daffie1986 schreef:Ik moet ook wel heel eerlijk bekennen dat ik misschien iets harder en resoluter ben in besluiten nemen omtrent de problemen, ik denk dat ik eerder als de meeste zeg stop maar, komt niet doordat ik t niet kan betalen of wel maar vindt t sneu om te lang door te modderen en ik weet zeker dat ie dan in zijn tijd met mij en in de opfok de beste tijd van zijn leven heeft gehad. En ik denk dat Ikke wel een beetje gelijk heeft omtrent de verzorging maar dan doel ik meer op de opfok en de fokkerij, niet zozeer bij de laatste eigenaar kan ook veel eerder fout zijn gegaan. Een heel simpel voorbeeld(heeft overigens niks te maken met verzekeringen want dan wordt er denk niet uitgekeerd, zowel dan hoor ik t wel van iemand)
Peesblessures:
Friezen/KWPN'ers hebben tegenwoordig veel vaker peesblessures. Als ik kijk welke paarden t wel krijgen en welke niet(alleen zelf gezien bedoel ik hoor, misschien toeval) zie ik dat vaak de doorgefokte paarden(met en zonder inteelt) met die dunne poppebeentjes vaak peesblessures krijgen en die met stevigere benen zie ik eigenlijk nooit met peesblessures. Dit geldt ook voor OCD(dan bedoel ik echt alleen fokkerij en geen been omvang) vroeger(10 jaar terug)zag je t bijna nooit bij paarden. Maar dat lijkt wel bij heel veel dingen dat de fokkerij van het huidige luxere sportpaard ertoe heeft geleid dat paarden steeds meer mankeren.
Wij begrijpen elkaar
Je moet niet alles over één kam scheren, maar aan de andere kant wil ik ze niet de kost geven die met alle goede bedoelingen dit soort "doorgefokte" paarden op te veel (hoogwaardig) voer en met te weinig beweging de dagen door moeten en dan kom je dus de berichten tegen in de trant van: "ik haal mijn premie er ruim uit..."
Wat dan nog het ergste is, is de stalhouder die van mening is dat een "sportpaard" zeker 3 - 4 kg hoogwaardig hardvoer moet hebben om te kunnen "presteren". Oh ja en van hooi worden ze dik, dus niet te veel van voeren. Ja echt, je wilt ze de kost niet geven.
DAT bedoel ik met de invloed van de wijze waarop het paard wordt gehouden. Het is zeker niet alleen de eigenaar, maar ook de omgeving en vooral de plek waar je staat die hier invloed op heeft. Mijn dierenarts claimt zelfs dat 60% van alle problemen die hij tegenkomt, hierop is terug te voeren. En als je dan nooit iemand tegen het lijf loopt die je erop kan wijzen; hoe moet je er dan als eigenaar achter komen? Ik heb jaren op een manege gestaan, die best een goede naam had en waarvan ik dacht dat ze best goed met de paarden omgingen, maar uiteindelijk kam ik erachter dat er betere methodes waren. Dat heeft echter wel enkele jaren geduurt voordat dat kwartje gevallen was. Daar zijn de nodige NVVR-weekenden aan vooraf gegaan.