Verzekerd met lesgeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Verzekerd met lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:14

Joolien schreef:
Kijk, dit wilde ik nou even weten.

Nu is er een vrouw bij ons op stal die zo'n 25 uur in de week lesgeeft. Zij zegt dat ze ooit een diploma heeft behaald in Barneveld (dacht ik) maar ze zegt dat ze deze niet meer heeft ( het zou dus kunnen dat ze geen diploma heeft).
Zie je dit wel als bedrijfsmatig? Ze doet dit dus ook zelfstandig een geeft les aan mensen met eigen paarden, maar ook op pony's van de eigenaar van stal.

Loopt zij risico?

25 uur is absoluut bedrijfsmatig en dus niet gedekt op de AVP. Hiervoor zal ze echt een AVB moeten sluiten. Diploma kwijt is niet handig natuurlijk in dat geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:15

Alles is voor mij nu duidelijk! Hardstikke fijn, dank jullie wel!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:16

Dus dat ik nu de ORUN-opleiding doe omdat ik voor de verzekering een diploma nodig heb omdat ik weleens les geef is eigenlijk volslagen onzin. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:16

Ja dat ligt er dus weer aan hoeveel je les gaat geven Tong uitsteken

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:19

Ik heb net gebeld met de KNHS over het al lesgeven als je de Orun opleiding doet om te oefenen. (zit dus met het FNRS verhaal in het bedrijf) Je mag idd oefenen als je in opleiding bent, maar dan alleen onder volledig toezicht van een gediplomeerd instructeur. Die moet dus echt naast je staan terwijl jij lesgeeft.
Zo werd het uitgelegd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:22

Joolien schreef:
Ja dat ligt er dus weer aan hoeveel je les gaat geven Tong uitsteken

Ja

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:25

@ Bianca_:Okay, dan is dat veranderd. Dat van mij is ook alweer 10 jaar gelden bedenk ik mij nu. Lachen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:25

Op dit moment om de week een uurtje ofzo, maar als ik het diploma heb dan wil ik het wel gaan uitbreiden. Moet het cursusgeld toch wel een beetje proberen terug te verdienen. Vork

Is er ergens te vinden vanaf hoeveel uur per week lesgeven als bedrijfsmatig wordt gezien?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:26

Nee, dat is niet te vinden, want dat is een wat grijzig gebied namelijk. Informeer bij twijfel vooral bij je eigen verzekeraar.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:29

En het is dus nergens wettelijk verplicht een diploma te hebben om les te geven. Alleen om een AVB af te sluiten wordt het vaak wel als eis gesteld (door de verzekeringsmaatschappij!). En die AVB ga je pas afsluiten op het moment dat je bedrijfsmatig lesgeeft (ook weer ter beoordeling van je verzekeraar). Dus zo af en toe lesgeven is geen probleem zonder diploma en AVB.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:30

LDRD schreef:
Imre schreef:
Even een check of ik het nu snap: Samengevat zou iedereen dus gewoon af en toe les mogen geven aan iemand met een eigen paard zonder diploma en worden ongelukken - die niet veroorzaakt zijn omdat jij opdracht hebt gegeven om iets gevaarlijks te doen - gedekt door je gewone aansprakelijkheidsverzekering. Pas als je meer les gaat geven heb je een andere verzekering nodig, waarbij een diploma vaak als voorwaarde wordt gestelt.

Dat is best een aardige samenvatting Ja .

Dit is ook geen lesgeven, maar helpen. Ik denk dat je wel in de gevarenzone zit als je ook geld vraagt en geen diploma hebt. Als je voor het gerecht gedaagd wordt, omdat je verzekering in de ogen van het slachtoffer niet genoeg uitkeert, dan vraag ik mij af hoe sterk je staat...

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:31

Lante schreef:
@ Bianca_:Okay, dan is dat veranderd. Dat van mij is ook alweer 10 jaar gelden bedenk ik mij nu. Lachen

Ik was gewoon heel erg benieuwd of het nu mocht of niet. Voor mij geen probleem.
We hebben een grand prix ruiter op stal die ook zn papieren heeft.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:32

Remember schreef:
En het is dus nergens wettelijk verplicht een diploma te hebben om les te geven. Alleen om een AVB af te sluiten wordt het vaak wel als eis gesteld (door de verzekeringsmaatschappij!). En die AVB ga je pas afsluiten op het moment dat je bedrijfsmatig lesgeeft (ook weer ter beoordeling van je verzekeraar). Dus zo af en toe lesgeven is geen probleem zonder diploma en AVB.

Dit vind ik ook wel een aardige samenvatting Ja .

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:34

Conclusie: gewoon doorgaan met de opleiding. Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:35

Lante schreef:
Als je voor het gerecht gedaagd wordt, omdat je verzekering in de ogen van het slachtoffer niet genoeg uitkeert, dan vraag ik mij af hoe sterk je staat...

Je verzekeraar dekt het of dekt het niet. Als je al zover bent dat ze te weinig betalen en je staat voor de rechter dan is het zeker je verzekeraar die zich moet gaan conformeren aan de uitspraak van de rechter, dat is jouw pakkie an verder niet meer.

Wel even 1 opmerking terzijde: let wel op je verzekerde bedrag zowel op AVP als AVB. Een letselschade kan flink in de papieren lopen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:43

Lante schreef:
Dit is ook geen lesgeven, maar helpen. Ik denk dat je wel in de gevarenzone zit als je ook geld vraagt en geen diploma hebt.

Dan nog een leuke.... Stel, je hebt een bijrijder en die komt je een x bedrag in de maand tegemoet in de kosten. Tijdens het rijden help je hem/haar een keer, en diegene valt eraf. In hoeverre verschilt dit met iemand die je een paar keer in de maand lesgeeft op jouw paard, en hetzelfde x bedrag kwijt is? En in hoeverre speelt het een rol dat/of er voor betaald wordt?

In mijn beleving zijn een bijrijder hebben en iemand een keer lesgeven op je eigen paard net zo 'gevaarlijk' Vork , maar iedereen maakt altijd veel meer heisa als het gaat om 'lesgeven en verzekeringen' (want diploma is verplicht, verzekering is verplicht, bladiebladiebla) dan om het risico van een bijrijder hebben. Dat laatste is veel geaccepteerder en ik denk dat héél veel mensen denken dat het allemaal de eigen verantwoordelijkheid van de bijrijder is, in plaats van te beseffen dat het op hún risico is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:45

Daar heb je een punt. Dus ik ben aansprakelijk als mijn bijrijdster dr nek breekt (bij wijze van)?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:49

Het is jouw paard, dus als zij eraf valt ivm 'eigen gedraging' van het paard kan het op jouw verzekering verhaald worden. Tenzij het aantoonbaar is dat zij heel stom heeft gedaan, dan kan er een percentage 'eigen schuld' toegekend worden. En het maakt dan niet uit of je in de buurt was of op vakantie Knipoog
Laatst bijgewerkt door Remember op 17-12-08 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:50

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:04

Remember schreef:

Ik geef dus ook les, wel verzekerd, maar zonder diploma.
Ik geef de aller kleinste les, op mijn eigen pony's. Ik heb het overlegt met mijn verzekerings maatschapij en kon mij zo verzekeren zonder diploma zolang ik alleen les geef met pony's (vond ik een beetje krom, na gevraagt, was echt zo, zeker omdat mijn beestjes zeker geen grensgeval zijn kon het zo).
Mijn verzekering loopt wel samen met de rest van mijn bedrijfs verzekering (hoefsmid, keurings klaar maken, beleren/betuigen enz).

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:08

Zo zie je maar weer dat het ook per verzekeringsmaatschappij weer verschilt. Als je het écht wilt weten moet je dus gewoon contact opnemen met ze, voorleggen wat er aan de hand is en het antwoord afwachen Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:21

Nee hoor, verschilt niet per verzekeringsmaatschappij, hoewel de voorwaarden best op onderdelen anders kunnen zijn. De basis blijft echter hetzelfde.
Waarom de indruk bestaat dat het verschilt is omdat er continue appels met peren vergeleken worden Knipoog .

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:25

Ik doelde meer op het hebben van een diploma of niet. Dennis mag dus lesgeven zonder diploma terwijl het wel meegedekt is in de AVB, maar er zitten weer voorwaarden aan (alleen ponylessen). Het zal misschien schelen dat er al een AVB was afgesloten voor die andere werkzaamheden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:28

Dat zal te maken hebben met het ondergeschikte karakter van het lesgeven. Een lesje zal de verzekeraar niet om malen. Overigens maakt het ook weinig uit want ze (of hij Bloos ) is sowieso eigenaar en dus voegt het al of niet lesgeven aan de aansprakelijkheid verder vrij weinig toe.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:37

Verzekering afsluiten voor alleen lesgeven was idd moeilijker.

Deze Dennis is een ze, haar grote kleine vriend is de hij in dit verhaal Knipoog.

Lesgeven is ook meer uit de hand gelopen hobby wat ik nu mooi verzekerings technisch hierbij onder kon brengen. Aansprakelijk ben ik toch omdat het mijn eigen pony's zijn.