HELP! Pony wil trailer niet op! Ben bang!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tomason

Re: HELP! Pony wil trailer niet op! Ben bang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:23

Citaat:
thomason
het is tomason niet thomason !!!

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:44

Hoi,

Ik heb heel veel problemen met mijn paard gehad na een nare ervaring. En heb dit probleem opgelost door er heel veel tijd in te steken. Trailer gehuurd voor een week. In de bak/weiland gezet. Dagelijks oefenen met heel veel geduld en rust! Zorg dat iedereen weg is en ga in je eentje aan de gang. Neem er de tijd voor. Ga in de trailer staan, vraag je paard om een stapje naar voren te doen door wat druk op je lijn te zetten. Zodra hij een stap doet beloon hem dan. Enzovoorts. Da's de enige oplossing.

En vooral erg belangrijk. Ga niet af op alle goedbedoelde (!?) adviezen. Het komt echt goed. Succes!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:45

Ik had er een die zo erg was dat hij de weg op is gerend.
Ik heb gelijk ervaren hulp gezocht in de vorm van 2moons.

Hij huppelt nu in de draf de trailer op... en dat was binnen 1,5 uur trailer laden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:59

Ik heb ook genoeg ervaring met laden. Vaak proberen ze het toch een keer uit, ook al zijn ze er eerst wel 100 keer ingelopen. Vaak wordt er te snel gedacht dat een pony/paard bang is voor de trailer. Maar vaak is dit niet zo. Zelfs met geduld, voer en weet ik het lukt het niet.

Wat dan wel doen?

Neem een sterk persoon, of laat het 2 andere personen doen als je zelf geen held bent.

Gebruik een hengstenketting, hengstenbit, hoofdstel of touwhalster. Iets waar een paard niet snel doorheen loopt.

Pak een kort stuk hout oid waar zowel het paard als jij je niet aan kunt bezeren.

De ene persoon houdt het paard vast, de andere geeft hem een paar tikken op zn kont met het stuk hout. Dit doet een paard geen pijn (zoals een zweep) maar het is wel een overheersende manier om een paard de trailer in de krijgen.

Verder doe of gebruik je helemaal niks. Geen zweep (NOOIT gebruiken voor grondwerk), geen longeerlijnen en geen geschreeuw. Mocht je paard van links naar rechts springen, probeer dan de trailer zeker aan 1 kant tegen een muur te plaatsen.

Als het lukt, vaak al na 2 minuten, zet het paard dan daarna nog zeker 10 keer in de trailer. Laat het paard even staan en vooral BELONEN.

Dit klinkt heel cru, maar geloof mij, dit is een eenvoudige en ongevaarlijke manier voor dominante paarden. Het bespraart je een hoop zorgen.

Met bange paarden zou ik vooral veel grondwerk doen, en rustig blijven.

lisa1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:56

wisja schreef:
Je kan ook misschien eens proberen wat stro op de laadklep te leggen. Soms vinden ze de laadklep er eng uitzien, maar met stro lijkt het wat 'natuurlijker' om op te lopen.

Ik weet er alles van. Ik heb nu 3 paarden gehad die niet wilden laden. Inmiddels lopen ze er zelf zonder begeleiding in.

Allereerst moet je hem absoluut geen eten geven tot hij ook daadwerkelijk in de trailer staat met de klep dicht..

Je moet dit wel doen met mensen die niet bang zijn en wel een beetje sterk. Je pakt 2 longeerlijnen die bevestig je aan beide kanten van de trailer. 1 houdt het paard vast. Wortd hij sterk dan doe je gewoon het touw over zijn neus. Geen kracht uitoefenen maar hem gewoon recht houden.
De twee longeerlijnen ga je kruislings achter zijn kont sluiten en trekken. Hij voelt dan druk op zijn kont. Het kan zijn dat hij meteen er inloopt, maar hij kan ook een gevecht aangaan. Belangrijk is dan dat je zeker niet opgeeft. Als hij gaat steigeren niet loslaten of bang zijn dat hij achterover klapt, want dat doen ze niet. Laat hem zichzelf maar pijn doen, want dan houdt hij zeker snel op.

Hou hem recht voor de klep en trek hem er in. Staat hij er in moet je meteen de klep of boom dicht doen voor je de lijnen los laat, want zodra hij geen druk voelt weet hij dat hij weg kan.

als je dit vol houdt dan loopt hij er strax ook uit zichzelf op. Het lijkt er, maar het is de beste en vriendelijkste manier. Je slaat hem niet en je wordt ook niet boos. De lijnen bieden hem steun.

Met voeren helpt nooit. Paarden zijn namelijk niet gek. Voer is een beloning en je beloont hem voor iets wat hij niet doet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:03

Met een end hout... okay.. wat denk je van een halstertouw draaien achter het paard zodat er druk van achter komt en zodra hij naar voren stapt stoppen met draaien.. (druk valt weg)...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:47

Citaat:
het is tomason niet thomason !!!
oh sorry hoor, zal ik jouw typfouten ook even opnoemen....? Dat ene lettertje... LB
Ik wil geen mail met tips van je, ik heb liever dat je ze hier neerzet, dan kunnen anderen er ook wat van leren.

Jooline en Lisa1986, jullie roep ik ook wel een keer als ik een dominant paard heb wat er niet in wil, goeie tips!
zucht, waarom toch altijd met geweld oplossen terwijl er zoveel andere methodes zijn die veel beter werken.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:51

Mijn pony liep voorheen zo de trailer op. Maar blijkbaar is er eens iets gebeurd, want opeens wilde ze neit meer... staken, steigeren etc.
Nu is ze in training geweest en nu loopt ze er zo op. Soms nog wel even met enige twijfel, maar dan diet een longeerlijntje wonderen (hoef hem vaak allee maar te laten zien).

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:54

KiWiKo schreef:
precies Lachen ik zie het probleem niet, breng dat over op het paard......... en het paard loopt er zo in...... hij mag daar best zn tijd voor nemen......... geeft niks, alleen de achteruit zit er niet op bij dit spelletje....... bij dit spelletje geld alleen de eerste versnelling Knipoog:)

leuk verhaaltje voor tussendoor.

Ik reed een paard steeds naar de kliniek (dier moest elke maand) en zoooo, zooo lastig te laden (eigenaar was het type vasthouden, trekken en vooral heel, heel lief paardje) Op een gegeven moment pakte ik een keer een bezem erbij........ (je port een keer met de veegkant in de kont en klaar) maar de eigenaar " NEEEEEEE GEEEEN BEEEEEZEM!!!" toen ben ik in de kantine koffie gaan drinken ( ik werd per kwartier betaald, en dat is de enige manier waarop je makkelijk geld verdient in de paarden Haha! Haha! )

uiteindelijk dat dier na 2 uur klooooen op de wagen, wij naar de kliniek

Ding staat na behandeling helemaal stoned, te waggelen op zn pootjes....... eigenaar is binnen aan het afrekenen...... Smid en ik kijken elkaar aan......... lachen naar elkaar Haha! en het hulpje van de smid aan de voorkant, en smid en ik tillen het dier in een keer in de wagen Knipoog

Eigenaar komt buiten, helemaal verbaasd dat het dier al op de wagen stond.........

Paard is alle volgende keren (en dat zijn er wat geweest) in volle draf de wagen opgegaan zodra ze voorbij mij was Lachen

Haha humor ROFL

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:56

Ik kan me voorstellen dat je pony er nu al helemaal niet meer oploopt, welke gek knoopt er nou weer een 'blinddoek' voor zn paard zn ogen. Dan ben je toch helemaal van de mallepietjes? Hij moet schuin omhoog lopen, dus moet hij wel weten waar hij moet staan..

Ik zou zeggen, trek er eens een dagje voor uit en ga met een appeltje lekker trailer oefenen. Zonder dwang en ergernis, en elke stap is er ééntje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:20

Jaimyliefje schreef:
Ik kan me voorstellen dat je pony er nu al helemaal niet meer oploopt, welke gek knoopt er nou weer een 'blinddoek' voor zn paard zn ogen. Dan ben je toch helemaal van de mallepietjes? Hij moet schuin omhoog lopen, dus moet hij wel weten waar hij moet staan..

Ik zou zeggen, trek er eens een dagje voor uit en ga met een appeltje lekker trailer oefenen. Zonder dwang en ergernis, en elke stap is er ééntje..

Zelfde als met een stuk hout een paar flinke klappen op de kont geven icm hengstenbitten. Geweld is gewoon altijd de beste oplossing blijkbaar. Blauw oog

Ben blij dat ik na een middagje veel oefenen mijn paard zelf de trailer op heb gekregen en niet zulke adviezen heb gekregen.

Mijn paard heeft wel degelijk echte angst gehad voor de trailer. Het is geen paard wat mij uit gaat testen en heeft ondertussen veel vertrouwen in mij en andersom. Paard heeft tot drie keer toe een slokdarmverstopping van hooi gekregen op de trailer en druvde er absoluut niet meer in. Al het eetbare er uit en een middagje oefenen met twee lijnen aan de zijkant zodat hij aan die kant er niet af gaat. Veel gedult en rust met als gevolg dat hij zich zelf nu laden kan er nog rustiger is dan voorheen.

Ben het er mee eens dat er paarden zijn die zo nu en dan eens op hun donder moeten krijgen. En dan een bezem achter de kont vriendelijk middel is om te voorkomen dat hij weer naar achter schiet. Maar al dat gemep op de paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:25

op het moment dat het gevaarlijk word, is een eind hout en hengstenketting wel een veilig alternatief Lachen Lachen

Ook moet je het per paard bekijken wat de beste aanpak is Lachen

de ene heb je sneller de wagen op door ruimte te geven, de ander door m op te sluiten, de volgende met een emmertje biks, die ernaa met een eind hout........

Alles ligt zo aan het paard, de omstandigheden en de noodzaak van vervoer op de wagen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:33

Elk paard zal zijn eigen aanpak nodig hebben, en zolang je dat kunt zien en kunt doen zullen het geen problemen leveren denk ik.

Persoonlijk denk ik dat de gemiddelde paardeneigenaar beter profesionele hulp kan zoeken als het zo gevaarlijk wordt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:40

alles staat of valt met het inzicht van de lader, kennelijk zijn er nog genoeg mensen zonder inzicht gezien het aantal topics over trailerladen op bokt.
En ik kan soms werkelijk verdrietig worden van de fantastische adviezen die dan gegeven worden. Men wil maar niet beseffen dat trailerladen helemaal niet zo moelijk hoeft te zijn mits je de tijd neemt om het je paard te leren (deel van zijn opleiding, net als zadelmak maken of bij de dominantjes even een beetje bijsturen) en mits je daarna maar als een goed chauffeur op pad gaat....
Nee, grijp maar naar de bezems, blindoeken, touwen en einden hout.... prima, maar dan moet je wel terzake kundig zijn anders gaat het fout! En een terzake kundig persoon heeft over het algemeen helemaal niet eens een probleem met het laden van een paard.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:49

Ik heb nog nooit een paard geblindoekt, ga daar ook nooit in meewerken of wat dan ook.

Ik reed zo een 20 a 30.000 km per jaar met trailer achter de wagen. Nog nooit een paard er niet opgekregen, nooit langer dan een uur gestaan........

Ik draai me alleen om, en rij zo weg op het moment dat een eigenaar aankomt met blinddoeken.......... Ik persoonlijk zie dan liever een eind hout.......

Dat paard zal potverdrie maar loskomen in zijn paniek met die blinddoek om............ echt niet, not on my shift........

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 19:50

Het probleem is denk ik opgelost!! Haha!
Ze loopt er uit zichzelf op! Wel met biks natuurlijk Knipoog
Dus hier mag een slotje op Lachen

xD_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:51

KiWiKo schreef:
precies Lachen ik zie het probleem niet, breng dat over op het paard......... en het paard loopt er zo in...... hij mag daar best zn tijd voor nemen......... geeft niks, alleen de achteruit zit er niet op bij dit spelletje....... bij dit spelletje geld alleen de eerste versnelling Knipoog:)

leuk verhaaltje voor tussendoor.

Ik reed een paard steeds naar de kliniek (dier moest elke maand) en zoooo, zooo lastig te laden (eigenaar was het type vasthouden, trekken en vooral heel, heel lief paardje) Op een gegeven moment pakte ik een keer een bezem erbij........ (je port een keer met de veegkant in de kont en klaar) maar de eigenaar " NEEEEEEE GEEEEN BEEEEEZEM!!!" toen ben ik in de kantine koffie gaan drinken ( ik werd per kwartier betaald, en dat is de enige manier waarop je makkelijk geld verdient in de paarden Haha! Haha! )

uiteindelijk dat dier na 2 uur klooooen op de wagen, wij naar de kliniek

Ding staat na behandeling helemaal stoned, te waggelen op zn pootjes....... eigenaar is binnen aan het afrekenen...... Smid en ik kijken elkaar aan......... lachen naar elkaar Haha! en het hulpje van de smid aan de voorkant, en smid en ik tillen het dier in een keer in de wagen Knipoog

Eigenaar komt buiten, helemaal verbaasd dat het dier al op de wagen stond.........

Paard is alle volgende keren (en dat zijn er wat geweest) in volle draf de wagen opgegaan zodra ze voorbij mij was Lachen

-

tomason

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:52

Citaat:
verdrietig worden van de fantastische adviezen die dan gegeven worden

snap ik niet hoor

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:14

tomason schreef:
Citaat:
verdrietig worden van de fantastische adviezen die dan gegeven worden

snap ik niet hoor

en dat zegt genoeg...

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:28

[quote="Rody01"]Als ik haar nu niet op de trailer zet wil dat over een jaar nog niet. Ze is nu drie.
We lopen met haar naar de trailer, en dan blijft ze met 2 voorbenen op de klep staan.

Heel veel geduld en heeeeel veel vertrouwen, dit kost tijd en dat begrip is lastig te rijmen met je opmerking dat als je haar NU niet op de trailer zet, ze het over een jaar NOG niet wil..
En 2 benen op de trailer dat is al heel wat! Dat werd verteld op het Horse Event, gewoon belonen, 2 benen is beter dan geen, voor mij wel een eye opener!
Heb het ook tijden gehad, alleen met een touw erachter was ze erin te krijgen, kon niet anders, we moesten verhuizen, maar het zat mij op deze manier niet lekker, beestje was tegen het deurtje aangelopen en borst kapot! Na een hele tijd oefeningen doen en schrik training (waar Horse Event alweer niet handig voor is Haha! ), liep mevrouw zo de trailer achter mij aan in en dat terwijl ik erg tegen het moment op zag, ook omdat ik toeschouwers had! Blijkbaar is het vertrouwen door samen 'enge' dingen te doen, door bijv. onderweg met takken te zwieren en met de paraplu in de bak te oefenen, zo gegroeid dat ze mij zo vertrouwd en gewoon gaat waar ik ga. Was een hele leuke ervaring en een mega beloning voor onze gezamelijke inspanning! Nu loopt ze gewoon de trailer in en krijgt ze idd dan pas haar beloning en een dikke knuffel. Dus heel veel geduld en samen leuke dingen doen, dat is wat bij mij heeft gewerkt, succes!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:44

Zooals ik al eerder schreef, ik heb er professionele hulp bij gehaald... Hij is de weg over geklettert na een uur trailer laden voor een wedstrijd, nog net niet langs de luchthaven van rotterdam airport... en ik stond minimaal 1 uur te trailer laden als we terug moesten of ergens naar toe moesten...

Weet je hoe hij er nu opgaat....(dit is na 1,5 uur trainingsessie, zonder bezems, zwepen, hout, blinddoeken, longeerzwepen/touwen enz enz.... )... let niet op zijn mallen hoedje die had hij op voor als hij omhoog zou komen dan kwam de klap op zijn hoofd niet zo hard aan....

(laat het filmpje niet vaak zien maar vind het hier wel de moeite waard.. allemaal van die gekke dingen die mensen doen om te laden...)

http://nl.youtube.com/watch?v=oSwI3Lmd6pg

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:01

Citaat:
Citaat:
tomason schreef:

snap ik niet hoor

en dat zegt genoeg...

AMEN!

Tomason, heb je wel eens gezocht in de zoekfunctie op trailerladen? dan kom je echt ontelbare topics tegen die volstaan met die fantastische adviezen, ga die maar eens lezen dan ga je het wel snappen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:42

Kiwiko, waar zit jij ergens? Wij hebben een paard dat weg moet (verkocht) maar zijn vanochtend 2 uur bezig geweest op allerlei mogelijke manieren en krijgen haar er niet op....
Even een weekje of wat oefenen kan niet want ze móét weg. (toen ze hierheen kwam liep ze er zo op...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:48

ik woon in Gouda Lachen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:50

Dat is een kleeeiiin beetje erg ver weg Tong uitsteken
Wij wonen achter Zwolle en het paard moet naar Tilburg Vork (en een andere weer mee terug)
We zoeken even verder naar een transportbedrijf oid. Ik heb geen zin om zelf maar wat aan te gaan klooien... ongeluk zit in een klein hoekje, heb er liever wat proffesionelere mensen bij Ja

Maar bedankt in ieder geval Ja