste mensen die nog nooit een eigen paard hebben gehad, zijn toch niet erg ervaren.
Ook ik heb voor mijn eerste pony ook meerdere verzorgpony's gehad waar alleen ik op reed en liep tegen wat problemen aan met mijn eerste echte 'eigen' pony.
Een pony corigeren, terwijl het je eerste pony is, is imo ook groen op groen.
Als deze erg braaf is kun je met véél begeleiding er ook komen. Toch kan het makkelijker zijn om een meer ervaren pony uit te zoeken, waar je gelijk echt mee aan de slag kan. Kosten zullen hetzelfde zijn of zelfs uiteindelijk minder, maar je heb wel veel meer tijdwinst. Leren op een pony wat het al kan, gaat gewoon veel sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:31

hestejente schreef:
Ehm, een (als vijfjarige) netjes ingereden paard weer recht maken kan ik denk ik nog net wel hoor. Ik zou er ook niet aan beginnen als het een heethoofd is maar het is een heel cool paard dat af en toe eens een geintje uithaalt.

En het is hestejente

Een 5 jarige doorgereden is dus niet groen.
En een beetje scheef is ook niet dramatisch verreden.
Maar wat zou je leren als je een doorgewinterd lichte tour paard zou kopen? Daar weleens bij stil gestaan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:29

LEES nou eens! Hij is ALS vijfjarige ingereden, het is een IJslander en die komen niet zo idioot vroeg ohz, en sindsdien is er heel weinig mee gedaan, hij heeft nog nooit een binnenbak, stoplicht, mensenmenigte, dat soort dingen gezien, of een proefje gelopen, dingen waarvan ik wel wil dat hij het leert handelen. Daarnaast is hij krom en niet zo heel denderend bespierd. Met gewoon wat dressuurmatig werk - wat dus haast niet met hem gedaan is - is dat heel simpel op te lossen. Hij is dus niet extreem jong, wel onervaren. En ik wil hem nou juist al dat soort dingen bijbrengen, tot ik er bij wijze van midden op het Leidseplein mee kan gaan staan :P Daarnaast rijd ik nu zo'n 20 jaar paard en vooral het afgelopen jaar heb ik vreselijk veel geleerd, ik krijg fantastisch les op fijne paarden en heb twee paarden bijgereden, van allebei (en van de eigenaar van de laatste) heb ik zó veel geleerd, over de meest uiteenlopende dingen.

Daarnaast: wat zou ik in vredesnaam met een lichte-tourpaard willen, dat tölt toch voor geen meter :+ Ik heb veel liever een paard dat niet veel kent maar wat een superkarakter heeft en dat samen met mij dingen wil doen dan een ervaren, maar wel zure, rotbok.

superwoman: waarom zou ik meteen van alles willen, het lijkt me veel leuker om een paard zelf steeds beter voor elkaar te hebben, ik hoef geen dressuurtopper, ik wil een paard waar ik lekker mee kan klungelen! Je argument van tijdwinst begrijp ik eigenlijk niet zo, het is toch juist leuk om tijd te steken in samen leren? Het is wel de bedoeling dat hij over een jaar of 15 (veel) meer kan en gezien heeft dan nu. Wat heeft het nou voor nut om op een superhoog opgeleid paard te stappen, als ik zoiets onder mijn gat wil weet ik heus wel wie ik moet bellen ;)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-01-09 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:22

Hestejente, de topicstarter wil een paard waar ze mee op concours kan, en daar reageer ik op. Dat jij alleen wil leren tolten,vind ik prima, maar dat is volledig offtopic.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:23

Hoef ik niet meer te leren ;)

Dacht dat je op mijn posts reageerde :') Ts schrijft trouwens dat ze op den duur op concours wil dus waarom zou haar paard nu al alles moeten kennen?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-01-09 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 22:03

Nou, ik zal me eens mengen in deze discussie....

hahaa....

Ik vind dat de mensen die zeggen dat je beter een ervaren eerste paard kan kopen gelijk hebben. En wel om deze reden...

Ik heb in mijn zoektocht een jong paard, 5 jaar en net 4 maanden onder het zadel, gereden. En een kwpn van 11 jaar die klaar is voor de Z. Zelf ben ik geen fantastische ruiter, kan een goeie B proef neerzetten maar de rest moet ik allemaal nog leren.

Ik vind het dus fijner om op de 11 jarige te rijden dan op de 5 jarige die alles nog moet leren. Hij kent namelijk nog niet alle hulpen, en kent nog niet alles. En als je dan zelf ook nog eens niet zo ervaren bent, zoals ik, is dat een hele moeilijke combinatie, ook al is hij koel in het hoofd.
Heb vandaag dan ook voor mezelf besloten dat ik een niet te jong paard wil, in ieder geval een paard waar alle knopjes al op zitten zodat ik er lekker van kan leren!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:09

Mooi!
Ook een bij opgeleid paard gaat het niet vanzelf, maar dan ben je iig niet steeds bezig met het corrigeren van je eigen ingereden fouten :P

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 22:15

precies.... Geef je helemaal gelijk!!

Hoe leuk ik dat jonge paard ook vond!! We hadden een hele leuke klik, in de stal..... maar zodra we de bak in gingen... drama! hahaa.... Het paard doet iets, en ik weet niet hoe ik daar om moet reageren! hahaa.... Dat schiet natuurlijk niet op, niet alleen voor mij, maar ook voor het paard niet. Ik kan hem daarmee zelfs helemaal verpesten! Dus geef mij maar een opgeleid paard!

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:17

Ik heb vorig jaar samen met mijn zusje ons eerste eigen paard gekocht. We waren op zoek naar een jonge merrie, en kwamen met een 'oude' ruin thuis. Het eerste paard waar we waren kijken hebben we gekocht.
Ik had veel gemaild met de eigenaresse en we hadden gelijk een klik, afspraak gemaakt, en mijn ouders meegenomen (geen paardenmensen) maar zij zaten niet op de wolk waar wij op zaten. We hebben allebei gereden, filmpje gemaakt, klinisch laten keuren, alles was in orde.
Twee maand later stond hij bij ons in stal. En nog geen moment spijt.

Hij heeft trouwens L gelopen, waar we nu veel voordeel bij hebben. Succes met je zoektocht!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:19

Goed dat je het nu al heb gevoeld justme83!
Voor sommige komt dat thuis pas, als het paard een poosje onder een minder ervaren ruiter loopt. In het begin lopen ze vaak nog zoals eerder verwacht werd van de meer ervaren ruiter... Het paard gaat daarna pas reageren op de onduidelijke en dubbele/tegenstrijdige signalen van de minder ervaren ruiter.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 22:21

Ik ken het.... Mijn vriend is ook geen paardemens... dus die vind het allemaal wel prima! Als ik maar binnen het budget blijf! hahaa...

Moet zeggen dat mijn voorkeur ook uitgaat naar een ruin! Die hebben dat merrie gedrag en hengste gedrag niet... zijn gewoon rustig....

Ik heb alweer een leuk paardje op het oog! Kwpn'er, 11 jaar...
In eerste instantie ook niet wat ik zocht... Maar voor mij vele malen beter!

Veel geluk met jullie "oude" ruin!

superwoman schreef:
Goed dat je het nu al heb gevoeld justme83!
Voor sommige komt dat thuis pas, als het paard een poosje onder een minder ervaren ruiter loopt. In het begin lopen ze vaak nog zoals eerder verwacht werd van de meer ervaren ruiter... Het paard gaat daarna pas reageren op de onduidelijke en dubbele/tegenstrijdige signalen van de minder ervaren ruiter.

Ja ja.... Hoe leuk hij ook is!! Maar onder het zadel zijn wij gewoon niet de perfecte combi! En ik heb me laten vertellen dat je je niet moet laten lijden door een leuk lief schattig koppie.... Je moet er ook mee kunnen werken.... Dus ik heb vandaag mijn verstand maar eens gebruikt!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-01-09 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 post plaatsen, iets vergeten? gebruik dan de editknop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:28

Gefeliciteerd Justme!!!

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 22:30

thnx!!! Tsja... ik doe dat niet zo vaak! Hahaa....
Maar dacht... Laat ik het vandaag eens gebruiken, als ik het toch heb!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:40

Hestejente: Een paard rechtrichten en laten verzamelen is niet eenvoudig, ook niet voor een ervaren ruiter. Een al krom gebogen, slecht bespierd paard rechtrichten is al helemaal een hele lastige klus. Waarbij ik niet zeg dat het niet kan, maar het lijkt me stug om te zeggen dat dat een makkelijk klusje is.

Mijn eerste pony is een 2-jarige, maar ik weet wel van mezelf dat het voor mij heel lastig zal zijn om haar zelf in te rijden en dat ik daar veel ervaring bij nodig heb, net als bijna elke andere paardeneigenaresse.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 22:42

op welk niveau rij jezelf?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:44

Bedoel je dat tegen mij? Ik rijd geen wedstrijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:50

_Cindy schreef:
Hestejente: Een paard rechtrichten en laten verzamelen is niet eenvoudig, ook niet voor een ervaren ruiter. Een al krom gebogen, slecht bespierd paard rechtrichten is al helemaal een hele lastige klus. Waarbij ik niet zeg dat het niet kan, maar het lijkt me stug om te zeggen dat dat een makkelijk klusje is.

Volgens mij had ik neergezet dat ik meer aandacht aan de dressuurmatige basis wil besteden dan tot nu toe is gedaan. Hij is niet zozeer slecht bespierd, eerder onvoldoende. En wat stug op de ene kant, krom dus eigenlijk. Voor een paard in zijn conditie vond ik dat er nog heel behoorlijke gangen uit kwamen, hij slingert wat in tölt, vindt het moeilijk om actief te lopen en lost dingen op door te rennen en de verzameling en oprichting wisselt... maar hij heeft goed gescheiden gangen. Gelukkig is hij niet zo groot :P

Justme, gefeliciteerd! :D

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 22:50

_Cindy schreef:
Bedoel je dat tegen mij? Ik rijd geen wedstrijden.

ok, maar neem aan dat je een redelijk ervaren ruiter bent. Die weet waar ze mee bezig is en moet handelen?

maar hestejente op welk niveau rij je zelf? Of hoeveel rij ervaring heb je?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-01-09 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 post plaatsen, iets vergeten? gebruik dan de editknop.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:57

Uhh, ik rijd grand bosklos met winstpunt! En tegen de tijd dat paardje en ik een beetje een combi zijn wil ik gewoon in de T8 beginnen ;)

Heb net al wat over mijn rijervaring geschreven... veel verschillende paarden... mijn laatste bijrijdpaard lijkt erg op het paard waar ik zaterdag weer ga kijken, dat was ook de reden dat ik bij dat paard ben gaan kijken... zelfde soort karakter en hij blijkt ook een vergelijkbare stokmaat, proporties en bouw te hebben. Een handige tip die ik heb gekregen: ik moet me veilig voelen op het paard, en ik moet hem ook vooral leuk vinden, en dan dus leuker dan: lief paard en ik kan er aardig op hobbelen. Daar voldoet hij aan ;) Dus nu gaat hestejente nog wat meer dingen met 'm doen die ze thuis ook zou willen met paardje, kijken of hij dan nog steeds leuk is :P

Daarnaast denk ik dat voldoende rijervaring maar een heeeel klein deeltje is van wat je in huis moet hebben.

Justme, kunnen we je paard al ergens bewonderen, heb je een link of een foto? :D
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-01-09 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 22:59

Hahaa.... Ik heb nog geen paard hoor! Alleen een superleuke lieve op het oog! Morgen en dinsdag ga ik weer op hem rijden en hak dan de knoop door!
Maar zodra ik mijn paardje gevonden heb! Laat ik jullie zeker een foto zien....
(vind het een beetje raar om het paardje nu te laten zien terwijl hij niet eens van mij is....)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:02

O, dan had ik het verkeerd begrepen! Fijn dat je nou weet voor welk paard je wil gaan :j En inderdaad, eerst maar eens even wachten of het allemaal wel doorgaat voor je 'm op bokt zet ;)