ongelukken met trailers: oorzaak ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:25

MarisdB schreef:
Op het moment dat je iemand die geen benul van een paard heeft meeneemt, breng je die persoon hoe dan ook in gevaar... Dat is nu net het hele punt.

@ MarisdB Ik heb dit eerder in het bericht gezegd Lachen
Maya schreef:
Volgens mij is het niet zo dat je dan maar iemand moet nemen die er niks vanaf weet. Dat wordt ook niet gesteld. Het spreekt voor mij voor zich dat je ook wel iemand meeneemt die van wanten weet of ervaring heeft.

En daarna. Ik kies dus bewust voor dingen waar ik de trailer voor wil gebruiken. Als ik op vakantie wil met mijn paard, dan zorg ik dat alles goed geregeld is. Als ik een rit ergens wil doen, dan zorg ik dat alles geregeld is. Paard in conditie. Tuig in goede staat. Goede auto. Goede trailer. Kennis van de route. Kennis van de weersomstandigheden. En dus o ok een bijrijder. Als ik op de manege wil lessen : dan kijk ik of er te carpoolen valt. Of ik zoek les dichterbij. Of ik vraag of de instructeur naar mij komt. Wedstrijden? Grooms zijn altijd handig, voorlezen, groomen, etc. etc.

Is er een van de onderdelen waar niet aan voldaan kan worden. En het is niet voor spoed of essentieel belang. Dan maak ik de keuze om het af te zeggen als het echt niet lukt om alles voldoende te regelen.

cissy

Re: ongelukken met trailers: oorzaak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:13

toch vraag ik me dan af in hoeveel % vd ongelukken de mensen dan alleen op pad waren of met 2??
Ik kan me heel goed voorstellen dat als je met 2 of meer op pad gaat dat je dan gezellig kwebbelend onderweg je concentratie verliest en minder oplet in het verkeer en juist dáárdoor een ongeluk krijgt, wat je dus niet had gehad als je alleen was geweest, tis maar een gedachte.

Ja ik ga regelmatig alleen, simpelweg omdat het soms zo uitkomt, om dan maar niet te gaan vind ik te ver gaan, anders kom ik nooit ergens of loop ik leuke dingen mis.
Ik ben capabel genoeg in het verkeer en heb genoeg ervaring met trailers en paarden. Ben het met HC eens dat er genoeg redenen zijn om het niet te doen, maar er kan altijd wat gebeuren ook met 2 in de auto, als je een attack krijgt kan je medepassagier ook niet in staat zijn om in te grijpen of noem het maar op welke oorzaken er ook zijn om een ongeluk te krijgen.
Ik heb al 1 auto-ongeluk overleefd en dat had ook niet voorkomen kunnen worden als er iemand naast me had gezeten.
Om dan maar helemaal niet te gaan omdat er iets KAN gebeuren, dan moet je thuis in bed blijven liggen en zelfs dan kan er wat gebeuren.
Hele leven hangt van risico's aan elkaar en je kunt nou eenmaal niet alles uitsluiten, je moet zorgen voor goed materiaal en het onderhouden, anticiperen op het verkeer en verder duimen dat anderen ook opletten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:49

Huertecilla schreef:
ikke20 schreef:
zorg dus voor paniekstangen,

Voorbeeldje potentiële probleem analyse:
1 monteer paniekstangen
1 borg die met grote (snel los te trekken) haarspeldveren
1 hang die haarspeldveren aan een tiewrap
1 steek aan beide zijden een reserve borgveer in een oog

Dan nóg kan er genoeg fout gaan.

hc

ik draai em gewoon van buiten los hoor. heb achterin mn auto die altijd voor de trailer staat een ijzeren staaf liggen die door het oog heen past en draai het oog los en voorstang is los hoor.
toen ging het ook nog fout doordat de pony uit stress weer omhoog sprong en op zadelkamer stond maar door buiten de trailer rustig eropin te praten klom ze er zelf af

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:54

cissy schreef:
Hele leven hangt van risico's aan elkaar en je kunt nou eenmaal niet alles uitsluiten, je moet zorgen voor goed materiaal en het onderhouden, anticiperen op het verkeer en verder duimen dat anderen ook opletten.

Mee eens!
De reactie van HC vind ik nogal overtrokken. Jij wilt je hobby uitoefenen en door alleen op pad te gaan met de trailer breng je anderen in gevaar.... Wat denk je dan van al die wielrenners die in een grote groep onderweg zijn en blind achter elkaar aan fietsen? Wat denk je van die motorcrossers in de bossen die overal en nergens rond crossen? Zo kan je nog wel meer opnoemen.
We zijn het er over eens dat een extra iemand handig kan zijn mits deze toch wel weet wat hij doet, is dit niet het geval heb je er weinig tot niets aan. We dwalen af in het topic. TS is op zoek naar tips en daar moeten we het denk ik ook bij houden. Iedereen heeft zijn eigen mening en dat moeten we respecteren.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:09

Ik ben laatst bijna mijn paardje kwijtgeraakt door mijn eigen domme schuld.

Ik had een trailer waarvan de voorste stang niet kon worden losgemaakt. En een héél braaf paard dat al jaren dagelijks met die trailer vervoerd werd. Op een keer gebeurde het onverwachte: hij begon te steigeren en kwam met zn voorbenen over de stang. Er was niets wat we konden doen. Hij heeft daar bijna een half uur gehangen in blinde paniek (gelukkig op een rustig achterafwegje), totdat hij er uiteidelijk langs het kleine deurtje aan de voorkant uitgesparteld is.

10 hechtingen en een gekneusd voorbeen, maar 2 maanden later was alles weer in orde.

Ik heb de trailer onmiddellijk laten voorzien van een veiligheidsstang die langs buiten losgemaakt kan worden. Want in de trailer stappen naast een paard dat in paniek om zich heen schopt is geen goed idee op zo'n moment.

Als ik erop terugkijk is het mijn eigen schuld wat er gebeurd is. Het is niet omdat je een braaf paard hebt dat je geen veilige stang moet hebben.

Ik zit alleen nog na te denken of ik voor de achterste stang ook niet iets dergelijks moet laten maken.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:17

Wat een technische verhalen! Laat hem eens per jaar controleren en na intensief gebruik ook.. Ben er zelf niet handig in en dan heb ik liever dat ik een keer €25,- betaal dan mijn paard kwijt te zijn!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:47

meggiemeg schreef:
De reactie van HC vind ik nogal overtrokken. Jij wilt je hobby uitoefenen en door alleen op pad te gaan met de trailer breng je anderen in gevaar.... Wat denk je dan van al die wielrenners die in een grote groep onderweg zijn en blind achter elkaar aan fietsen? Wat denk je van die motorcrossers in de bossen die overal en nergens rond crossen? Zo kan je nog wel meer opnoemen.

Wat een ander doet is een excuus om zelf onverantwoordelijke keuzes te maken?

Vind jij wat die fietsers, crosssers etc. doen goed?

Jouw hobby is voor jou een verantwoordelijkheid voor jouw dier en jouw omgeving. Je hebt wel de plícht geen risco voor hen te veroorzaken. Geen récht op paardrijden.

Jammer dat jij dit niet inziet.

Ook is 'je kan nu eenmaal niet alles voorzien' geen reden om niet in zoveel mogelijk te voorzien en te anticiperen op dit gegeven.

Deze menselijke factor is de belangrijkste oorzaak van ongelukken met trailers.

hc

p.s. ik ga zo naar de stickerboer om te kijken naar fluoriserend plak-pvc voor over de auto en op de trailer. Niet 'mooi', wel zichtbaar Pling
Dat is wéér een factor welke ik zelf enigzins kan beïnvloeden Cool

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:16

Mijn reactie was bedoeld dat je als vervoerder van een paard niet de enige bent die een gevaar kan zijn op de weg. Er zijn zoveel mensen op de weg met oogdoppen op waar jij voor moet meedenken.
Ik neem mijn verantwoording echt wel als ik wekelijks op pad ga. Ik ga op pad met een degelijke combinatie die goed onderhouden wordt. Ik zorg ervoor dat ik de route goed weet die afgelegd moet worden en op de hoogte ben van eventuele knelpunten zoals afsluitingen vanwege wegwerkzaamheden o.i.d. Mijn paard staat goed ingepakt op de trailer met transportbeschermes rondom. Ik rij voorzichtig maar wel met de stroom mee en houd netjes afstand. Kijk goed vooruit en meer kan ik niet doen.

Waarom alles met fluor beplakken als je de verlichting goed op orde hebt???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:46

meggiemeg schreef:
Waarom alles met fluor beplakken als je de verlichting goed op orde hebt??

Je hebt gelijk. In het dónker is goede verlichting heel best zichtbaar. Dan heeft fluoriserend materiaal geen zin en is dan ook niet werkzaam.
Overdag is het effect van verlichting voeren zeer beperkt. Zelfs matig daglicht zwakt de zichtbaarheid van verlichting enórm af.
Bij helder zonlicht is verlichting zelfs nauwelijks zichtbaar en een fluo-contast héél goed.

Daarom plak ik fluoriserend materiaal: Omdat bij matig tot helder daglicht verlichting niet echt veel beter zichtbaar is en contrasterend gekleurd fluoriserend materiaal wel :D

hc

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:30

Inderdaad; goed materiaal, goed rijden en eventueel een bijrijder meenemen.
Dat laatste laat ik echter meestal toch achterwege omdat ik het niemand wil aandoen een hele middag in de auto op me te moeten zitten wachten omdat ik zonodig ergens door het bos wil crossen met m'n paard. Knipoog
Bovendien vind ik het reizen ook al een deel van het 'op stap met m'n paard', gevoel van vrijheid, onafhankelijkheid enz. én ben ik zo onbescheiden om te denken dat ik geen bijrijder nodig heb, waar het mijn kwaliteiten als chauffeur betreft en zie ik niet direct in wat een bijrijder zou kunnen toevoegen in een land waar de hulpdiensten binnen een kwartier ter plaatse zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:43

sflj schreef:
Dat laatste laat ik echter meestal toch achterwege omdat ik het niemand wil aandoen een hele middag in de auto op me te moeten zitten wachten omdat ik zonodig ergens door het bos wil crossen met m'n paard. Knipoog
Bovendien vind ik het reizen ook al een deel van het 'op stap met m'n paard', gevoel van vrijheid, onafhankelijkheid enz. én ben ik zo onbescheiden om te denken dat ik geen bijrijder nodig heb, waar het mijn kwaliteiten als chauffeur betreft en zie ik niet direct in wat een bijrijder zou kunnen toevoegen in een land waar de hulpdiensten binnen een kwartier ter plaatse zijn.

Dat noemen ze een opgevoed paard in handen van een verstandig mens.
Daar doen veel Bokkers niet aan, lees de berichten er maar op na..........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:22

Tja Bert, aan mijn paarden, aan mijn rijvaardigheid, onderhoud of aan voorbereiding zal het waarschijnlijk niet liggen áls er wat fout gaat. Ook is een dingetje wat verkeerd gaat wel op te vangen als verder alles helemaal in orde is, er ´rek´ in zit.
Wanneer dingen escaleren echter kan je in je eentje gewoon niet genoeg met twee paarden in de trailer. Zelfs als je niets hebt opgelopen. Je mag er niet vanuit gaan dat een vreemde wel zal helpen.
Ik begrijp jouw uitleg van waarom jij jouw keuze maakt als uitzondering op de door jou zelf bevestigde reden. Laat dat niet als excuus gelden. Reden ja, excuus nee.

Je bent niet met een/twee paarden niet met 500/1000 kilo ´lading´ op pad, maar met een/twee intelligente levende wezens van 500 kilo met een eigen overlevingsagenda. Het is fundamenteel anders dan met een kist van 500 kilo op een aanhanger. Met paarden in een trailer is er een enorme escalatiefactor bíj.
Als er een ongeluk gebeurt moet je tóch al keuzes maken. Je hebt ook met twee volwassenen je handen al vol bij een ongeluk.

Ik kan ook wel een lijst met uitzonderingen bedenken waarin ik alleen op pad zou kunnen. Dat zijn echter uitzonderingen. De regel is simpel dat het gezond verstand is om je niet alleen met paarden in een trailer in het verkeer te begeven.
De rest is smoezenboek; het is gewoon onslim, punt.
Het vervelende van joúw keuze is dat áls de boel onverhoopt escaleert meestal niet jíj de pisang bent maar jouw paard(en) en/of derden.

Poep gebeurt Bert. Dat is een zekerheid en met paarden in de trailer behoor je daar éxtra op te anticiperen. Het gaat allemaal goed tót het fout gaat.
Dan weegt ook voor jou en mij een treingewicht van 4 ton 4 ton, hoe vaardig wij ook zijn. Idem paard(en) en jouw aandachtsveld.
Ook al heb ik álle rijbewijzen en veel ervaring, ook al ben ik hulpverlener die weet wat te doen, mijn aandachtsveld blijft dat van slechts één mens met twee handen en twee voeten. Met een bijrijder heb ik een set zintuigen en een set handen/voeten meer.

Nood breekt wet en uitzonderingen bevestigen de regel maar nogmaals; rommelen met de randvoorwaarden vanwege de eígen stronteigenwijze prioriteiten is de grootste oorzaak van ongevallen.

Hulpverleners mogen die stront opruimen en op Bokt kan er weer een zielug-topic geopend worden Misselijk

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:33

ik rij altijd met zijn tweetjes............... en ikheb wel eens alleen gereden hoor, maar dan ben ik niet echt gerust......

een ongeluk hoeft mijn schuld niet te zijn...........

maar als er iets gebeurd kan je altijd beter met zijn tweetjes zijn

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:47

KiWiKo schreef:
maar als er iets gebeurd kan je altijd beter met zijn tweetjes zijn

Ingewikkelder is het niet Pling

Het wordt trouwens fluoriserend geel. Dat is het meest helder en behoudt het langste fluoriserende eigenschappen.
Ik heb met de reclameplakker uitgebreid gepast en gemeten: We hebben net niet genoeg aan een (61 cm. brede) rol van 5 meter Pling
Is besteld. Zodra het binnen is na sluitingstijd een avondje ongestoord knippen en plakken.
Erg grappig was zijn enthousiaste opmerking dat ik korting op mijn verzekeringspremie zou moeten krijgen voor het ontwerp Haha!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:04

Ja HC, idd ook mijn idee dat plak sticker gedoe. We zagen laatst een vrachtwagen rijden die had rondom aan de bovenkant deze plakstrip en op de laadklep overdwars ook nog eens. Die zag je dus van verre en heel duidelijk te zien dat het een vrachtwagen was met een hoge bak. Toen hadden wij zoiets, dat moeten wij ook. Te veel mensen die in het donker van een afstand te laat in de gaten hebben dat er een trailer rijdt. Veel mensen zitten ook te gapen achter het stuur en door de drukte op de weg is er te veel te zien en een donkere plek in de verte met kleine lampjes is niet echt duidelijk, zeker ook met inhalen val je gewoon beter op.

Beter mee verlegen dan om gelegen en alleen als het donker is ben je een baken in het donker.

Zo zie je al heel veel motorrijders met hun gele vestjes en lichtgevende strepen, heel erg duidelijk.

Veel mensen denken dat ze zelf een ongeluk in de hand hebben, maar dat is meestal niet zo. Te vaak wordt er op een trailer ingereden omdat men het gewoon niet heeft gezien, of nog erger je wordt gewoon afgesneden en dat moet je dan maar beremmen.

Ik heb een vrachtwagentje gehad, dat was helemaal bar en boos, mensen gooiden zich gewoon op het laatste nippertje voor je omdat ze niet "achter een vrachtwagen" willen rijden..Je ziet ze al bij een zijstraat stilstaan en je bent al voorbereid en nog moesten we soms gewoon in de rem klimmen en kon het bijna net niet. We hebben zelfs een keer gehad dat we gewoon een vol op remaktie moesten doen en dan ben je heel erg blij dat je bak leeg is en geloof mij, heel erg makkelijk te zien van een afstand dat het paardenvervoer was.

Met een trailer ben je in dit soort situaties veel kwetsbaarder dan met een vrachtautootje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:21

Over de zin-onzin van refecterend materiaal op voertuigen zijn de waarnemingresultaten niet helemaal in één lijn.
- De nadelen zijn dat het slechts onder een kleine invals-reflectiehoek werkt
- Er licht op moet schijnen
- Het snel verwarrend is
Verder betreft het omstandigheden waaronder al licht gevoerd wordt.
Het is daarom niet in alle landen van de EC toegestaan en dat is nóg verwarrender....

Een fluoriserende verf is gewoon een kleur. Een erg goed zichtbare kleur doch niet meer dan dat en mag wel.
Ook kan een goed ontwerp voor toepassing zichtbaarheid verhogen.
Zet maar eens een gele paal en een zwarte paal onder een afdak. idem een zwart-geel gestreepte....
Het is verbázend hoe die gestreepte instictief opvalt en dat is nog maar een eenvoudig voorbeeld.

hc

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:43

russel schreef:
We stonden laatst op een hoge brug stil, het voorste deel van de brug ging omhoog en er moest een sleepboot met 5 pleziervaartuigen door heen die naar de scheepswerf moesten. Duurde dus 15 minuten dat we stil stonden. Als we stil staan wordt mijn paard onrustig, op een brug vind hij eng, de hele trailer ging dus op en neer. Als er dan paniek uitbreekt en je staat op een brug, je bent alleen, daar moet ik niet aan denken.

Ja maar, als je met z'n tweeen bent wat kan je dan nog meer doen dan als je alleen bent?
Ik ga ook vaak alleen, ik moet wel, ik ga niet om een een wissewasje aan iemand vragen dat hij mee wilt. b.v. een buitenrit die ik alleen rijd. Moet nr 2 dan maar wachten tot ik terug kom? beetje egoistisch..... niet dan?

En als.. als! er iets gebeurd. Dan zijn er partijen genoeg die je graag willen helpen. En misschien zijn deze partijen meer mans dan mijn vriend die helemaal niets met paarden heeft.

Nee, ik red me prima. En ja, ik heb best al veel meegemaakt en alles is goed afgelopen. Dat geeft behoorlijk veel zelfvertrouwen.

En als je vooraf al denkt,... ja,... maar,... als, als.... Dan kom je toch helemaal nergens..

Ik ga lekker alleen op pad "Lang leve mijn vrijheid!!" Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:46

Nou HC nou overdrijf je wel hoor. Zeker als het donker is en dat is het natuurlijk rond deze tijd al vroeg en in de file staan we altijd na 15.30 hier in dit land. Die reflectorstrepen hebben zo een groot nut dat men het totaal onderschat. Hier rijden er trouwens al flink wat vrachtwagens rond met deze reflectorstrepen, zal toch niet voor niets zijn. Licht schijnt er altijd op, genoeg koplampen van allerlei hoeken die er op schijnen en dan de straatverlichting.

Misschien ben je vergeten dat je hier in Nederland nooit op de hoofdwegen alleen ben en zeker niet op courante tijden, dan mag je zelfs blij zijn dat je wielen draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:00

yarrah schreef:
russel schreef:
We stonden laatst op een hoge brug stil, het voorste deel van de brug ging omhoog en er moest een sleepboot met 5 pleziervaartuigen door heen die naar de scheepswerf moesten. Duurde dus 15 minuten dat we stil stonden. Als we stil staan wordt mijn paard onrustig, op een brug vind hij eng, de hele trailer ging dus op en neer. Als er dan paniek uitbreekt en je staat op een brug, je bent alleen, daar moet ik niet aan denken.

Ja maar, als je met z'n tweeen bent wat kan je dan nog meer doen dan als je alleen bent?
Ik ga ook vaak alleen, ik moet wel, ik ga niet om een een wissewasje aan iemand vragen dat hij mee wilt. b.v. een buitenrit die ik alleen rijd. Moet nr 2 dan maar wachten tot ik terug kom? beetje egoistisch..... niet dan?

En als.. als! er iets gebeurd. Dan zijn er partijen genoeg die je graag willen helpen. En misschien zijn deze partijen meer mans dan mijn vriend die helemaal niets met paarden heeft.

Nee, ik red me prima. En ja, ik heb best al veel meegemaakt en alles is goed afgelopen. Dat geeft behoorlijk veel zelfvertrouwen.

En als je vooraf al denkt,... ja,... maar,... als, als.... Dan kom je toch helemaal nergens..

Ik ga lekker alleen op pad "Lang leve mijn vrijheid!!" Haha! Haha! Haha!

Jij schat het verkeerd in en egoïstisch? Dan schiet je je doel wel voorbij hoor met wat er hier wordt gezegd. Dan is jouw inschatting dat mensen die niks met paarden hebben wel erg groot met hun hulp. Als ik buiten rij en ze moeten er met een boogje omheen fietsen, klimmen de meesten nog in de boom van angst.

Misschien vergeet je dat als de nood aan de man is en er hulp nodig is onderweg er altijd een gestresst paard om de hoek komt kijken, vind daar maar eens een zo maar iemand voor...

Even op mijn verhaal terugkomende. We hadden al zo iets om eventueel mijn paard gerust te stellen, dat kan ik nl heel erg goed bij hem, ik heb idd heel veel overwicht over hem in hele gestresste situaties. Ja, zeker, goed op gevoed paard met heel veel vertrouwen in mij. Maar alleen is hij absoluut geen held in zijn eentje.

Dan is het fijn als je met zijn 2en bent, iemand kan dan nl achter het stuur blijven en eventueel dat ik dan op de brug in de bak blijf en later weer mee rij in de auto. Je moet je voorstellen je staat op een inmens hoge brug en links en rechts zie je een gigantische brede rivier stromen en flink stromen. Dan heb je zelf herhaaldelijk geprobeerd om met je paard over een bruggetje te lopen wat hij gewoon niet durft omdat de beide kanten bewegen (het water dus) en dat je altijd moet afstappen en er naast moet lopen en dan is het helemaal goed. Ga nou niet zeggen dat ik dat moet oefenen, want dat heb ik gedaan, tot en met een paard dat gewoon de rijbaan op springt en zich omdraait en niet verder wil. Beetje gevaarlijk en bruggetjes kom je bijna nooit tegen.

De keren dat ik een buitenritje maak, gaat mijn man boodschappen doen en een wandelingetje met de hond en neemt daarna een lekkere cappuccino op het terras, ik rij altijd maar een uurtje of anderhalf en die zijn zo over met een lekker kopje koffie en een krantje en zelf ook nog een half uurtje een wandelingetje. Dan gaat hij ook soms mee op de fiets en dan maken we een lekkere lange fiets/paardrij wandeling, hartstikke gezellig.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:17

ikke schreef:
sflj schreef:

Dat noemen ze een opgevoed paard in handen van een verstandig mens.
Daar doen veel Bokkers niet aan, lees de berichten er maar op na..........

Helemaal mee eens.
Als men niet de zelfvertrouwen heeft om alleen op pad te gaan dan moet men dat gewoon niet doen.
Als je niet weet hoe je alleen bepaalde noodsituaties moet oplossen laat het aan een ander over. Dan moet je zeker niet alleen gaan.
Maar iemand gaat mij niet vertellen dan ik onverstandig bezig ben als ik alleen ga. Ik heb een goede auto/trailer en een rustig kalm paard die graag mag reizen. En ongelukken kun je daardoor niet uitsluiten je bent ook afhankelijk van mede weggebruikers.... die zo nodig raar moeten inhalen e.d.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:31

russel schreef:
Nou HC nou overdrijf je wel hoor.

Waarmee nu weer???

De onderzoeksresultaten naar zichtbaarheidsmaateregelen reflecteren wat ik hier samenvatte. Het is daarom niet in alle EC-landen toegestaan reflecterende materialen op voertuigen te plakken.
Wat is mijn overdrijving daarbij? Er staat zelf niet wat mijn eventuele mening is.

Ik hou me netjes aan wat hier mag ook wat dit betreft en pas een goed zichtbaar ontwerp met fluoriserend materiaal toe.
Wel zichtbaar, niet verwarrend en binnen de wet. Welk probleem meen je daar mee te hebben?

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:49

In Nederland is het iig wel toegestaan, alleen kerstboom verlichting niet en dat is wat veel mensen doen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:00

om alles uit te sluiten, kun je nooit genoeg doen.
Ik heb een transportbedrijf, hoeveel bijrijders moet ik meesturen met een vrachtwagen die 50 pony's vervoert? Knipoog
Anderen zouden zelfs met 2 bijrijders nog niet met trailer en paard de weg op moeten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:04

Testen of je echt goed aangekoppeld bent? Niet alleen kijken naar het palletje maar je wieltje nog even naar beneden draaien. Til je je auto op? Zit je goed.

Reflector strepen lijkt me een goed plan. Iemand al een goed idee wat de beste plaats is voor die dingen?
Hoe vaak ik niet meemaak dat mensen in willen voegen op de snelweg en pas op het allerlaatste kijken om dan tot de conclusie te komen dat je er naast zit met je combinatie. (helaas helpen reflector strepen niet tegen mensen die helemaal niet kijken).
Overigens heeft plaats op de weg krijgen niet alleen te maken met grote van het voertuig. 'je breed maken' en oogcontact maken doen ook al veel. Al hou je altijd maloten.

Alleen op weg gaan vind ik geen bezwaar als het in de omgeving is. Als ik binnen een half uurtje van huis blijf zijn er genoeg hulptroepen die ik kan inschakelen. Vanuit huis, stal of bestemming.

Wel weer een goede (verdekte) tip hier opgedaan. Een grote schroevendraaier meenemen om de voorstang los te kunnen draaien Pling

Verder beng ik ieder jaar mijn trailer een keer naar de trailerboer.
vaste routine bij aankoppelen is bij mij ook belangrijk. Verder check, check dubbel check.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:16

Ik heb ook wel eens alleen met trailer en paard met pech langs een geluidswal op de vluchtstrook gestaan. Geen pretje, maar een bijrijder had daar echt niets aan veranderd Knipoog

Ik vind het zwaar overtrokken dat je altijd iemand bij je moet hebben volgens HC.
Moet je eens kijken hoeveel paardenmensen er rond rijden op 's Neerlands wegen. Dat zie je hier alleen al op Bokt, als er een ongeluk gebeurd is, wie dat allemaal hebben gezien.
Als ik iemand zou zien zwaaien zou ik ook gelijk stoppen.