Hoe haal jij je paard uit de trailer als je alleen bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romy18

Re: Hoe haal jij je paard uit de trailer als je alleen bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 04:49

Owja zeg dit niet zomaar heb ooit al eens 1,5 uur knock out op stal gelegen. 2 hengstveulens aan de hand buiten zetten 1 van de 2 dacht dat het grappig was om de polonaise te dansen en sloeg me zo achter in m´n nek en toen zag ik niets meer tot ik om half 10 weer wakker werd hmmz was toch om 8u hier... Kapotte kop, hersenschudding en hoofdpijn niets ernstigs maar je wordt weer wel even wakker! Jammer dat er altijd iets moet gebeuren voor je dat wordt..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 05:59

Ja dat kun je wel zeggen maar soms kun je gewoon niet anders dan alleen ermee bezig zijn.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:45

anneliesdj schreef:
Balte schreef:
Ik heb vooraan een zijklep, paarden gaan er altijd langs achteren in en langs voren weer uit. De kleinste staat het meeste rechts en maakt de kortste draai, de grootste links, die heeft dan het grootste gat.
Zo kan ik in mijn eentje heel makkelijk met tweepaardstrailer en twee paarden werken, meenemen op wedstrijd, naar training, van weide veranderen, alles dus.

Maar dan zit je nog steeds met het dilemma, eerst vastzetten of eerst stang erachter.
Bij het eruit halen is het idd makkelijker.

Nee, want ze kennen dat niet om er achterwaarts af te gaan. Mijn oudste merrie vertikt het om achterwaarts van een trailer te gaan, zo kochten wij dan de Iforwilliams om een voorklep te hebben. Mijn twee andere paarden heb ik het nooit laten doenn (ze kunnen het wel). Ik hang ook altijd een heel lekker hooinet in de trailer. Ik zet ze erin (ik zet ze ook nooit vast, staan altijd los op de trailer) en kan dan op mijn gemak weer naar achteren gaat om de stang dicht te doen en het volgende paard te laden. Nummer één weet dat die andere er zeker aankomt en eet rustig hooi, nummer 2 zet er zich gezellig naast en gaat mee-eten terwijl ik rustig die stang kan gaan dicht doen.
Mijn oudste paard en mijn pony, kennen het ook van er alleen op te lopen, blijf ik gewoon vanachter staan en doe de stang dicht.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:48

Dat vind ik eng, niet vastzetten.
Heb ooit gezien dat een trailer het concoursterrein afreed.
Hoop kabaal. Ze stopten, klep open. Lag het paard op zijn rug met het hoofd aan de achterzijde. Voordat ze die eruit hadden. Nagelbijten / Gniffelen
Waarschijnlijk omhoog gekomen en achterover geklapt.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:55

De mijne bewegen niet op de trailer, staan altijd rustig. Ik ga ook nooit met ééntje de baan op, er staat altijd op zijn minst een pony met 34 jaar levenservaring bij Knipoog
Trouwens als ze zouden steigeren, trekken ze hun touw of halster ook wel over denk ik.
Ik heb het gevoel dat ze, omdat ze niet vaststaan, zich beter mee kunnen zetten en verplaatsen om de rijbewegingen op te vangen, want hun hoofd en hals zijn niet gehinderd.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:14

anneliesdj schreef:
Ja dat kun je wel zeggen maar soms kun je gewoon niet anders dan alleen ermee bezig zijn.

Hier idem. Ik heb 2 paarden en ouders die 0.0 geïnteresseerd zijn, dus alles is voor mezelf... Ik kan gewoon niet anders, of ik heb geen paarden.

Wat ik wel altijd deed om op concours te gaan, was afspreken met anderen uit de buurt, ik rijd nooit zomaar in mijn eentje zo ver, op enkele uitzonderingen na.
Maar dan moet ik toch nog steeds thuis laden en lossen in mijn eentje. En als ik wil gaan trainen in de binnenbak kan ik toch ook niet altijd iemand anders lastigvallen.

Daarom zoek ik het best haalbare systeem zodat ik altijd alleen mijn plan kan trekken.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:55

Tuurlijk soms kan je niet anders als ik er 1 met koliek heb staan die moet spoed geopereerd wordt dan rij ik ook alleen aan. Wilde alleen even duidelijk maken dat je op die manier wel een groter risico loopt stel dat het fout gaat in de hoop dat er meer mensen gaan nadenken en iig zorgen dat er iemand weet waar je bent en hoelaat je normaal terug thuis of op concour oid zou moeten zijn en altijd je gsm mee al heb je daar ook niet veel aan als je knock out ligt en t is wel serieus.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:14

ik laad al enkele jaren in mijn eentje, heb gelukkig een makkelijk paard en dit is dan ook nooit misgegaan. Hij is op een gegeven moment wel begonnen om halverwege om te gaan kijken en daardoor scheef de plank af te gaan, waardoor hij soms de neiging had om aan de andere kant van de plank eraf te stappen.
Tegenwoordig begeleid ik hem dus door zijn staart beet te houden tot ik bij het touwtje kan.

er zijn altijd wel mensen in de buurt als ik in en uit laad, maar aangezien ik elke 6 weken 2,5 uur heen rijd, overnacht en de volgende dag 2,5 uur terug is het voor mij niet zo haalbaar om altijd met zijn 2en onderweg te zijn. Zorg er wel altijd voor dat mijn telefoon is opgeladen en was erg blij dat de enige keer dat ik langs de kant van de snelweg stond ik toevallig niet alleen was en dat mijn paard al platgespoten was terwijl ik hem op de vrachtwagen parkeerplaats uitlaadde Clown

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 15:21

heeft iemand trouwens tips hoe je het beste kan oefenen? Die van mij is trouwens 4jr.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:34

ik zou oefenen met een 2e persoon naast de klep; in haar eentje eruit laten komen, maar met een tweede persoon erbij kan je makkelijker voorkomen dat ie scheef eruit loopt. Verder lijkt het me gewoon een kwestie van doen...
zou dit overigens niet doen als hij/zij niet al makkelijk met 2 man is uit te laden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:42

Napie schreef:
Heel simpel: klep open, ik heb geen achterstang, tussenschot en deurtje in mijn trailer dus wurm ik mij tussen twee pony's door naar voren, halstertouwen eraan en terug zeggen. Twee pony's tegelijk eruit. Of: voorklep oplaag en 1 voor 1 eruit.
Zo gemakkelijk: shetlandpony's Haha!

ken ook een fokker die dat op een dergelijke manier doet; losmaken, touwtjes over nek, achterstangen los en aan de achterkant tussenin staan terwijl ze naar achteren komen.
alleen heeft hij er dan 2 van 1.75 bij zich Haha!

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:02

door deurtje naar binnen, touw om de hals, klep open dan pas de buis erachter weg en ze komen rustig naar achteren.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:07

ik ga nooit alleen en zou dat ook nooit doen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:31

_Cynthia_ schreef:
heeft iemand trouwens tips hoe je het beste kan oefenen? Die van mij is trouwens 4jr.

Zorg eerst dat ze braaf in de trailer staat en niet bang is, als het even kan oefen dan met een ander paard samen en liefst een paard wat al gewend is om zonder begeleiding de trailer in te lopen.
Zet eerst het andere paard in de trailer en zorg daarna dat er iemand anders is die iets achter je paard aan loopt, aan de kant waar jij niet loopt (dus rechts).
Loop in een stevig tempo op de trailer aan en als je bij de klep bent loop jij ernaast en begeleid je paard de klep op, op dit moment moet je helper je paard een beetje aansporen door te lopen. Jij blijft staan naast de klep en gooit het halstertrouw over de hals van je paard, loopt je paard door dan loop jij meteen door naar het deurtje om haar iets lekkers te geven, uiteraard blijft je helpen bij de klep staan om te zorgen dat je paard er niet weer uit loopt.

Heb je geen ander paard dan kun je het beste oefenen door je paard rechts te zetten en eerst zelf links mee te lopen. Eerst loop je mee tot vooraan, daarna blijf je halverwege staan en de keer daarop stop jij bovenaan de klep al.
Dit is wel allemaal gebaseerd op een tweepaardstrailer omdat dat het makkelijkst te leren is, bij een 1,5 loop je het risico dat ze zich om willen draaien als ze zien dat jij niet meekomt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:51

Ook ik laadt met enig regelmaat in mijn uppie mijn oudste merrie in de trailer.
We hebben haar aangeleerd om alleen de trailer in te lopen zodat ik de stang er achter kan doen en de klep dicht (kwestie van een voerbak voor in de trailer hangen met een appel of een paar brokjes erin Knipoog ).
Vervolgens voor in de trailer vast maken.
Uitladen gaat precies andersom: eerst van voren losmaken, dan naar achteren om de klep naar beneden te doen, stang los doen en mevrouw loopt van zelf rustig achteruit de klep af.
De beide Shetten begeleidt ik naar binnen, zet ze vast en loop dan naar achteren om de stangen dicht te doen en de klep omhoog.

_Cynthia_ schreef:

Mijn jongste merrie hebben we (nog) niet zover dat ze, net als haar moeder, geheel alleen de trailer op loopt.
Zorg er eerst voor dat je paard vertrouwen in jou heeft en zonder twijfels of angst achter je aan de trailer in loopt. Ben je in je eentje en moet de stang er nog achter? Gebruik een longeerlijn of NH lijn als halstertouw, leidt de lijn onder de voorstang heen en loop naar achteren om de stang er achter te doen (bij een 2-paards trailer). Met de lijn kun je je paard dan tegen houden om weer naar achteren te gaan.

De volgende stap is dan om een voerbak met een klein beetje lekkers voorin te hangen. Begeleidt de eerste paar keren weer je paard maar bouw dit steeds meer af. Al heel snel leggen ze de link met 'zelf de trailer inlopen en lekkers krijgen'. Als ze aan het eten zijn kun jij de stang erachter doen en de klep dicht doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:00

ik maak mijn paard los, hij zit aan een lang touw 4 meter en ik laat hem met de yoyo game achteruit de trailer lopen en blijf zelf ín de trailer staan achter de balk, zodat ik veilig sta, mocht hij om een of andere reden de trailer weer ín flippen

Pas als hij veilig buiten staat kom ik ook naar buiten.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:00

Gisteren mijn vriend zijn merrie de eerste x in de trailer gezet, het paardje is 2,5 jaar en nog niet zolang geleden gekocht (is uitzondering, wij fokken normaal maar hij wou es ander bloed).

Eerst gewoon geprobeerd, toen ze afhield onmiddellijk het longeertouw genomen en mevrouw stond op minder dan 10 min in de trailer.

Blijf zelf altijd rustig en geduldig, laat je paard niet merken dat dit voor jou iets onzeker is. En verder beetje creatief zijn... het ene dier is het andere niet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:11

Ik zat idd ook met dit probleem... vriend die 0,0 met paarden heeft en ik wil ook wel eens weg.

Het erop moet goed gaan maar ik zat me af te vragen hoe eraf in je uppie.

Goede tips voorbij zien komen.